Tenangkan Anak


SENANG JE RUPANYA NAK TENANGKAN ANAK.
Tadi, anak kedua saya menangis. Dia geram sebab dia nak mengaji dulu. Tapi kami bagi turn pada abang.
Dia ni kalau menangis marah, keluar sekali jerit. Perit telinga dengar.
Saya pergi kat dia, saya duduk depan dia. Bahu dia saya pegang. Ingat dia boleh bertenang. Tapi lagi dia tunjuk geram. Diketapnya gigi kuat-kuat.
“Aqlan tak sabar ke nak ngaji?” tanya saya.
Aqlan mengangguk.
“Mama bangga tau Aqlan excited nak mengaji.”
Terus dia sambung menangis kat peha saya. Seminit lepas tu reda.
Saya ambil kesempatan dia tengah bertenang untuk explain,
“Sian Ammar tadi, dia belajar banyak sangat. Kita bagi dia mengaji dulu. Aqlan excited mengaji macam ni pun mama bangga sangat.”
Anak saya tu buat tak tau. Tapi saya faham, dia dah boleh terima.
Ya Allah leganyaaa!
Satu kejayaan yang besar rasanya bila berjaya pujuk anak tanpa drama. Perasan tak apa yang saya buat?
Ya. Saya validate. VALIDATE tu menerima perasaan anak.
Kita ni kadang takut sangat nak terima perasaan anak. Takut anak tu pijak kepala.
Walhal, perasaan tu fitrah.
Memanglah marah, kecewa, sedih tu perasaan negatif. Tapi bukan bermakna kita kena paksa anak hentikan. Tapi bantu mereka aturkan emosi tu pakai otak logik.
Ini kadang kita yang tak guna otak logik bila nak atur perasaan anak. Kita lebih cenderung guna emosi. Ironi sangat. Suruh anak kawal emosi, tapi kita sendiri tak boleh kawal emosi.
Bagus sangat bila kita VALIDATE PERASAAN ANAK. Kesannya :
1⃣ Anak rasa diterima. Berbanding rasa diketepikan. Rasa diterima inilah kunci utama buat anak lebih tenang.
2⃣ Mereka ‘jumpa’ perkataan yang sesuai untuk ekspresikan perasaan. Jadi lepas ni, kalau marah, mereka guna perkataan. Berbanding mengamuk tak tentu pasal.
3⃣ Mereka belajar berempati dengan orang lain. Sebab kita tunjukkan empati terhadap mereka.
4⃣ Mereka belajar rupanya ada cara yang lebih baik untuk kawal emosi.
5⃣ Mereka rasa lebih selamat bila dengan kita. Jadi apa-apa jadi, mereka akan cari kita sebagai tempat mengadu.
Yang ini penting. Sebab ramai dari remaja yang asalnya rasa tak diterima, kemudiannya mencari orang luar sebagai tempat mengadu.
.
Kenapalah saya lambat dapat tau teknik ni. Waktu abang dia dulu, kalau dia menangis, saya buat keras suruh abang berhenti nangis.
Iyelah, kadang kita tak duduk tempat anak, kita rasa benda yang mereka tangiskan tu kecik je.
Tapi bila kita paksa anak tu berhenti menangis, lagi menjadi-jadi ngamuknya. Kadang, saya pun ikut menangis sekali sebab tak tau nak hentikan tangis anak.
Jadi, kalau kalian malas nak layan drama amuk anak, guna teknik validate ni. Yang paling penting, kita ni. Kena tenang dulu.
Dah tenang, baru senang nak connect dengan emosi anak.
Dalam buku saya di muka surat 115 saya ada share 5 langkah validate ni.
Ini saya share antara situasi yang mungkin kita alami. Dan macam mana ayat untuk validate perasaan anak.
Untuk mak ayah, sangat bagus ajar anak regulate dan channel emosi dengan baik dari kecil lagi.
Dan kalau nak bangunkan emosi anak dengan lebih complete, saya sarankan kit yang dibuat oleh sahabat saya, Juruterapi Nurul Sheriena Musa ni.
https://bit.ly/3wgYGNj
Sangat bagus!
#notaparentingwawa
The post Tenangkan Anak appeared first on ANGGUR.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://anggur.uk/tenangkan-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sweetnya 13 Gaya Sedondon Selebriti Bersama Anak Kecil Sambut Hari Raya Korban

Sweetnya 13 Gaya Sedondon Selebriti Bersama Anak Kecil Sambut Hari Raya Korban

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 225 hits
Walaupun negara masih lagi dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan namun umat islam tetap menyambut hari raya korban walaupun tiada aktiviti ziarah dibenarkan dan perlu duduk di rumah sahaja Ianya bukanlah penghalang untuk kita tidak merai...
7 Tips Memilih Makanan Anak Kucing Yang Tepat

7 Tips Memilih Makanan Anak Kucing Yang Tepat

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 135 hits
Salah satu hal yang harus Anda perhatikan saat memutuskan untuk memelihara kucing adalah soal pemilihan makanannya Seperti hewan lainnya kucing peliharaan juga membutuhkan asupan makanan terbaik untuk membuatnya tetap sehat dan berumur panj...
Masa Sikat Rambut Anak Doa Ciumlah Dahinya Percayalah Anak Lebih Dengar Cakap

Masa Sikat Rambut Anak Doa Ciumlah Dahinya Percayalah Anak Lebih Dengar Cakap

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 120 hits
Ada beberapa cara yang boleh ibu bapa lakukan untuk anak sentiasa lembut hati dengar cakap dan rapat Bukan dengan niat yang baik baik sahaja semasa memasak atau menidurkan anak tapi ketika menyikat rambut pun tetap boleh dilakukan Tertarik ...
8 Beradik Anak Yatim Lepas 3 Hari Mak Ayah Dijangkiti Covid 19

8 Beradik Anak Yatim Lepas 3 Hari Mak Ayah Dijangkiti Covid 19

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 155 hits
Wabak Covid 19 terus memakan korban dan kes kematian masih tinggi secara konsisten sepanjang bulan lalu seringkali angka kes harian mencecah melebihi angka 100 nyawa Antara nyawa yang terkorban itu ibu bapa Nazurah Nabilah Yajeed berusia 19...
Ibu Ini Kongsikan 6 Cara Kurangkan Stres Dengan Kerja Rumah Sambil Urus Anak Kecil

Ibu Ini Kongsikan 6 Cara Kurangkan Stres Dengan Kerja Rumah Sambil Urus Anak Kecil

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 126 hits
Apabila bergelar seorang ibu tanggungjawab sebenarnya makin bertambah Dengan nak menguruskan rumah tangga kerjaya uruskan keperluan anak bukan sesuatu yang mudah Tambah lagi perlu dilakukan serentak Bagi ibu yang mengalami situasi ini tiba ...
Inilah Tinggi Badan Anak Anak Indonesia Sesuai Usianya

Inilah Tinggi Badan Anak Anak Indonesia Sesuai Usianya

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 109 hits
Siapapun pasti akan merasa khawatir ketika menjadi orang tua anaknya tubuh tidak seperti anak pada umumnya Salah satu faktor anaka di anggap tumbuh dengan baik di ukur melalaui tinggi badan pada anak Sebenarnya Indonesia mempunyati tabel ti...
Terkini Ebit Lew Buat Laporan Polis Sedih Anak Bini Menangis

Terkini Ebit Lew Buat Laporan Polis Sedih Anak Bini Menangis

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 67 hits
July 21 2021 Ustaz Ebit Lew membuat laporan polis Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi di sini hari ini bagi membersihkan namanya Akhir akhir ini namanya telah tular berikutan kemasukannya ke Palestin bagi memberi bantuan kemanusiaan di sana...
Perhatian 80 Ubat Darah Tinggi Disahkan Beracun Dan Ditarik Balik Dari Pasaran

Khalid Akui Dia Cakap Tak Serupa Bikin

Piala Malaysia Jaringan Gila Park Tae Su Dan Darren Lok Hiasi Pertembungan Pj City Sabah

Video Gol Roket Dari Jarak 36 Meter Park Tae Su Curi Perhatian Fifa

Mudahkah Sangat Ke Nak Tembusi Bilik Kebal Sprm Tu

Jambatan Labuan Menumbok Kerja Akan Dimulakan Pada Bulan Julai 2022 Menteri

Gerak Khas Undercover

Hasad Dengki



Biodata Thanuk Nukk Gaming Gamer PUBG Malaysia

5 Perang yang Tercetus Disebabkan Perkara Remeh

5 Rakyat Malaysia Yang Telah Selamat Menjadi Meme Internet

Biodata Asha Merican Pelakon Drama Berepisod The Hotel

6 Penjenayah yang Menghadiri Pengebumian Mangsanya


Cara Menggunakan Perangkap Tikus Lebih Berkesan

Panduan Lengkap Solat Sunat Selepas Nikah

Addison Rae S Legs And Feet In Tights 3

Ni Konfem Boleh Rentas Negeri Gelagat Wanita Cucvk Vaks1n Pakai Picag4ri Gerg4si Cuit Hati Netizen

Cantiknya Mata Baby Ayda Jebat Ded4h Wajah Anak Beri Nama Ana Nayla

Quilted Pillow Keluaran Terbaru Dag Beri Kepuasan Tidur Semakin Berkualiti Das Abdul Global