Tercatat Tiga Peristiwa Agung




oleh Mohd Rizal Azman Rifin
MUNGKIN ramai yang tidak mengetahui bahawa salah satu lokasi ziarah ketika mengerjakan umrah iaitu Jabal Rahmah yang pernah menyaksikan tiga peristiwa agung dalam sejarah lipatan manusia.
Penulis tidak melepaskan peluang untuk sama-sama menjejakkan kaki di perlerengan Jabal Rahmah dan menelusuri sirah junjungan Nabi Muhammad SAW selain menginsafi setiap peristiwa yang pernah dicatatkan.
Sebaik selesai menunaikan solat Maghrib dan Isyak di Masjidilharam, penulis bersama ahli jemaah terus ke dataran Kaabah untuk melakukan tawaf sunat.
Aktiviti ziarah sepanjang jemaah berada di Madinah serta Makkah tidak berhenti namun ia langsung tidak terasa penat meskipun deretan amal ibadat yang dilakukan kerana segala usaha tersebut demi mengharapkan reda Allah SWT.
Sebelum pulang ke bilik penginapan masing-masing, mutawif iaitu Ustaz Badrul Hakimi memaklumkan jadual keesokan harinya agak memenatkan kerana akan menziarah Jamal Rahmah serta perlembahan Bukit Uhud yang pernah menyaksikan tiga peristiwa agung.
Keesokannya, selesai solat Subuh di Masjidilharam, penulis bersama keluarga dan rakan bertolak ke Jabal Rahmah dan Bukit Uhud.
Ustaz Badrul memaklumkan, sebenarnya, di lembah Jabal Rahmah berlaku tiga peristiwa agung membabitkan tiga nabi Allah SWT.
Meneruskan penerangan berkenaan, beliau memaklumkan peristiwa pertama, di sinilah kawasan pertemuan Nabi Adam dan isteri baginda, Siti Hawa selepas sekian lama berpisah sebaik mereka dikeluarkan dari syurga dan diturunkan ke muka bumi.
Bertahun-tahun mereka berdua memohon keampunan dan bermunajat kepada Allah SWT sebagaimana terakam dalam al-Quran.
Peristiwa kedua pula kisah mimpi Nabi Ibrahim AS menyembelih putera kesayangan baginda, Nabi Ismail AS.
Kata Ustaz Badrul, Nabi Ibrahim AS mulanya sangsi dengan mimpi itu namun sudah dua kali baginda bermimpi perkara sama.
Kemudian tiba di kawasan Jabal Rahmah, Nabi Ibrahim sekali lagi mendapat mimpi yang sama dan kali ini yakinlah baginda yang perintah dalam mimpinya itu benar-benar daripada Allah SWT.
Peristiwa ketiga pula turunnya wahyu Allah SWT yang terakhir kepada Nabi Muhammad SAW.
Jabal Rahmah sebenarnya berada di lingkungan yang sama dengan Padang Arafah dan di sinilah juga baginda mendapat wahyu yang cukup ‘memilukan hati’ sahabat, khususnya Saidina Abu Bakar dan Umar al-Khattab kerana mereka mengerti makna tersirat di sebalik turunnya wahyu tersebut iaitu petanda bahawa baginda akan meninggalkan mereka menemui Allah SWT.
Lebih hebat lagi, ujar Ustaz Badrul turunnya ayat tiga Surah al-Ma’idah yang bermaksud: “Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan Aku telah cukupkan nikmat-Ku kepada kamu dan Aku telah redakan Islam itu menjadi agama untuk kamu,” itu bukanlah ayat Allah SWT yang terakhir sebagaimana difahami umum.
Kata beliau, Syeikh Muhammad Ra’fat Said menyatakan ayat ini bukan ayat terakhir yang diturunkan kerana ia di turunkan di Arafah pada tahun ke-9 hijrah dan baginda Rasulullah SAW wafat jam 9 malam selepas turunnya ayat 281 Surah al-Baqarah.
Beliau menjelaskan lagi, tetapi Imam al-Alusi memberi pencerahannya dengan berkata, selepas ayat ini tiada lagi ayat yang diturunkan berkenaan hukum halal dan haram dan inilah maksud mereka yang mengatakan ayat ini yang terakhir yang diturunkan dalam erti kata ayat terakhir tentang hukum halal dan haram.
Apapun, sesungguhnya kehadiran jemaah umrah atau haji ke bumi berbatu yang dinamakan Jabal Rahmah akan meninggalkan kenangan terinda, sekali gus mengembalikan ingatan kepada syiar agama Islam yang suci.
Terinjaknya kaki di Jabal Rahmah seolah-olah mengajak diri kita kembali menghayati sirah Nabi Allah SWT.
Penulis adalah pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, Politeknik Muadzam Shah




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/02/14/tercatat-tiga-peristiwa-agung/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=tercatat-tiga-peristiwa-agung

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hilang Tiga Anak Sekelip Mata Dilanggar Pemandu Mabuk Si Ibu Pilih Maafkan Pelakunya

Hilang Tiga Anak Sekelip Mata Dilanggar Pemandu Mabuk Si Ibu Pilih Maafkan Pelakunya

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 266 hits
Tiga kanak kanak malang bersama seorang sepupunya maut dilanggar oleh seorang pemandu yang didakwa mabuk ketika ingin membeli aiskrim Samuel William Davidson berusia 29 tahun telah didakwa atas kesalahan melanggar keempat empat kanak kanak ...
Hiking Ke Puncak Denai Tiga Puteri Kota Damansara Nkve View

Hiking Ke Puncak Denai Tiga Puteri Kota Damansara Nkve View

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 1280 hits
Alhamdulillah I did it I survived Betul lah orang kata the best view comes after the hardest climb Haaa gitu Lama do oh sis tunggu nak hiking ke puncak denai tiga puteri yang terletak di Taman Eko Rimba Kota Damansara Bulan lepas sebulan tr...
Tiga Mandat Gus Sholah

Tiga Mandat Gus Sholah

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 119 hits
Dalam pidatonya saat pemakaman Khofifah menceritakan pengalamannya dengan Gus Sholah Gus Sholah memiliki tiga keinginan yang disampaikan pada Khofifah
12 Mahasiswa Sumsel Kembali Dari China Tiga Orang Belum Terdata

12 Mahasiswa Sumsel Kembali Dari China Tiga Orang Belum Terdata

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 211 hits
Sebanyak 12 mahasiswa Sumatera Selatan telah pulang dari China pasca merebaknya virus Corona Namun tiga orang diantaranya belum terdata
15 Kemungkinan Anda Diduakan Kekasih Main Kayu Tiga

15 Kemungkinan Anda Diduakan Kekasih Main Kayu Tiga

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 374 hits
Selama ini mungkin anda merasa sebagai kekasih yang normal perhatian sudah anda curahkan kasih sayang tak pernah sedikitpun tertinggal Tetapi mengapa anda masih diduakan ya Well mungkin anda punya ciri ciri berikut ini 1 Anda terlalu mudah ...
Tiga Pejabat Pemkab Diperiksa Di Kejari Jember Terkait Korupsi Proyek Pasar

Tiga Pejabat Pemkab Diperiksa Di Kejari Jember Terkait Korupsi Proyek Pasar

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 112 hits
Tiga orang pejabat dan bekas pejabat di lingkungan Pemkab Jember diperiksa Kejari Jember Mereka adalah Kepala Badan Perencanaan Pembangunan Daerah Achmad Imam Fauzi Kepala Dinas Pekerjaan Umum Bina Marga dan Sumberdaya Air Yessyana Arifah d...
2 Sambal Hitam Wajib Bawa Ketika Travel Sambal Mook Dan Lava Crunchy Dari Kayu Tiga

2 Sambal Hitam Wajib Bawa Ketika Travel Sambal Mook Dan Lava Crunchy Dari Kayu Tiga

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 527 hits
2 SAMBAL HITAM WAJIB BAWA KETIKA TRAVEL SAMBAL MOOK DAN LAVA CRUNCHY DARI KAYU TIGA Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Siapa suka makan pedas Siapa yang boleh putus selera kalau tak ada makanan yang pedas Okay sebenarnya mummy lah ...
Bayi Maut Tiga Anak Parah Dikelar Ibu

Bayi Maut Tiga Anak Parah Dikelar Ibu

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 512 hits
BAYI lelaki berusia lapan bulan maut manakala dua kakak dan abangnya parah selepas leher mereka dikelar dengan pisau oleh ibu kandung di kuarters sebuah pusat peranginan di Pulau Mantanani dekat Kota Belud hari ini Jerry Yohanes meninggal d...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur