Tanah Felda Tidak Boleh Pindah Milik


SALAH FAHAM MASYARAKAT FELDA TENTANG HARTA PENEROKA

Q1: Ayah saya seorang peneroka, beliau telah meninggal dunia dan meninggalkan ibu saya, serta kami adik beradik. Setiap bulan hasil sawit kami akan berikan kepada ibu. Pada suatu hari, ibu menyatakan hasratnya untuk berkahwin lagi....dan sekarang ibu telah meninggal dunia....bapa tiri pula kata itu duit dia....Macamana dengan hasil bulanan sawit arwah ayah saya tu? Memang betul ke itu harta bapa tiri saya?
****************************************************************************************************
Baik....banyak salah faham masyarakat Felda berkenaan pewarisan harta peneroka ini. Apabila meninggal si ayah, automatik anak anak akan memberi duit sawit pada ibu out of respect sehingga menjadi satu tradisi di Felda seolah olah itu adalah hukum.

Sebenarnya, apabila meninggal bapa tadi, isteri dan anak anak serta waris lain berhak mengambil hasil sawit tersebut mengikut bahagian faraid masing masing. Jika semua sepakat utk beri semuanya kepada ibu, tiada masalah dengan syarat mendapat persetujuan WARIS LELAKI.

Jika ada WARIS LELAKI yg tidak bersetuju bahagi semuanya pada ibu, jangan dimarahi waris lelaki tersebut kerana itu hak beliau yang telah ditetapkan dalam islam.

Waris yg lain perlu memberikan hak waris lelaki yg tidak setuju tadi bahagian dia dan duit pewarisan selebihnya serahkan pada ibu.

Jika ini di amalkan dari mula lagi kematian bapa, tidak akan timbul isu bapa tiri menuntut harta Felda. Bapa tiri tadi hanya terhad mewarisi bahagian kecil dari bahagian pesaka arwah ibu.

Q2: Mana adil tuan, kalau ikut mcm tu, mak saya nak makan apa di kg....dahlah adik beradik di KL tu kaya raya.
***************************************************************************************************
Baik, sebab itu islam memberi bahagian faraidh kepada anak lelaki lebih banyak dari anak perempuan dan ibu. Tujuannya supaya anak lelaki tadi membantu ibu dan waris waris lain.

Q3: Ada cara lain tak nak bantu ibu, takut kalau kita ikut faraid dengan harapan adik beradik akan bantu ibu tapi akhirnya semua tak bantu?
****************************************************************************************************

ADA...ibu yang masih hidup boleh memohon hak HARTA SEPENCARIAN. Permohonan boleh di buat di mahkamah menuntut bahagian ibu sebanyak 50% daripada hasil bulanan sawit setiap bulan. Sekiranya Mahkamah Syariah benarkan, maka hasil sawit setiap bulan perlu dibahagi dua, satu untuk waris si mati termasuk ibu dan satu lagi khas untuk ibu.

Bahagian waris si mati ini kemudiannya boleh dibahagikan mengikut faraid atau apa-apa cara lain yg dipersetujui oleh waris-waris.

Dengan ini, hak ibu tadi terjaga yang mana ia akan dapat sebahagian dari hasil bulanan ditambah dengan bahagian pesaka arwah suaminya.

Q4: Ibu saya telah meninggal dunia, baru-baru ini ayah berkahwin semula dengan anak dara sweet seventeen. Saya yang duda umur 40 an ni pun tak jumpa-jumpa calon isteri...tapi ayah saya boleh dapat anak dara. Masalah saya sekarang, ayah saya ni takut lepas kematian dia nanti, kami adik beradik halau isteri muda dia. Jadi dia dah tukarkan nama di geran Felda kepada nama bini muda dia. Boleh ke saya dapat pewarisan harta Felda ni nanti kalau ayah saya dah meninggal dunia?
*****************************************************************************************************

Section 340 Kanun Tanah Negara 1965 menyatakan tentang "Indefeasibility of Title" yang mana sekiranya nama seseorang tersebut telah didaftarkan di atas geran, maka tanah itu adalah miliknya.

Dalam satu kes Mahkamah Persekutuan Tan Ying Hong v Tan Sian San
& Ors (2010) 2 MLJ 1, Mahkamah telah membetulkan kekhilafan yang telah dilakukan dalam kes Adorna Properties v. Boonsom Bunyanit di mana hakim menyatakan;

"the position has now been determined in that the Torrens system in
Malaysia recognises deferred indefeasibility and not immediate indefeasibility"

Tuan boleh membawa perkara ini ke Mahkamah Tinggi Syariah terlebih dahulu memohon supaya Harta Sepencarian diperintahkan ke atas arwah ibu dan kemudiannya mencabar keputusan ayah mendaftarkan nama isteri muda di dalam geran di Mahkamah Tinggi Sivil.

Tetapi perkara ini agak rumit prosesnya dan memerlukan kesabaran yang tinggi di kalangan waris-waris.

Q5: Saya sebelum ini ada pekerjaan tetap di Kuala Lumpur, memandangkan mak tinggal seorang di Felda tiada siapa jaga, adik beradik semua tak nak jaga mak....jadi saya telah ajak suami balik dan tinggal di Felda. Kami telah hilang sumber pendapatan keluarga apabila berpindah ke kampung dan suami terpaksa mencari kerja-kerja kampungu ntuk menyara hidup. Mujurlah mak ada beri wang saku untuk kami sebab menghargai pengorbanan kami pulang menjaganya di kampung. Masalah saya sekarang, mak telah meninggal dunia dan adik beradik saya tak bersetuju saya dan keluarga saya tinggal di rumah tersebut sedangkan kami telah lama tinggal di sini dan tidak punya rumah lain lagi. Apa yang patut saya buat?
*****************************************************************************************************

Ini adalah isu ihsan adik beradik, perbincangan telus perlu dilakukan pada semua waris. Sekiranya ada waris yang tidak bersetuju puan dan suami duduk di rumah pusaka itu, nasihat saya puan dan suami elok berpindah dan mencari rumah yang lain.

Jangan disalahkan adik beradik kerana tidak bagi puan duduk di situ kerana puan masih mempunyai suami. Berkenaan pengorbanan puan pulang ke kampung menjaga mak, itu adalah khidmat puan sebagai anak kepada maknya. Jika ada adik beradik tidak sanggup menjaga itu adalah masalah lain.

Puan sepatutnya berbangga kerana terpilih menjaga mak puan berbanding adik beradik lain. Jangan putuskan hubungan dengan adik beradik sebab isu ini. Puan dan suami masih boleh berusaha membina penempatan baru di tempat lain.

Pentadbir Harta pula perlu menjalankan tugas memberikan hasil sawit setiap bulan kepada setiap waris untuk kelangsungan hidup mereka.

Q6: Atuk saya peneroka Felda, mak saya adalah anak sulung atuk saya. Sekarang Atuk dan Nenek saya telah meninggal dunia. Setelah kematian atuk dan nenek, Pentadbir Harta atuk saya iaitu pakcik saya ada memberikan hasil sawit setiap bulan kepada mak saya. Walaubagaimanapun, setelah mak saya meninggal dunia, pakcik saya tidak pernah memberikan lagi hasil sawit tersebut kepada kami adik beradik atas alasan itu adalah harta atuk dan nenek. Betul ke tindakan pakcik saya tu?
*****************************************************************************************************

SALAH. Pakcik awak sebagai Pentadbir Harta perlu memberikan bahagian mak awak seperti biasa (SEOLAH-OLAH MAK AWAK MASIH HIDUP) kepada Pentadbir Harta mak awak. Pentadbir Harta mak awak pula kena membahagikan duit tersebut di kalangan waris mak awak seperti ayah awak dan adik beradik lain.


SALAH FAHAM MASYARAKAT FELDA TENTANG HARTA PENEROKA (2)

Q1: Arwah ayah saya sebelum memasuki rancangan FELDA pernah berkahwin lain, kemudian isterinya meninggal dunia dan ada 3 anak. Kemudian beliau berkahwin dgn emak saya dan meneroka tanah rancangan FELDA bersama sama. Soalan saya, pada tarikh bicara kuasa di Pejabat Tanah, ketiga tiga anak ayah saya dalam perkahwinan terdahulu bersetuju melantik mak saya menjadi pentadbir harta dan semua duit sawit setiap bulan mak saya ambil. Sekarang mak saya saya telah meninggal dunia dan saya sekarang menjadi pentadbir harta. Perlu ke saya bahagi hasil sawit setiap bulan kepada 3 orang kakak dan abg tiri saya tersebut. Hubungan kami tidak rapat sebab jarak umur yg jauh dan mereka pun jarang ziarah arwah ayah masa hidup?

J: KENA BAHAGI dengan 3 orang adik beradik lain mak tersebut bahagian mereka ( melainkan jelas mereka menolak) kerana mereka adalah anak kandung ayah tuan. Isu mereka tidak ziarah ayah semasa hidup adalah antara mereka dengan ayah dan tidak boleh digunakan sebagai alasan untuk menafikan hak pewarisan mereka.

******************************************************

Q2: Mak ayah saya dah meninggal dunia. Saya adalah Pentadbir Harta dan mempunyai 5 adik beradik. Salah seorang abang saya tidak mahu ambil tahu langsung tentang hal ehwal tanah felda ini dan mahu menjual bahagiannya kepada adik beradik lain. Boleh ke dia jual bahagiannya?

J: Baik, mengikut Torrens System iaitu undang undang tanah di Malaysia, apabila nama telah di daftarkan di dalam geran, barulah kita boleh mengaku sebagai pemilik.

Walaubagaimanapun, disebabkan ini tanah Felda dan tertakluk di bawah Group Settlement Act 1970, untuk mendaftarkan kesemua nama waris di dalam geran adalah mustahil. Ia berbeza dengan geran tanah yg biasa kita tengok.

Jadi, perlu dibuat satu perjanjian di kalangan waris waris bahawa abang tadi bersetuju melepaskan hak nya dengan satu bayaran yang dipersetujui oleh abang dan sesiapa yg sudi membeli " share" abang tadi. Sebaiknya berjumpa dengan mereka yang pakar dan arif tentang perjanjian dan undang undang hartanah untuk proses ini.

Selepas perjanjian ditandatangani dan bayaran diterima oleh si abang, maka bahagian si abang tadi akan dimiliki oleh waris yg membeli.

*********************************************************

S3: Saya Pentadbir Tanah Felda bagi pihak adik beradik. Sekarang saya tinggal di rumah pusaka dan saya telah tinggal di rumah ini sejak dahulu lagi kerana saya yg menjaga arwah ayah setelah kematian ibu. Soalan saya, setiap bulan saya akan ambil dari duit sawit tadi RM500 sebagai upah saya menjaga rumah pusaka ini....selebihnya saya bahagikan kepada adik beradik saya yang lain secara sama rata. Baru baru ini, adik bongsu saya yg duduk di Kuala Lumpur berbunyi tidak puas hati dengan RM500 yang saya ambil tersebut kerana katanya saya tidak patut ambil duit tersebut sedangkan saya telah ada bahagian saya sendiri. Pada saya, adik saya ini telah melampau, kalau bukan saya sanggup duduk di sini, rumah ini akan kosong ditinggalkan, jadi adillah saya caj upah saya duduk di sini untuk jaga rumah ini. Betul ke apa yang saya rasa ni?

J: TAK BETUL. Tuan perlu ingat bahawa apabila mati seorang anak adam itu, apa sahaja barang dan harta miliknya yang tinggal akan menjadi faraid dan waris warisnya akan berhak memilikinya.

Ramai orang salah faham ttg apa dia barang yg boleh difaraidkan. Contoh paling mudah adalah handphone, duit, harta mudah alih seperti saham, emas kereta, motor, tv, peti ais, ipad dan harta tidak alih seperti rumah, tanah dll.

Jadi, bila si mati meninggal, tuan adik beradik masing masing ada bahagian masing masing dalam harta tersebut. Tidak boleh hukumkan sebab tuan sanggup duduk di kg maka tuan patut dapat lebih atau caj upah duduk di kampung. Mungkin ada adik beradik lain juga ingin duduk di kampung selain tuan. Persetujuan semua waris adalah perlu. Sekiranya ada seorang sahaja pun yg tidak bersetuju, maka tuan tidak boleh kenakan apa apa caj....duit tersebut perlu dibahagikan samada mengikut faraid atau persetujuan bersama di kalangan waris.

********************************************************

S4: Adik beradik saya semuanya perempuan. Mak saya juga adik beradiknya semua perempuan cuma arwah ayah ada adik beradik lelaki tapi hubungan kami adik beradik tidak rapat dengan adik beradik ayah kerana ayah dahulunya keluar dari kampung dan bawa diri ke FELDA kerana merajuk dengan adik beradiknya. Persoalan saya sekarang, betul ke kalau mak saya meninggal dunia, adik beradik lelaki ayah saya berhak terhadap duit felda ini?

J: YA BETUL. Ini kerana arwah ayah tiada anak lelaki, disebabkan itu adik beradik lelaki ayah berhak mewarisi hasil Felda bersama sama dengan puan dan adik beradik perempuan yang lain. Sebenarnya, adik beradik lelaki ini sudah berhak terhadap pewarisan tersebut tanpa menunggu ibu puan meninggal dunia.

*********************************************************

S5: Kalau macam tu mana adil, dahlah dorang tak pernah ambil tahu hal kami pun selama ini....takkan tiba tiba bab duit terus nak ambil.....mana adil macam ni?

J: Inilah dilema ramai orang yg tiada anak lelaki. Realiti masyarakat kita terlupa tanggungjawab mereka terhadap adik beradik sendiri. Masing masing sibuk bina keluarga sendiri.

Tujuan Islam letakkan pembahagian sebegitu untuk menunjukkan bahawa pakcik pakcik puan ini bertanggungjawab terhadap kebajikan keluarga adik mereka yg telah meninggal dunia. Mereka perlu bertanggungjawab menjaga kebajikan anak anak saudara mereka.

Bahagian yang diperuntukkan oleh islam kepada pakcik pakcik ini adalah untuk membantu keluarga si mati dan bukannya untuk berjoli atau kepentingan peribadi. Ia merupakan pembahagian beserta dengan tanggungjawab.

Sekiranya mereka tidak mampu menjaga keluarga adik mereka ini, janganlah ambil bahagian mereka itu.

Serahkanlah kembali kepada anak anak si mati untuk kelangsungan hidup mereka. Jangan jadi tamak dan cuba ambil keuntungan mudah tetapi tidak sanggup memegang amanah menjaga keluarga si mati.

********************************************************

S6: Mak saya dah umur 70 tahun. Selepas kematian ayah yang merupakan pemilik tanah Felda, kami adik beradik sepakat lantik mak sebagai Pentadbir Harta. Semua duit sawit setiap bulan diserahkan kepada mak. Baru baru ini, abang saya meninggal dunia dan meninggalkan seorang isteri dan anak anak. Kehidupan kakak ipar kami jadi susah sebab hilang tempat bergantung. Kakak ipar ada berjumpa dengan emak untuk meminta bahagian faraid arwah abang tetapi emak menafikannya. Menurut emak itu adalah duitnya dan beliau berhak dapat duit itu selagi hidup sebab mak dan ayah telah bersusah payah hidup di tanah rancangan bersama arwah ayah selama ini. Lagipun, menurut emak masa arwah ayah hidup dulu, dia tak pernah merasa pegang duit sawit....semua arwah ayah pegang....sekarang bagilah peluang dia pegang duit titik peluh dia. Betul ke tindakan mak itu?

J: SALAH. Emak kena ingat bahawa duit sawit itu dipersetujui oleh anak anak untuk diberikan kepada emak sebagai tanda hormat seorang anak kepada ibu mereka tetapi ianya bukanlah satu kewajipan untuk setiap anak bersetuju. Apabila ada waris yang menuntut, maka bermakna sudah tiada persetujuan mereka untuk beri kepada mak.

Seorang isteri yg mati suaminya dan mempunyai anak anak hanya berhak setakat 1/8 sahaja dari jumlah harta peninggalan suami. Untuk tanah Felda ini, isteri tadi boleh memohon harta sepencarian di Mahkamah Tinggi Syariah memohon sebahagian dari hasil Felda diserahkan kepadanya sebagai harta sepencarian.

Jika emak dapat perintah ini dari mahkamah ( atau persetujuan waris waris untuk serahkan sebahagian duit tersebut kepada mak) maka mak memperolehi separuh dari duit sawit setiap bulan cth RM4K sebulan bahagi 2 = RM2K. Jumlah ini ditambah pula 1/8 dari baki yg tinggal (RM2K) = RM250. Bermakna setiap bulan bahagian untuk emak adalah RM2,250.

Selebihnya RM1,750 perlu dibahagikan mengikut kadar faraid waris waris.

Nasihatkan emak tentang hukum faraid ini selembut yg mungkin atau dapatkan bantuan pihak ketiga bg memberi kefahaman kepada emak. Ini kerana kesilapan memahami keperluan dan pentingnya memberikan hak terutama hak anak yatim adalah besar dosanya....

 SALAH FAHAM MASYARAKAT FELDA TENTANG HARTA PENEROKA (SIRI 3)

Q1: Berapa orang Pentadbir Harta (Land Administrator) boleh dilantik selepas kematian peneroka felda (ayah) ?

A: Bagi tanah FELDA, hanya maksimum 2 orang pentadbir sahaja boleh dilantik untuk menguruskan harta tinggalan si mati.

Q2: Apa sebenarnya tugas dan fungsi Pentadbir ni?

A: Pentadbir bertanggungjawab sebagai pengurus harta dan pemegang amanah. Beliau bertanggungjawab menguruskan harta tinggalan si mati untuk diserahkan kepada waris waris yang sah. Pentadbir bukan "PEMILIK" harta tetapi hanyalah pengurus harta dan wakil waris2 si mati sahaja.

Q3: Siapa yang boleh dilantik menjadi pentadbir harta ni?

A: Semua orang boleh menjadi Pentadbir Harta/ pemegang amanah ini dengan syarat kesemua waris bersetuju melantik beliau menjadi pentadbir harta / pemegang amanah.

Q4: Boleh ke waris2 melucutkan "Pentadbir Harta / Pemegang Amanah" kalau mereka tak mahu pentadbir itu menguruskan harta mereka lagi?

A: BOLEH, kerana beliau dilantik sebagai pentadbir/ pemegang amanah atas sokongan dan kebenaran dari waris2. Beliau dilantik untuk memegang amanah waris2 bukan amanah si mati.

Q5: Boleh ke pentadbir membuat peraturannya sendiri dalam mentadbir harta pusaka si mati.

A: Pentadbir boleh membuat peraturannya sendiri dengan syarat kesemua waris bersetuju dengan peraturan tersebut. Ini kerana pentadbir hanyalah pengurus bukan pemilik. Kuasa pentadbir diperolehi dari amanah dan persetujuan waris2.

Q6: Untuk tanah FELDA ni, apa sebenarnya fungsi pentadbir?

A: Fungsinya adalah untuk memastikan setiap bahagian faraid waris diterima oleh setiap waris setiap bulan. Hasil bulanan Felda perlu dibahagikan kepada setiap waris lebih lebih lagi sekiranya Perintah Pesaka Kecil yang dikeluarkan oleh Pejabat Tanah telah meletakkan secara spesifik bahagian setiap waris.

Q7: Boleh ke saya sebagai Pentadbir, tak ikut perintah pesaka kecil tu dan saya buat pembahagian saya sendiri?

A: TAK BOLEH. Bahagian setiap waris perlu diberikan setiap bulan seperti di dalam Perintah Pesaka Kecil (jika dinyatakan secara spesifik) atau jika tiada, samada mengikut faraid atau persetujuan bersama semua waris.

Q8: Adik beradik saya pelik sikit, duit hasil Felda setiap bulan tu tak dibahagikan, tetapi dikumpul sehingga cukup setahun kemudian baru dibahagikan. Masalah saya adalah saya perlukan bahagian saya tu untuk tampung kehidupan saya seharian. Boleh ke adik beradik saya kumpulkan duit Felda tu? Saya nak minta segan...

A: Sebagai pentadbir, anda perlu peka dengan kehidupan adik beradik yg lain. Duit hasil bulanan jangan dikumpulkan sekiranya ada waris tidak bersetuju. Sebaiknya bahagikan terus setiap bulan. Tuan sewajarnya menuntut hak tuan dan pentabir tidak boleh persoalkan hak tuan tersebut.

Q9: Adik beradik saya sekarang bertelagah. Mereka nak bahagikan geran tanah ladang dan geran tapak rumah felda sesama mereka. Boleh ke macam tu tuan?

A: TAK BOLEH. Setiap peneroka Felda akan menerima 2 keping geran tanah. Satu untuk tanah ladang seluar 10 atau 14 ekar mengikut rancangan dan satu lagi tanah tapak rumah suku ekar. Kedua dua geran ini mesti mempunyai nama pemilik yg sama. Sekiranya ALI dilantik menjadi Pentadbir Harta, pejabat tanah akan memasukkan nama ALI sebagai pentadbir harta untuk 2 geran tersebut di atas. Tidak boleh 2 geran ini mempunyai nama pemilik yg berbeza. Ia mesti sama.

Q10: Adik beradik saya jenis bermasalah, semasa mak ayah hidup lagi mereka selalu menyusahkan mak ayah. Jadi sebagai Pentadbir, saya kena pastikan harta benda mak ayah saya tidak disalahguna. Saya kawal semua duit duit felda dengan tujuan untuk kebaikan mereka dan berikan sedikit sahaja kepada waris, selebihnya saya simpan utk kebaikan mereka di masa hadapan ... Boleh ke saya buat macam tu...?

A: Niat Puan memang bagus, puan sayangkan adik beradik puan. Walaubagaimanapun, apabila meninggal mak ayah puan, harta benda dan duit hasil sawit setiap bulan itu adalah menjadi milik bersama anak anak si mati dan adik beradik puan ada hak terhadap semua duit dan pusaka si mati.

Sebaiknya dan seharusnya, dibahagikan semua duit hasil felda tersebut samada mengikut faraid atau sama rata (tertakluk persetujuan dari waris lelaki). Tentang bagaimana mereka nak gunakan bahagian mereka, itu terpulang pada mereka... Doakan yang terbaik sahaja untuk mereka.

Q11: Rumah pusaka felda tu sekarang tinggal kosong, jadi abang saya yang sulung dah berpindah masuk ke rumah tersebut dgn keluarganya, dah jadi macam rumah dia, saya jadi tak seronok bila nak balik ke kg sebab rasa tak selesa. Dalam hal sebegini, saya rasa saya pun ada bahagian saya ke atas rumah tersebut, tapi saya tak tahu nak buat macamana?

A: Sebaiknya dalam kes sebegini, pihak yg tinggal di rumah pusaka itu memohon kebenaran dari semua waris terlebih dahulu sebelum berpindah masuk kerana semua waris mempunyai hak ke atas rumah tersebut. Sekiranya abg yg sulung tadi tiada pilihan selain terpaksa duduk di rumah pusaka tersebut, sebaiknya dibayar sewa. Bincang harga sewa paling minima antara adik beradik. Duit sewa tersebut dibahagikan kepada semua waris, termasuk abang tu sendiri akan dapat bahagiannya dari duit sewa. Jangan take for granted sahaja bila duduk rumah pusaka.

Q12: Saya adalah Pentadbir sejak kematian ibu bapa saya 2 tahun lepas. Baru baru ini adik perempuan saya bagitau dia nak masukkan nama seorang lagi adik saya sebagai pentadbir bersama harta felda ni, boleh ke diorang buat macam tu? Saya rasa kecil hati lah dengan adik beradik saya ni...

A: Boleh. Untuk harta felda, pentadbir boleh dilantik sehingga maksimum dua orang. Puan jangan kecil hati. Perlantikan puan sebelum ini pun dibuat atas persetujuan dari semua adik beradik. Kalau mereka tak mahu puan menjadi pentadbir lagi, mereka boleh remove puan. Mungkin mereka letakkan adik tadi jadi pentadbir bersama untuk membantu puan menguruskan harta arwah mak ayah puan. Fikir positif... Adik beradik, mak ayah tiada gantinya... Kekalkan hubungan baik sesama adik beradik... jangan berpecah belah dan bergaduh disebabkan harta.

Q13: Sebagai pentadbir, apa yang saya kena buat sebenarnya kalau saya tgk ada yg tak kena dalam kalangan adik beradik saya. Contoh, mereka ada tendency untuk jual tanah felda ini?

A: Sebagai Pentadbir, tugas tuan adalah untuk mengurus, apa sahaja berkenaan tanah felda, tuan adalah wakil yg dilantik untuk berurusan dan membahagikan hasil dari tanah felda. Sekiranya tuan tidak bahagikan hasil, maknanya tuan gagal menjadi pentadbir yang baik. Berhubung penjualan tanah felda tadi, takde mana2 waris boleh jual tanah felda ni, tuan sendiri sebagai pentadbir tak boleh menjual tanah ini apakan lagi waris yg bukan pentadbir. Lagipun terdapat halangan diletakkan Felda untuk menghalang penjualan tanah kerana tanah ini diletakkan dibawah Group Settlement Act.

Jadi tuan concentrate terhadap tugas tuan mentadbir harta tersebut bagi pihak adik beradik dan sentiasalah bermesyuarat sesama adik beradik untuk sebarang hal berkenaan tanah felda ini.

Q14: Saya ada satu masalah, saya adalah Pentadbir, dan saya baru tahu arwah ayah pernah kahwin dua. Jadi sekarang, isteri kedua ayah saya dan adik beradik lain mak ini telah failkan permohonan harta sepencarian di Mahkamah Syariah dan kes belum diputuskan. Masalah saya sekarang, peguam syarie keluarga isteri kedua ini ada hantar satu salinan permohonan tersebut kepada pihak Felda dan Felda dah tahan hasil sawit setiap bulan tu dari diberikan kepada saya atas alasan nak jaga perintah mahkamah. Saya kena tunggu sampai kes selesai baru felda serahkan kembali. Betul ke macam tu tuan?

A: Tindakan felda itu adalah salah di sisi undang2. Selagi tiada sebarang perintah mahkamah yang menghalang puan dari mengambil hasil sawit, puan berhak mengambilnya. Permohonan yg diserahkan kepada pihak felda itu tidak memberi sebarang makna, ia hanya permohonan dan belum diputuskan. Seharusnya felda bertindak seperti biasa dan memberikan hasil kepada puan selagi tidak wujud satu perintah injuksi ke atas felda dan puan menghalang puan dari mengambil hasil sawit dan menghalang felda dari menyerahkan hasil sawit kepada puan.

Semoga bermanfaat.

Zahari Affendi & Partners
https://www.facebook.com/zahari.affendihttps://www.facebook.com/zahari.affendi



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://gayapeneroka.blogspot.com/2019/08/tanah-felda-tidak-boleh-pindah-milik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pinjaman Pekebun Kecil Muslihat Pindah Hak Milik Tanah Melayu

Pinjaman Pekebun Kecil Muslihat Pindah Hak Milik Tanah Melayu

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 51 hits
IPOH 7 Ogos Mungkinkah sistem pinjaman baharu yang menggantikan skim bantuan tanam semula untuk pekebun kecil merupakan satu muslihat supaya tanah pertanian orang kampung dipindah milik kepada bukan Melayu Ketua Penerangan UMNO Perak Datuk ...
Dunia Tak Boleh Berdiam Israel Rompak Tanah Palestin

Dunia Tak Boleh Berdiam Israel Rompak Tanah Palestin

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 36 hits
BANGI Dunia tidak boleh berdiam diri terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Israel yang menetapkan peneroka haram Yahudi berhak menduduki tanah Palestin demikian tegas Mohd Azmi Abdul Hamid Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia
Berapa Jauh Kereta Boleh Pergi Selepas Lampu Minyak Menyala

Berapa Jauh Kereta Boleh Pergi Selepas Lampu Minyak Menyala

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 76 hits
Sebagai pemandu kuantiti minyak atau bahan bakar bagi kereta anda sangat penting untuk diawasi pada setiap masa Perkara ini supaya dapat mengelakkan diri anda daripada tersadai di tepi jalan akibat kehabisan minyak Lampu minyak yang dipapar...
Boleh Cederakan Usus Doktor Tegah Makan Ayam Goreng Extra Pedas Mcd

Boleh Cederakan Usus Doktor Tegah Makan Ayam Goreng Extra Pedas Mcd

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 128 hits
UMUM mengetahui rangkaian makanan segera terkemuka McDonald s baru sahaja memperkenalkan menu terbaru mereka iaitu Ayam Goreng Extra Spicy 3 kali pedas bermula hari ini Sebelum ini seorang pengguna Twitter berkongsikan pengalamannya mencuba...
Betulkah Pelapik Tapak Kaki Boleh Rawat Segala Sakit Sendi Lutut Dan Tulang Belakang

Betulkah Pelapik Tapak Kaki Boleh Rawat Segala Sakit Sendi Lutut Dan Tulang Belakang

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 149 hits
Baru baru ini saya jalan jalan kat sebuah pasaraya membeli belah Ramai orang juga pagi sabtu tu Tapi masih tidak sampai ke peringkat sesak macam hari hujung minggu biasa sebab masih awal Ada macam macam promosi kat ruang legar di bahagian G...
Berputus Asa Kalau Boleh Elakkan

Berputus Asa Kalau Boleh Elakkan

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 72 hits
Assalammualaikum wbtBERPUTUS ASA KALAU BOLEH ELAKKAN Macam roller coaster Macam juga air laut ada pasang dan surutnya Dua perumpamaan mudah dan ringkas yang PC berikan membanyangkan tentang perjalanan kehidupan kita di dunia ini Secara kese...
Musim Haji Tiba Lagi Apa Yang Boleh Dilakukan Buat Ahli Keluarga Yang Akan Berangkat Pergi

Musim Haji Tiba Lagi Apa Yang Boleh Dilakukan Buat Ahli Keluarga Yang Akan Berangkat Pergi

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 131 hits
Musim haji tiba lagi Dijadualkan bahawa penerbangan pertama jemaah Haji dari Malaysia akan berangkat pada 4 Julai ini Pasti sekarang mereka yang terlibat termasuklah petugas haji sedang melakukan persiapan terakhir bagi memastikan perjalana...
Mufti Jelaskan Hukum Letak Syarat Kepada Bakal Suami Tidak Boleh Berpoligami

Mufti Jelaskan Hukum Letak Syarat Kepada Bakal Suami Tidak Boleh Berpoligami

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 103 hits
Manusia diciptakan dengan fitrah untuk saling menyayangi malah Allah SWT menjadikan setiap sesuatu di dunia ini berpasang pasangan supaya saling melengkapi antara satu sama lain Justeru kebanyakan pasangan bercinta pasti ingin mengakhiri pe...
Boleh Buat Dna Test Terkesan Kenyataan Peguam Tuanku Ini Permintaan Rihana Oksana

Boleh Buat Dna Test Terkesan Kenyataan Peguam Tuanku Ini Permintaan Rihana Oksana

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 82 hits
Kemeluut isu pencer4ian Sultan Kelantan Sultan Muhammad V dan wanita Rusia Rihana Oksana Gorbatenko nampaknya makin memuncak Kalau terdahulu peguam Sultan Muhammad V ada mengeluarkan kenyataan berkaitan pencer4ian tersebut yang menyatakan b...
Cara Membuat Suami Tergila Gila Pada Isterinya

Kes Lelaki Pukul Bini Mertua Netizen Mahu Halau Issey Keluar Dari Malaysia

1mdb Kenapa Tak Lawan

Panas Bukti Pemimpin Ph Bela Pendatang

Bmf Santan Keluaran Bumiputera Muslim

Rakyat Being Consumed By Extremist Politics Says Salleh

Mi Goreng Basah Cepat Aje Licin Pinggannya

Membaja Kebun Kampung Sekijang



Kenapa Emas Digunakan Dalam Peranti Elektronik Sedangkan Tembaga Lebih Baik Dan Murah

Ini Sebab Produk Supreme Tersangat Mahal Dan Menjadi Kegilaan Ramai

Ini Sejarah Lagu Bella Ciao Yang Dipopularkan Oleh Siri TV Money Heist

Misteri Kematian Penghisap Vape di Amerika Syarikat

5 Insiden Boikot Terbesar Melibatkan Malaysia


Keanu Reeves Dikaitkan Dengan Filem Doctor Strange In The Multiverse Of Madness

Ingin Jago Jualan Ini Rahasia Mudahnya

Ahli2 Pas Sukar Terima Penyatuan Ummah

Harga Sekarton Mee Sedap Goreng

Hari Ke 3 Induksi Dess 2019 2021

Beli Barangan Buatan Malaysia Atau Utamakan Produk Muslim