Tembak Mati Kucing Makan Ayam Peliharaan Pesara Polis Didenda Rm6 500


The Reporter


Foto hiasan

Mahkamah Majistret Selayang menjatuhkan hukuman denda RM6,500 terhadap seorang pesara polis yang mengaku bersalah atas tuduhan menembak mati seekor kucing memakan ayam peliharaannya. 


Pada 16 Disember 2021, tertuduh, Zainol Abidin Md Zain, 64, membuat pengakuan tidak bersalah atas dua pertuduhan ke atasnya. Namun, dia menukar pengakuannya kepada bersalah di hadapan Majistret Nik Fadli Nik Azlan. 


Mengikut pertuduhan, tertuduh membunuh kucing berkenaan dengan menembaknya menggunakan senapang patah pada jam 6.40 petang, 1 Julai 2020 dalam kejadian yang berlaku di kebunnya di Kuang. 


Bagi pertuduhan pertama, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 428 Kanun Keseksaan jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara maksimum tiga tahun atau denda atau kedua-duanya sekali. 


Pertuduhan kedua pula, warga emas berkenaan didakwa melepaskan tembakan di tempat awam tanpa sebarang sebab dan dituduh mengikut Seksyen 39 Akta Senjata 1960 yang memperuntukkan hukuman mengikut Seksyen 43 akta sama iaitu hukuman penjara maksimum setahun atau denda tidak lebih RM2,000 atau kedua-duanya sekali. 


Timbalan Pendakwa Raya, Nur Shasha Hidayah Nor Azhar kemudian memohon mahkamah mengenakan hukuman setimpal terhadap tertuduh kerana tindakannya itu adalah tidak wajar memandangkan kucing bukanlah seekor haiwan yang berbahaya. 


Peguam tertuduh, Azman Abdullah merayu agar anak guamnya dikenakan hukuman ringan kerana tertuduh bertindak demikian atas sebab ayam jantannya telah dimakan oleh kucing tersebut. 


"Pelbagai cara telah dilakukan bagi mengelak kucing tersebut memakan ayam tertuduh. Pada hari kejadian selepas tertuduh menembak kucing itu, tertuduh sendiri telah menanam kucing tersebut," katanya. 


Setelah mempertimbangkan hujah dan rayuan, Majistret Nik Fadli menjatuhkan hukuman denda RM5,000 atau penjara enam bulan, manakala bagi pertuduhan kedua, tertuduh didenda RM1,500 atau penjara dua bulan. 


Majistert turut memerintah tertuduh dipenjara lapan bulan tambahan sekiranya gagal membayar denda yang dikenakan. Tertuduh bagaimanapun membayar denda tersebut. 


Sumber: Utusan Online


April 06, 2022 at 05:12AM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://atmknews.blogspot.com/2022/04/tembak-mati-kucing-makan-ayam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Tunggal Menyundal Di Melaka Didenda Rm3 500

Ibu Tunggal Menyundal Di Melaka Didenda Rm3 500

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 261 hits
Foto Seorang ibu tunggal warga Vietnam yang melacurkan diri di Blok B2 Jalan Abadi 1 Taman Malim Jaya pada jam 9 malam 23 Februari lalu dijatuhkan hukuman denda RM3 500 oleh Mahkamah Majistret Ayer Keroh Melaka semalam Majistret Nabihah Moh...
Ayam Bakar Rangup Di Luar Lembut Di Dalam Memang Ketagih Makan

Ayam Bakar Rangup Di Luar Lembut Di Dalam Memang Ketagih Makan

papar berkaitan - pada 1/4/2022 - jumlah : 185 hits
Dah ada dalam fikiran ke nak masak menu apa di hari pertama berpuasa Pasti nak yang special tambah pula bila semua ada di rumah Jom kita buat ayam bakar cara cik pooja So juicy so shedaaaaaaapp Ayam Bakar cikpoojaStyleBahan bahan 1ekor ayam...
Jawatan Kosong Terkini Kwsp Gaji Rm1 500 Rm6 000

Jawatan Kosong Terkini Kwsp Gaji Rm1 500 Rm6 000

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 160 hits
Jawatan Kosong Terkini KWSP GAJI RM1 500 RM6 000 Khas kepada anda yang sedang mencari pekerjaan dan berminat untuk menjawat jawatan kosong terkini yang tertera pada halaman Mingguan Kerja Buat makluman pengambilan jawatan kosong ini telah d...
Youtuber Pukul Kekasih Sampai Mati Ditahan Polis

Youtuber Pukul Kekasih Sampai Mati Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 6/4/2022 - jumlah : 230 hits
YouTuber pukul kekasih sampai mati ditahan polisPolis menahan seorang Youtuber dan tiga rakannya bagi membantu siasatan berhubung kejadian teman wanita Youtuber itu cedera parah dipukul sebelum meninggal dunia dalam kejadian di Teluk Kumbar...
Resepi Dumpling Ayam Viral Sedap Ni Kalau Makan Untuk Berbuka Sahur

Resepi Dumpling Ayam Viral Sedap Ni Kalau Makan Untuk Berbuka Sahur

papar berkaitan - pada 9/4/2022 - jumlah : 199 hits
Resepi Dumpling Ayam Viral Sedap Ni Kalau Makan Untuk Berbuka Sahur Annyeonghaseyo Bagi peminat drama Korea pastinya anda sudah biasa melihat makanan terkenal ini yang sering dipamerkan di dalam drama Bentuknya seperti kuncupan bunga bewarn...
Tembak Tayar Kereta Cuba Rempuh Polis

Tembak Tayar Kereta Cuba Rempuh Polis

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 124 hits
Tembak tayar kereta cuba rempuh polis Polis melepaskan tembakan ke arah tayar kereta selepas pemandunya yang juga warga asing cuba merempuh anggota dalam kejadian di Kota Damansara semalam Insiden pada 5 30 petang itu dirakam orang ramai da...
Kes Langgar Mati 8 Remaja Berbasikal Lajak Kerani Dipenjara 6 Tahun Denda Rm6 000

Kes Langgar Mati 8 Remaja Berbasikal Lajak Kerani Dipenjara 6 Tahun Denda Rm6 000

papar berkaitan - pada 13/4/2022 - jumlah : 175 hits
Kes Langgar Mati 8 Remaja Berbasikal Lajak Kerani Dipenjara 6 tahun Denda RM6 000 JOHOR BHARU Mahkamah Tinggi Johor Bahru hari ini menjatuhkan hukuman penjara enam tahun serta denda RM6 000 ke atas seorang kerani wanita susulan kesalahan me...
Makan Nan Cheese Ayam Tandoori Mamu Junction

Makan Nan Cheese Ayam Tandoori Mamu Junction

papar berkaitan - pada 24/3/2022 - jumlah : 214 hits
Assalamualaikum wbtSEKARANG ni kalau nak lepak makan Mamak memang sanggup memandu jauh sampai ke Eco Botanic walaupun dalam kawasan taman dan taman taman yang berdekatan ada jer Kedai Mamak Kalau setakat nak makan roti canai atau roti telur...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu