Terlepas Pandang Si Kecil Ke Dapur Buka Fridge Entah Apa Dia Cari


Pantang kita terlepas pandang, anak ke dapur dan akan buat percubaan untuk buka peti ais. Bila dah semakin mahir, makin kerap pula dia buat. Dah jadi tabiat pula! Pastinya kita akan marahkan anak kerana khuatir barang makanan di dalam itu rosak atau sebenarnya kita lebih risaukan keselamatannya.
Anak kecil anda ada tabiat ini? Dalam sehari asyik buka peti ais sahaja kerja mereka. Mama tentu naik rimas melihat tingkah laku tersebut. Memang kalau ada anak kecil yang sudah pandai explore banyak benda, peti ais boleh jadi mimpi ngeri kepada ibu bapa.
Artikel Menarik: [Sensori Rice Guna 3 Bahan. Bagus Rangsang Deria & Perkembangan Motor Anak]
Tetapi sebelum marahkan mereka cuba fahamkan dulu apa punca si kecil suka sangat explore peti ais. Lepas dah tahu apa puncanya mungkin boleh buat langkah pencegahan dan keselamatan untuk elakkan anak daripada mendapat bahaya.
Sebenarnya ada beberapa sebab yang mungkin menyebabkan kanak-kanak kecil dari usia 10 bulan hingga 6 tahun sangat suka buka pintu peti ais. Ini antaranya:
1. Rasa ingin tahu yang sangat tinggi
Bayi dan kanak-kanak memang terkenal dengan sikap ingin tahu mereka yang tinggi. Mereka asyik lihat papa dan mama buka pintu peti ais jadi keinginan untuk mencuba turut ada dalam fikiran mereka. Bila dapat peluang memang tak akan dilepaskan.
2. Anak tertarik dengan aktiviti buka peti ais

Bentuk objek peti ais itu sendiri sangat menarik perhatian si kecil. Apatah lagi jika selalu memerhatikan orang dewasa buka dan tutup pintu peti ais serta mengeluarkan pelbagai barangan daripadanya.

3. Mula-mula nak cuba, dah mahir dia jadikan tabiat!

Biasanya mula-mula si kecil hanya kerap berdiri depan peti ais sambil cuba membuka pintunya tetapi tidak berjaya. Namun, hasil tak mengenal erti putus asa jangan terkejut kalau anak anda akhirnya berjaya membuka sendiri pintu peti ais. Kali pertama berjaya, anak anda akan ketawa gembira dan bangga dengan pencapaiannya. Selepas itu mereka akan jadikan tabiat buka peti ais sebagai satu aktiviti wajib setiap hari. Bertabahlah mama!
Artikel Menarik: [Cakap Elok-Elok, Jangan Asyik Marah Baru Mudah Anak Dengar Cakap]
4. Ada makanan atau minuman kegemarannya dalam tu

Oh, mereka tahu dalam peti ais ada banyak makanan dan minuman yang disimpan oleh mama.

Mungkin juga ada makanan dan minuman yang mereka tidak dibenarkan makan. Jadi si kecil berusaha untuk mendapatkan makanan dan minuman kegemarannya di dalam peti ais.
5. Anak nak latih kemahiran tangannya

Dari sudut positif, kebolehan si kecil membuka pintu peti ais adalah satu bentuk kemahiran motor halusnya apabila mereka semakin mahir menggunakan tangan. Jadi, tabiat membuka pintu peti ais boleh juga menjadi satu rangsangan positif pada perkembangan kemahiran tangannya.
Artikel Menarik: [Semua Anak Pandai. Tengah Marah, Panggil Bodoh. Keluar Dari Mulut Ibu, Jadi Doa!]
6. Anak kita sememangnya bijak!

Bukankah sikap semula jadi si kecil memang meniru perbuatan orang dewasa. Sebenarnya mereka sedang meneroka persekitaran dan belajar banyak perkara daripadanya dan sememangnya si kecil anda budak bijak!

Jika anak anda sudah sampai peringkat tabiat ini, sentiasa utamakan keselamatan mereka terjamin. Berikut antara langkah keselamatan yang mesti dilakukan bagi mengelakkan anak diancam bahaya.
Jangan biarkan anak berseorangan di dapur kerana bimbang dia akan buka dan masuk dalam peti ais. Jauhkan plug peti ais daripada jangkauan si kecil. Jangan simpan ubat atau sebarang makanan/minuman yang tidak sesuai untuk anak kecil dalam peti ais. Jika boleh segala makanan/minuman dalam botol/bekas kaca jauh daripada capaian anak bila dia membuka peti ais. The post Terlepas Pandang, Si Kecil Ke Dapur Buka Fridge. Entah Apa Dia Cari! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/terlepas-pandang-si-kecil-ke-dapur-buka-fridge-entah-apa-dia-cari/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ilham Dekorasi Ruang Dapur Kecil Yang Sempit

Ilham Dekorasi Ruang Dapur Kecil Yang Sempit

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 606 hits
Dekorasi Rumah Ilham Deko Dapur Kecil Di Ruang Sempit Dapur kat rumah ni takde la semengah mana ruang pun sempit la jugak Almaklumlah rumah teres kan Tapi ruang yang sempit tak bermakna tak boleh nampak cantik dan comel Tapi itulah nak deko...
Kerap Betul Si Kecil Ni Demam Mama Kena Cari Punca Untuk Elak Penyakit Berulang

Kerap Betul Si Kecil Ni Demam Mama Kena Cari Punca Untuk Elak Penyakit Berulang

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 374 hits
Sistem pertahanan badan bagi bayi dan kanak kanak adalah masih belum matang dan ia akan berkembang selari dengan tumbesaran mereka Jadi sekiranya kanak kanak kecil mengalami jangkitan demam selsema sungguhpun mencapai sehingga 5 6 kali seta...
Marrybrown Playland Pertama Di Buka Di Hospital Sultan Ismail

Marrybrown Playland Pertama Di Buka Di Hospital Sultan Ismail

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 250 hits
Marrybrown Playland Pertama di Buka di Hospital Sultan Ismail Rasanya ramai reader umi yang suka dengan makanan Marrybrown kan Of courselah umi pun tak terkecuali Korang dah cuba ke The post appeared first on
Buka Pasar Ekspor Baru Ri Jalin Kerjasama Dagang Dengan Negara Eurasia

Buka Pasar Ekspor Baru Ri Jalin Kerjasama Dagang Dengan Negara Eurasia

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 209 hits
MOC akan dijadikan landasan bagi kedua pihak untuk memulai kerjasama teknis di berbagai bidang guna peningkatan perdagangan dan investasi seperti pertukaran informasi dan pengalaman studi bersama dan mendorong interaksi bisnis Bidang kerjas...
Kiblat Ke Barat Ph Buka Pintu Mafia Masuk M Sia

Kiblat Ke Barat Ph Buka Pintu Mafia Masuk M Sia

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 137 hits
Membuka Pintu MafiaMAFIA dinamakan La Cosa Nostra dalam bahasa Itali atau makna urusan kami adalah pertubuhan haram yang menjalankan kegiatan jenayah dan keganasan di Sicily dan Amerika Mafia pada awalnya merupakan nama sebuah organisasi or...
Final All Stars Buka Panggung

Final All Stars Buka Panggung

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 577 hits
All Stars Buka Panggung merupakan sebuah program komedi dari Astro Warna yang mencabar para pelakon untuk melakonkan watak secara improvisasi tanpa disediakan sebarang skrip Maknanya diorang kena spontan je berlakon actually seronok gak ten...
Budak Lelaki Menangis Selepas Jadi Saksi Ibu Dihina Diarah Buka Tudung Depan Orang Ramai

Budak Lelaki Menangis Selepas Jadi Saksi Ibu Dihina Diarah Buka Tudung Depan Orang Ramai

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 316 hits
Menurut European Islamophobia Report negara Perancis mencatatkan peningkatan 52 peratus Islamofobia pada 2018 menandakan kewujudan sentimen anti Muslim yang berakar umbi dalam masyarakat di sana Kekuatan sentimen berkenaan terbukti apabila ...
Bi Gandeng Pegadaian Dan Bpr Buka Layanan Penukaran Uang Rupiah

Bi Gandeng Pegadaian Dan Bpr Buka Layanan Penukaran Uang Rupiah

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 137 hits
Dengan kerjasama tersebut masyarakat bisa melakukan penukaran uang Rupiah di seluruh kantor PT Pegadaian dan kantor BPR di seluruh wilayah Soloraya Sehingga mempermudah akses masyarakat mendapatkan uang rupiah dengan cepat mudah dan tanpa d...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid