Teknik Belajar Dengan Berkesan


Nak suruh anak belajar memang perlu bersabar, lagi-lagi kalau anak yang malas belajar memang memerlukan kesabaran yang sangat tinggi. Nak marah selalu pun tak boleh, nanti anak pulak naik bosan. Ibubapa perlu mempunyai teknik-teknik yang berkesan supaya anak mahu dan rajin belajar. Ada juga produk-produk ataupun ubat rajin belajar. Tapi jangan ambil produk sembarangan, dikhuatiri akan menjadi beban kepada anak. Boleh google PRODUK HOMEOPATHY sebab produk homeopathy ni dari sumber semulajadi, tiada campuran bahan kimia atau bahan terlarang yang lain..

Selain dari itu, ibubapa boleh buat jadual belajar dirumah dan pastikan mereka ikut dengan disiplin tapi jangan beri mereka tekanan. Sebab kanak-kanak dibawah usia 12 tahun tidak boleh diberi tekanan yang terlampau dikhuatiri akan menjejaskan perkembangan otak mereka. Ok, kat bawah ni ada contoh jadual harian dirumah.

Contoh Jadual Harian Dirumah
INGIN MUDAH FOKUS DAN HAFAL SEMASA BELAJAR - klik disini


Terdapat beberapa teknik dan cara agar anak fokus belajar. Berikut dikongsikan 7 teknik supaya anak-anak senang fokus belajar.

Teknik #1 Cari tempat belajar yang sesuai.



Bilik tidur sangat tak sesuai jadi tempat untuk belajar. Carilah tempat yang bersih dan cantik, ada kerusi yang selesa. Yang penting bebas dari tv, komputer atau telefon. Jauhkan sebarang gajet dari anak-anak. OFFkan dan putuskan network internet.


Teknik #2: Sediakan semua bahan yang diperlukan untuk belajar.

Pastikan semua barang yang nak digunakan masa belajar dah sedia ada. Pen, buku, pemadam, kalkulator dan sebagainya. Ia adalah sangat mengganggu masa belajar kalau ada benda tiada di meja dan terpaksa tinggalkan tempat belajar untuk cari alat tersebut. Ianya akan mengganggu fokus.

LAIN-LAIN TIPS UNTUK RAJIN BELAJAR - klik disini

Teknik #3: Cari teman belajar (Group study)


Kadang-kadang bila anak belajar seorang, ada yang mengeluh sebab banyak hilang fokus, mungkin sebab mengantuk atau layan gajet. Biarkan anak kita cari teman untuk belajar yang ada kesungguhan dan fokus.

Jangan carikan rakan yang asyik nak main jek.

Tips pilih teman belajar:

1) Adakala belajar dengan teman tidak sesuai. Jika anda seorang ekstrovert (suka bergaul dan gemar bercakap), anda tidak sesuai belajar bersama teman. Jika anda sebaliknya, bersifat introvert dan pemalu, anda mungkin sesuai pilih teman untuk belajar. Tetapi ia tidak jamin juga jika teman anda seorang yang suka berbual.

2) Pilih seseorang yang lebih bijak. Ia nampak remeh, tapi ramai yang tak perasan tips ini sangat bantu dapatkan hasil belajar yang jauh lebih positif.

Teknik #4: Pilih snek sesuai


Jangan pilih minuman minuman tenaga dan kopi, kerana ia boleh lemahkan badan dengan lebih cepat. Buah-buahan dan air kosong adalah bagus untuk kekal cerdas, mungkin kekacang ringkas juga.

Teknik #5: Take 5 (rehat sebentar)


Untuk kekal fokus, perlu berehat sebentar. Selepas belajar 45 minit, ambil masa 10 minit untuk berehat dan buat perkara lain. Jangan ambil masa lebih lama dari 20 minit.

Tips berehat:
1) Plan masa untuk berehat. Pukul berapa nak berehat, pukul berapa nak sambung semula. Ia penting supaya tidak terlajak rehat lebih lama.

2) Kenapa ambil masa berehat? Minda kita perlukan masa untuk recharge selepas proses maklumat. Dalam beberapa kajian, ambil peluang untuk berehat boleh kuatkan memori dan tingkat pencapaian dalam peperiksaan/ujian.

Teknik #6: Rasakan Bahang Motivasi

Nak menghadapi peperiksaan, mesti kena belajar. Kekalkan motivasi ketika ulangkaji dengan set minda dengan mencabar. Mencabar apa? Ya. Jangan jadikan peperiksaan sebagai beban, tapi katakan pada diri dan cabar diri anda untuk capai sesuatu untuk peperiksaan,

Tips kekal motivasi:

1) Pilih satu MATLAMAT untuk peperiksaan anda walaupun agak mustahil. Kita akan automatik rasa termotivasi dengan matlamat yang kita sendiri sedang capai.

2) Sogok dengan hadiah. Diri kita juga akan terdorong untuk fokus belajar bila ada hadiah.

"Kalau aku berjaya capai A dalam subjek ini, aku akan pergi belikan 2 pasang jeans untuk diri sendiri". Simple step, tapi mana tahu berkesan kan?

3) Cakap pada diri sendiri yang belajar itu penting. Sentiasa ingatkan diri sendiri, dengan belajar anda boleh capai banyak benda baik. Mungkin dengan pencapaian yang baik, membolehkan anda mudah dapat kerja. Mungkin dengan 4.0 flet, anda tak perlu lagi bayar pinjaman pendidikan. Ingatkan sesuatu kebaikan dari apa yang sedang anda buat.

KEKALKAN DIRI SENTIASA BERMOTIVASI DAN BERSEMANGAT - klik disini

TEKNIK #7: Duduk dan Belajar


Dah cuba cara 1 - Cara 6? Jadi, dah bersedia untuk belajar. Gunakan Flash card untuk tulis nota. Buat nota dalam bentuk poin penting supaya senang nak ingat. Susun ikut topik untuk mudah di baca

Guna mnemonic singkatan. Contoh jika nak ingat kod warna untuk perintang (Elektronik), anda boleh hafal ringkasan cerita HAJI PAK MAT ORANG KAYA HENDAK BELI UBI KAYU PUTIH di mana setiap huruf pertama dalam perkataan tersebut adalah mewakili warna perintang. Mudah nak ingat kan?

Ingat info utama dahulu dalam suatu tajuk dahulu, Konsep penting perlu difahami sebelum mengingati tajuk kecil.






Incoming Search Items:

ubat rajin belajar
cara membuat jadual belajar sendiri
jadual belajar dirumah
waktu terbaik untuk belajar
macam mana nak fokus belajar
rahsia jadi pelajar terbaik
cara fokus belajar sendiri
cara mudah menghafal
cara agar fokus belajar
anak rajin belajar
doa anak rajin belajar
petua anak rajin belajar
doa pelembut hati anak dan suami
cara fokus belajar dalam kelas
cara cara belajar dengan berkesan
cara membuat jadual belajar
cara membuatjadual belajar
cara-cara belajar yang berkesan, contoh jadual belajar
contoh jadual belajar di rumah
contoh jadual waktu belajar
contoh pelajar cemerlang
jadual belajar
jadual belajar di rumah
jadual belajar yang berkesan
jadual kelas
jadual waktu belajar
pelajar cemerlang spm
pelajar terbaik spm
tip belajar
tip belajar efektif
tips belajar
tips belajar berkesan
tips belajar cemerlang
tips pelajar cemerlang
tips pelajar cemerlang spm

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://radzitahir.blogspot.com/2016/08/teknik-belajar-dengan-berkesan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Disaran Belajar Teknik Pertahankan Diri

Wanita Disaran Belajar Teknik Pertahankan Diri

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 171 hits
3 November Bertempat di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor telah berlangsung A Women Personal Defense Programme di mana program ini adalah satu daripada pendekatan Polis Diraja Malaysia mendidik golongan wanita supaya lebih sedia menghada...
Anak Cerdik Banyak Tanya Soalan Satu Jawapan Dapat Itulah Yang Dia Belajar

Anak Cerdik Banyak Tanya Soalan Satu Jawapan Dapat Itulah Yang Dia Belajar

papar berkaitan - pada 9/6/2019 - jumlah : 265 hits
Mengembangkan kecerdasan anak bukan bermaksud kita hanya memberi peluang kepada anak mengikut minatnya semata mata tetapi dengan interaksi sehari hari ibu juga boleh merangsang anak agar mereka lebih bijak Seawal usia dua tahun kita sebagai...
Kapolri Sebut Pelaku Ledakan Pospol Kartasura Belajar Merakit Bom Dari Internet

Kapolri Sebut Pelaku Ledakan Pospol Kartasura Belajar Merakit Bom Dari Internet

papar berkaitan - pada 6/6/2019 - jumlah : 245 hits
Kapolri Jenderal Tito Karnavian mengungkapkan pelaku peledakan Pos Polisi Kartasura Jawa Tengah RA mengaku belajar cara merakit bom dari internet
Ramai Melayu Minat Belajar Mandarin

Ramai Melayu Minat Belajar Mandarin

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 342 hits
Ramai Melayu minat belajar MandarinPosted By on June 04 2019Lebih ramai orang Melayu mahu belajar Bahasa Mandarin sekarang kata tenaga pengajar bahasa itu kerana mereka melihat penguasaannya sebagai satu kemahiran tambahan yang wajar dalam ...
Kelas Belajar Memasak

Kelas Belajar Memasak

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 153 hits
Anda pandai masak makanan apa Kalau nak buat kelas memasak dari rumah apa yang anda akan masak Saya ada terjumpa saya website ni yang menjual peanut butter Cuba bayangkan jika anda pandai buat peanut butter dan anda ajarkan kepada orang lai...
Mari Belajar Buat Apps Games Dan Tunggu Duit Masuk Berkepuk Kepuk Selepas Ini

Mari Belajar Buat Apps Games Dan Tunggu Duit Masuk Berkepuk Kepuk Selepas Ini

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 459 hits
Panduan Jana Pasif Income Menerusi Apps Game Panduan Jana Pasif Income Menerusi Apps Game Sila angkat kening jika anda tak pernah main game dalam smartphone anda For sure ramai yang pernah main game dalam phone kan Paling tidak Candy Crush ...
Kursus Marketing Digital Percuma Belajar Seo Fb Instagram Dan Whatsapp Marketing

Kursus Marketing Digital Percuma Belajar Seo Fb Instagram Dan Whatsapp Marketing

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 564 hits
KURSUS MARKETING DIGITAL PERCUMA BELAJAR SEO FB INSTAGRAM DAN WHATSAPP MARKETING Dah lama sebenarnya mummy nak war warkan tentang kursus DIGITAL MARKETING secara PERCUMA ini Tapi selalu tak berkesempatan nak share di blog So this week nekad...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Kempen Ramadan Dan Raya 2024 Kuskop Mari Beli Lokal Kembali Lagi

Sustainable And Ethical Practices

Aktiviti Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Yayasan Bekas Anggota Perisikan Tentera Malaysia 04 05 2024

Aktiviti Majlis Perasmian Richiamo Mart Dan Rumah Terbuka Aidilfitri Kumpulan Richiamo 2024 Ppim 05 05 2024

Suspek Simbah Asid Faisal Halim Ditahan Direman Hari Ini