Tempoh Terbaik Untuk Tukar Minyak Hitam Motorsikal



Nota kaki: Perkongsian kali ini hanyalah semata-mata pandangan daripada pengalaman sendiri dan tidak sama sekali berkait rapat tentang teknikaliti. Sila rujuk kepada mereka yang lebih pakar untuk maklumat lebih lanjut. 

Apakah perbezaan minyak hitam dan minyak enjin (atau lebih dikenali sebagai "EO - Engine Oil")? Tak ada perbezaan sebenarnya. Ia adalah benda yang sama. Kita lebih suka menyebut minyak hitam daripada minyak enjin. Kenapa aku beritahu awal-awal? Sebabnya ada kenalan yang bertanya sebelum ini. Cuma untuk mengelakkan kekeliruan pada mereka yang tidak tahu.

Isu minyak jenama apa dan juga tempoh terbaik untuk penukaran minyak hitam sering saja menjadi bualan dalam mana-mana group permotoran. Aku juga tak dapat elak daripada pertanyaan oleh rakan-rakan berkenaan hal ini. Kadang-kadang topik ini boleh menjadi panas apabila terdapat perbezaan pendapat.

Sekali lagi aku ingin beritahu bahawa aku travel ke tempat kerja selama 3 tahun yang jaraknya 200km sehari. Selama tiga tahun itu juga, aku sudah pun membuat pertukaran motor daripada motor sesaran 110 CC kepada 150 CC. Sepanjang 3 tahun, motor seringkali membuat ragam. Pada masa yang sama, pelbagai minyak enjin aku gunakan dalam tempoh tersebut.

Minyak Enjin Mana Yang Bagus?Aku pernah membuat review tentang jenama minyak enjin yang berbaloi untuk digunakan dekat Facebook post sebelum ini. 
Sekali lagi ingin aku tegaskan, ulasan yang dibuat hanyalah bersandarkan pada pengalaman sendiri selepas membuat beberapa percubaan pertukaran jenama minyak atas nasihat rakan-rakan dan juga mekanik motor

Point yang ingin aku sampaikan seperti dibawah merujuk kepada keserasian enjin, cara penggunaan motor, usia enjin motor dan bajet bulanan yang sudah aku tetapkan mengikut kemampuan



Kelikatan Minyak Enjin Mempengaruhi Prestasi Enjin MotorsikalPenggunaan Motorsikal Secara "Hardcore"

Sebelum aku menggunakan motor 150cc, pada awalnya aku menggunakan Honda Dash 110 untuk pergi ke tempat kerja. Seperti diberitahu oleh mekanik motor (kedai tempat aku beli motor Honda Dash). Mereka menyarankan untuk aku menggunakan minyak enjin Honda SJ 10W30 (semi-synthetic). Tempoh penukaran minyak enjin yang disarankan ialah 3000km perjalanan.

Dipendekkan cerita ketika dalam tempoh 3 bulan, enjin mula kasar. Hasil diskusi bersama mekanik motor, minyak enjin tersebut tidak berupaya untuk memberikan perlindungan terbaik untuk enjin. Yang mana, cara aku mengendalikan motor (high rev sepanjang perjalan sejauh 200km pergi-balik), membuatkan minyak enjin cair kerana enjin terlalu panas kerana ketiadaan coolant.

Aku dinasihatkan untuk menggunakan minyak enjin yang lebih likat (contoh 10W50). Instead of guna minyak enjin semi-synthetic, aku menggunkan fully synthetic yang harganya lebih mahal daripada semi-synthetic. Tapi masalah sama berulang dan lebih mengejutkan minyak hitam kering! Akhirnya enjin terpaksa di 'overhaul' (block calar dan lain-lain).



Setelah overhaul, aku disarakan pula oleh mekanik untuk membuat pertukaran setiap 1500km perjalanan. Ini adalah cara terbaik setakat itu. Aku akan memeriksa minyak enjin setiap 1000km, jika kurang aku perlu tambah.


Usia Enjin Motorsikal

Setelah setahun lebih menggunakan Honda Dash, aku membeli motor terpakai iaitu FZ150i yang sudah pun berusia 5 tahun. Aku diberitahu oleh owner asal, majoriti motor FZ150i tahun 2014 mempunyai masalah minyak enjin cepat kering. Statement beliau disokong oleh kebanyakan pengguna motor yang lain melalui group Facebook. Masalah pada piston ring.

Aku disarankan untuk periksa setiap 1200km perjalanan, jika kurang perlu ditambah. Masa ini aku menggunakan minyak enjin Petronas Sprinta F700 15W50 (yang sudah diakui prestasinya oleh pengguna motor FZ150i yang lain). Setakat ini setelah menggunakan F700, ternyata prestasi minyak enjin daripada Petronas ini sangat berbaloi. Boleh rujuk balik pada Facebook post aku diatas.

Setelah membuat beberapa pertukaran pada block motor, tidak lagi berlaku kes kekurangan minyak enjin. Setiap 1500km aku akan membuat pertukaran minyak enjin. Setiap sebulan, aku akan membuat pertukaran minyak enjin sebanyak dua kali.

So Kena Tukar Minyak Setiap Berapa Kilometer Sebenarnya?Kalau ikutkan manual asal minyak enjin, ada yang kata untuk minyak enjin semi-synthetic perlu ditukar setiap 3,000km perjalanan. Manakala Fully Synthetic pula setiap 5,000km perjalanan.

Benda ni masih lagi 'subjektif' bagi aku kerana apa? Kerana bergantung pada cara korang kendalikan motor. Kalau kaki 'rembat' atas highway (dengan high rev), mohon periksa minyak enjin secara kerap setiap 1,200km perjalanan.

Kalau motor tak digunakan untuk travel terlalu jauh setiap hari, boleh la follow seperti manual asal minyak enjin atau pun panduan motorsikal korang. Kurang yakin? Boleh rujuk mana-mana mereka yang pakar hal ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ariazir.blogspot.com/2019/06/tempoh-terbaik-untuk-tukar-minyak-hitam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Servis Tukar Rantai Motorsikal Ducati Monster

Servis Tukar Rantai Motorsikal Ducati Monster

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 287 hits
Hits 1Hampir 7 tahun sejak mula bergerak dengan mileage sejauh 36 000km kali ini tak boleh nak tunggu dah Nak tak nak terpaksa tukar rantai motorsikal Memandangkan beberapa bulan lepas sudah beli secara online rantai motorsikal DID 525 dari...
Maszlee Hanya Suruh Tukar Kasut Sekolah Kepada Hitam Yang Lain Semua Ok Dr Mahathir

Maszlee Hanya Suruh Tukar Kasut Sekolah Kepada Hitam Yang Lain Semua Ok Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 302 hits
Berikutan dengan tekanan demi tekanan yang dihadapi oleh Menteri Pendidikan Dr Maszlee yang kini ada beberapa pihak meminta agar dia melepaskan jawatan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menjawab ringkas bahawa Dr Maszlee tidak akan di...
Senarai Kereta Jimat Minyak Terbaik Di Malaysia

Senarai Kereta Jimat Minyak Terbaik Di Malaysia

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 495 hits
Senarai Ranking Kereta Jimat Minyak Terbaik di Malaysia berdasarkan fuel consumption di MalaysiaPasti banyak yang bermain dengan fikiran rakyat Malaysia apabila memikirkan kenaikan harga minyak di Malaysia Pasti seboleh bolehnya mencari car...
Tak Sangka Niat Nak Tolong Bayarkan Minyak Customer Lelaki Terima Ganjaran Duit Bersamaan Lapan Tahun Gaji

Tak Sangka Niat Nak Tolong Bayarkan Minyak Customer Lelaki Terima Ganjaran Duit Bersamaan Lapan Tahun Gaji

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 381 hits
Setiap kebaikan yang dilakukan pastinya akan diberikan ganjaran yang lebih hebat Kebaikan yang dilakukan pastinya akan membantu meringankan beban dan secara tidak langsung dapat mencerminkan peribadi mulia serta menjadi contoh buat orang la...
Dah Tukar Duit Raya Tukar Kat Mana

Dah Tukar Duit Raya Tukar Kat Mana

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 506 hits
Dah Tukar Duit Raya Tukar kat Mana Begitulah setiap tahun kan Asal nak raya je mesti nak tukar duit raya Tak pernah lagi termiss untuk tukar duit raya ni Nak tukar duit raya kat mana alah soalah tu sebenarnya korang tahu sendiri lah kan Ada...
Nilai Tukar Rupiah Bergerak Stabil Jelang Libur Panjang

Nilai Tukar Rupiah Bergerak Stabil Jelang Libur Panjang

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 167 hits
Ekonom Samuel Aset Manajemen Lana Soelistianingsih mengatakan pergerakan ini dipengaruhi oleh pasar yang mulai bersiap menghadapi cuti mulai awal Juni 2019
7 Tips Menggunakan Minyak Wangi

7 Tips Menggunakan Minyak Wangi

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 300 hits
Ini merupakan tips mencari dan menggunakan minyak wangi yang seuai secara betul 1 Semburkan minyak wangi
Petronas Hadir Dengan Rovr Memperluaskan Penawaran Minyak Secara Mudah Alih Ke Kawasan Utama Tanpa Stesen Minyak

Petronas Hadir Dengan Rovr Memperluaskan Penawaran Minyak Secara Mudah Alih Ke Kawasan Utama Tanpa Stesen Minyak

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 306 hits
Petronas kini hadir dengan kaedah penawaran minyak secara mudah alih ke sejumlah kawasan kawasan utama yang tidak mempunyai stesen minyak mereka dinamakan sebagai ROVR Melaluinya Petronas menggunakan sebuah lori ROVR yang diubah suai dan be...
Minyak Percuma Irdk Sempena Tahun Baru 2017

Minyak Percuma Irdk Sempena Tahun Baru 2017

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 358 hits
Sebagai tanda terimakasih diatas sokongan anda semua yg menjadikan IRDK sebagai grup facebook no 1 dipantai timur hingga dikenali diseluruh Malaysia Sempena tahun baru 2017 IRDK dgn kerjasama Hasif Hasan DermaxSuperskin Cik Nur telah mengag...
Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Kempen Mari Beli Lokal Ramadan Raya 2024 Kembali Lagi

Antara Pilihan

Hantam Terus Frans Kritik Dr Haji Murariau Dosen Akademi Dakwah Di Riau

Bahagia Ibu Meninggal

Makan Nasi Kandar Di Pelita Gateaway Seremban

Si Tomy Sesekali Selalu Akhirnya Menetap