Terima Tawaran Pm Usah Biarkan Penyakit Rasuah Berkuasa Lagi Hadi


malaysiakini.com
Al-Abror Mohd Yusuf
Diterbitkan 15 Aug 2021, 9:32 am
Dikemaskini 9:35 am

Ketika kesan daripada pandemik Covid-19 terus dirasai, kata Presiden PAS Abdul Hadi Awang, keutamaan untuk negara ini ialah perpaduan sebagai jalan penyelesaian, bukannya perebutan kuasa semata-mata.

Pada masa sama, katanya, wabak rasuah juga menjadi titik pertemuan semua pihak kerana iai tidak boleh diterima, justeru ia wajar disekat daripada berleluasa lagi.

"Maka, janganlah didahulukan untuk mendapatkan kuasa sehingga punca penyakit rasuah dibiarkan berkuasa lagi.

"Tawaran perdana menteri kepada semua parti politik bagi mendapatkan kepercayaan bersama untuk kerajaan terkini supaya (diberikan) masa untuk menyelesaikan masalah sepatutnya diterima secara positif," katanya dalam kenyataan yang dimuat naik di media sosial pagi ini.

Abdul Hadi yang juga duta khas perdana menteri ke Timur Tengah itu menambah selepas mengalami "kemelut kerajaan dulu yang bermasalah" maka kerajaan Perikatan Nasional (PN) patut diberi masa agar dapat menyelesaikan isu bersama.

Apabila keadaan mengizinkan, kata Abdul Hadi, barulah kerajaan mengembalikan hak rakyat untuk memilih kerajaan yang mereka mahukan.

"Janganlah disebabkan tidak boleh bersabar seketika, kita akan menerima padah dan masalah yang lebih besar dan lebih berat untuk dipikul," katanya.

Kedudukan kerajaan PN - yang turut dianggotai PAS - ketika ini menjadi tanda tanya selepas pemimpinnya, Muhyiddin Yassin, diyakini kehilangan sokongan majoriti di parlimen.

Ia berlaku selepas Umno - yang menjadi rakan PAS secara rasmi melalui Muafakat Nasional - mengarahkan ahli parlimen mereka menarik balik sokongan kepada Muhyiddin dan PN.

Cukuplah jadi pengajaran

Walaupun tidak semua ahli parlimen mematuhi arahan berkenaan, ia diyakini cukup untuk membuatkan Muhyiddin kehilangan dukungan majoriti di Dewan Rakyat, sekali gus keabsahannya sebagai perdana menteri dipertikaikan.

Dalam keadaan begitu kelmarin Muhyiddin menawarkan 'jalan damai' kepada semua pihak untuk bersama-sama menghadapi usul percaya kepada dirinya yang dijadual dibentangkan di parlimen tidak lama lagi.

Presiden Bersatu itu membuat pelbagai tawaran yang jelas disasarkan kepada ahli parlimen pembangkang. Misalnya menaikkan taraf ketua pembangkang sebagai penerima manfaat setara dengan menteri kanan, menyalurkan peruntukan yang sama untuk kawasan mereka.

Muhyiddin juga menjanjikan pindaan perlembagaan bagi mengehadkan tempoh jawatan seseorang ahli parlimen menjadi perdana menteri kepada dua penggal saja.
Turut ditawarkan, pelaksanaan Undi 18 secara automatik. Untuk rekod langkah itu pernah disokong PAS semasa parti itu menjadi pembangkang, namun tidak dipersetujui Abdul Hadi - apabila mereka sudah menjadi kerajaan - atas alasan negara ini tidak boleh terikut-ikut dengan pengaruh barat.

Ahli parlimen Marang itu juga berhujah, usia 18 tahun belum membuat seseorang itu matang untuk memilih kerajaan.

Di sebalik pelbagai tawaran Muhyiddin itu, pembangkang dan Umno mengkritik ahli parlimen Pagoh itu kerana menganggap dia sebenarnya menawarkan rasuah secara terang-terangan sebagai imbalan menyokong usul percaya di parlimen.

Pentadbiran kerajaan yang "lama memerintah" sebelum ini, kata Abdul Hadi, sepatutnya menjadi pengajaran kepada orang ramai apabila ia menimbulkan masalah.

"Cukuplah menjadi pengajaran kepada rakyat terhadap kerajaan yang telah lama memerintah, sehingga mereka dibejati dengan penyakit rasuah," katanya.
Tambah Abdul Hadi lagi, rakyat kemudian membuat perubahan dengan memberikan mandat kepada "sebuah kerajaan yang menawaran pelbagai janji" namun mereka - dipercayai merujuk kepada Pakatan Harapan (PH) - didakwanya merombak "asas perlembagaan dan kedaulatan Islam."

Duta khas bertaraf menteri itu juga berkata negara sedang menghadapi wabak yang mengancam nyawa rakyat dan memberi kesan besar terhadap kehidupan.

Tiba-tiba katanya hari ini kerajaan PN diganggu oleh pihak "yang ingin merampas kuasa" selepas mereka sebelum ini menjadi masalah dan pernah gagal mengatasinya.

Menurut Abdul Hadi, kerajaan PN diberikan peluang dalam tempoh yang sepatutnya.

Pendekatan menghulur tangan kepada semua pihak itu, katanya, wajar disambut tanpa mempedulikan sebarang perbezaan, malah diutamakan mengatasi kepentingan peribadi dan kelompok tertentu saja.

"Hanya mereka yang tidak berperikemanusiaan sahaja tidak akan mempedulikan keadaan rakyat yang perlu diselamatkan sekarang," katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/08/terima-tawaran-pm-usah-biarkan-penyakit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemimpin Politik Patutnya Terima Tawaran Pm Untuk Sekat Rasuah Daripada Terus Berleluasa

Pemimpin Politik Patutnya Terima Tawaran Pm Untuk Sekat Rasuah Daripada Terus Berleluasa

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 193 hits
KUALA LUMPUR Pemimpin parti politik termasuk pembangkang sepatutnya menerima secara positif tawaran Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bagi mendapatkan kepercayaan bersama terhadap kerajaan terkini menyelesaikan masalah bukannya pereb...
Kenyataan Tawaran Berunsur Rasuah Umno Maran Buat Laporan Polis Terhadap Muhyiddin

Kenyataan Tawaran Berunsur Rasuah Umno Maran Buat Laporan Polis Terhadap Muhyiddin

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 184 hits
MARAN UMNO Bahagian Maran membuat laporan polis terhadap Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berhubung kenyataan yang disiarkan secara langsung di media pada 13 Ogos 2021 Terdahulu Muhyiddin pasa satu kenyataan menawarkan tujuh perkara...
Gila Kuasa Saja Tolak Tawaran Muhyiddin Hadi

Gila Kuasa Saja Tolak Tawaran Muhyiddin Hadi

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 199 hits
Gila kuasa saja tolak tawaran Muhyiddin Hadi Yang tolak tawaran Muhyiddin adalah kelompok gila kuasa kata Hadi Presiden PAS Abdul Hadi Awang menyelar pembangkang dan kalangan Ahli Parlimen Umno yang menolak tawaran kerjasama Muhyiddin Yassi...
Apa Tawaran Kerajaan Baharu Jika Pn Kembali Berkuasa Soal Tricia Yeoh

Apa Tawaran Kerajaan Baharu Jika Pn Kembali Berkuasa Soal Tricia Yeoh

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 161 hits
Astro AwaniTricia berkata beliau bimbang jika PN kembali memerintah keadaan akan kembali seperti sebelum ini Foto fail KUALA LUMPUR Sekiranya calon dari Perikatan Nasional memperolehi sokongan majoriti untuk dipilih sebagai Perdana Menteri ...
Tawaran Muhyiddin Pas Tetap Tak Terima Dap Ahli Parlimen Umno Tak Dimaklum Lebih Awal

Tawaran Muhyiddin Pas Tetap Tak Terima Dap Ahli Parlimen Umno Tak Dimaklum Lebih Awal

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 237 hits
August 14 2021 3 15 PMTuan Ibrahim berkata parti itu melihat ia sebagai jalan keluar untuk kerajaan menghadapi cabaran Covid 19 dan menjayakan program vaksinasi sementara Zahidi Zainul Abidin berkata tawaran itu tidak dimaklumkan lebih awal...
Pembangkang Wajar Terima Tawaran Pm Kata Majlis Ayahanda Malaysia

Pembangkang Wajar Terima Tawaran Pm Kata Majlis Ayahanda Malaysia

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 391 hits
AGENDA DAILY Majlis Ayahanda Malaysia berharap kemelut politik Malaysia berakhir dengan tawaran Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin terhadap pembangkang Majlis Ayahanda Malaysia meminta semua pihak terutama parti pembangkang menerima t...
Tawaran Politik Muhyiddin Bukan Rasuah Kata Nazri

Tawaran Politik Muhyiddin Bukan Rasuah Kata Nazri

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 286 hits
Sokongan DAP seperti mana berlaku di Perak dengan DAP diberi peruntukan sama diterima ADUN kerajaan kata Ahli Parlimen Padang Rengas PETALING JAYA Cadangan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin semalam bukannya rasuah sebaliknya tawar menawar po...
Rasuah Politik Mp Dap Pkr Cuba Dibeli Dengan Tawaran Rm30juta Dat

Rasuah Politik Mp Dap Pkr Cuba Dibeli Dengan Tawaran Rm30juta Dat

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 201 hits
Rasuah politik dalam pentadbiran kerajaan Perikatan Nasional semakin menjadi jadi Terkini didedahkan bahawa 4 MP dari parti DAP dan 5 MP PKR yang telah dihubungi oleh seseorang menawarkan wang tunai jutaan ringgit dan jawatan bagi menyelama...
Lirik Biarkan Ku Menjauh Varenina

Lirik Biarkan Ku Menjauh Varenina

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 365 hits
jika memang kini masih adacinta yang tersisa dari mu untuknyajangan kau sembunyi dari ku jika memang diriku bagimupelarian rasa kecewamu padanyabaiknya kau bilang padaku biakan ku coba
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq