Tarik Perhatian Dengan Cara Dekatkan Diri Pada Allah Elok Amal 15 Tip Ini Ketika Hadapi Masalah


‘Tarik Perhatian’ Dengan Cara Dekatkan Diri Pada Allah. Elok Amal 15 Tip Ini Ketika Hadapi Masalah! Semua orang ada masalah, tinggal bagaimana seseorang itu mampu ‘menguruskan’ masalah dengan baik.
BACA: Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah Kongsi 50 Tips Keluarga Bahagia
‘Tarik Perhatian’ Dengan Cara Dekatkan Diri Pada Allah. Elok Amal 15 Tip Ini Ketika Hadapi Masalah!
Berikut 15 tip ketika menghadapi masalah. Moga-moga masalah itu tidak terus membelenggu diri dan akhirnya menjadi ‘racun’ dalam diri.
1. Pertama sekali, terus paksa diri untuk ambil air wuduk dan solat. Boleh rujuk surah Al Baqarah ayat 45. Allah s.w.t sendiri bagi tips terbaik, mintalah pertolongan dengan jalan sabar dan solat.
2. Bila ada masalah, tika air mata mengalir. Saat itu satu saja yang boleh selesaikan masalah kita. Sedarilah bukan duit, bukan orang, bukan apa-apa melainkan Allah.
3. Selalu masalah datang dari pelbagai arah. Bertalu-talu. Kita tidak perlu fikir solusi, strategi atau pening nak buat apa. Jawapannya ketika timbul masalah adalah banyakkan Istighfar. Istighfar dulu. Solusi Allah akan bagi.
Minta ampun pada Allah. Kurangkan dosa kita. Diantara penyebab hidup kita selalu ada masalah, ini kerana kita kurang rahmat Allah dalam hidup atas akibat dosa kita.
4. Tarik perhatian Allah. Jemput rahmat Allah melalui mulakan menjaga amalan wajib. Solat 5 waktu saja tidak cukup, kalau boleh solat awal 5 waktu. Tambahkan dengan amalan-amalan sunat terutama Tahajud.
Lihat saja surah Al Isra dan Muzammil, betapa Allah tidak sebut solat sunat nafilah atau sebagai ‘tambahan’ selepas solat fardhu melainkan bangun malam.
Tunjukkan pada Allah, yang kita benar-benar mahu masalah kita selesai A Muslim woman reads the Quran while she waits to break her daily Ramadan fast Wednesday, Oct. 5, 2005, at Istiqlal Mosque in Jakarta, Indonesia. After waking early for pre-dawn meals and prayers, Muslims across Indonesia began the fasting month Wednesday, with many pausing to reflect on the_country’s latest terrorist attacks blamed on Islamic militants. (AP Photo/Tatan Syuflana) 5. Banyak hutang, masalah rumahtangga, belum ada jodoh, belum ada rezeki anak, belum ada kerja dan bisnes down. Bangun Tahajud. Luahkanlah perasaan kita pada Allah ketika semua orang sedang tidur.
6. Jangan hanya baca doa yang kita hafal. Ajak berbicara dengan Allah dalam doa. Allah suka dengar hambaNya mengadu padaNya. Dia suka. “Ya Allah, saya ada itu dan ini..”
Ceritakan masalah kita dari awal. Seperti bercerita dengan kawan rapat. Luahkan semuanya.
7. Allah uji tanda sayang. Bila masalah datang, dan terlalu banyak sampai kita tak mampu nak buat apa-apa. Sebutlah, “Innalillahi wa innalillahi rojiun”.
Kita tak boleh buat apa-apa. Jawapannya adalah Redha. Ya redha dulu dengan apa yang dah berlaku. Redha kita dalam situasi tersebut. Kita bukan tuan apatah lagi Tuhan. Reda.
8. Nabi Sulaiman alaihi salam juga pernah alami situasi sejatuh-jatuhnya. Boleh rujuk kisahnya surah Sod ayat 33 hingga 36. Biasanya kita sering dengar orang sebut,
“Ya Allah, tolonglah bantu aku bayar hutang kali ni saja. Aku cuma nak hutang aku lunas.”
“Ya Allah, aku ada masalah besar. Lepaskan aku dari masalah ini ya Allah.”
SubhanaAllah, Nabi Sulaiman a.s ketika down, dia tak minta hanya selesaikan masalah dia saja. Kerajaan dia hilang. Justeru, Nabi Sulaiman a.s meminta pada Allah,
“Qala rabbi ighfir li wahab li mulkan la yanbaghi liahadin min ba’aadi innaka anta alwahhab.”
“Wahai Tuhanku! Ampunkanlah kesilapanku, dan kurniakanlah kepadaku sebuah kerajaan (yang tidak ada taranya dan) yang tidak akan ada pada sesiapapun kemudian daripadaku; sesungguhnya Engkaulah yang sentiasa Melimpah kurniaNya.”
Maksudnya, ketika ada masalah. Jangan bersedih, istighfar dan mintalah yang besar-besar dari Allah.
Contoh, “Ya Allah selesaikanlah masalah hutangku dan bagi aku kemampuan ya Allah untuk selesaikan masalah hutang orang lain.”
“Ya Allah aku redha dengan apa yang dah hilang, gantikanlah aku yang baru, yang jauh lebih baik dan ubahkanlah hidupku ya Allah.”
9. Sentiasa zikir “La haula quwwata billah”. Biasakan baca selawat. Ini kerana selawat akan meleraikan segala masalah. Amalkan selawat Syifa dan Tafrijiyyah.
10. Jumpalah orang yang soleh. Minta nasihat dari mereka. Orang yang baik ada cahaya dalam percakapannya. InshaAllah akan buat hati kita tenang bila dekat dengan orang yang dekat dengan Tuhan.
11. Minta maaflah. Rendahkan ego kita untuk minta maaf jika ada buat salah pada manusia terutama pada emak ayah. Salam dan ciumlah tangan dan dahi mereka, minta doakan kita.
12. Bersedekahlah. Ya sedekah. Semakin banyak masalah, semakin perlu banyak kita bersedekah. Allah akan menggantikan hingga 10 kali lipat. Sekaligus menjaga kita dari bala musibah.
13. Hidup ini untuk menyelesaikan masalah. Life is to solve problem. Itulah kata-kata mutiara barat, tapi kita ubah sikit, “Hidup ini untuk menyelesaikan ujian.” Kita gantikan perkataan masalah kepada perkataan ‘ujian’.
Masalah itu adalah ujian, tapi ujian bukan masalah. Ini kerana kita tahu segala ujian datang dari Allah.
14. Iringi masalah kita dengan taat pada Allah dulu. Mula jaga Quran. Baca dan fahami. Sekaligus praktikkan dalam hidup kita. Kuncinya adalah, “Semakin banyak masalah, semakin taat pada Allah.”
15. Tenangkan hati dulu dengan ingat pada Allah. Selepas itu baru usaha dan ikhtiar. Imbas semula kesusahan kita yang lepas, kita sangka kita tak dapat lepas ujian itu tapi ternyata hari ini kita masih hidup.
Sumber: Kashoorga
The post ‘Tarik Perhatian’ Dengan Cara Dekatkan Diri Pada Allah. Elok Amal 15 Tip Ini Ketika Hadapi Masalah! appeared first on Apakes.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/tarik-perhatian-dengan-cara-dekatkan-diri-pada-allah-elok-amal-15-tip-ini-ketika-hadapi-masalah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tip Bangun Solat Tahajud Untuk Beginner Cara Konsisten Tak Paksa Diri

Tip Bangun Solat Tahajud Untuk Beginner Cara Konsisten Tak Paksa Diri

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 112 hits
Tip Bangun Solat Tahajud Untuk Beginner Cara Konsisten Tak Paksa Diri Tip ni mungkin tak sesuai untuk otai tapi beginner suka sangat tip ni sebab mereka perlukan tip untuk istiqamah buat tahajud Inilah uniknya tip yang dikongsikan Rafiza Id...
Cara Nak Tahu Martabat Kita Di Sisi Allah

Cara Nak Tahu Martabat Kita Di Sisi Allah

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 214 hits
CARA MENGETAHUI MARTABATMU DISISI ALLAH Cara Nak Tahu Martabat Kita Di Sisi Allah Allahuakbar Jika kita tahu martabat kita sekarang ini apa kita nak buat Takut dan tak bersedia Atau mengambil langkah drastik berubah meninggalkan yang mungka...
Cara Mudah Untuk Allah Tunaikan Hajat

Cara Mudah Untuk Allah Tunaikan Hajat

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 108 hits
YAA GHANIYYU YAA MUGHNII Untuk menjadi kaya kita di wajipkan berusaha usaha apa saja asal melalui jalan yang diredhai oleh Allah Namun begitu terdapat juga orang yang telah giat berusaha namun usahanya itu sia sia saja Tidak menambah kebaik...
Ketenangan Orangtua Dibutuhkan Ketika Hadapi Anak Yang Demam

Ketenangan Orangtua Dibutuhkan Ketika Hadapi Anak Yang Demam

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 42 hits
Sebenarnya tak perlu panik karena demam adalah tanda bahwa tubuh sedang berusaha untuk melawan infeksi Tidak semua demam harus diobati ke dokter kamu bisa mengatasi demam anak dengan pengobatan rumahan saja
Putih Atau Biru Diluar Cara Pakai Topeng Muka Yang Betul Ketika Jerebu

Putih Atau Biru Diluar Cara Pakai Topeng Muka Yang Betul Ketika Jerebu

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 2858 hits
Jerebu teruk kembali melanda negara tahun ini Pastikan anda menjaga kesihatan dengan pakai mask topeng muka dengan betul Betul rupanya cara saya pakai ni baru google Kalau dilihat face mask mempunyai dua warna yang berbeza di setiap belahny...
Cewek Dandan Bukan Buat Cari Perhatian Memang Salah Memuaskan Diri Sendiri

Cewek Dandan Bukan Buat Cari Perhatian Memang Salah Memuaskan Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 69 hits
Dandan tuh buat sarana penerimaan diri Misal ngaca pas warna lipstik lagi bagus tuh juga bikin happy
Travel Tips Cara Beri Tip Ikut Negara

Travel Tips Cara Beri Tip Ikut Negara

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 123 hits
Pasti ramai yang pernah mengalami situasi tak tahu nak bagi tips atau tidak bila melancong ke luar negara kan dan malahan ada bell boy seakan menunggu sesuatu setelah menghantar bagasi kita ke bilik tak kan kita buat tak tahun saja kan Ada ...
Cara Buat Telur Mata Elok Tak Melekat

Cara Buat Telur Mata Elok Tak Melekat

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 81 hits
Rasanya dari anak kecil hingga dewasa semua orang suka makanTelur Mata kerana ia lauk paling cepat dimasak dan boleh dipandankan dengan apa juga makanan dari Nasi Lemak hingga ke roti atau dimakan begitu sahaja dengan kicap Memang sedap dan...
Soalan Soalan Panas Ketika Di Immigration Dan Cara Untuk Jawab Soalan Immigration Korea Australia Dan Lain Lain

Soalan Soalan Panas Ketika Di Immigration Dan Cara Untuk Jawab Soalan Immigration Korea Australia Dan Lain Lain

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 160 hits
Hi semua Korang nak pergi bercuti ke Australia dan Korea tetapi takut sebab katanya immigration di sana semakin ketat kan Ada orang ditahan untuk soal siasat dan apabila tidak dapat menjawab soalan ada yang dihantar pulang ke Malaysia semul...
Jadual Tarikh Pembayaran Bpn Fasa 1

Pisang Goreng Rangup Yang Nostalgia

Resepi Kek Mudah Dan Ringkas Kek Gebu Gebas Kek Enak Di Buat Juadah Minum Petang

Pelakon The Flash Meninggal Dunia Pada Usia 16 Tahun

Pakistan Orang Ramai Bertempur Dengan Polis Di Luar Masjid Yang Bertugas Menguatkuasakan Pkp Semasa Solat Jumaat

Kenapa Kita Kena Elak Makan Junk Food

Sudah 3 Kali Jumaat Tanpa Solat Kerana Pkp Covid 19

Obat Herbal Untuk Corona Itu Ada Di Sekitar Kita



Biodata Usahawan Vivy Yusof Isteri Fadza Anuar

Mengapa Doktor Zaman Dahulu Pakai Topeng Berparuh Burung

Sejarah Ibadah Haji Ditangguhkan Dan Penutupan Mekah Kerana Wabak

Isu Cerai Ditanya Sudah Lafaz Talak Aliff Syukri Buka Mulut

Hana Azraa Akhirnya Bercerai Dengan PU Abu Ini Penjelasan Lanjutnya


Resepi Kuih Kasturi Atau Coq Kacang

Resepi Mudah Cucoq Kodok Pisang

Pak Lebai Kaki Putaq

Coronavirus Pandemic

Doktor Dedah Kelebihan Nanas Makan Setiap Hari

Doa Agar Ditunjukkan Kebenaran Dijauhkan Kebatilan