Teknik Penulisan Contoh Cerpen


Bagi mereka yang ingin berjinak-jinak dalam penulisan cerpen, mereka boleh merujuk contoh cerpen untuk dijadikan panduan.
Apakah yang dimaksudkan dengan penulisan cerpen dan bagaimanakah contoh cerpen?
Maksud Cerpen Cerpen adalah singkatan pada perkataan ‘cerita pendek’ dengan membawa naratif pendek dan padat.
Menurut Othman Puteh, cerpen adalah hasil karya sastera kreatif yang menggabungkan fakta dan imaginasi.
Sifat Cerpen Sifat cerpen adalah:
Prosa yang lebih pendek berbanding novel  Memberi kesan kepada pembaca Bersifat fiksyen dan bukan cerita sebenar tetapi ciptaan asli dan membawa pembaca keluar daripada dunia realiti. Teknik Penulisan Cerpen Terdapat beberapa teknik yang perlu dikuasai untuk penulisan cerpen:
Tema
– Penulis perlu menentukan tema bagi setiap cerpen yang ditulis.
– Tema adalah perkara yang amat penting kerana tema ialah idea utama dalam karya.
– Terdapat pelbagai jenis tema antaranya:
a) Cinta
b) Pengorbanan
c) Kasih sayang
d) Dendam
Persoalan
– Setiap cerpen perlu mempunyai persoalan.
– Perkara-perkara yang dipersoalkan dalam karya dan mempunyai perkaitan dengan tema.
Watak
– Watak merupakan penggerak cerita.
– Watak boleh terdiri daripada manusia, binatang dan benda bukan hidup, bergantung pada sesebuah cerpen yang dikarang.
Plot
– Plot merupakan rentetan beberapa peristiwa yang dijalin dalam cerita
– Dalam erti kata yang lain, plot ialah jalan cerita yang wujud menerusi sebab dan akibat yang munasabah sehingga ke akhir cerita. Contoh Cerpen Berikut adalah contoh cerpen pendek yang boleh dijadikan panduan.
Tajuk cerpen: Jiran itu adalah Dia
Swee Lan merupakan seorang ibu kepada anak tunggal yang bernama Jason. Perangai Jason yang tidak gemar bercampur dan bergaul dengan orang lain, sangat tidak disukai oleh Swee Lan. Jason suka memerap di rumah dan menolak untuk keluar rumah dan bersosialdengan anak-anak jiran yang lain. Hal ini merunsingkan ibunya. Manakan tidak, Jason sanggup memerap di rumah sehari suntuk daripada keluar dan bertegur sapa dengan jiran dikawasan persekitaran itu.
“Jason, mengapa kamu asyik terperap di rumah sahaja? Ibu risaulah dengan keadaan kamu ini” tanya Swee Lan. Pertanyaan ibunya pada suatu pagi itu tidak dijawab oleh Jason. Dia hanya berdiam diri tanpa sebarang kata. Dia seolah-olah tidak peduli dengan apa yang diperkatakan oleh ibunya. Melihat keadaan Jason, Swee Lan berlalu pergi. Dia tahu bahawa Jason tetap enggan bercampur dengan anak-anak jirannya yang berbangsa Melayu walaupunpelbagai nasihat telah diberikan kepadanya. Nasihat yang diberikan itu bagaikan mencurahair ke daun keladi, masuk telinga kanan, keluar telinga kiri.
Keesokan harinya, Swee Lan cuba untuk memujuk Jason supaya bersosial dengan jiran mereka. Beliau menyuruh Jason agar tidak bersikap seperti katak di bawah tempurung. Hal ini akan menyukarkan masyarakat untuk saling mengenali antara satu sama lain. Namun begitu, Jason memberikan bermacam-macam alasan untuk tidak bergaul dengan jirannya. Dia mengatakan bahawa jiran-jirannya hanya suka menjaga tepi kain orang lain. Swee Lan menggeleng-geleng kepala apabila mendengar jawapan yang diberikan oleh Jason itu.
Suatu petang, seorang daripada anak jiran Swee Lan, Rahman menghantar bubur pisang yang dibuat oleh ibunya ke rumah Swee Lan. Pada waktu itu, Jason kebetulan berada di luar rumah. Lalu, Rahman menyapa Jason dan bertanya akan khabarnya. Jason hanya menganggukkan kepalanya tanpa menjawab pertanyaan tersebut. Tanpa putus asa, Rahman tetap mengajukan beberapa soalan kepada Jason namun dia hanya menjawab soalan tersebut secara endah tak endah sambil menunjukkan perasaan dingin. Selepas menyampaikan bubur tersebut kepada Jason, Rahman berlalu pergi dari rumah Jason denganperasaan yang kecewa.
Ketika di sekolah pada waktu mata pelajaran Sejarah, guru Sejarah telah meminta para pelajar untuk menyiapkan tugasan Sejarah secara berkumpulan. Jason ditempatkan dalam kumpulan yang sama dengan Rahman. Sepanjang perbincangan berlangsung, sikap Jason tetap tidak berubah dan dia hanya mendiamkan diri umpama kera sumbang. Rahman berusaha untuk membuat Jason bercakap, namun usahanya itu tetap tidak berhasil.
Namun begitu, dengan takdir Tuhan, pada suatu hari rumah Jason telah terbakar. Kebakaran tersebut berpunca daripada gangguan litar pintas yang berlaku di bahagian atas rumah Jason. Seluruh kampung gempar dengan kejadian tersebut lalu mereka tergesa-gesapergi ke tempat kejadian. Mereka bekerjasama bagai aur dengan tebing untuk memadamkanapi. Swee Lan yang berada di luar rumah teringat akan Jason yang sedang tidur di ruangtamu. Dia menjerit meminta bantuan orang kampung untuk menyelamatkan permata hatinyaitu. Apabila mendengar jeritan tersebut, Rahman segera meluru ke dalam rumah Jason untuk menyelamatkannya. Dia langsung tidak peduli akan api yang menjulang tinggi di dalam rumah tersebut.
Akhirnya, Jason dapat diselamatkan walaupun terdapat sedikit kecederaan ringan dibahagian kakinya. Dia terus dikejarkan ke hospital. Di hospital, Jason terbaring lesu. Diamerenung wajah ibunya yang ber ada di sisi katil itu. “Jason, syukurlah awak selamat,” bisik ibunya dengan suara yang perlahan. Sejurus kemudian, pintu bilik pesakit dibuka dengan perlahan. Kelihatan Pak Ahmad, Mak Jah, dan Rahman melangkah perlahan menuju ke katil Jason. Swee Lan tersenyum dan menjemput mereka duduk. Tiba-tiba Jason bersuara,“Rahman, saya minta maaf. Saya menyesal. Sekarang baru saya mengerti erti jiran dan persahabatan.” Jason menghulurkan tangannya kepada Rahman. Rahman menyambutnya. Swee Lan memandang wajah Pak Ahmad dan Mak Jah. Swee Lan tersenyum luas.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/contoh-cerpen/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=contoh-cerpen

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Contoh Pantun Raya Aidilfitri 2024 Lawak Dan Kreatif

Contoh Pantun Raya Aidilfitri 2024 Lawak Dan Kreatif

papar berkaitan - pada 9/4/2024 - jumlah : 161 hits
Nak lebih meriah lebih kreatif sempena Lebaran tahun 2024 ini selain daripada ucapan salam apa kita bagi pantun raya pula Boleh kongsikan kepada keluarga dan rakan rakan yang mengenali diri kita Setiap tahun pasti meriah dengan dimana kita ...
Contoh Caption Menarik Gambar Raya Boleh Anda Gunakan Sempena Hari Raya Aidilfitri 2024

Contoh Caption Menarik Gambar Raya Boleh Anda Gunakan Sempena Hari Raya Aidilfitri 2024

papar berkaitan - pada 10/4/2024 - jumlah : 204 hits
Kalau dah hari raya pastilah masing masing akan flex baju raya kan Jadi bila nak share ootd baju raya anda di Instagram kena lah ada caption yang menarik untuk gambar raya raya kan Jadi disini disenaraikan beberapa caption menarik caption l...
Taqabbalallahu Minna Wa Minkum Maksud Cara Jawab Contoh

Taqabbalallahu Minna Wa Minkum Maksud Cara Jawab Contoh

papar berkaitan - pada 7/4/2024 - jumlah : 67 hits
Taqabbalallahu minna wa minkum Maksud Cara Jawab Contoh Hari Raya adalah merupakan Hari Kemenangan umat Islam setelah berpuasa selama sebulan di bulan Ramadan Ia disambut dengan penuh sukacita dan penuh kesyukuran Selain ucapan Selamat Hari...
Contoh Antara Jualan Online

Contoh Antara Jualan Online

papar berkaitan - pada 6/4/2024 - jumlah : 69 hits
Asyraff Jeffry Jualan Elrah untuk tahun ini sudah menghampiri RM200 Juta Hebat Dalam masa empat bulan sudah RM200 Juta Pencapaian yang luar biasa Sebagai orang yang ketinggalan dalam dunia fesyen saya baru tahu pengasas Elrah rupanya orang ...
Nak Hantar Cerpen

Nak Hantar Cerpen

papar berkaitan - pada 15/4/2024 - jumlah : 100 hits
TUNAS CIPTA SELANGOR KINI SEBARANG MAKLUMAT BOLEH RUJUK FACEBOOK
Surat Berhenti Kerja Panduan Contoh Surat

Surat Berhenti Kerja Panduan Contoh Surat

papar berkaitan - pada 5/4/2024 - jumlah : 154 hits
Bagi mereka yang ingin membuat keputusan untuk berhenti kerja mereka perlulah menghantar Surat Berhenti Kerja kepada majikan Berikut maklumat mengenai surat ini dan contoh contoh surat tersebut Mengenai Surat Berhenti Kerja Surat ini adalah...
Pemimpin Itu Contoh

Pemimpin Itu Contoh

papar berkaitan - pada 15/4/2024 - jumlah : 63 hits
Sindir SenjaPemimpin adalah role model kepada orang bawahan Antara faktor kepimpinan Rasulullah kenapa mudah diterima dan menyebabkan orang kafir tertawan ialah akhlaknya Rasulullah bukan memimpin dengan gagasan dan wawasan jauh sekali reto...
Pasca Bentrokan Tni Al Dengan Brimob Kapolri Dan Panglima Beri Contoh Rangkulan Sambil Senyum

Pasca Bentrokan Tni Al Dengan Brimob Kapolri Dan Panglima Beri Contoh Rangkulan Sambil Senyum

papar berkaitan - pada 15/4/2024 - jumlah : 41 hits
Kapolri Jenderal Listyo Sigit Prabowo menyatakan masalah bentrokan antara prajurit TNI AL dengan Brimob Polri di Pelabuhan Sorong sudah selesai
Salam Takziah Contoh Ucapan Takziah Dan Doa

Salam Takziah Contoh Ucapan Takziah Dan Doa

papar berkaitan - pada 21/4/2024 - jumlah : 78 hits
Kita biasanya menyampaikan Salam Takziah kepada ahli keluarga individu yang baru meninggal dunia sebagai tanda simpati Dari sudut definisi takziah bermaksud Memberikan ketenangan kepada keluarga si mati dan menggalakkan mereka untuk bersaba...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Umur 21 Terlibat Dalam Mesyuarat Penajaan Ukm

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Pandangan Pertama Filem Aksi Komedi Back In Action Lakonan Jamie Foxx Cameron Diaz



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Yong Tau Foo Homemade

Remaja Perempuan Hilang Lepas Naik Teksi E Hailing Ke Tempat Kerja Di Ipoh

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Official Position Of The State Government Of Sabah In Relation To The Constitutional Right To Claim The 40 Percent

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah