Tenom Pagi Di Tenom Kopi Yit Foh Muzium Antanom

Isnin | 08.04.2019

PAGI DI TENOM
Hari ketiga di Sabah, kami menikmati pagi di Tenom. Kami hanya berjalan kaki dari Hotel Tenom untuk melihat-lihat sekitar pekan ini. Boleh guna apps Google Maps untuk lebih mudah

Bulatan Kopi Tenom - mercu tanda pekan Tenom. Tenom terkenal dengan pengeluaran kopi. Lihat sejarah kopi Tenom di SINI

Pekan Tenom dengan latar perbukitan diselimuti awan...menjadikan pagi di sini terasa indah! Nampak bangunan tinggi atas bukit tu? Itulah Hotel Perkasa - hotel yang menyajikan pemandangan indah dari atas bukit

Pasar Baru Tenom. Tak berkesempatan nak merasa Apam Balik Pakcik Halim yang terkenal di sini sebab Isnin tutup

Tamu Tenom. Buka hari Rabu dan Ahad (berakhir jam 1 petang)

Cukuplah setakat itu, kami cuma meronda sekitar kawasan berhampiran penginapan kami di Hotel Tenom. Kami bersarapan pagi di kedai makan Asiarasa 3, balik bilik dan keluar semula untuk ke Kopi Yit Foh. Sebelum ke Kopi Yit Foh, kami beli tiket bas ekspress ke Kota Kinabalu untuk trip tengahari nanti

--------------------------------------------------------
KOPI YIT FOH @ KOPI TENOMKilang Kopi Yit Foh terletak sekitar 3.2 km dari pekan Tenom. Kami naik kereta sapu yang sama (untuk ke Taman Pertanian Sabah semalam) dengan caj RM7 satu perjalanan

Waktu OperasiIsnin - Sabtu : 8 pagi - 5 petangAhad / Cuti Umum : 9 pagi - 3 petang
Kami tiba di sini sekitar pukul 9 pagi. Walaupun tak boleh masuk ke kilang kopi, tapi aroma kopi dari bangunan kilang kopi (bangunan warna biru di sebelah) sudah cukup menyegarkan! Yang kami masuk ni kedai jualan produk mereka, tertera tulisan Kilang Kopi Yit Foh

Ada macam-macam pilihan produk, dan harga memang jauh lebih murah berbanding beli di tempat lain. Contohnya Cafe Latte 2in1 kami beli di sini dengan harga RM6.90, tapi bila ke Kota Kinabalu kami jumpa ia dijual dengan harga sekitar RM15. Haha...bukan sikit beza tu tau! Tapi...kami tidaklah membeli banyak, cukup sekadar ole-ole buat kami dan keluarga merasa kopi Tenom

Selain kedai jualan tadi, di sini juga ada kafe dan bilik penginapan. Jom kita tengok..

Deko payung berwarna-warni menceriakan suasana. Tempat ni dijaga baik, bersih dan menarik

Penginapan yang cantik dan suasana mendamaikan! Setiap bilik dinamakan mengikut nama kopi, antaranya Kopi Susu, Americano dan Mocha. Kalau korang bermalam di Tenom dengan bajet lebih tinggi, bolehlah menginap di sini

Kafe Robusta - menawarkan pelbagai menu seperti Bakso, Nasi Lemak dan Mee Kari. Tapi kami minum kopi je sebab tadi pagi dah pun bersarapan sebelum ke sini. Ruangan kafe ni luas, boleh pilih nak duduk bahagian dalam atau luar. Kami pilih duduk luar, rasa seronok 'mengopi' sambil menikmati suasana di sini

Untuk baliknya, kami call pemandu kereta sapu tadi untuk datang ambil dan hantar kami ke destinasi seterusnya..

-----------------------------------------------------------------
MUZIUM ANTANOMMuzium Antanom merupakan tempat terakhir kami kunjungi sebelum meninggalkan Tenom untuk kembali ke Kota Kinabalu. Sebenarnya tak jauh pun dari tempat-tempat yang kami pergi pagi tadi, cuma masa tu muzium belum dibuka
Buka Setiap HariMasa : 9 pagi - 5 petangMasuk Percuma
Inilah Muzium Antanom, sebuah bangunan kecil. Luas bahagian dalamnya seperti sebuah bilik besar - dengan berdiri di muka pintu, kita dah boleh lihat keseluruhan isi muzium

Tak banyak bahan pameran di sini, bahagian ini yang paling banyak info. Kami berada agak lama di bahagian ini. Menekuni catatan sejarah Tenom

Antara catatan sejarah mengenai landasan keretapi Tenom

Suku kaum Murut merupakan suku kaum terbesar di Tenom. Ontoros Antanom pula merupakan pahlawan Murut yang telah menentang British. Nampaknya nama Muzium Antanom ini adalah bersempena nama beliau

Lupa pulak ni buku apa...buku belajar bahasa Murut kalau tak silap

Pengantin keturunan Jawa di pelaminan tradisional kaum Murut...hehee. Inilah pelaminan tradisional kaum Murut. Menurut staf bertugas (seorang wanita berwajah manis yang sentiasa tersenyum menerima kunjungan kami), pelaminan ini masih belum lengkap. Mulanya saya sangka pengunjung tak boleh naik, tapi beliau pelawa kami naik dan duduk di atas. Saya pun ambil kesempatan minta beliau ambilkan gambar. Hehe..

Walaupun saiz muzium kecil, tapi ia masih mampu memberi informasi kepada pengunjung. Tapi jika lebih banyak bahan dimuatkan, itu lebih menarik. Bagi peminat Sejarah, tak rugi datang ke Muzium Antanom jika berkunjung ke Tenom

Selesai melawat muzium, kami balik ke bilik penginapan dan bersiap-siap untuk naik bas ekspress ke Kota Kinabalu pada pukul 12 tengahari. Kalau ikut itinerari, kami akan ke Keningau dan bermalam di sana. Tapi kami menukar plan pada saat akhir sewaktu nak beli tiket bas pagi tadi. Begitulah jika trip berdua, suka-suka boleh ubah ikut persetujuan dua orang

Catatan seterusnya - Pengalaman Menaiki Bas Tenom-KK & Makan Seafood di KK

Puisi Supernova Inteligensi Embun Pagi Oleh Fiersa Besari Karya Dee Lestari

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 268 hits
engkau lah getar pertamayang meruntuhkan gerbang tak berujungku mengenal hidupengkau tetes embun pertama yang menyesatkan dahagaku dalam cinta tak bermuaraengkaulah matahari Firdauskuyang menyinari kata pertama di cakrawala aksarakau hadir ...
Berdasar Penelitian Begini Cara Untuk Kurangi Konsumsi Gula Dalam Teh Dan Kopi

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 248 hits
Sebuah penelitian di Inggris mengungkap bahwa walau tanpa gula sebuah teh tak akan kekurangan rasa lezatnya Hal ini dilakukan dengan cara mengurangi jumlah gula tersebut secara bertahap melalui penelitian
Kopi Cap Tabik Salute Coffee Hailam Penang

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 1209 hits
Kopi Cap Tabik atau Salute Coffee antara jenama terkenal yang diminati ramai Kopi O kurang manis memang sesuai untuk semua peringkat umur Pekatnya memang kaw sehingga ada yang menggunakan satu uncang untuk dua cawan atau dua orang minum Mem...
Sakit Kepala Bila Bangun Tidur Pada Waktu Pagi Meh Baca Apa Sebabnya

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 430 hits
Sakit kepala bila bangun tidur pada waktu pagi Meh baca apa sebabnya Assalamualaikum wbt Gaiss cikla nak tanya Korang selalu tak kena sakit kepala bila bangun tidur pada waktu pagi Korang nak tau apa sebab korang boleh kena camtu Kalo nak t...
7 Pagi Perpisahan Terakhir Ibu Hilang Anak 18 Bulan Terjatuh Panjat Jeriji Rumah Pengasuh

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 526 hits
Ajal dan maut di tangan Tuhan Seorang bayi berusia 18 bulan meninggal dunia dipercayai akibat terjatuh ketika memanjat jeriji tingkap di rumah pengasuh Bayi berkenaan Muhammad Aidil Amsyar Muhammad Hafizuddin disahkan meninggal dunia jam 9 ...
Sarapan Pagi Di Kota Bharu Kopitiam Kita

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 851 hits
Sarapan Pagi Di Kota Bharu Kelantan sangat mengujakan sebab ini pertama kali saya dan keluarga menjejakan kaki ke bumi Kelantan Jadi pagi hari pertama semenstinya mencari tempat untuk sarapan pagi di Kota Bharu Kelantan Ramai kawan kawan sa...
First Time Join Kl Pagi Bebas Kenderaan Dekat Dataran Dbkl Big Walk

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 597 hits
Eyza tak pernah sekali pun turun join aktivi KL Pagi Bebas Kenderaan dekat Dataran DBKL Merdeka Kebetulan awal bulan hari tu KKM anjurkan BIG WALK dekat Dataran Sebagai warga kerja KKM wajib la sokong kan Gigih tau Eyza paksa Hubby join sek...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023