Tanda Tanda Orang Yang Salat Bersama Setan



Janji setan kepada Allah Subhanahu wa ta’ala adalah menyesatkan seluruh manusia. Maka, beragam tipu daya dan muslihat akan dilancarkan bala tentara setan dan iblis ini agar manusia ingkar dari Tuhannya. Allah menegaskan perkataan setan itu dalam firman-Nya:
{قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لأقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ (16) ثُمَّ لآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ (17)
“Iblis berkata: “Karena Engkau telah menghukum saya tersesat, saya benar-benar akan (menghalang-halangi) mereka dari jalan Engkau yang lurus. kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat). (QS. Al A’raf : 16 – 17)
Muslimah, salah satu cara setan menyesatkan manusia yakni dengan melalaikan manusia dari salat. Setan akan senantiasa menggoda manusia agar salatnya tidak sempurna bahkan membujuk manusia agar ringan meninggalkan salat. Karena itu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :
“Jika panggilan salat (adzan) dikumandangkan maka setan akan lari sambil mengeluarkan kentut hingga ia tidak mendengar suara adzan. Apabila panggilan adzan telah selesai maka setan akan kembali. Dan bila iqamat dikumandangkan setan kembali berlari dan jika iqamat telah selesai dikumandangkan dia kembali lagi, lalu menyelinap masuk kepada hati seseorang seraya berkata, ‘Ingatlah ini dan itu’. Dan terus saja dia melakukan godaan ini hingga seseorang tidak menyadari berapa rakaat yang sudah dia laksanakan dalam salatnya.” (HR Bukhari)
Padahal salat adalah ibadah yang paling utama dan yang pertama kali dihisab, tentunya setan tidak akan mudah membiarkan manusia menyembah Tuhannya, setan akan terus menempel bersama orang yang salat agar salatnya tidak khusyu. Dinukil dari buku karya Dr.Hasan el-Qudsy, ’60 Kultum & Tausiyah Terbaik Sepanjang Masa’, disebutkan ada orang-orang yang salat bersama setan ini. Mereka adalah sebagai berikut:
1.Orang yang waswas dalam niat
Setan membuat hatinya was wasan dan tidak yakin niatnya telah sempurna. Mengulang takbir berkali – kali, hingga imam rukuk bahkan sujud, ia masih saja dipermainkan setan dalam niat dan takbirnya.
2.Orang yang ingat itu dan ini
Saat tengah salat, setan akan mendatangi manusia untuk mengingatkan berbagai urusan, hingga sholat seseorang menjadi tidak khusyu.
Dikisahkan suatu hari Imam Hanafi didatangi seseorang yang kehilangan barang. Ia lupa menaruh barangnya, oleh Imam Hanafi orang itu dianjurkan untuk salat sepanjang malam hingga menemukan barang yang dicari. Namun baru setengah malam menjalankan salat, setan membuatnya ingat lokasi barang tersebut.
Ketika ditanya mengenai hal tersebut, Imam Hanafi menerangkan bahwa setan tidak akan senang apabila seorang hamba khusyu dalam salatnya, sehingga setan akan membuatnya mengingat apa yang ia lupakan saat salat.
3.Orang yang merasa ragu buang angin
Perasaan ragu buang angin atau tidak adalah sebuah gangguan yang setan hembuskan untuk mengacaukan salat seseorang.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :
“ Jika salah seorang di antara kalian merasakan hal itu, maka janganlah membatalkan sholatnya hingga dia mendengar suaranya atau mencium baunya tanpa ragu.”(H.R Ahmad)
4.Orang yang tidak fokus pada salatnya
Setan akan membuat seorang yang sedang salat menjadi tidak fokus dengan mencuri perhatian, menjadikan orang yang sedang salat menengok kesana kemari, membaca tulisan di depannya atau teralihkan oleh dering telepon genggamnya.
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah radhiyallahu ‘anha, ia berkata:
“Saya bertanya kepada Rasulullah tentang hukum menengok ketika sholat”. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menjawab, “Itu adalah curian setan atas sholat seorang hamba”. (HR Bukhari)
5.Orang yang salatnya tergesa – gesa
Salat dengan tergesa-gesa sehingga salatnya tidak Tuma’ninah, Rasulullah sangat melarang hal tersebut. Dalam sebuah hadis Rasulullah bersabda :
“Sejahat-jahat pencuri adalah yang mencuri dari salatnya”. Para sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, bagaimana mencuri dari salat?”. Rasulullah berkata, “Dia tidak sempurnakan ruku dan sujudnya” (HR Ahmad)
Dalam hal ini Rasulullah menganggap perbuatan mencuri dalam salat lebih buruk daripada mencuri harta.
6.Wanita yang salat ke masjid menggunakan wangi – wangian
Menggunakan wangi-wangian saat ke masjid adalah salah satu perbuatan yang Rasulullah larang.
Rasulullah bersabda, yang artinya : “Jika salah satu dari kalian(para wanita) hendak ke masjid, maka janganlah sekali-kali menyentuh wewangian.”(HR Muslim)
Demikianlah, setan akan terus menggangu manusia dengan berbagai cara agar salat seseorang menjadi tidak sempurna. Di antara cara yang paling sering digunakan untuk membuat salat menjadi tidak khusyu adalah membuat lupa sesuatu sebelum salat, namun ketika salat justru ingat hal tersebut.
Hendaknya kita senantiasa meminta perlindungan kepada Allah dari godaan setan yang terkutuk dan selalu berusaha mempebaiki kualitas salat kita agar lebih khusyu.
Wallahu A’lam
Artikel asli : sindonews.com
The post Tanda-tanda Orang yang Salat Bersama Setan appeared first on Ayo Baca.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://congkop.xyz/2020/11/19/tanda-tanda-orang-yang-salat-bersama-setan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Emas Meneruskan Pertumbuhan Selepas Berhenti Dalam Beberapa Hari Kebelakangan Menembusi 1 900 Tanda

Emas Meneruskan Pertumbuhan Selepas Berhenti Dalam Beberapa Hari Kebelakangan Menembusi 1 900 Tanda

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 206 hits
Harga emas melambung tinggi pada Khamis pagi yang membolehkannya melepasi paras penting strategik 1 900 per troy ounce Sebab utama pertumbuhan tersebut dikaitkan dengan harapan peserta pasaran terhadap keputusan pilihan raya presiden AS Yan...
Guru Ngaji Di Bekasi Dibegal Saat Hendak Pergi Salat Dan Mengajar Di Pesantren

Guru Ngaji Di Bekasi Dibegal Saat Hendak Pergi Salat Dan Mengajar Di Pesantren

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 167 hits
Halim guru ngaji di salah satu pesantren di Bekasi menjadi korban begal Korban dibegal saat berangkat salat subuh ke pesantren Aksi pembegalan itu terekam CCTV dan diunggah ke media sosial hingga akhirnya viral Peristiwa tersebut terjadi Mi...
34 Penyebab Kefakiran Dan Kemiskinan Salah Satunya Meremehkan Salat

34 Penyebab Kefakiran Dan Kemiskinan Salah Satunya Meremehkan Salat

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 259 hits
Rasulullah pernah bersabda dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Imam Abu Na im Kemiskian itu dekat kepada kekufuran Kita dapat menyaksikan banyak di antara orang fakir dan miskin karena keterbatasannya menyebabkan mereka tidak dapat mengena...
Jangan Tangguh Kalau Anak Ada 10 Tanda Ini Lepas Jatuh Mak Ayah Kena Segera Bawa Jumpa Doktor

Jangan Tangguh Kalau Anak Ada 10 Tanda Ini Lepas Jatuh Mak Ayah Kena Segera Bawa Jumpa Doktor

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 359 hits
Kanak kanak yang nak membesar lasak diaorang memang lain macam Tak terkawal dibuatnya Kadang ada yang jatuh elok bangun main balik tapi sebenarnya ibu ayah kena hati hati jika kecederaan tersebut melibatkan kepala Seperti yang dikongsikan o...
32 Tanda Kiamat

32 Tanda Kiamat

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 254 hits
Rasulullah SAW sebut tanda tanda Kiamat antaranya iaitu 1 Anak anak jadi keras kepala2 Hujan turun lebat kejadian banjir3 Kejahatan bermaharajalela4 Orang bercakap bohong itu dipercayai diyakini manakala orang jujur itu didustai Orang jujur...
4 Tanda Ini Mungkin Menunjukkan Pasangan Anda Sebenarnya Seorang Psychopath

4 Tanda Ini Mungkin Menunjukkan Pasangan Anda Sebenarnya Seorang Psychopath

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 309 hits
Dalam mencari seseorang yang dapat melengkapi hidup kita mestilah kita akan cari seseorang yang sudi mendengar segala coretan dan rintihan kita kan Tetapi lama kelamaan jika kita mendapati pasangan kita berubah menjadi seseorang yang kita t...
Mp Keluar Dewan Tanda Protes Ucapan Belanjawan Najib

Mp Keluar Dewan Tanda Protes Ucapan Belanjawan Najib

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 333 hits
malaysiakini comDiterbitkan Hari ini 6 28 pmBeberapa ahli parlimen bertindak keluar dari Dewan Rakyat pagi tadi sebagai protes terhadap ucapan belanjawan oleh bekas perdana menteri Najib Razak sebagai pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Bari...
Keisengan Bocah Saat Salat Bareng Temannya Di Masjid Dulu Kamu Begini Juga Kan

Keisengan Bocah Saat Salat Bareng Temannya Di Masjid Dulu Kamu Begini Juga Kan

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 201 hits
Mulai dari nyentil telunjuk teman sampai teriak amiiiiiin paling kenceng Hadeeeeeeeh
Serius Dalami Agama Barunya Dj Katty Butterfly Perlihatkan Momen Saat Menghafal Niat Salat Subuh

Serius Dalami Agama Barunya Dj Katty Butterfly Perlihatkan Momen Saat Menghafal Niat Salat Subuh

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 195 hits
Publik pun berharap Katty selalu istiqomah dengan keputusannya untuk memeluk agama Islam ini
Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

How To Choose A Patent Lawyer In New York For Your Invention

Ai Text Humanizer Bridging The Gap Between Ai And Human Writing

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Khaled Loyal Umno Voter Base Is Shrinking

Perkampungan Sunnah Ke 9 Kangar Perlis