Tangan Anak Melecur Akibat Kena Periuk Nasi Tengah Mendidih Doktor Terpaksa Masukkan Besi


Kita rasa ujian yang Allah bagi kita dah cukup berat. Tapi, kita tak sedar yang di luar sana, masih ada insan yang diuji lebih hebat dari kita. Semoga setiap yang diuji, Allah kurniakan kesabaran tinggi.
Perkongsian dari seorang ibu, Puan Naizah Ismail mengenai tangan anaknya yang melecur ini boleh jadi peringatan bersama. Kadang hanya beberapa saat kita terlepas pandang, sekelip mata boleh berlaku perkara tak diingini pada anak.

Beberapa bulan yang lepas, Ahmad Furqan terkena periuk panas (Dia tekup tangan kat lubang yang keluar wap masa nasi tengah mendidih). Melecur jari dan telapak tangan.

Sehingga isi dah masak. Time kena, dia tak terus angkat tangan dan menangis..Melekat je tangan kat situ, sampai la abi dia perasan dia pegang periuk.
Bila tarik tangan, telapak tangan dia dah putih..Time tu baru dia menangis..Mungkin baru terasa sakit..

Orang kata, bila kena air panas, periuk panas dan seangkatan dengannya tak boleh siram tempat yang kena tu dengan air paip. Macam-macam la petua orang bagi. Kami yang tak ada ilmu ni ikut je la.
Nak dijadikan cerita, masa kena kami letak kicap. Selepas letak kicap, letak pulak ubat gigi..Dah macam ‘men-experimentkan’tangan anak sendiri..Puncanya sebab kurang ilmu..

Cara yang sebetulnya, bila dah kena, siram dengan air paip. Untuk elakkan panas tu dari terus merebak. Mungkin ada yang dah tahu dan mungkin ada yang belum tahu. Yang tak tahu, kena ambil tahu..Yang dah tahu, jangan kecam kami yang tak tahu.
Rata-rata yang persoalkan macam mana boleh kena. Ada yang kata kami tak pandai jaga anak. Macam-macam kecaman la yang telinga ni kena dengar. Apa boleh buat. Sabar je la. Mak mana yang nak tengok anak sakit. Lagi-lagi bila terpaksa ulang alik ke hospital.

Kadang-kadang rasa down..Tapi alhamdulillah ada suami yang positif..Setiap hari bagi rata-rata semangat..Time tu pkp..Allah je la yang tahu penatnya menunggu dalam wad..Suami nak jenguk pun tak boleh lama..Pesakit pulak aktif..Tak macam org lain. Asyik nak jalan je tak nak duduk kat katil..Ye la kan..Yang sakit tu tangan, bukan kaki..Malam je, pesakit susah nak tidur..Nak buat macam mana, selalu tidur bawah ketiak bapak..Tetiba kena tidur dengan mak.
Tapi alhamdulillah, skrg dah okay..Tangan dah baik..Hanya perlu follow pakar fisio je..Untuk jari yang dah bengkok sikit. Ye la,besi yang sepatut pakai 3 minggu hanya bertahan 2 minggu je.
Ujian ni tak seberapa..Masih ada kat luar sana yang ujian nya lebih hebat. Bersyukur sebab Allah beri ujian untuk hapuskan dosa2 kita masa kita masih kat dunia.
Alhamdulillah keadaan tangan dh semakin membaik..Cuma parut mgkin akan kekal mcm tu atau berubah warna..Wallahualam..sebab doc tak jamin warna akan sama sebab kulit yang ditampal tu dari tempat lain(bukan dari tangan) Hanya perlu ingat,bila diuji,terima dengan redha..Suami isteri kena main peranan..Kalau salah seorang down, yg seorang lagi tak boleh ikut down..Jadilah penyumbang kata-kata semangat.
Untuk orang sekeliling, jangan terlalu mengecam. Sebab kita tak tahu, ujian apa yang Allah sediakan untuk kita.
Sumber: Naizah Ismail
The post Tangan Anak Melecur Akibat Kena Periuk Nasi Tengah Mendidih. Doktor Terpaksa Masukkan Besi appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tangan-anak-melecur-akibat-kena-periuk-nasi-tengah-mendidih-doktor-terpaksa-masukkan-besi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Periuk Nasi Philips Merah Beli Waktu Sales 7 7 2020

Periuk Nasi Philips Merah Beli Waktu Sales 7 7 2020

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 78 hits
Periuk nasi Philips merah apa keistimewannya Satu kegigihan nak bercerita pasal periuk nasi baru Itupun sebab periuk nasi yang lama buat hal Periuk nasi ni memang gajet wajib yang ada di dapur Periuk nasi Panasonic dah rosak Bye bye periuk ...
Jangan Takut Bawa Anak Pergi Vaksin Masa Covid 19 Ini 3 Cara Ibu Bapa Perlu Lakukan Ketika Jumpa Doktor

Jangan Takut Bawa Anak Pergi Vaksin Masa Covid 19 Ini 3 Cara Ibu Bapa Perlu Lakukan Ketika Jumpa Doktor

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 58 hits
Susulan virus COVID 19 yang melanda Malaysia lebih sukar untuk ibu bapa membawa anak sakit ke hospital Walaupun kerajaan masih menggalakkan ibu bapa untuk bawa anak ke hospital untuk tujuan pemeriksaan rutin ibu bapa pasti berasa risau kera...
Remaja Ini Lumpuh Bahagian Tangan Akibat Main Game Tanpa Henti

Remaja Ini Lumpuh Bahagian Tangan Akibat Main Game Tanpa Henti

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 51 hits
Rasanya bukan pertama kali kes kes serupa ini terjadi Sebelum ini ada yang lebih teruk bahkan ada yang menemui ajal Baru baru ini telah berlaku di China lebih tepatnya di Nanjing di mana seorang remaja diserang strok akibat bermain computer...
Nak Ramai Anak Tapi Tak Ikut Saranan Doktor Nyawa Isteri Hampir Tergadai Tanggung Derita Rahim Hampir Pecah

Nak Ramai Anak Tapi Tak Ikut Saranan Doktor Nyawa Isteri Hampir Tergadai Tanggung Derita Rahim Hampir Pecah

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 59 hits
Mempunyai anak yang ramai memang memeriahkan sesebuah keluarga namun ia mestilah atas persetujuan bersama kerana yang akan melahirkan dan melalui tempoh hamil serta kesakitan ketika bersalin adalah sang isteri Memang tak salah untuk punya a...
Suami Bacok Istri Sampai Tangan Putus Disaksikan Dan Direkam Ketiga Anak

Suami Bacok Istri Sampai Tangan Putus Disaksikan Dan Direkam Ketiga Anak

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 188 hits
RLS perempuan berusia 38 tahun di Kabupaten Bekasi Jawa Barat dibacok suaminya sendiri hingga kritis Pasalnya tangan RLS putus dibacok dan kepalanya dikepruk batu Berdasarkan informasi yang terhimpun aksi keji sang suami terhadap RLS terjad...
Nak Otak Anak Makin Bijak Hebat Cuba 5 Cara Doktor Sarankan Ni Memang Membantu

Nak Otak Anak Makin Bijak Hebat Cuba 5 Cara Doktor Sarankan Ni Memang Membantu

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 133 hits
Orang kata melentur buluh biarlah dari rebungnya jadi nak didik anak anak memang perlu dari kecil lagi Kalau ibu ayah nak anak anak membesar menjadi anak yang bijak dan hebat jadi dari kecil kena terapkan amalan atau rutin yang boleh membua...
Resipi Bubur Nasi Dengan Grilled Salmon Bagus Untuk Otak Anak 9 Resipi Bubur Wajib Dicuba

Resipi Bubur Nasi Dengan Grilled Salmon Bagus Untuk Otak Anak 9 Resipi Bubur Wajib Dicuba

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 58 hits
Pernahkah ibu bapa terfikir mengenai resepi bubur bayi 6 bulan yang sedap menarik dan berkhasiat buat si comel anda Artikel ini akan membantu anda untuk mencari resepi tersebut Setiap ibu bapa pasti akan berasa sangat teruja dan gembira mel...
Video Airitam Bapa Ditahan Cuba Pukul Anak Dengan Penukul Besi

Video Airitam Bapa Ditahan Cuba Pukul Anak Dengan Penukul Besi

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 60 hits
Lelaki berusia 42 tahun ditahan polis kerana didakwa cuba memukul anak lelakinya berusia lapan tahun menggunakan penukul di Bandar Baru Farlim Air Itam di sini semalam Suspek ditahan sejurus isterinya berusia 37 tahun yang juga pekerja kila...
Terbongkar Rahsia Hubungan Seks Anwar Ibrahim Dengan Aidil Azim A K A Raja Goyang

King Of Bahrain Arrives In Dubai With Robot Bodyguard

Bukan Bilis Lagi Yang Ditangkap Kali Ni Pengarah Penguatkuasa Mbsa Pula Ditahan Sprm

Walau Dah Ada 4 Anak Sari Yanti Tetap Cantik Amp Makin Berseri Lepas Bersalin

Gambar Abu Bakar Juah Tenat Mulut Senget Tolong Jangan Sebar Aris Ariwatan

Suami Tega Jual Istri Rp 700 000 Sekali Kencan Tawarkan Kamar Kos Jadi Tempat Prostitusi

Hiburan Saya Dah Tak Bersuamikan Peti Ais Ika Nabella Gembira Berat Badan Suami Turun 30 Kg

Dakwaan Pukul Isteri Asri Janggut Akui Kejadian Itu Ketika Zaman Jahiliah



Senarai Lagu Tugasan Konsert Pertama Big Stage 2020 Minggu 1

5 Pengurus Bola Sepak Terkenal Tak Pernah Main Tahap Pro

Bagaimana TikToker Menjana Pendapatan

Asal Usul Nama Matawang Negara Asia

Biodata Malek Mccrone Pelakon Drama Kebaya Kasut Kanvas


Politik Perkauman Menangguhkan Kemajuan Malaysia

Isu Reshuffle Kembali Mencuat Nadiem Makarim Menteri Paling Layak Diganti

Penemuan Virus Corona Dalam Makanan Beku Makin Marak Ahli Jangan Dikesampingkan

Presiden Jokowi Ibarat Komputer Perekonomian Semua Negara Sedang Hang

Menko Luhut Kemungkinan Resesi Tetap Ada

Tahun 2021 Jokowi Pede Ekonomi Indonesia Tumbuh Di Angka 5 5 Persen