Tasik Chini Kekal Sebagai Rizab Biosfera Tahniah Mb Dan Pemangku Raja Pahang


KUANTAN: Aktivis Mohd Shukri Mohd Ramli hari ini mengucapkan tahniah kepada Menteri Besar Pahang, Dato' Sri Hj Wan Rosdy Wan Ismail dan Pemangku Raja Pahang, Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah  atas segala keprihatinan, daya usaha dan komited yang konsisten ke arah memulihara dan memelihara kelestarian Tasik Chini telah membolehkan ia kekal status Tapak Rizab Biosfera di bawah Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNESCO).
Berita gembira itu diumumkan Menteri Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim, Nik Nazmi Nik Ahmad pada Khamis. 
"Keputusan ini sesuatu yang dinanti dan cukup mengejutkan ramai pihak terutamanya para aktivis dan pihak pembangkang di negeri ini.
"Saya antara individu yang lantang bersuara isu pencemaran Tasik Chini sejak sekian lama, malah kemuncaknya ketika kempen Pilihan Raya Kecil DUN Chini pada Julai 2020," kata Shukri.
Pada PRK Chini beliau bertanding tiga penjuru atas tiket bebas. Biar pun tewas, namun isu pencemaran Tasik Chini telah dimainkan dengan baik hingga Kerajaan Pahang mengarahkan semua aktiviti berkaitan guna tanah terutamanya perlombongan dihentikan sementara.
Menurut Shukri, selepas PRK Chini ramai pihak mula bersuara termasuk aktivis-aktivis lain, dan para netizen di media sosial. 
"Media sekali lagi menyiarkan berita kemusnahan dan kerosakan alam sekitar Tasik Chini. Ramai yang mahu melihat UNESCO menarik balik status Tapak Rizab Biosfera yang diperolehi pada tahun 2009 itu," katanya lagi.
Selepas itu, Pemangku Raja Pahang sendiri telah mencemar duli mengadakan lawatan mengejut di Tasik Chini pada 13 Jun 2021.
Baginda kemudian telah menitahkan supaya kawasan Hutan Simpan Chini, Pekan seluas 4,600 hektar ditambah kepada 6,000 hingga 7,000 hektar bertujuan memelihara khazanah alam di kawasan itu.
Baginda juga berkenan meneliti laporan Menteri Besar Pahang, berhubung aktiviti perlombongan, tindakan pemulihan dan pemeliharaan yang telah dijalankan kerajaan negeri.
Malah, baginda juga bersetuju dengan langkah Kerajaan Negeri  Pahang tidak lagi mengeluarkan sebarang kelulusan (perlombongan) baharu sejak 2019 selain turut menyarankan agar aktiviti perlombongan di kawasan Tasik Chini dihentikan.
Kemudian pada 14 Jun, Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Alam Sekitar, Perladangan dan Komoditi negeri, Dato' Sri Mohd Sharkar Shamsudin yang kini merupakan Speaker DUN Pahang telah memaklumkan kerajaan negeri komited memulihkan Tasik Chini bagi memastikan kelestarian alam sekitar tasik itu terus terpelihara.


Beliau turut memaklumkan pada 13 Mac 2019, Kerajaan Negeri Pahang bersetuju mewartakan Taman Negeri Tasik Chini seluas 4,600 hektar sebagai Hutan Simpan Chini bagi memastikan kawasan hutan itu dipelihara dan diuruskan dengan baik selari dengan Dasar Perhutanan Negara.


Sharkar turut mendakwa memang tidak dinafikan masih terdapat kegiatan perlombongan di Tasik Chini, namun ia bukan baharu seperti ditularkan dan kawasan lombong sedia ada tidak termasuk dalam Hutan Simpanan Kekal.
Operasi perlombongan ifu dikenakan syarat tambahan ketat bagi memastikan tiada pencemaran daripada aktiviti berkenaan. Malah, beliau turut mendakwa Laporan EIA juga perlu disediakan oleh pihak berkenaan. 
"Selepas itulah berbagai usaha dilakukan termasuk program Kempen tanaman 100 juta pokok pada September 2022 dan lain-lain kempen oleh Jabatan Perhutanan Negeri Pahang selepas itu.
"Jabatan Perikanan Negeri Pahang pula melepaskan lebih 96,500 benih ikan ke Tasik Chini. Empat spesies ikan air tawar yang dilepaskan ke tasik semula jadi itu ialah lampam sungai, baung, sebarau dan terbol," katanya.
Justeru, shukri sekali lagi berkata usaha Kerajaan Negeri Pahang pimpinan Dato' Sri Wan Rosdy Wan Ismail itu akhirnya membuahkan hasil dan UNESCO kekalkan status Tasik Chini sebagai Tapak Rizab Biosfera.
"Terbaiklah Pemangku Raja Pahang dan Menteri Besar Pahang atas sikap prihatin terhadap pemuliharaan serta pemeliharan khazanah alam yang haeus dinikmati oleh generasi akan datang itu," dakwa Shukri lagi. #PahamgDaily
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.pahangdaily.net/2023/06/tasik-chini-kekal-rizab-biosfera-unesco.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nik Nazmi Tasik Chini Dikekalkan Status Sebagai Tapak Rizab Biosfera Unesco

Nik Nazmi Tasik Chini Dikekalkan Status Sebagai Tapak Rizab Biosfera Unesco

papar berkaitan - pada 15/6/2023 - jumlah : 125 hits
KUALA LUMPUR Tasik Chini di Pahang berjaya mengekalkan status Tapak Rizab Biosfera di bawah Pertubuhan Pendidikan Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa bangsa Bersatu Menteri Sumber Asli Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Nik Nazmi Nik A...
Pahang Committed To Maintaining Tasik Chini Biosphere Reserve Status

Pahang Committed To Maintaining Tasik Chini Biosphere Reserve Status

papar berkaitan - pada 16/6/2023 - jumlah : 120 hits
The Pahang government is committed to maintaining the status of Tasik Chini in Pekan as a United Nations Educational Scientific and Cultural Organisation biosphere reserve said Menteri Besar Wan Rosdy Wan Ismail He described the decision of...
Pemangku Raja Pahang Sasar 50 Peratus Institusi Pendidikan Berstatus Hijau

Pemangku Raja Pahang Sasar 50 Peratus Institusi Pendidikan Berstatus Hijau

papar berkaitan - pada 14/6/2023 - jumlah : 193 hits
KUANTAN Pemangku Raja Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah menzahirkan sasaran sekurang kurangnya 50 peratus institusi pendidikan di negeri ini diiktiraf sebagai sekolah atau instit...
Still Reeling From Pollution Tasik Chini Retains Unesco Reserve Status

Still Reeling From Pollution Tasik Chini Retains Unesco Reserve Status

papar berkaitan - pada 15/6/2023 - jumlah : 146 hits
Despite still from the effects of mining and concern over plans to create plantations nearby a committee under the UN Education Scientific and Cultural Organization has decided that Tasik Chini will retain its status as a biosphere reserve ...
Pm Ucap Tahniah Sempena Hari Keputeraan Rasmi Agong

Pm Ucap Tahniah Sempena Hari Keputeraan Rasmi Agong

papar berkaitan - pada 5/6/2023 - jumlah : 196 hits
PERDANA Menteri Anwar Ibrahim merafak sembah mengucapkan setinggi tinggi tahniah kepada Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah sempena sambutan ulang tahun hari keputeraan rasmi baginda esok Anwar bagi ...
Top Commentator Bulan Jun 2023 Tahniah

Top Commentator Bulan Jun 2023 Tahniah

papar berkaitan - pada 12/6/2023 - jumlah : 142 hits
Assalamualaikum wbt Alhamdulillah terima kasih yang tak terhingga pada awak kerana masih lagi jenguk jurnal saya nie Bulan nie saya memang agak sibuk dengan pelbagai aktiviti di opis Nanti saya akan ceritakan pada awak Macam biasa saya akan...
Tahniah Peserta Konvensyen Kerana Berjaya Tambah Kerja Guru Pensyarah

Tahniah Peserta Konvensyen Kerana Berjaya Tambah Kerja Guru Pensyarah

papar berkaitan - pada 9/6/2023 - jumlah : 218 hits
KUALA LUMPUR Keputusan penting telah diumumkan dalam Konvensyen PBS yang baru berakhir semalam Lembaga Peperiksaan sebelum ini telah memansuhkan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah dan Pentaksiran Tingkatan Tiga Sebagai penggantinya Ujian Akhir...
Raja Petra Kena Bidas Jangan Play Victim Kamu Boleh Kembali Bila Bila Masa

Raja Petra Kena Bidas Jangan Play Victim Kamu Boleh Kembali Bila Bila Masa

papar berkaitan - pada 22/6/2023 - jumlah : 136 hits
Nicholas ChungPUTRAJAYA Penulis blog kontroversi Raja Petra Kamarudin dialu alukan untuk kembali ke Malaysia tetapi mesti melalui saluran yang betul dan mempunyai dokumen perjalanan yang diperlukan kata Saifuddin Nasution Ismail Menteri dal...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Airasia Santan Menu Baru Harga

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally

Temui Onew Di Malaysia Dalam Guess Onew Fanmeeting 2024 Pada 27 Julai 2024

168slot 168slot Biz 13 Jun 2024 168slot 168 Top 35 By Christa

Puaka Cuti Semester