Tangguh Siapa Barua Icerd


 
WAJAH HIPOKRASSSSSI !!!
 Pada 23 Oktober 2018, Senator P. Waytha Moorthy berucap dalam perasmian penutup Persidangan Kebangsaan Non-Diskriminasi ke-8: "Malaysia Lebih Dekat untuk Meratifikasi ICERD" anjuran Pusat Komunikasi Masyarakat (KOMAS).
Beliau menyatakan bahawa “Kerajaan Malaysia komited untuk meratifikasi enam perjanjian antarabangsa termasuk Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) pada suku pertama tahun hadapan”.
Sebelum daripada itu, Ahli Parlimen DAP Batu Kawan, Kasthuriraani a/p Patto ketika berucap di Parlimen pada 15 Oktober 2018 turut menggesa Kerajaan PH agar mematuhi janji ke-26 dalam Manifesto Pakatan Harapan iaitu meratifikasi kesemua konvensyen antarabangsa termasuk ICERD ini.
Antara kenyataan pertama Menteri Luar Negeri, Datuk Saifuddin Abdullah setelah dilantik sebagai menteri ialah pada 02 Julai 2018 , beliau menyatakan hasrat Kerajaan PH mahu meratifikasikan kesemua baki 6 konvensyen antarabangsa yang masih belum ditandatangani.
Jadi, tuduhan Anwar dan pemimpin PH kononnya PAS dan Umno memanipulasi isu ini bagi kepentingan politik adalah tidak benar kerana yang mula menuntut dan berjanji ICERD ini diratifikasikan ialah pemimpin PH sendiri.
Usahlah hanya pandai membaling batu tetapi sembunyi tangan pula dalam ketakutan.
PH juga kelihatan tidak seiring sekata dalam icu ICERD ini.
PPBM antara yang paling awal menolak ICERD.  
PKR kata ICERD ini bagus tapi perlu tangguh dulu. 
PAN pula tengah pening lalat, presiden senyap sepi, timbalan presiden menolak, Mujahid dan Khalid Samad pula perlekeh orang yang menentang ICERD.
DAP antara pendokong tegar ICERD ini, lihat sahaja kenyataan rasmi di portal Roketkini yang bertajuk "DAP harus sokong ICERD" sepertimana yang terkandung dalam Deklarasi Setapak 1967 bahawa warganegara Malaysia tidak harus diasingkan dengan label “bumiputera” dan “bukan bumiputera”.
Di Parlimen pada hari ini, suasana Dewan menjadi kecoh apabila tiba giliran Senator P. Waytha Moorthy menyampaikan ucapan penggulungan belanjawan 2019 bagi portfolionya iaitu perpaduan.
Dia ditekan hebat oleh barisan Ahli Parlimen Pembangkang yang meminta dia bercakap benar berkenaan hasrat meratifikasi ICERD.
P. Waytha Moorthy mengubah pula kenyataan yang dahulunya dia berkata Kerajaan akan meratifikasi ICERD pada suku pertama tahun hadapan kepada sesi konsultasi akan bermula pada tempoh tersebut.
Dia juga didesak memperjelas berkenaan kononnya Artikel 153 Perlembagaan tidak terjejas apabila ICERD diratifikasi sedangkan Artikel 1. 4 Konvensyen ICERD secara jelas menyatakan pengecualian (reservation) perlu ada had tempoh masa bukannya boleh kekal untuk selamanya.
"4. Special measures taken for the sole purpose of securing adequate advancement of certain racial or ethnic groups or individuals requiring such protection as may be necessary in order to ensure such groups or individuals equal enjoyment or exercise of human rights and fundamental freedoms shall not
be deemed racial discrimination, provided, however, that such measures do not, as a consequence, lead to the maintenance of separate rights for different racial groups and that they shall not be continued after the objectives for which they were taken have been achieved."
Apa jaminan Kerajaan PH tidak akan mengusik Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan suatu hari nanti kerana pihak antarabangsa pasti mendesak ianya dihapuskan seiring dengan matlamat utama ICERD ini diwujudkan iaitu menyamaratakan hak kesemua kaum tanpa ada diskriminasi?
Kelihatannya P. Waytha Moorthy gagal menjawab persoalan asas ini sehingga dia sendiri tidak dapat meneruskan sesi penggulungan akibat asakan kuat daripada sekalian Ahli Parlimen Pembangkang.
Yang anehnya, tidak ada seorang pun Ahli Parlimen Kerajaan PH yang berani bangun membela P. Waytha Moorthy yang terkapai-kapai keseorangan menghadapi serangan demi serangan Pembangkang.
Benar apa yang dikata Ahli Parlimen Kubang Kerian, YB Ustaz Dato' Tuan Ibrahim bahawa Menteri Perpaduan ini sudah hilang kelayakan untuk menjawab di dalam Dewan. Tugas ini perlu digalas oleh Perdana Menteri sendiri.
Tekanan demi tekanan perlu diteruskan terhadap Menteri PH ini agar dia sedar dan insaf bahawa apa yang dia pernah sebut dalam rakaman video yang sedang hangat tersebar itu adalah suatu fitnah jahat dan pengkhianatan kepada negara Malaysia yang menganugerahkan kewarganegaraan kepadanya.
Tidaklah mustahil P. Waytha Moorthy ini akan berundur sepertimana yang dia pernah lakukan ketika bergelar timbalan menteri pada zaman BN dahulu. Dia meletakkan jawatan pada 10 Februari 2014.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://abnnasution.blogspot.com/2018/11/ada-yang-masih-main-politik-tangguh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Icerd Tangguh Pas Tetap Degil

Icerd Tangguh Pas Tetap Degil

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 281 hits
Akhirnya kabinet Mahathir sebulat suara buat keputusan untuk menangguhkan ICERD dalam mesyuarat kabinet mingguan Bagi aku sudah cukup baik untuk menutup mulut UMNO dan PAS semantara waktu Kalau tidak sekalipun ia sudah cukup baik untuk meri...
Teruskan Disember 8 Ph Hanya Tangguh Rancangan Icerd

Teruskan Disember 8 Ph Hanya Tangguh Rancangan Icerd

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 298 hits
Bantahan ratifikasi ICERD dah tercapai Ramai sedar ia tetap satu alasan supaya himpunan tidak di teruskan Fahamkan penerangan Ketua Pembangkang Kenyataan Media Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi1 Kenyataan media Jabatan Perdana ...
Anwar Minta Tangguh Icerd Jika Banyak Ketegangan Beri Ruang Orang Melayu Dan Bukan Melayu Suarakan Pendapat

Anwar Minta Tangguh Icerd Jika Banyak Ketegangan Beri Ruang Orang Melayu Dan Bukan Melayu Suarakan Pendapat

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 390 hits
Anwar Minta Tangguh ICERD Jika Banyak Ketegangan Beri Ruang Orang Melayu Dan Bukan Melayu Suarakan Pendapat Anwar Minta Tangguh ICERD Jika Banyak Ketegangan Beri Ruang Orang Melayu Dan Bukan Melayu Suarakan Pendapat
Icerd Rusuhan Hanya Berlaku Jika Zahid Cetuskan Kata Pm

Icerd Rusuhan Hanya Berlaku Jika Zahid Cetuskan Kata Pm

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 332 hits
Beliau mengulas kenyataan Zahid bahawa orang Melayu akan mengamuk jika Icerd diratifikasi
Icerd Mustahil Di Malaysia Apakah Umno Dan Pas Masih Mahu Terus Berhimpun

Icerd Mustahil Di Malaysia Apakah Umno Dan Pas Masih Mahu Terus Berhimpun

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 438 hits
Walaupun berapa pemimpin Pakatan Harapan seperti Anwar Ibrahim Muhyiddin Yassin Mukhriz Mahathir Salahuddin Ayub Marzuki Yahya dan beberapa yang lain sebelum ini telah secara terbuka menolak ratifikasi ICERD tetapi para pemimpin UMNO dan Pa...
Icerd Mustahil Dilaksanakan Di Malaysia

Icerd Mustahil Dilaksanakan Di Malaysia

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 319 hits
ICERD Mustahil Dilaksanakan Di Malaysia Perdana menteri Dr Mahathir Mohamad berkata pelaksanaan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum akan melibatkan pindaan Perlembagaan Persekutuan dan perkara itu ha...
Mustahil Laksana Icerd Tun M

Mustahil Laksana Icerd Tun M

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 333 hits
PORT MORESBY Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan adalah mustahil untuk melaksanakan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum Perdana Menteri berkata pelaksanaan ICERD memerlukan penggubalan semula Perlemba...
Icerd Kaum Mana Yang Ditindas Kuseman Com

Icerd Kaum Mana Yang Ditindas Kuseman Com

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 327 hits
Awas agenda tersembunyi ICERDOleh Ku Seman Ku HussainAdalah suatu yang pelik lagi mencurigakan apabila Menteri di Jabatan Perdana Menteri P Waytha Moorthy bersungguh sungguh mahu ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segal...
Dap Dan Icerd

Dap Dan Icerd

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 295 hits
Saya Melayu dan saya menentang ICERD Hiduplah di bumi Tanah Melayu ini secara harmoni sejak 60 tahun dahulu Fasihkan bahasa Melayu dahulu Pas patut menyesal kerana erat berdakapakn sebantal dengan DAP satu ketika dahulu Dan saya tak perlu j...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Resepi Udang Berempah Kurma

The Debut Of Huawei Pura 70 Series

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses