Begini Rupanya Persiapan Mak Ni Bawa 7 Anak Perempuan Travel Ke Vietnam Boleh Follow


Bercuti merupakan antara cara terbaik untuk menenangkan fikiran dan mencipta memori manis bersama keluarga. Apatah lagi jika berpeluang ke luar negara, tentunya momen tersebut cukup menarik dan mempunyai nilainya yang tersendiri.
Pun begitu bagi memastikan percutian keluarga berjalan lancar di negara orang, tentunya banyak perkara perlu dipersiapkan sebelum tarikh berangkat. Sama ada barang keperluan sendiri mahupun suami dan anak-anak, semuanya perlu dipersiapkan untuk memastikan cukup dan sekali gus memberi keselesaan sepanjang bercuti.
Menyentuh tentang mempersiapkan barangan kelengkapan untuk seorang dua anak mungkin kita merasakan sudah rumit untuk dibuat, pun begitu cuba bayangkan pula bagaimana caranya untuk keluarga yang mempunyai anak yang ramai. Berapa banyak dan berapa lama pula masa diperlukan mempersiapkan kelengkapan tersebut ye? Boleh pening kepala juga dibuatnya.
Namun dengan adanya cara yang sistematik, hal ini tidaklah begitu rumit untuk dilakukan. Ini sebagaimana perkongsian daripada puan Shaeriani A Hamat, ibu kepada tujuh orang puteri yang berusia dari 16 tahun hingga 2 tahun, berkongsi tip persiapan untuk anak-anak dan keluarganya bercuti ke Vietnam.

Semoga perkongsian ini boleh dijadikan panduan untuk keluarga yang lain juga.
Jadi jika nak tahu apa yang dipersiapkan, ini perkongsiannya:
Hari ni mama nak share tips persiapan yang mama buat untuk bawa anak7 travel jauh ( dalam negara atau oversea) (kali ni trip vietnam)

Tips ‘PERSIAPAN’ untuk bawa anak 7 bercuti
1) Persiapan kena 2 hari sebelum bertolak ( beg baju WAJIB 1 sorang dan kalau boleh bag sandang untuk mudah perjalanan ) nanti baru ada tanggunjawab bawa barang sendiri)
2) Anak 7 kena simpan sendiri bila mama baca berdasar ‘SENARAI’ baju , tudung, seluar dan berapa lama akan tinggl dekat sana (mama akan tentukan color dan jenis baju) biasa mama akan bagi yang ringan kurangkan berat nak pikul – list tu mama dah buat seminggu awal
3) Bag mestila ‘DITANDA’ nama sebab senang untuk cam beg masing-masing( senang untuk anak 7 cari keperluan masing-masing sebab bag kami semua sama tapi keperluan berbeza masing-masing ..ada yang uzur dan sebagainya)
4) Semua anak 7 mestilah ‘BERKASUT’ untuk keselamatan dan melancarkan perjalanan sepanjang travel ( banyak pegerakan semasa travel – walaupun puteri tapi ke sana ke mari juga)

5) Semua ‘PASSPORT’ akan ditanda mengikut susunan ikut kelahiran 1-7 untuk senangkan urusan semasa di airport ( sebab passport papa akan pegang dan bila sampai giliran pengenalan identiti papa akan bg ikut numbering- tak perlu dah buka buka)
6) Keluar awal untuk ke airport sebab anak 7 ramai dan masih kecik ( sampai awal tak apa sebab kita tidak tahu apa terjadi dekat tengah jalan )
7) Semua anak yang bawa hanset perlu memakai sling bag ( kan berhati-hati dan memudahkan benda berharga ada dekat dengan kita baru tak tertinggal) ( mama bagi 1 orang sahaja bawa sebab tak nak diaorg asyik main gadjet semasa dalam hotel..1 tu pun supaya mama nak berhubung sebab bilik berasingan)
8)Bawa makanan ringan seperti biskut, cococrouch dan honeystar dan lain-lain yang ringan untuk keperluan baby supaya tak  lapar dalam perjalanan( baby tak tahan lapar dan tak nak dia merengek sebab urusan airport memang lama dan kita tak tahu macam mana tempat orang kan)
9) Selalu pesan pada anak 7 supaya ‘ TEPATI MASA’ agar boleh selari dengan program travel ( bagi diaorg tahu masa itu emas baru la boleh atur kehidupan sendiri)
10) Ni yang ‘LAST’ mama suka pakaikan anak 7 baju, tudung, seluar, anak tudung semua sebab senang nak ‘CAM’ anak 7 jika jauh sikit dari kita..( sebab diaorg nama jer pompuan tapi sama jer macam anak lelaki..heheheh..) ( Kalau tak travel pon memang selalu sama..hahahah)

Inilah tips mama untk memudahkan perjalanan mama dan papa handle diaorg puteri 7 kami..

Mama & 7 puteri muslimah.
Sumber : norshaeriani.shae
 
The post Begini Rupanya Persiapan Mak Ni Bawa 7 Anak Perempuan Travel Ke Vietnam. Boleh Follow! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/begini-rupanya-persiapan-mak-ni-bawa-7-anak-perempuan-travel-ke-vietnam-boleh-follow/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Sakit Tapi Mak Tak Boleh Cuti Tebus Rasa Bersalah Anda Dengan Tip Ini

Anak Sakit Tapi Mak Tak Boleh Cuti Tebus Rasa Bersalah Anda Dengan Tip Ini

papar berkaitan - pada 5/10/2023 - jumlah : 228 hits
Anak Sakit Tapi Mak Tak Boleh Cuti Tebus Rasa Bersalah Anda Dengan Tip Ini Anak bila sakit tentulah mak mak yang paling risau Paling sedih bila anak sakit tapi maknya pula tidak dapat cuti kerana kekangan tugas yang perlu dilunaskan segera ...
Sudah Pukuli Dan Lindas Perempuan Cantik Dengan Mobil Hingga Tewas Anak Anggota Dpr Ngaku Masih Sayang Pada Korban

Sudah Pukuli Dan Lindas Perempuan Cantik Dengan Mobil Hingga Tewas Anak Anggota Dpr Ngaku Masih Sayang Pada Korban

papar berkaitan - pada 7/10/2023 - jumlah : 149 hits
Pelaku mengaku menyesal dan langsung panik setelah mendapat informasi dari sekuriti bahwa korban sudah tidak memberi respons
Rupanya Nasi Putih Tak Boleh Panas Banyak Kali Ini Sebabnya Yang Perlu Anda Tahu

Rupanya Nasi Putih Tak Boleh Panas Banyak Kali Ini Sebabnya Yang Perlu Anda Tahu

papar berkaitan - pada 26/9/2023 - jumlah : 167 hits
Selama ini kita sering menghangatkan semula makanan makanan yang sudah sejuk termasuklah nasi putih Namun ada bahaya yang anda tidak tahu apabila sering memanaskan nasi terlalu kerap Ini kerana memanaskan semula beras berulang kali boleh me...
Boleh Je Pergi Barber Tapi Tu La Ibu Kongsi Rambut Anak Sangkut Di Sikat Minta Bantuan Abang Bomba Sado Di Tiktok

Boleh Je Pergi Barber Tapi Tu La Ibu Kongsi Rambut Anak Sangkut Di Sikat Minta Bantuan Abang Bomba Sado Di Tiktok

papar berkaitan - pada 25/9/2023 - jumlah : 202 hits
Satu perkongsian di media sosial baru baru ini ternyata telah mencuri perhatian ramai apabila seorang wanita bergelar ibu menunjukkan rambut anaknya telah tersangkut sikat sehingga tersangkut dan tidak dapat dikeluarkan
Kita Tumpang Rezeki Anak Dr Say Pesan Mak Ayah Jangan Kedekut Nak Belikan Mainan Anak

Kita Tumpang Rezeki Anak Dr Say Pesan Mak Ayah Jangan Kedekut Nak Belikan Mainan Anak

papar berkaitan - pada 1/10/2023 - jumlah : 126 hits
Ada orang yang memilih untuk tidak membelikan mainan buat anak kerana membazir namun bagi doktor selebriti Dr Say Shazril sebolehnya mahu menyediakan apa jua untuk anaknya Baginya kehadiran dua cahaya matanya Ace dan Sefriel adalah punca re...
Ulang Ulang Baca Ayat Ni Ibu Ni Kongsi Amalan Harian Boleh Buat Agar Anak Mudah Belajar

Ulang Ulang Baca Ayat Ni Ibu Ni Kongsi Amalan Harian Boleh Buat Agar Anak Mudah Belajar

papar berkaitan - pada 5/10/2023 - jumlah : 205 hits
Bukan senang kita hendak mengajar anak anak di rumah ada sahaja cabaran dan kesulitannya yang tersendiri Apatah lagi bila diajar berkali kali anak masih tidak mampu mengingati pelajaran yang diajar Ketika itu mulalah kita hilang sabar dan m...
Nak Sekolahkan Anak Di Sjkc Perkongsian Ibu Ni Boleh Jadikan Panduan

Nak Sekolahkan Anak Di Sjkc Perkongsian Ibu Ni Boleh Jadikan Panduan

papar berkaitan - pada 30/9/2023 - jumlah : 164 hits
Pejam celik pejam celik dalam sedar tak sedar rupanya kita menghampiri penghujung tahun Berbaki beberapa bulan lagi ke tahun baharu dan tentunya anak kita akan bertambah umurnya Mungkin ada antaranya akan menjejakkan keki ke bangku sekolah ...
Resipi Roti Canai Homemade Boleh Buat Sarapan Minum Petang Untuk Anak Anak

Resipi Roti Canai Homemade Boleh Buat Sarapan Minum Petang Untuk Anak Anak

papar berkaitan - pada 20/9/2023 - jumlah : 165 hits
Resipi Roti Canai Homemade Boleh Buat Sarapan Minum Petang Untuk Anak anak Roti canai telah mendapat penganugerahan sebagai roti terbaik di dunia oleh Tasteatlas Roti canai bukan sahaja berjaya mengalahkan India yang popular dengan roti naa...
5 Perkara Skeptikal Bila Perempuan Bawa Kereta Yang Last Tu Bonus

5 Perkara Skeptikal Bila Perempuan Bawa Kereta Yang Last Tu Bonus

papar berkaitan - pada 30/9/2023 - jumlah : 99 hits
Ni mesti perempuan yang bawa kereta Gurlsss pernah tak bila bawa kereta anda kena stereotaip macam ni Kadang kadang tu rasa macam kena buli pula atas jalan tapi padahal bukan salah kita pun Kita hanya ikut peraturan je var currentUrlTwo w
Aeon Bank Bank Digital Patuh Syariah Pertama Malaysia

Ada Apa Sebenarnya Dengan Ikhlas

Anwar Lebih Untung Dari Sunak Dan Biden

Gkb Eurycozin Pilihan Terbaik Untuk Kesihatan Lelaki

Best Dividend Stock Malaysia 2024 Highest Yield

Bibit Perpecahan Jika Pas Ambil Nenggiri Pn Diberi Amaran

Permohonan Kursus Ai Utm Percuma Berserta Sijil Pengiktirafan Peserta

4 Syarikat Multinasional Henti Operasi Di Malaysia



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Xiaomi Tv Box S 2nd Gen

Typhoid Breaks Out In Kota Bharu School Five Cases Confirmed

Is Papaya Good For You

Bila Perempuan Nak Lelaki Tanggung Semua Benda

Asm Dividend 2024 Payout Date Amanah Saham Malaysia History

Mencari Kedai Makanan Sup Yang Mengimbau Masakan Tradisi Kampung