Terima Kecacatan Disuarakan Wakil Tangga Batu


ULASA PARLIMEN

KISAH yang diceritakan oleh wakil Tangga Baru (Dr Rusnah Aluai) (foto) berkaitan sistem pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan kini agak kelam kabut, tidak tersusun dan penuh kecacatan, adalah tepat sekali.

Dr Rusnah menceritakan bagaimana kedudukan beliau sebagai wakil rakyat dipinggirkan, apabila tidak dijemput menghadiri program menteri PH dari Parti Amanah Negara (Amanah) di sebuah kem di Melaka. Beliau mendedahkan demikian sewaktu berucap membahas titah ucapan di Raja di sidang parlimen hari ini.
Menurutnya juga, pejabat Ketua Menteri Melaka (yang mana Ketua Menterinya daripada Amanah), tidak memaklum dan menjemputnya. Kejadian ini baginya sesuatu yang mendukacitakan, dan tidak wajar kerana beliau seorang wakil rakyat. Kecacatan ini menyebabkan keadaan ini menampakkan ketidak sepakatan komponen PH dalam mentadbir dan mengurus parti.

Sebenarnya apa yang berlaku dan menimpa wakil Tangga Batu itu, bukan sahaja terhad kepadanya sahaja, ia juga berlaku kepada wakil-wakil lain dan juga dialami oleh pemimpin komponen PH hampir dikesemua negeri.

Saya hendak menarik perhatian disini apa yang berlaku di Kelantan seperti mana saya dimaklumkan. Mungkin kejadian di Kelantan tidak dibawa ke parlimen kerana tiada seorang pun wakil dari Kelantan dalam parlimen waktu ini yang tertimpa dengan kejadian itu.

Al maklumlah seorang pun calon PH Kelantan, kalah dan banyak yang hangus deposit. Walaupun Mustapa Mohamed (Jeli) kini sudah berada bersama PH, namun beliau tidak berani dan tergamak untuk menyentuh isu itu atas alasan beliau orang baru.

Di Kelantan begitulah juga yang berlaku, jemputan dan sebaran maklumat tidak merata. Kalau yang datang ke Kelantan itu menteri dari Bersatu, maka yang akan mengerumuni menteri itu "bagaikan semut urung gula", adalah dikalangan orang Bersatu. Kalau ia dari Amanah pula maka orang Amanahlah sahaja yang makan nasi kerabu dengan menteri itu dan hantar tukang urut kepadanya waktu malam.

Begitu juga kalau menteri dari Keadilan yang datang, maka orang-orang parti itu sahaja yang berjujutan dan berduyun-duyun ke lapangan terbang angkat sepanduk menyambut menteri berkenaan. Itu pun tidak sepenuhnya kerana ada satu kumpulan lain (Keadilan) tidak dijemput. Apa lagi menteri itu digembur gemburkan oleh sang pari-pari akan jadi Perdana Menteri, lagilah digilainya. Cis berdebah.

Menyedari keadaan ini, kenapa ia berlaku saya lihat kerana PH tidak ada dasar atau pun polisi dalam meseragamkan pentadbiran dan menguruskan lawatan menteri, aktiviti dan sebagainya.

Tidak ada kod etika yang dijadikan panduan oleh pakatan itu mengenai hal ini. Justeru adalah elok kalau Majlis Presiden menyediakan satu polisi atau pun kod etika khas kepada menteri dan pemimpin PH untuk dipatuhi, khasnya dalam menguruskan hal lawatan dan kunjungan ini. Apakah perkara ini dibincang semasa permukiman Majlis Presiden baru-baru ini?

Misalnya berhubung dengan apa-apa majlis yang hendak diadakan oleh mana-mana menteri, ia hendaklah dimaklumkan kepada semua parti komponen dan bukan di kalangan puak-puak dan geng sendiri sahaja. Majlis Presiden harus membuat edaran rasmi mengenai hal ini. Sekretariat yang dibentuk diperingkat negeri boleh memainkan peranan mereka.

Sedarlah dalam pilihan raya, anda menang kerana undi semua, bukan undi bertompok, jadi semasa anda ingin ditemui dan hendak rai, hendaklah bertemu dengan semua pihak bukan secara bertompok-tompok dan secara "suk sik suk sik" senyap.

Setahu saya PH ada Sekretariat yang diketuai oleh Saifuddin Abdullah. Sepatutnya Sekretariat inilah harus berperanan menyusun dan menyelaraskan semua aktiviti PH termasuk juga lawatan kerja para menteri.

Kalau Ketua Sekretariat yang kini sudah jadi Menelu, - Menteri Luar sibuk dan tidak mampu terbuat, elok berhenti dan lantik mereka yang bebas dan belum ada kerja. Atau kalau Sekretariat itu sudah tidak berfungsi selepas PH menang, nah kalau begitu bubarkan sahaja.

Hal yang dibangkit dan dirasai oleh wakil Tangga Batu itu, bukan perkara kecil tetapi ia menyentuh sampai ke hati. Sesuatu yang menyentuh ke hati ia boleh memudharatkan dan ia membahayakan kerajaan kalau tidak ditangani dengan baik. * Perkongsian dar Fb. [wm.kl.1:26 pm 19/3/19]

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2019/03/terima-kecacatan-disuarakan-wakil.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Annuar 30 Bekas Mp Wakil Rakyat Umno Akan Terima Saman

Annuar 30 Bekas Mp Wakil Rakyat Umno Akan Terima Saman

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 273 hits
KUALA LUMPUR Semua bekas ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri UMNO yang meninggalkan parti itu selepas Pilihan Raya Umum Ke 14 akan menerima notis saman dalam masa terdekat Setiausaha Agung UMNO Tan Sri Annuar Musa berkata pihaknya ...
Indeks Kebahagiaan Dunia Malaysia Jatuh 45 Anak Tangga Dari 35 Kepada 80 Petanda Rakyat Tak Bahagia Ditipu Phdap

Indeks Kebahagiaan Dunia Malaysia Jatuh 45 Anak Tangga Dari 35 Kepada 80 Petanda Rakyat Tak Bahagia Ditipu Phdap

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 613 hits
https i0 wp com pakdin my wp content uploads 2019 03 20190321 indeks kebahagiaan dunia malaysia jatuh jpg fit 600 2C400 ssl 1Pagi semalam Menteri Khalid Samad berucap dalam acara untuk menyambut Hari Kebahagiaan Sedunia tahun 2019 Dengan ba...
Neelofa Nafi Jadi Punca Kepada Masalah Rumah Tangga Kakaknya

Neelofa Nafi Jadi Punca Kepada Masalah Rumah Tangga Kakaknya

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 505 hits
Saya sayangkan kakak dan anak saudara saya Tuduhan itu tidak masuk akal langsung Daripada membuat spekulasi yang tidak betul saya harap semua pihak boleh mendoakan yang terbaik buat mereka NeelofaItulah jawapan Noor Neelofa Mohd Noor yang t...
Pln 1 2 Juta Rumah Tangga Harus Diberi Sambungan Listrik Gratis

Pln 1 2 Juta Rumah Tangga Harus Diberi Sambungan Listrik Gratis

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 305 hits
PT Perusahaan Listrik Negara atau mencatat bahwa untuk mengejar target pemerataan kelistrikan elektrifikasi sebanyak 99 persen pada tahun ini maka 1 2 juta jiwa masyarakat miskin harus disambungi listrik gratis
Dipoligami Syekh Puji Saat Usia 12 Tahun Begini Kondisi Rumah Tangga Ulfa Lutfiana

Dipoligami Syekh Puji Saat Usia 12 Tahun Begini Kondisi Rumah Tangga Ulfa Lutfiana

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 475 hits
Masih segar di ingatan publik Tanah Air bagaimana Pujiono Cahyo Widianto atau Syekh Puji menikahi bocah dibawah umur Syekh Puji menikah seorang gadis berusia 12 tahun bernama Lutfiana Ulfa Lutfiana sendiri dinikahi Syekh Puji sebagai istri ...
Urus Anak Rumah Tangga Jangan Sampai Terbeban Buat Ikut Kemampuan Penat Rehatlah

Urus Anak Rumah Tangga Jangan Sampai Terbeban Buat Ikut Kemampuan Penat Rehatlah

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 442 hits
Pesanan kepada si isteri Semuanya tak perlu terlalu sempurna Mempunyai keinginan untuk buat yang terbaik dalam rumahtangga adalah tindakan terpuji namun dalam menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri usahlah berusaha sehingga membeb...
50 Pengurus Terbaik Dunia Diiktiraf Sir Alex Ferguson Berada Di Tangga Kedua

50 Pengurus Terbaik Dunia Diiktiraf Sir Alex Ferguson Berada Di Tangga Kedua

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 264 hits
50 pengurus terbaik dunia diiktiraf Sir Alex Ferguson berada di tangga keduaFerguson memenangi 13 kejuaraan Liga Perdana MAJALAH bola sepak Perancis mengiktiraf 50 pengurus pasukan terbaik sepanjang zaman namun legenda Sir Alex Ferguson dar...
Liverpool Kembali Berada Di Tangga Teratas Liga Perdana

Liverpool Kembali Berada Di Tangga Teratas Liga Perdana

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 206 hits
Pasukan Liverpool sekali lagi berjaya merampas kedudukan teratas Liga Perdana apabila berjaya mendapatkan 3 mata berharga menang 2 1 ke atas Fulham Namun di saat Mane telah berjaya menjaringkan gol pertama Fulham dilihat kembali menyamakan ...
Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Beringatlah Semua

From Mr Olayemi Michael Cardoso

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Berhari Raya Lagi Rumah Saudara Sepupu

Couple Urges Police Mcmc To Act Against Alleged Blackmailer

Housewives Social Protection Scheme Still Short Of Target Says Kasthuri