Tepis Tanggapan Manja Tapi Rupanya Anak Tunggal Pandai Berdikari Pakar Kongsikan Faktanya


Benarkah anak tunggal selalu dimanjakan sehingga menjadikan mereka kurang berdikari dan terlalu bergantung? Di waktu anak masih kecil, anak tunggal mungkin dilihat lebih manja, namun lama kelamaan anak tunggal semakin memperlihatkan dirinya yang sebenar malah tampil menjadi insan yang amat berdikari.

Hal ini turut diakui oleh Pakar Motivasi dan Coach Bertauliah, Dr Tengku Asmadi yang turut sama berkongsikan hal yang sama.
Malah akuinya lagi, anak tunggal sememangnya anak yang berjaya malah pandai berdikari biarpun dianggap manja oleh orang lain.
“Kalau kita katakan anak tunggal adalah anak yang terlebih dimanjakan, nak apa semua dapat, tapi saya juga nak kongsikan anak tunggal adalah anak yang pandai berdikari malah cemerlang.
“Malah ada yang saya jumpa anak tunggal yang mendapat keputusan peperiksaan yang baik, akademiknya bagus dan dari segi agamanya juga bagus.
“Jadi disini bukan soal anak itu tunggal atau pun memiliki adik beradik ramai, sebaliknya cara kita mak ayah membesarkan anak itu sendiri.

“Misalnya, dengan anak tunggal pun, apa jua yang anak minta kita jangan terus beri dan biarkan anak berusaha untuk memperolehinya.
“Bukan hanya soal kewangan tapi biar anak berusaha untuk dapatkan sesuatu yang diinginkannya. Latihlah anak kita sebegitu.
“Biar anak belajar dalam hidup ini, apa jua yang dia mahukan perlu berusaha agar anak tak terlebih manja.
“Kalau kita bijak mengendalikan anak tunggal kesayangan kita, soal terlebih manja tidak akan berlaku malah kita sebenarnya sedang membina watak dan peribadi seorang anak yang kuat,” kongsinya lagi.
Ini pula antara ciri-ciri anak tunggal yang sememangnya pandai berdikari malah punya watak dan disiplin diri yang tinggi berbanding orang lain.

1.Teratur dan cepat matang
Anak tunggal biasanya menunjukkan mereka mempunyai sifat cerewet yang tinggi terhadap perincian. Mereka suka mengatur perkara yang menjadi milik mereka dengan baik. Senang cerita, mereka suka menyusun atur jadual kehidupan seharian dengan teliti supaya tidak serabut.
Biasanya mereka cenderung menepati masa dan mahir menjaga sesuatu. Terutama jika dari zaman kanak-kanak ibu ayah mengajar mereka untuk tidak merosakkan permainan atau barangan peribadi.
2.Berdikari
Orang yang berdikari tidak akan melabel mereka seorang yang berdikari jadi itulah yang sering dilakukan oleh seorang anak tunggal. Jika dikatakan manja, semua anak akan manja ketika masih kecil namun apabila meningkat dewasa mereka berdikari secara sendiri tanpa ‘menghebohkan’ kepada orang luar.

3.Bijak dalam akademik dan bakat tertentu
Disebabkan anak tunggal juga sering menjadi harapan mama papa, mereka akan berusaha untuk menciptakan kejayaan yang membanggakan. Justeru, anak tunggal cenderung untuk berjaya dalam akademik dan apa jua bidang yang diceburi kerana mendapat perhatian yang penuh.
4.Suka berjalan
Ini merupakan antara karakter yang paling betul iaitu anak tunggal lebih suka berjalan-jalan dan tidak terperap di rumah. Hasil kajian pakar mendapati, anak tunggal juga suka berjalan-jalan bukan sahaja di kawasan sekitar malah suka melancong ke luar negara! Mereka suka mencuba benda baharu dan tidak suka dikawal.
Siapa cakap mereka anti-sosial kerana anak tunggal lah yang bijak buat kawan, bermain atau bersosial. Ada juga anak tunggal yang lebih suka berjalan dengan ibu ayah mereka kerana sudah selesa!
Menarik: Kena Marah Dengan Daddy Conteng Pintu Bilik Air, Ramai Terhibur Dengan Jawapan Fatima!
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Tepis Tanggapan Manja Tapi Rupanya Anak Tunggal Pandai Berdikari, Pakar Kongsikan Faktanya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tepis-tanggapan-manja-tapi-rupanya-anak-tunggal-pandai-berdikari-pakar-kongsikan-faktanya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiap Malam Kakak Aku Keseorangan Dirumah Rupanya Abg Ipar Ada Skandal Aku Nekad Beritahu Kakak Tapi Lain Pula Jadi

Tiap Malam Kakak Aku Keseorangan Dirumah Rupanya Abg Ipar Ada Skandal Aku Nekad Beritahu Kakak Tapi Lain Pula Jadi

papar berkaitan - pada 16/10/2023 - jumlah : 183 hits
Hari tu abg ipar kantoi dekat pam minyak dengan aku bawak perempuan lain Kali ni dekat uptown plk denga betina lain Malam2 siap lentok2 lagi Aku nekad balik rumah nak bagi tahu kakak Bila aku bagi tahu ini pulak reaksi kakak Aku pulak suruh...
Pakar Psikiatri Ingatkan Ibu Bapa Kalau Marah Anak Ada Pantang Larang Elak Buat

Pakar Psikiatri Ingatkan Ibu Bapa Kalau Marah Anak Ada Pantang Larang Elak Buat

papar berkaitan - pada 12/10/2023 - jumlah : 119 hits
Pakar Psikiatri Ingatkan Ibu Bapa Kalau Marah Anak Ada Pantang Larang Elak Buat Ada masanya ibu bapa tidak dapat mengelakkan diri daripada memarahi anak anak Sesetengah ibu bapa ada yang suka pendekatan bertegas santai tinggi disiplin atau ...
Siswa Sd Di Jombang Diduga Dibully Orangtua Kecewa Anak Bocor Di Kepala Tapi Sekolah Acuh

Siswa Sd Di Jombang Diduga Dibully Orangtua Kecewa Anak Bocor Di Kepala Tapi Sekolah Acuh

papar berkaitan - pada 28/9/2023 - jumlah : 145 hits
Lemparan itu mengenai kepala anaknya Akibatnya korban yang baru berumur 8 tahun itu mengalami luka bocor
Demi Anak Ramai Ibu Bertahan Peguam Ni Kongsikan Jadikan Pengajaran

Demi Anak Ramai Ibu Bertahan Peguam Ni Kongsikan Jadikan Pengajaran

papar berkaitan - pada 12/10/2023 - jumlah : 138 hits
Bahagia itu kita yang ciptakan bukan siapa siapa Itulah ungkapan yang sering kita dengar bila berbicara tentang mencari kebahagiaan hidup Namun untuk merasai bahagia untuk diri sendiri bukan semudah yang diucapkan buat wanita bergelar ister...
Begini Rupanya Persiapan Mak Ni Bawa 7 Anak Perempuan Travel Ke Vietnam Boleh Follow

Begini Rupanya Persiapan Mak Ni Bawa 7 Anak Perempuan Travel Ke Vietnam Boleh Follow

papar berkaitan - pada 1/10/2023 - jumlah : 131 hits
Bercuti merupakan antara cara terbaik untuk menenangkan fikiran dan mencipta memori manis bersama keluarga Apatah lagi jika berpeluang ke luar negara tentunya momen tersebut cukup menarik dan mempunyai nilainya yang tersendiri Pun begitu ba...
Warga Emas Terkejut Kaki Digigit Disangka Biawak Rupa Rupanya Anak Buaya

Warga Emas Terkejut Kaki Digigit Disangka Biawak Rupa Rupanya Anak Buaya

papar berkaitan - pada 7/10/2023 - jumlah : 92 hits
Seorang warga emas berusia 65 tahun terkejut ketika melangkah kaki keluar rumah pada waktu pagi apabila digigit oleh seekor binatang Dalam kejadian yang berlaku di Masjid Tanah Melaka itu Faridah Abd Ghani menyangkakan kakinya digigit oleh ...
Anak Sakit Tapi Mak Tak Boleh Cuti Tebus Rasa Bersalah Anda Dengan Tip Ini

Anak Sakit Tapi Mak Tak Boleh Cuti Tebus Rasa Bersalah Anda Dengan Tip Ini

papar berkaitan - pada 5/10/2023 - jumlah : 223 hits
Anak Sakit Tapi Mak Tak Boleh Cuti Tebus Rasa Bersalah Anda Dengan Tip Ini Anak bila sakit tentulah mak mak yang paling risau Paling sedih bila anak sakit tapi maknya pula tidak dapat cuti kerana kekangan tugas yang perlu dilunaskan segera ...
Ada Anak Perempuan

Ada Anak Perempuan

papar berkaitan - pada 6/10/2023 - jumlah : 185 hits
Ibu adalah role model utama kepada anak perempuan Ibu adalah wanita yang mengajar mereka bagaimana untuk menjadi seorang wanita Anak perempuan sangat ingat kepada ilmu yang telah diajarkan oleh ibunya cara bersabar cara memberi arahan cara ...
Hadiah Hari Lahir Ibu Dari Anak Anak

Hadiah Hari Lahir Ibu Dari Anak Anak

papar berkaitan - pada 6/10/2023 - jumlah : 160 hits
Hadiah hari lahir ibu dari anak anak Alhamdulillah tahun ni Allah bagi lagi peluang untuk saya menyambut hari lahir Ya Allah terima kasih atas peluang ini Dapat lagi bersama sama suami dan anak anak meraikan hari lahir saya Di umur ini saya...
Lirik Lagu Salahkan Aku Fimie Don

Nestl Malaysia Membawa Kegembiraan Kepada Kumpulan Pertama Pemenang Mingguan Kempen Gaji Seumur Hidup

Mysubsidi Diesel 2024 Cara Mohon Syarat Kelayakan

Dapat Bos Baik Pun Rezeki

Nicotine Pouches And Oral Health Debunking Common Myths

Diesel Prices Jump 56 As Malaysia Revamps Decades Old Fuel Subsidies

Float En Fold House By Architecture Seed In Thrissur India

Kos Diesel Hilux Selepas Subsidi Mansuh Kos Meningkat Rm184



10 Filem Korea Terbaru Best 2023 2024 Boleh Tonton Secara Online

8 Fakta Biodata Johan Ghazali Jojo Atlet Muay Thai Malaysia Yang Tewas Pada Nguyen Di One Championship

10 Fakta Biodata Haneesya Hanee Dewi Remaja Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah 2024 Gandingan Erysha Emyra Tayangan TV3 Malaysia Tonton

10 Filem Melayu Malaysia Terbaru Best 2024 Mesti Tonton

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kiblat Ke Syurga Astro Ria


How To Choose The Perfect Playing Cards For Magic Tricks

Keracunan Makanan Program Sekolah 2 Maut

Fleet Card Sistem Kawalan Subsidi Ada Had Isian Liter Mof

Rider Tak Guna Laluan Motor Tular Video Guard Tol Dilanggar Ketika Melintas Jalan

Mira Filzah Kongsi Tips Jaga Solat Paling Penting Usaha Untuk Perbaiki Diri Saya Pun Kadang Kadang Terlajak Tertinggal

Bagaimana Tuhan Mengetuk Kepala Hamba Hamba Nya