Tayar Terpakai Jadi Sumber Pendapatan Pak Cik Dinasour


Bernama
Zazali Iberahim atau pak cik dinasour bersama arca dinasour yang dihasilkannya. (Gambar Bernama)SEREMBAN: Kebiasaan tayar yang sudah tidak elok akan terus dibuang atau disimpan, namun berbeza bagi fasilitator, Zazali Iberahim yang menjadikan tayar terpakai sebagai sumber pendapatannya sejak setahun lepas.
Bukan untuk kegunaan pada motosikal atau diubah suai menjadi lanskap halaman rumah, sebaliknya berbekalkan kreativitinya, tayar terpakai berkenaan direka bentuk sebagai arca menjadi pelbagai objek menarik termasuk koleksi haiwan, di kediamannya di Senawang dekat sini.
Menurut Zazali, 58, atau lebih mesra dipanggil ‘pak cik dinasour’ dalam kalangan kanak-kanak di situ, dia mendapatkan bekalan tayar motosikal atau kereta itu secara percuma di kedai-kedai tayar di sekitar Senawang.
“Saya terpaksa berhenti kerja selepas pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada 18 Mac tahun lepas, jadi saya perlu cari pendapatan tambahan untuk menampung kehidupan saya, kebetulan saya lihat banyak tayar terpakai, ia memberi ilham kepada saya untuk menghasilkan arca.
“Sehingga kini, saya telah menghasilkan lebih 50 arca yang kebanyakannya dibeli penduduk sekitar termasuk peniaga yang mahu meletakkan arca sebagai hiasan di premis mereka,” kata anak kelahiran Negeri Sembilan ini.
Zazali yang juga bekas tentera itu berkata, hampir 80 peratus arca berkenaan merupakan idea kreatifnya sendiri manakala selebihnya direka bentuk atas permintaan pelanggan dan mengambil masa sehari hingga dua minggu untuk menghasilkannya.
Bapa kepada enam anak ini berkata dia memasarkan arca berkenaan di laman sosial Facebook selain ada rakan yang membantu menyebarkan jualannya kepada orang ramai.
Menurutnya lagi, arca berkenaan dijual pada harga sekitar RM10 hingga RM2,000 bergantung pada saiz arca selain mampu memperoleh pendapatan mencecah RM3,000 sebulan.
Malah, arca terbesar yang dihasilkannya termasuk dinasour, burung helang dan burung merak selain tempat hiasan bunga, kerusi dan sebagainya.
Dalam pada itu, Zazali berkata tayar terpakai yang diolah bukan sahaja boleh dijadikan hiasan dan sumber yang bernilai, malah apa yang lebih penting, mengitar semula bahan terbuang itu sekaligus dapat memelihara alam sekitar.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/02/tayar-terpakai-jadi-sumber-pendapatan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zamani Akui Sumber Pendapatan Terjejas Terpaksa Hentikan Rawatan Skoliosis

Zamani Akui Sumber Pendapatan Terjejas Terpaksa Hentikan Rawatan Skoliosis

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 144 hits
49 total views 49 views today Penyanyi Gerimis Mengundang iaitu Zamani sebelum ini pernah berkongsikan masalah kesihatan yang dialaminya Dia menghidapi penyakit tulang belakang melengkung ataupun dikenali sebagai Skoliosis sejak dahulu lagi...
Video Assalamualaikum Makan Ya Pak Cik

Video Assalamualaikum Makan Ya Pak Cik

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 468 hits
Saya sudah lama perhatikan pak cik itu cuma baru hari berkenaan ada keberanian untuk menyapa dan membantunya kata Fatehah Rosnalley Assefaf yang kini menetap di Tawau Sabah Fatehah 17 menarik perhatian warganet selepas memuat naik video di ...
Dengan Satu Bangsa Dan Agama Pun Pak Lebai Menipu Inikan Kamu Yang Dipinggiran Lebai Nak Dengar Ke

Dengan Satu Bangsa Dan Agama Pun Pak Lebai Menipu Inikan Kamu Yang Dipinggiran Lebai Nak Dengar Ke

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 195 hits
Panas Pemimpin DHPP letak semua jawatan dakwa PAS tak lagi mesra dengan bukan IslamFebruary 21 2021 Setiausaha kebangsaan Dewan Himpunan Pendukung PAS S Barathidasan mengumumkan meninggalkan parti dan melepaskan semua jawatan yang disandang...
Pak Zain Dan Handphone Barunya Oppo A15

Pak Zain Dan Handphone Barunya Oppo A15

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 147 hits
Hi korang Hari ni SA menemankan Pak Zain pi beli handphone baru handphone lama dah rosak sangat dah so ikutkan aje la keinginan Pak Zain tu dari dia murung x leh main game masa relax relax kan hehehe apapun lega dah handphone baru dah ada d...
Chilli Crab Pak Inche Masak

Chilli Crab Pak Inche Masak

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 216 hits
Assalamualaikum HASIL pancingan di Kong Kong semalam Ketam Nipah Masak Cili air tangan Pak Inche Bersemangat betul sekarang ni tipa minggu nak berperang dengan sudip dan kuali Kalau biasanya ketam ni kami tapi rasa macam dah lama pulak tak ...
Pak Long Kalah Rayuan

Pak Long Kalah Rayuan

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 86 hits
RINA HAMZAHMenang lagi sebab tu nak buat apa pun fakta mesti kukuh Jgn semberono nak fitnah Hatta menulis pun kita mesti beretika Pak mail duit banyakkkkkk celah gigi jer sejota tu
Puaka Pak Selar Lakonan Joey Daud Reen Rahim

Puaka Pak Selar Lakonan Joey Daud Reen Rahim

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 510 hits
Saksikan telefilem seram Puaka Pak Selar pada Sabtu 27 Februari 2021 jam 9 00 malam di Astro Citra JUDUL PUAKA PAK SELARWAKTU SIARAN Sabtu 27 Februari 2021 9 00 malamSIARAN TV Astro Citra 108 128 PENGARAH Dato Zulkeflie M OsmanPRODUKSI K Ti...
Pak Choy Oyster Sauce

Pak Choy Oyster Sauce

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 201 hits
Ini aje yang larat Kjee masak hari ini Tak berani duduk lama lama kat dapur Bahangnya macam duduk dalam oven So Kjee suruh UnclePali beli lauk Sampai rumah terkejut dia beli Kari Kepala Ikan Tenggiri Juga sebelah ekor ikan bawal hitam Juga ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats