Terkini Bantuan Persediaan Awal Persekolahan Bagi Tahun 2023 Mohon Sekarang



TERKINI :BANTUAN PERSEDIAAN AWAL PERSEKOLAHAN BAGI TAHUN 2023 | MOHON SEKARANG!. Maklumat baharu kepada rakyat atau masyarakat yang bermastautin di Negeri Sembilan.Pihak Majlis Agama Islam Negeri Sembilan sentiasa mengambil cakna akan kebajikan rakyat setempat dan mencuba sedaya mampu untuk menolong orang awam khususnya orang yang beragama Islam yang dalam kesusahan dan kebuntuan.Di samping itu,antara alternatif dalam mengurangkan beban rakyat adalah memperkenalkan pelbagai skim bantuan bagi golongan yang memerlukan.
Ikuti Link Telegram Info semasa bantuan kerajaan Malaysia secara lanjut dan penuh
Telegram Info Bantuan
TERKINI :BANTUAN PERSEDIAAN AWAL PERSEKOLAHAN BAGI TAHUN 2023 | MOHON SEKARANG! Ibubapa yang berminat ingin mencuba memohon dalam bantuan persediaan awal persekolahan bagi tahun 2023 bolehlah scroll ke bawah untuk maklumat seterusnya.
Apakah Manfaat Skim Bantuan Persediaan Awal Persekolahan Ini? Manfaat bantuan ini tersangat-sangat membantu dan mengurangkan beban kewangan ibubapa yang gajiya tersangat minima dari gaji basic yang telah ditetapkan oleh kerajaan Malaysia iaitu RM1,500 bahkan ibubapa tidak perlu pening lagi nak mencari bajet atau dana untuk membeli keperluan anak-anak anda untuk kemasukan yang baru bagi tahun 2023.
Apakah Itu MAINS? MAINS merupakan nama singkatan bagi Majlis Agama Islam Negeri Sembilan dan merupakan majlis agama bagi rakyat Negeri Sembilan.MAINS selalu menolong asnaf,yatim piatu dan wakaf tanah.
LATAR BELAKANG Sehingga 1947 tiada peruntukan khusus mengenai penubuhan Majlis Agama Islam Negeri Sembilan cuma ada Peruntukan Undang-Undang Islam dan Adat Istiadat Melayu(The Muslim Law and Malay Custom(Determination) Enactment.F.M.S. Cap 196) yang digunakan di Negeri -Negeri Melayu Bersekutu bagi urusan berkaitan agama dan adat istiadat Melayu termasuk Negeri Sembilan. Manakala bagi kesalahan syarak telah diwartakan oleh Kerajaan Negeri Sembilan beberapa kesalahan dan peraturan berkaitan dalam Perentah dalam Mesyuarat No.1 tahun 1983 (kesalahan-kesalahan syara’) (N.S.P/M No.1 Tahun 1938).
Usaha penubuhan Majlis Agama Islam Negeri Sembilan bermula sejak tahun 1947 apabila pihak British memperkenalkan sistem pentadbiran moden dan mula mengambil tindakan melantik pentadbir dari golongan orang Melayu dalam usaha ke arah persediaan untuk kemerdekaan.
Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Sembilan 1948 adalah merupakan peruntukan yang paling awal berkaitan pentadbiran Kerajaan Negeri yang telah diperkenalkan. Pihak pentadbiran Negeri yang diketuai oleh Menteri Besar Negeri Sembilan yang pertama iaitu YAB. Dato’Hj.Abdul Malek b.Yusuf (1948-1950) pada ketika itu telah mewujudkan jawatan Mufti dan Tuan Sheikh Hj.Ahmad b Sheikh Hj.Mohd Said b Hj.Jamaludin Al Linggi telah dilantik menjadi Sahibul Fadilah Mufti Negeri Sembilan yang pertama pada tahun 1949 setelah mendapat perkenan DYMM Tuanku Abdul Rahman Ibni Almarhum Tuanku Muhamad(Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan yang ke-9).
Bidang Kuasa MAINS Sebagai sebuah badan yang beroperasi, majlis mempunyai kuasa-kuasa yang tertentu sebagaimana yang termaktub dalam Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Sembilan tahun 2003.
Selain menolong dan menasihati DYMM Tuanku Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan Darul Khusus selaku Ketua Agama dalam semua perkara berkenaan dengan agama Islam negeri ini, Majlis juga merupakan badan Induk Agama Islam yang tertinggi yang bertujuan mengawal hal ehwal agama Islam negeri ini.
Antara bidang kuasa Majlis menurut sebagaimana yang tercatat dalam Enakmen tersebut:
Sebagai penguasa wasiat, pentadbir pusaka oarang Islam di negeri ini dan juga sebagai pemegang amanah Menjalankan urusan kontrak atas harta alih dan tak alih menurut syarat-syarat tertentu mengenainya mengikut hukum Syara’ Hal mengenai fatwa rasmi Negeri Sembilan. Urusan Baitulmal, zakat, dan khairat Urusan wakaf, wasiat dan nazar Sebagai pemegang amanah bagi semua masjid dan hartanya yang tak alih, termasuk urusan perlantikan pegawai-pegawai masjid Urusan berhubung dengan saudara-saudara baru Urusan tauliah mengajar Agama Urusan perbelanjaan wang zakat mengikut Asnaf.
SYARAT-SYARAT KELAYAKAN BAGI BANTUAN PERSEDIAAN AWAL PERSEKOLAHAN Bagi anda yang berminat untuk memohon, anda perlulah mengetahui syarat-syarat kelayakan tersebut dan syarat-syarat kelayakan ini adalah ditetapkan daripada Majlis Agama Islam Negeri Sembilan(MAINS).
Pemohon mestilah merupakan warganegara Malaysia Pemohon juga mestilah lahir di negeri di Negeri Sembilan Pemohon pemastautin tetap dan mestilah beragama Islam Anda merupakan keluarga yang memiliki tanggungan yang mana tanggungan tersebut masih bersekolah atau masih belajar di mana-mana institusi pendidikan Kelulusan berkaitan dengan isi pendapatan bulanan seseorang yang ingin memohon CARA MEMOHON BANTUAN PERSEDIAAN AWAL PERSEKOLAHAN Anda hendaklah menyediakan salinan kad pengenalan pemohon dan pasangan Anda haruslah membuat juga salianan MyKid,MyKad dan salinan sijil kelahiran tanggungan yag masih belajar dan bersekolah Salinan pendapatan isi rumah atau pengesahan akaun bank pasangan perlu diisi juga untuk diterima permohonan anda.(Jika pasangan dua-dua bekerja juga perlu menyediakan salinan pendapatan) Bantuan ini sesi persekolahan terbahagi kepada tiga (3)di Peringkat Sekolah sahaja iaitu:
Pra Sekolah yang berumur enam(6) tahun sahaja Sekolah Rendah yang masih berumur tahun satu(1)-enam(6) sahaja Sekolah Menengah berumur tingkatan satu(1)-lima(5) sahaja Bagaimanakah Cara Membuat Bantuan Persediaan Awal Persekolahan Ini? Maklumat tambahan bagi sesiapa yang berminat  untuk memohon bantuan ini mestilah mendapatkan borang permohonan secara manual di kaunter-kaunter Pejabat Agihan MAINS daerah atau cawangan berhampiran.
Manakala sesiapa yang tidak berkesempatan untuk mendapatkan borang secara manual anda juga boleh membuat permohonan secara atas talian(online)and boleh layari portal rasmi MAINS dibawah:
PORTAL RASMI MAINS
 
Pejabat Setiausaha MAINS, Aras 14, Menara MAINS, Jalan Taman Bunga, 70100 Seremban Negeri Sembilan
[email protected]
06-765 1402 / 06-765 1405
06-762 0648
 
Semoga permohonan anda berjalan dengan baik dan anda haruslah mengemaskini selalu maklumat borong permohonan supaya tidak tersalah dan tertinggal.Selain itu,harap dengan bantuan ini sekurang-kurangnya dapat membantu golongan yang sanngat  memerlukan dan orang ada masalah kewanagan.
Tips Untuk Mengelak Dari Bayar Cukai Dengan Zakat
 Cetak  Kutipan 1. Mengikut Akta Cukai Pendapatan 1967 terdapat peruntukan bahawa setiap mereka yang telah membayar zakat boleh dikecualikan atau mendapat pelepasan kadar tersebut dari membayar cukai pendapatan.Untuk mendapatkan pengecualian tersebut, perkara yang perlu dibuktikan ialah :
Pembayaran dibuktikan dengan resit yang dikeluarkan oleh pihak yang diberi kuasa untuk memungut zakat. Zakat di bayar kepada amil-amil yang diiktiraf dan dilantik oleh pemerintah. 2. Menurut Akta Cukai Pendapatan (Pindaan 2000) sekiranya seseorang individu telah membayar zakat pada 2000, maka pelepasan cukai akan diberikan pada tahun yang sama.
Terdapat dua kaedah untuk mendapat pelepasan cukai iaitu :-
i) SITUASI BAGI YANG MEMBAYAR ZAKAT SECARA TUNAI
Ahmad telah membayar zakat sebanyak RM 2,500 secara tunai pada bulan Januari tahun 2000. Ahmad kemudian menyerahkan resit zakat tersebut serta merta ke pejabat LHDN. Pihak LHDN akan membuat arahan bertulis kepada majikan untuk mengurangkan atau melepaskan cukai Ahmad untuk tahun 2000.
CONTOH 1 RM Cukai dikenakan bagi tahun taksiran 2000 3,000 Zakat yang telah dibayar dalam tahun 2000 2,500 Baki yang perlu dibayar kepada LHDN 500 CONTOH 2  RM Cukai dikenakan bagi tahun taksiran 2000  2,500 Zakat yang telah dibayar dalam tahun 2000  2,500 Baki yang perlu dibayar kepada LHDN  0  
ii) SITUASI BAGI YANG MEMBAYAR ZAKAT SECARA POTONGAN GAJI (BULANAN)
Menurut Akta Cukai Pendapatan (Pindaan 2000) umat Islam yang membayar zakat melalui potongan gaji akan dapat mengurangkan atau menghentikan bayaran Potongan Cukai Berjadual (PCB) secara serta merta.
SUMBER PENOLAKAN BERDASARKAN KAEDAH B
Contoh 1 :
Bulan Jun 2000 (Zakat : RM 55, PCB : RM 95)
*Anda akan hanya dikenakan PCB sebanyak RM 40.00 (RM 95 – RM 55)
Contoh 2 :
Bulan Feb 2000 (Zakat : RM 55, PCB : RM 50)
*Anda tidak dikenakan PCB kerana telah membayar zakat melebihi jumlah PCB.
*Majikan hendaklah menghentikan atau mengurangkan bayaran PCB pekerja berdasarkan jumlah zakat yang telah dibayar.
contoh berdasarkan pengiraan dan kaedah dari Majlis Agama Islam Negeri Sembilan
Follow Telegram Sistem Guru Online bagi mengetahui info-info bantuan yang terbaru sebagai manfaat bersama
Telegram Rasmi SIstem Guru Online


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2022/12/bantuan-persediaan-awal-persekolahan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kpm Bantuan Asasi Ipta Bagi Tahun 2023 Rujuk Syarat Permohonan

Kpm Bantuan Asasi Ipta Bagi Tahun 2023 Rujuk Syarat Permohonan

papar berkaitan - pada 14/12/2022 - jumlah : 259 hits
KPM Bantuan Asasi IPTA Bagi Tahun 2023 Rujuk Syarat Permohonan Pihak kerajaan telah memperkenalkan inisiatif Bantuan kewangan asasi untuk rakyat Malaysia yang tidak berkemampuan Terdapat pelbagai jenis bantuan sepanjang tahun ini yang telah...
Terkini Bantuan Sara Hidup Dipercepatkan Daripada Mac Ke Januari 2023

Terkini Bantuan Sara Hidup Dipercepatkan Daripada Mac Ke Januari 2023

papar berkaitan - pada 20/12/2022 - jumlah : 153 hits
Terkini Bantuan Sara Hidup Dipercepatkan Daripada Mac ke Januari 2023 Info terkini bayaran fasa pertama Bayaran Tunai Rakyat RM300 dan RM100 dipercapatkan daripada bulan Mac kepada Januari 2023 Bantuan Khas Kewangan RM700 bagi anggota perkh...
Tahun 2023 Selang Sebulan Buka Sekolah Hari Raya Mulai Sekarang Dah Boleh Rancang

Tahun 2023 Selang Sebulan Buka Sekolah Hari Raya Mulai Sekarang Dah Boleh Rancang

papar berkaitan - pada 20/12/2022 - jumlah : 111 hits
Tahun 2022 bakal melabuhkan tirainya Hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi kita bakal melangkah ke tahun baru 2023 yang dijangkakan lebih mencabar jika dibandingkan pada tahun ini Bagi ibu bapa yang mempunyai anak bersekolah atau pun baka...
Terkini Permohonan Bantuan Bingkas E Wallet Rm300 Bulanan Diteruskan Ke Tahun Hadapan Semak Kelayakan Anda

Terkini Permohonan Bantuan Bingkas E Wallet Rm300 Bulanan Diteruskan Ke Tahun Hadapan Semak Kelayakan Anda

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 236 hits
Terkini Permohonan Bantuan BINGKAS e Wallet RM300 bulanan diteruskan ke tahun hadapan Semak Kelayakan Anda Kerajaan Negeri Selangor telah berusaha sedaya upaya dalam memberi bantuan kepada mereka mereka yang merupakan penduduk Negeri Selang...
Terkini Pengambilan Besar Besaran Tentera Laut Diraja Malaysia Tahun 2023 Mohon Segera

Terkini Pengambilan Besar Besaran Tentera Laut Diraja Malaysia Tahun 2023 Mohon Segera

papar berkaitan - pada 21/12/2022 - jumlah : 192 hits
Terkini Pengambilan Besar Besaran Tentera Laut Diraja Malaysia Tahun 2023 Mohon Segera K epada Semua rakyat Malaysia yang berminat dalam bidang ketenteraan khususnya dalam tentera laut pastikan anda jangan lepaskan peluang ini untuk memohon...
Tawaran Bantuan Kewangan Ngo Kepenggunaan Tahun 2023

Tawaran Bantuan Kewangan Ngo Kepenggunaan Tahun 2023

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 203 hits
Sukacita dimaklumkan bahawa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup kini menawarkan Bantuan Kewangan NGO Kepenggunaan bagi tahun 2023 Badan Badan Bukan Kerajaan Kepenggunaan yang berminat untuk memohon insentif ini bagi menj...
Pm Umum Semua Pelajar Dapat Bantuan Awal Persekolahan Rm150 Januari Depan

Pm Umum Semua Pelajar Dapat Bantuan Awal Persekolahan Rm150 Januari Depan

papar berkaitan - pada 20/12/2022 - jumlah : 94 hits
Kerajaan Perpaduan Malaysia bersetuju untuk menyalurkan bantuan awal persekolahan sebanyak RM150 kepada semua murid bermula Januari ini Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata pemberian bantuan itu melibatkan semua murid tanpa meng...
Bantuan Lesen Memandu Untuk Rakyat Malaysia Tahun 2023

Bantuan Lesen Memandu Untuk Rakyat Malaysia Tahun 2023

papar berkaitan - pada 22/12/2022 - jumlah : 263 hits
Bantuan Lesen Memandu Untuk Rakyat Malaysia Tahun 23 Untuk pengetahuan anda dalam giat membantu belia B40 yang sekarang dan akan menjana pendapatan melalui perkhidmatan pengangkutan penumpang seperti teksi bas dan e hailing Baru baru ini Me...
I Suri Kwsp Bantuan Kerajaan Rm480 Untuk Surirumah Bagi Tahun 2022

I Suri Kwsp Bantuan Kerajaan Rm480 Untuk Surirumah Bagi Tahun 2022

papar berkaitan - pada 15/12/2022 - jumlah : 249 hits
i Suri Kwsp Bantuan Kerajaan RM480 Untuk Surirumah Bagi Tahun 2022 Mesti ramai yang tertunggu tunggu akan pengumuman ini Akhirnya kerajaan Malaysia dibawah Kementerian Kewangan telah pun meluluskan skim bantuan untuk suri rumah yang bernila...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang