Teroka Lokal Di Mangala Resort And Spa Gambang



Selamat Tahun Baru 2021. Entry pertama untuk tahun 2021. Okeh Let's check it out. Mangala Resort and Spa Gambang, Pahang jadi tempat pilihan kami berdua untuk cuti-cuti Malaysia 2020. Gambang's hidden gem.

The Mangala StoryIt all began with a barren land. The land history of Mangala Resort & Spa revolves around its original use for tin mining activities from the 1930s till the late 1970s, then for sand mining activities from the late 1970s till the 2000s which had its produce largely supplied to the Kuantan Port. It has since been left completely barren with hundreds of unsightly gullies, ponds, and small lakes to occupy the areas. Almost 80% of the land was also covered in clay with no topsoil, little sand and hardly any vegetation. Mangala Resort & Spa is the result of an inspiring 15-year journey of rejuvenation, which transformed an abandoned barren mining land into a paradise. Today, the beautiful villas are nestled within a large expanse of palm plantation, exotic flower and herb gardens, fruit trees, rehabilitated lakes and undisturbed wetlands. This luxurious, tropical retreat was consciously designed to enhance each guest’s experience with nature, thereby fostering a gentle and mindful relationship between guests and nature.



Secara ringkasnya;
Nama Resort: Mangala Resort and SpaLokasi: Lebuhraya Tun Razak, Kuantan PahangJenis Bilik: Amani Pool Villa
Lebih kurang 3 jam memandu dari Shah Alam. Lokasi resort di tepi Lebuhraya Tun Razak. Waktu check-in pukul 3pm. Sebelum check-in lunch dulu di Nasi Kukus Dapur Mama (kedai tema hijau) sebelah Hotel Sri Manja. Jika lalu Gambang cubalah singgah menjamu selera di sini. 
Mangala Resort kini dikelilingi pokok kelapa sawit. Sebelum sampai ke resort anda akan jumpa guard house dulu. Jika ada booking, baru dibenarkan masuk. Tempat parking yang luas, kelihatan beberapa kenderaan juga baru tiba untuk proses daftar masuk. Selesai proses check-in, kami dibawa ke villa dari lobi mengguna perkhidmatan buggy. Villa kami menginap ini tak jauh dari lobi. Jalan kaki saja pun sampai :)
Pasti ada yang tertanya harga bilik kan. Ada pelbagai jenis bilik seperti Sara Villa, Jala Villa, Amani without pool, Amani with pool dll. Harga boleh check it out di SINI
Hubby booked penginapan di Amani Villa with pool untuk 3 hari 2 malam beserta breakfast dan dinner untuk malam pertama sahaja. Minggu kami menginap kebetulan ada International Buffet (sempena Christmas dan New Year). Harga sudah termasuk dinner maka boleh join buffet FOC. Menu buffet antaranya Chilli Crab, Kambing Kuzi, Sup Daging, Laksa, Pasta dll. Tapi kiteorang sepakat untuk room service. Less contact dan boleh dinner pakai kaftan saja. 
Kami difahamkan jumlah villa yang ada dalam 30 lebih unit. Jadi tak banyak dan memang terasa privacynya. 
Sewa basikal untuk pusing-pusing resort. RM20 per unit per stay. 

Suasana yang sunyi sepi aman damai boleh khatam sebiji buku. Kurangnya tiada angin sepoi-sepoi saja. 

Katil memang besar. Lawas untuk bergolek ke sana ke sini.

Bath tub ni memang best. Sempat 2 kali saja berendam. Jangan lupa bawa 'Bath Bomb'. What is the use of bath bomb? A bath bomb adds emollients and softeners to your bath's water that moisturize and indulge your skin. Usually 10 to 15 minutes is enough.


Anggap saja ini the most luxurious bath experienced 

HIS and HERS sinks. Each person gets his or her own sink. So tak payah gaduh.

Dinner time!

Suasana bilik yang tidak kecukupan cahaya. Malap-malap gitu.

Malu aih nak pi berenang dalam kolam awam. Kolam private begini barulah tak segan silu nak tunjuk skill berendam kat hubby 😙


Apa nak buat dalam resort ni? Kalau resort macam ini biasanya aktiviti disediakan secara percuma. Tapi due to Perintah Kawalan Pergerakan seluruh negara dari bulan Mac-Jun 2020, mereka juga terkesan. Jadi ada aktiviti dalam resort yang dibatalkan sebab tidak cukup pekerja dan aktiviti dah jadi berbayar pulak. Saya perhatikan pekerja mereka juga tak ramai dan orang yang sama buat dua tiga kerja. Multi-tasking gitu. Namun begitu, kebersihan villa terbaik, service mereka juga terbaik. Hats off to Mangala! Back to on-site activities include archery, cycling, birdwatching (cancel due to MCO and no staff to guide), canoe, kayak, paddle boat, jogging track and board games. Morning nature walk juga tiada. Mangala Eco Tour juga tiada. Jadi pandai-pandailah bawa diri. Hihi.
Ushar kawasan villa yang lain. Mana tahu next time nak datang lagi. Lepas riki-riki sepakat dengan hubby yang area Amani Villa juga yang best. Hubby offer pergi spa. Sis tak berminat la nak spa bagai. Cukup dah rasa di Pangkor Laut Resort dulu. 



Restoren untuk breakfast and dinner berdekatan dengan pool. Kalau lepak luar nampakla view pool yang indah ni. Breakfast sini buffet dan sedap. Ada nasi lemak, mee kari, roti, pastri dan lain-lain. Tak banyak sangat pilihan sebab tetamu menginap pun tak ramai. Lunch dan dinner malam berikutnya room service sahaja. 


Overall kita recommend Mangala Resort sebagai tempat honeymoon atau nak family retreat or recharge sekejap selepas berkurung dan work from home hampir setahun. Selama di sini jumpa other guests time check-in, check-out & breakfast saja.  Oh by the way Mangala Resort kids friendly. Ada basikal kanak-kanak. Time makan, kerusi kanak-kanak pun ada. Pastu sis dengar suara kanak-kanak menjerit keriangan terjun dalam pool. 



Dalam perjalanan pulang, kita exit tol Temerloh jap dan cari Restoren Laksa Gebuk Aki Pian di Temerloh. Kita tahu pun sebab masuk dalam Majalah 3. Pastu kecur air liur tengok laksanya. Alhamdulillah tak ramai orang. Boleh kata kami dan beberapa orang saja yang ada dalam kedai ini untuk makan. Laksa Gebuk dan Patin Tempoyak menu pilihan. Padu! Next time nak singgah lagi bila sudah boleh rentas negeri. Oklah that's all for now. Tahun 2020 dan 2021 nampaknya tahun kita semua teroka lokal. Till then wassalam. 

Disclaimer: Ini siaran throwback tahun lepas ketika PKPP. Sekarang ini sedang berlangsung PKP @MCO di seluruh negara kecuali Sarawak. 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://azyyatiliah.blogspot.com/2021/01/teroka-lokal-di-mangala-resort-and-spa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Rekomendasi Resort Yogyakarta Terbaik Yang Bisa Dijadikan Pilihan

5 Rekomendasi Resort Yogyakarta Terbaik Yang Bisa Dijadikan Pilihan

papar berkaitan - pada 20/10/2022 - jumlah : 241 hits
Yogyakarta salah satu daerah di Indonesia yang banyak dikunjungi oleh wisatawan baik lokal maupun mancanegara Kekayaan seni budaya keindahan alam serta keragaman kulinernya membuat daerah ini dijadikan tempat favorit berlibur Jika Anda ingi...
Jom Saksikan Persembahan Oleh Selangor Symphony Orchestra Di The Haven Resort Ipoh

Jom Saksikan Persembahan Oleh Selangor Symphony Orchestra Di The Haven Resort Ipoh

papar berkaitan - pada 21/10/2022 - jumlah : 197 hits
Salam semua Apa khabar belaka Harapnya semua dalam keadaan sihatlah hendaknya Situasi Covid 19 pun dah masuk ke fasa endemik kan kalau terkena jangkitan Covid pun dah gaya macam kena selsema je Apa pun situasi ni mungkinlah masih berbahaya ...
Waterfall Bathes The Heart Of The New Avana Retreat Resort In Vietnam

Waterfall Bathes The Heart Of The New Avana Retreat Resort In Vietnam

papar berkaitan - pada 19/10/2022 - jumlah : 145 hits
HANOI An untouched waterfall terraces of rice fields and a jungled mountainside setting form the underpinnings of a spectacular new 15 hectare resort in Vietnam s Mai Chai Province a 3 5 hour drive from The post appeared first on
Video Kucing Bersantai Enjoy Rawatan Spa Buat Netizen Jealous

Video Kucing Bersantai Enjoy Rawatan Spa Buat Netizen Jealous

papar berkaitan - pada 3/11/2022 - jumlah : 281 hits
Tiada apa yang lebih baik daripada mendapatkan rawatan spa untuk menghilangkan tekanan dan keletihan Kucing rawatan spa Ia bukan sahaja baik untuk menghilangkan keletihan dan tekanan malah ia juga menenangkan anda serta merta dan meningkatk...
Sanggup Berhenti Kerja Graduan Uthm Jurusan Elektrik Kini Usahawan Berjaya Kosmetik Amp Spa

Sanggup Berhenti Kerja Graduan Uthm Jurusan Elektrik Kini Usahawan Berjaya Kosmetik Amp Spa

papar berkaitan - pada 26/10/2022 - jumlah : 130 hits
Tindakan berani seorang wanita membuat keputusan untuk berhenti kerja daripada sebuah syarikat swasta sebagai seorang jurutera pemprosesan pada beberapa tahun lalu adalah tidak sia sia Hari ini dia mampu tersenyum bangga apabila mengenangka...
Nantikan Muzik Okestra The Haven Musical Extravaganza Di The Haven Resort Ipoh Bermula 27 Oktober 2022

Nantikan Muzik Okestra The Haven Musical Extravaganza Di The Haven Resort Ipoh Bermula 27 Oktober 2022

papar berkaitan - pada 22/10/2022 - jumlah : 375 hits
Nantikan Muzik Okestra The Haven Musical Extravaganza Di The Haven Resort Ipoh Bermula 27 Oktober 2022 Peminat muzik okestra pastikan anda tidak lepaskan peluang menempah penginapan di The Haven Resort Ipoh bagi menikmati muzik okestra yang...
5 Pilihan Hotel Dan Resort Terbaik Di Kedah

5 Pilihan Hotel Dan Resort Terbaik Di Kedah

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 223 hits
Kedah adalah pilihan destinasi yang sesuai untuk dijadikan lokasi percutian bersama keluarga dan juga rakan rakan Terdapat banyak destinasi menarik yang boleh anda kunjungi terutamanya lokasi yang kaya dengan keindahan semulajadi seperti pu...
Pnb Ilham Resort Port Dickson Berkonsepkan Era Kesultanan Melayu Melaka Sangat Memukau

Pnb Ilham Resort Port Dickson Berkonsepkan Era Kesultanan Melayu Melaka Sangat Memukau

papar berkaitan - pada 2/11/2022 - jumlah : 248 hits
Anda bagai dilamun cinta sekali lagi apabila berada di sini PNB Ilham Resort adalah apartmen keluarga di Blue Lagoon terletak 10 batu dari Port Dickson di kaki bukit Cape Rachado PNB Ilham Resort Port Dickson menawarkan 64 unit pangsapuri d...
Cuti Cuti Di Johor Dan Le Grandeur Palm Resort Johor

Cuti Cuti Di Johor Dan Le Grandeur Palm Resort Johor

papar berkaitan - pada 4/11/2022 - jumlah : 165 hits
Alkisahnya awal Sept lepas aku ada urusan kerja di Johor Bahru Kebetulan suami pun cuti anak anak pun cuti mereka ikut serta la juga Malam kedua kami bermalam di Le Grandeur Palm Resort Johor area Airport Senai Best juga la kawasan Senai pa...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Prm Denies Being Sponsored To Split Malay Vote In Kkb

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Beraya Rumah Sis Lin Makan Laksa Sarawak