Telur Dadar Rangup Yang Sangat Sedap




Sebelum kita masuk bab resipi, jom kita baca dulu sambungan bab munajat oleh Tokku Pasir Gudang, Ustaz Mat Esa Deraman yang sangat mengesankan. Semoga ianya memberi manafaat pada kita semua. Sebelum itu, jangan lupa untuk klik iklan dan klik follow blog saya. Terima kasih.  
Kebaikan atau kekayaan yang kita buat, tak akan menambah kekayaan kerajaan Allah. Kita sebenarnya tak ada nilai apa apa. Apakah kerana aku kaya, maka kerajaan Allah jadi kaya?. Tidak sesekali kerana kerajaan Allah memang telah sedia kaya. Kalau kita miskin, apa kah berkurang kekayaan kerajaan Allah?. Jawabnya tidak, kerana kerajaan Allah sedia kaya. 
Kita tak ada nilai sebenarnya. Saya kalau tak ada, mungkin isteri saya susah. Kalau dalam institusi keluarga, kita mungkin ada nilai. Tapi kalau dalam alam ini, kita tak ada nilai. Kita mati, Allah akan cipta makhluk lain. Apakah nilai kita atas dunia ni. Kalau kita ada nilai, tak kan lah kita dikambus dan ditanam dalam tanah selepas kita mati? Orang pun lupa nama kita. Akhirnya hanya disebut arwah, jenazah dan si mati. Tak lagi dipanggil dengan nama Tengku, Dato, Datin atau ustaz. 
Bukan kah kamu mengetahui kamu tak ada apa apa. Nama pun tak ada. Bila mati apakah kita ada nama. Nama apakah kita akan dipanggil. Apa lah sangat nilai kita yang nak disombong dan dibangga. Bila mati seorang Pengarah, akan diganti dengan pengarah lain. Perdana Menteri mati, diganti dengan PM lain. Tinggal sejarah yang orang tak teruja pun dengan seharah itu.
Kita boleh merancang tapi semua dalam rahsia allah. Berjaya gagal. Sesiapa yang mengambil pengajaran adalah orang yang berakal. Orang yang ada mata hati. Setiap kesilapan kita buat, ada pengajaran yang kita belajar. 
Bila kita sakit, ada pengajaran. Bila senangm ada pengajaran. Orang hidup yang sentiasa belajar, akan dekat dengan Allah. Orang tak belajar, hidup macam binatang tak ambil pengajaran. Kami penuhi neraka jahanam dengan manusia dan jin yang ada akal tak nak fikir. Mereka orang yang lalai. 
Bila mak ayah meninggal ada pengajaran kita dapat. Jangan jadi macam unta yang ditambat. Tak tahu kenapa ditambat dan tak tahu kenapa dilepaskan. Orang beriman dia tahu kenapa dan sebab sebabnya. 
Bila covid melanda dunia, kita dapat pengajaran. Bila Alah tak izin kita ke masjid. Allah izinkan kita dapat kebaikan. Allah pilih kita untuk buat baik. Kita tak penrah fikir masjid akan ditutup. Menangis bila masjid dintutup. Bila kita lapang waktu, ibadat adalah anugerah. Sementara kita boleh baca Al Quran, baca lah. Jangan sampai suara dah diambil. Sementara ada telinga boleh dengar, dengar lah ceramah. Bila dah pekak tak boleh dengar lagi. Mata tak boleh lagi tengok mushaf. Allah bagi mata telinga, guna elok elok. Kaki ada, guna untuk ke masjid. Jangan sampai dah kena gout tak boleh berjalan, baru nak ke masjid. 
Kita miskin iaitu orang yang mengharap dan bergantung. Tidak ada manusia layak dikatakan kaya. Kamu semua fakir. Allah yang Maha Kaya Maha Terpuji. Kat mana kayanya kita? Kekayaan kamu tak akan beri faedah. Tak boleh tolak penyakit tak boleh tolak malaikat maut. Bukan kah harta untuk tolak satu mudarat. Saya ada harta beli insurans, bayar guard untuk protect bahaya. Sampai masa akan datang walaupun harta banyak. Ada orang belanja 95 juta untuk rawatan. Akhirnya dia mati. Dia sepatutnya boleh bina beberapa banyak masjid dengan duit sebanyak itu. 
Detik paling miskin ialah hari aku diletak dalam kubur. Kita cuma ada kain kafan. Jam dan cincin mahal, semua tak boleh pakai. Kita dipisahkan dari orang yang kita sayang walaupun kita bergelar Raja, Tan Sri, akhirnya bila mati kubur kecil sahaja. 
Kita kena mengaku kita orang miskin yang mengharap pada mu. Ya Allah, tolong aku untuk menyebut nama Mu. Apa kah kita boleh buat amalan secara berterusan? Ramai orang suka sesuatu tapi satu masa akan ditinggalkan. Suka kuliah akhirnya, ditinggalkan. Dulu duduk depan sekali. 
Ibadah itu anugerah Allah. Bukan tulang empat kerat kita. Bukan kita yang tentukan nak pergi atau tidak tapi Allah yang pilih. Pada siapa yang dikehendaki. Termasuk Allah pilih, siapa yang mentaati Allah. Syukur pada Allah jika kita dipilih dan diberi ketaatan pada Allah.
Sesungguhnya hati kita dalam ketentuan Allah untuk diubah ubah. Wahai Tuhan yang membolak balik kan hati. Tetapkan hati ku dalam agama Mu dan dalam ketaatan kepada Mu. Bantu aku untuk terus mentaati mu. Aku mengharapkan mu. Jangan mudah putus asa. Setiap benda Allah ambil, Allah bagi. Setiap benda ada ajalnya. Pemberian Allah di dunia supaya kita pohon keberkatannya.
Andai kata datang kematian ketahuilah aku tak kuat untuk atasi hawa nafsu ku. Sentiasa aku mengulanginya. Kita terjebak dan ulang benda sama. Azam nak bangun qiyam tapi tak terjaga. Azam nak puasa sunat setiap hari isnin dan khamis tapi tak mampu. Kita mengadu pada Allah nafsu jahat yang tak mampu kita lawan.
Ulamak melihat amalan mereka seumpama kayu buruk. Macam kita, rasa cepat cukup dengan kebaikan. Kalau aku tahu satu amalan yang Allah terima aku akan berhenti tapi aku tak tahu kalau amalan ku diterima. Sebab itu, kita tak boleh merasa cukup.
Jangan pilih kebaikan, jangan perkecil kebaikan, jangan lambat buat kebaikan, jangan cukup dengan apa kebaikan yang kita buat. Orang beriman tidak pernah kenyang buat baik sehingga ke syurga. Jangan merajuk dengan buat baik. Baik merajuk buat benda jahat. Buang lah merajuk yang merugikan akhirat kita.

Maaf kerana terpanjang lebar perkongsian saya di atas yang saya rasa sangat mengesankan. Sekarang kita masuk pula bab resipi hari ini iaitu telur dadar rangup. Bila saya share dalam Instagaram @aziekitchen ramai yang komen bahawa. gerun lah takut lah melihat telur ini digoreng dalam minyak yang banyak.
Memang kalau nak menyediakan telur dadar rangup kena minyak banyak dan betul betul panas. Barulah menjadi. Barulah telurnya akan terapung dalam minyak. Kemudian bolehlah ditos dan kemudian diletak atas tisu dapur.
Atau kalau tak suka minyak banyak, buat jer telur dadar biasa. Itu pun kalau guna minyak sikit tapi lepas diangkat telur, minyak pun kering. Maknanya minyak menyerap dalam telur dadar.
Telur dadar rangup ini memang sangat rangup dan sedap. Tapi kalau boleh, jangan lah berlebihan. Makan apa pun, tak boleh berlebihan. 
Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini.Jangan lupa video penyediaannya di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba... 

Telur Dadar Rangup Oleh: Azie Kitchen 
Bahan bahan:4 biji telur2 sudu besar tepung beras¼ cawan air1 sudu kecil garam atau secukupnya Minyak
Cara cara:Panaskan minyak yang banyak sehingga benar benar panas dan kelihatan berasap.
Satukan telur dengan semua bahan kecuali minyak dan kacau sehingga kembang dan berbuih.


Tuang ke dalam minyak panas seperti membuat teh tarik, dari bawah tarik ke atas. Goreng sehingga garing dan diterbalikkan ke permukaan sebelah atas.

Setelah garing yang disukai, bolehlah angkat dan tos di atas kertas tisu dapur.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2021/11/telur-dadar-rangup-yang-sangat-sedap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resepi Kerabu Telur Dadar

Resepi Kerabu Telur Dadar

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 109 hits
KERABU TELUR DADARBahan bahan 3 biji Telur1 2 camca Teh Serbuk Lada HitamSecubit Garam1 sdu teh tepung jagungSatukan dan kacau sebati Dadarkan guna non stick pan Dadar nipis nipis Gulung kemudian hiris nipis nipis1 biji bawang besar hiris n...
Buat Sendiri Kerepek Peria Yang Rangup Sedap Sekali Rasa Boleh Layan Sampai Habis Sebalang

Buat Sendiri Kerepek Peria Yang Rangup Sedap Sekali Rasa Boleh Layan Sampai Habis Sebalang

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 148 hits
Tak makan peria tapi bila rasa kerepek peria terus jadi suka Rasanya yang sedap rangup memang boleh buat kita ketagih makan kerepek ini Jangan bimbang tak pahit pun kalau terasa pun pahit pahit manja saja Itulah yang buat sedap
Resipi Ikan Siakap Sos Thai Mudah Sangat Sedap

Resipi Ikan Siakap Sos Thai Mudah Sangat Sedap

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 103 hits
Bagi anda yang belum ada idea nak masak apa hari ni Apa kata cuba resipi min kongsi dari saudari Liza Idris Sedap lain macam menu Ikan Siakap Sos Thai ni Bahan bahan dan cara memasaknya cukup ringkas dan mudah Rasanya juga pasti sangat enak...
Resipi Lepat Cendol Tak Perlu Kukus Sangat Mudah Sedap

Resipi Lepat Cendol Tak Perlu Kukus Sangat Mudah Sedap

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 93 hits
Sedapnya kalau dapat menikmati Lepat Cendol Rasanya yang lemak lemak manis memang tak jemu dimakan Resipinya pun tak susah Menerusi perkongsian saudari Azliana Salleh beliau berkongsi satu resipi Lepat Cendol yang cukup mudah Tidak perlu ku...
Mudahnya Masak Pisang Goreng Tepung Rangup Krup Krap Memang Sedap

Mudahnya Masak Pisang Goreng Tepung Rangup Krup Krap Memang Sedap

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 113 hits
Terasa nak makan pisang goreng rangup yang sedap Ini cara bancuh tepung salutan pisang goreng yang mudah dan dijamin menjadi Tepung salut rangup ditambah pula dengan pisang yang manis Hmm memang terbaik Nak cuba Guna dan beberapa bahan muda...
Resipi Sos Perapan Bbq Untuk Buat Kambing Perap Yang Sangat Sedap

Resipi Sos Perapan Bbq Untuk Buat Kambing Perap Yang Sangat Sedap

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 127 hits
Sos perapan BBQ yang sangat mudah dan sedap Sangat sesuai digunakan untuk membuat kambing perap yang enak Kambing perap ni kalau beli yang sudah readymade memang agak mahal Tak puas makan Kalau nak nikmati untuk satu keluarga lebih baik and...
Kerepek Pisang Nangka Buat Sendiri Rangup Dan Sedap Berlemak

Kerepek Pisang Nangka Buat Sendiri Rangup Dan Sedap Berlemak

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 22 hits
Mudahnya Buat Kerepek Pisang Sendiri Kerepek pisang yang cukup lemak dan masinnya memang menjadi pilihan Mai Kalau mahu rasa yang menepati ciri ciri yang kena dengan lidah buat sendirilah jawabnya kan hehe Alhamdulillah baru baru ini setand...
Sedap Puas Makan Begini Cara Masak Kuah Oden Ala Family Mart

Sedap Puas Makan Begini Cara Masak Kuah Oden Ala Family Mart

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 244 hits
Oden merupakan sejenis makanan musim sejuk bagi masyarakat Jepun yang terdiri dari bahan bahan seperti telur rebus lobak putih kek ikan dan sebagainya yang dimasak di dalam sup Kiranya lebih kurang macam yong tau fu lah tapi lebih berkuah H...
Korang Tau Tak Ini Telur Apa

Korang Tau Tak Ini Telur Apa

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 34 hits
This item is an egg case of a skate or a ray Entri Lain Yang Menarik
Statistik Jenayah Kes Jenayah 2020 Catat Penurunan

Harga Makanan Kpim Rangka Pelan Tindakan Atasi Kenaikan Harga

Siapa Pm Malaysia

Leher Bvdak Kurang Siuman Dicekak Oleh 2 Beranak Shg Mavt Krn Dituduh Cvri Speaker

Tawaran Hebat Lulu Super Friday Potongan Sehingga 70

Barang Mekap Murah Di Sogo

Apakah Aurat Ibu Bapa Dengan Anak Anak

Pemergian Ayah Abam Kie Ke Rahmatullah



Kenapa Orang Kaya Terus Kaya Yang Miskin Kekal Miskin

Individu Pertama Dianggap Seksi Oleh Hollywood Kintaro Hayakawa

Bagaimana Perubatan Tradisional Cina Boleh Popular Sekitar 1970an

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kisah Cinta Kita Slot Akasia TV3

China Kini Menjadi Negara Paling Kaya Di Dunia


Makan Santai Lauk Ayam Kampung Masak Ungkep

Telemovie Kerana Setitik Susu Lakonan Azlee Khairi Izara Aishah

Internet Mudah Alih Malaysia Tercorot Di Dunia

Lirik Lepaskan Aku Mandala Band

Updates To Youtube S Terms Of Service

Thermos Vacuum Flask Dari Blogger Fieza Sani