Tangguh Pinda Akta Kerja Bukti Bn Pn Khianat Pekerja




Tangguh pinda Akta Kerja bukti BN – PN khianat pekerjaPosted By: Redzuan RF8 Mediaon: August 28, 2022
SharePenangguhan penguatkuasaan Akta Kerja 1955 (Pindaan) 2022 daripada 1 September ini kepada 1 Januari 2023 menunjukkan kerajaan BN – PN cuai dalam menjaga kebajikan para pekerja Malaysia.
Bagi Pengerusi Biro Pekerja KEADILAN, Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid, tindakan Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri M Saravanan memberikan majikan penangguhan selama 3 bulan amat mengguris hati para pekerja.
Katanya, beliau tidak dapat menerima alasan penangguhan itu yang dikaitkan dengan kekurangan buruh asing dan sebagainya.
“Yang dipinda ialah seksyen 60A, waktu kerja 48 jam kepada 45 jam. Apa masalah 3 jam itu melibatkan pekerja asing. Apa relevannya?
“Saya sebenarnya rasa isu yang dibangkitkan pihak kementerian ini lebih kepada menjaga hati pihak majikan yang kita nampak hari ini takut sangat pindaan dilakukan, konon memberi kesan negatif kepada ekonomi negara
“Saya lihat kerajaan bukan sahaja tidak memahami kehendak rakyat, dia juga kebelakang dalam hal ini. Tidak berani nak ke depan.
“Saya sedih kerana kerajaan terlampau tunduk kepada pihak persyarikatan,” katanya dalam forum maya di Suara Keadilan bertajuk: “Akta Kerja 1955 Ditangguh?”, malam tadi.
Akta Kerja 1955 yang dipinda pada Mac lalu memberi kelebihan kepada pekerja melalui penambahan cuti bersalin daripada 60 hari ke 98 hari, penetapan cuti paterniti tujuh hari, pengurangan waktu kerja mingguan daripada 48 jam kepada 45 jam serta aturan kerja fleksibel untuk pekerja.
Dengan penangguhan itu, kata Abdullah Sani, pekerja terpaksa menunggu 3 bulan lagi untuk mendapatkan kelebihan berkenaan.
Itu pun, katanya, jika tidak berlaku pilihan raya umum pada tahun ini. Sekiranya berlaku maka kerajaan berikutnya mungkin mempunyai dasar baharu pula.
Abdullah yang juga Ahli Parlimen Kapar berkata, sebaiknya Menteri Sumber Manusia meletak jawatan sahaja seandainya beliau tidak bersedia menguatkuasakan pindaan akta berkenaan.
“Kalau dia tidak sedia, letak jawatanlah. Bagi mereka yang bersedia
“Sebenarnya saya tak nampak kerunsingan hak ini (kelebihan kepada pekerja) akan memberi kesan buruk kepada negara.
“Tempoh September ini dan 1 Januari 2023 pula 3 bulan sahaja. Dan kita telah melalui beberapa bulan untuk luluskan akta, berapa bulan lagi untuk perkenan Yang di-Pertuan Agong. Saya tak tahu apa yang disasarkan untuk diambil (penangguhan) 3 bulan ini kerana majikah telah dimaklumkan beberapa bulan lalu.
“Beberapa syarikat telah pun memberi surat makluman kepada pekerja mereka (peraturan baharu).
“Bila masuk pelaksanaan, ini pula terjadi. Pihak majikan dengan ini telah ‘mencederakan’ mental pekerja dan memberi pula tekanan kepada pihak kerajaan.
“Namun saya tidak terkejut kerana kerajaan ini tak ada manifesto, kerajaan haprak Langkah Sheraton,” katanya.
Abdullah turut menolak tindakan kerajaan BN – PN melibatkan pihak majikan dalam perbincangan menangguhkan perlaksanaan pindaan Akta Kerja kerana ketika pindaan tersebut diluluskan hanya melibatkan pembuat dasar, bukannya majikan.
Sehubungan itu, katanya, beliau akan menggerakkan Biro Pekerja KEADILAN untuk mengadakan jelajah penerangan isu penangguhan pelaksanaan pindaan Akta Kerja 1955 itu agar rakyat memahami isu sebenar yang terjadi.
“Biro Pekerja peringkat parti kita akan buat kerangka yang lebih luas, dan selepas ini kita akan beri penerangan kepada pekerja melalui jelajah untuk diberi maklumat kepada pekerja.
“Mereka telah sampai ke tahap sesak nafas, selepas pandemik dan ekonomi yang lemah. Mereka tertekan kos sara hidup dan kini tidak pula dapat faedah yang telah diluluskan,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/tangguh-pinda-akta-kerja-bukti-bn-pn.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Akta Kerja 1955 Pengurangan Tempoh Masa Bekerja

Akta Kerja 1955 Pengurangan Tempoh Masa Bekerja

papar berkaitan - pada 18/8/2022 - jumlah : 215 hits
Akta Kerja 1955 Pengurangan Tempoh Masa Bekerja Follow Follow Follow Subscribe
Akta Kerja 1955 Kemaskini 1 September 2022

Akta Kerja 1955 Kemaskini 1 September 2022

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 603 hits
Jika sebelum ini sebagaimana yang diketahui Akta Kerja 1955 adalah terpakai kepada pekerja yang bergaji bawah RM2000 berdasarkan Jadual 1 Akta Kerja 1955 Namun terkini Perintah Kerja 2022 bertarikh 12 8 2022 telah meminda Jadual 1 dengan me...
Ada Bukti Baru Kemudian Minta Tangguh

Ada Bukti Baru Kemudian Minta Tangguh

papar berkaitan - pada 17/8/2022 - jumlah : 192 hits
Sebarang bukti yang separuh masak belum habis kaji tetapi difail secara rasmi bukti baru kemudian minta tangguh Apa punya haprak ni Kemudian minta Ketua Hakim Negara siasat Hakim Mazlan Apakah tugas mahkamah siasat dan dakwa Siasat apa seda...
Mahkamah Benar Najib Pinda Notis Usul Permohonan Masuk Bukti Tambahan

Mahkamah Benar Najib Pinda Notis Usul Permohonan Masuk Bukti Tambahan

papar berkaitan - pada 15/8/2022 - jumlah : 119 hits
August 15 2022 Bekas perdana menteri Najib Razak sebelum ini dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan didenda RM210 juta atas tujuh tuduhan penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan berkait dana SRC International PETALING JAYA Mahkamah Persekut...
Bukti Baru Yang Dibawa Najib Hanya Hearsay Atau Khabar Angin

Bukti Baru Yang Dibawa Najib Hanya Hearsay Atau Khabar Angin

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 167 hits
DPP Dakwaan bukti baru Najib khabar anginHidir Reduan Abdul RashidTimbalan Pendakwa Raya V Sithambaram hari ini berhujah di Mahkamah Persekutuan bahawa permohonan penyerahan bukti baru Najib Razak dalam kes SRC International bernilai RM42 j...
Ini Bukti Yang Diketengahkan Rafizi

Ini Bukti Yang Diketengahkan Rafizi

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 112 hits
1 Oleh kerana Dr Latiff Ahmad cuba mengelirukan orang ramai mengenai identiti sebenar Zainab Mohd Salleh saya sertakan nama penuh kad pengenalan alamat dan gambar pengenalan Zainab Mohd Salled mengikut carian rasmi seperti berikut 2 Seterus...
Isu Lcs Rafizi Kongsi Bukti Abd Latiff Zainab Terlibat

Isu Lcs Rafizi Kongsi Bukti Abd Latiff Zainab Terlibat

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 142 hits
Rafizi tampil berkongsikan bukti menunjukkan Abd Latiff dan Zainab Mohd Salleh terhadap syarikat subkontraktor dalam projek LCS SHAH ALAM Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat Rafizi Ramli tampil berkongsikan bukti menunjukkan pemilikan M...
Najib Khabar Angin Bukan Bukti Alahai Saja Nak Melambatkan Ke Sg Buloh Ke

Najib Khabar Angin Bukan Bukti Alahai Saja Nak Melambatkan Ke Sg Buloh Ke

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 143 hits
Timbalan Pendakwa Raya V Sithambaram hari ini berhujah di Mahkamah Persekutuan bahawa permohonan penyerahan bukti baru Najib Razak dalam kes SRC International bernilai RM42 juta hanya berdasarkan kenyataan individu tertentu kepada SPRM Sith...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Rezeki Dikongsi Bersama Anak Anak Yatim Cahaya Ain

Unlock Level 99 Chinese Mastery Gamifying Hanzi With On Screen Adventures

Resepi Sambal Ikan

Sambal Bilis Tempoyak Travel Pack

Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh