Tamadun Kedah Tua Bakal Lenyap



Tamadun Kedah Tua bakal lenyap?
SUNGAI PETANI: Tapak Arkeologi Sungai Batu di Merbok dekat sini yang diiktiraf tapak tamadun manusia tertua di Asia Tenggara yang juga Tamadun Kedah Tua bakal lenyap jika kerajaan gagal meneruskan projek penyelidikan dan kerja-kerja pemulihan selepas ditemukan pada 2009.
Aktivis sejarah dan penduduk berharap kerajaan dapat membangunkan tapak bersejarah itu yang didakwa pernah berkembang sejak kurun ke-6 Sebelum Masihi hingga kurun 17 Masihi secara serius.
Mereka percaya usaha mengetengahkan tapak arkeologi yang diisytiharkan sebagai tinggalan peradaban tertua di Asia Tenggara oleh lima badan arkeologi yang mewakili peradaban utama di dunia iaitu Mesopotamia, Indus, Meso­amerika, China dan Rom itu di peringkat dunia tidak akan berjaya jika penyelidikan di kawasan itu dihentikan.
Seorang aktivis sejarah, Nur Dini Mohd. Noh, 43, berkata, peruntukan yang besar perlu disediakan untuk meneruskan penyelidikan dan pemuliharaan tapak arkeologi, seterusnya menjadikan kawasan itu produk arkeopelancongan terkemuka.
Ini kerana katanya, Kerajaan Persekutuan dan negeri tidak serius dalam usaha ‘mengangkat’ tapak tamadun tersebut yang menyimpan khazanah berharga selepas penemuan sisa-sisa sebuah tamadun purba seperti kawasan peleburan besi, pelabuhan kapal dagangan dan pentadbiran pelabuhan kuno.
“Alhamdulillah, Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz me­ngumumkan peruntukan RM50 juta untuk penyelenggaran infrastruktur pelancongan di Lembah Bujang dan pembaikan Bangunan Sultan Abdul Samad pada Bajet 2022, Jumaat lalu.
“Malangnya, Sungai Batu berdepan risiko kemungkinan tidak akan ada penyelidikan arkeologi lagi,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini.
Nur Dini berkata, pelbagai pihak termasuk dari luar negara teruja dan berbangga dengan penemuan tapak bersejarah tersebut yang menunjukkan Tamadun Kedah Tua merupakan pengeluar besi secara besar-besaran dan dieksport ke seluruh dunia bermula seawal tahun 788 Sebelum Masihi.
Jelasnya, pakar arkeologi dari Pusat Penyelidikan Arkeologi Global (PPAG), Universiti Sains Malaysia (USM) yang diketuai pengarahnya, Prof. Datuk Dr. Mokhtar Saidin telah melakukan kerja ekskavasi sejak 2009 melibatkan 52 tapak daripada 97 tapak penemuan termasuk monumen penyembahan, jeti atau pelabuhan, pentadbiran pelabuhan dan bengkel peleburan besi.
“Mereka menemukan empat hingga tujuh kapal dagang dengan anggaran sepanjang 100 kaki setiap kapal yang berusia kira-kira 2,500 tahun yang masih tertanam dan karam di dasar tasik di tapak tersebut.
“Lebih dua juta ‘tuyere’ atau peniup angin iaitu peralatan penting dalam industri kuno peleburan besi turut ditemukan di kawasan itu.
“Ini membuktikan masya­rakat Sungai Batu telah wujud sekitar 788 Sebelum Masihi dan mempunyai kemahiran dan teknologi melebur besi serta eks­port jongkong besi,” katanya.
Jelasnya, kerja-kerja penyelidikan perlu diteruskan dengan lebih agresif bagi membongkar sejarah kehebatan ketamadunan Melayu untuk tatapan generasi akan datang.
“Kerajaan perlu bersungguh-sungguh membangunkan tinggalan sejarah dengan peranca­ngan yang tersusun supaya tidak terus le­nyap,” jelasnya.
Sementara itu, seorang penduduk, Mohd. Farizan Mohd. Saad, 42, berkata, peruntukan Bajet 2022 itu diharapkan dapat disalurkan dengan sebaiknya untuk pembangunan pelanco­ngan di Lembah Bujang. Utusan
Tamadun Kedah Tua bakal lenyap?
Baca Artikel Menarik :
Nazim Othman mandi pun handsome Saya harap Allah beri hidayah kepada mereka – Saarani LHDN tuntut Addy Kana bayar cukai pendapatan RM1.4 juta Kerajaan bawa masuk Ahmad Idham, Eizlan Yusof ke Wisma Putra Tular 2 Penunggang Kapcai Bantu Tolak Motosikal Polis Trafik PDRM [VIDEO] Rumah Madu Ku Berhantu Dikritik Meskipun Belum Tayang Di Pawagam Sentuh sensitiviti Islam: UMNO minta DAP ambil tindakan atas Ronnie Liu Kerap guna ‘tisu basah’ boleh mati pucuk Bekas ratu cantik Romania dipecat kerana terlalu cantik Penjual tawar baju kalis santau, saka dan sihir Bersatu tergelincir dari landasan , Pak Wan akan umum sesuatu Layari Laman Facebook MYKMU
‘Bapa Lockdown Malaysia’ Punca Kehancuran Kewangan, Kehidupan Rakyat – Najib [VIDEO]

The post Tamadun Kedah Tua bakal lenyap? appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/11/02/tamadun-kedah-tua-bakal-lenyap/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Tunggu Pengesahan Menteri Komunikasi Bapa Anzalna Nasir Bakal Pengerusi Finas

Hiburan Tunggu Pengesahan Menteri Komunikasi Bapa Anzalna Nasir Bakal Pengerusi Finas

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 259 hits
Bapa kepada pelakon jelita Anzalna Nasir Profesor Dr Md Nasir Ibrahim mengakui terkejut apabila namanya menjadi tular kerana didakwa bakal mengambil alih kerusi Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia ARTIKEL BER...
Rentasan 998 Panas Pendedahan Lkan Bekas Pm 8 Menteri Bakal Disia

Rentasan 998 Panas Pendedahan Lkan Bekas Pm 8 Menteri Bakal Disia

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 178 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 998 1 HUTANG MENINGKAT PETANDA KERAJAAN GAGAL 2 LAPORAN KETUA AUDIT NEGARA MENTERI WAJAR DISIASAT 3 AKHIRNYA UMNO U TURN 4 SOP PELBAGAI DARJAT
Selepas 6 Tahun Kim Sooro Bakal Kembali Dengan Drama From Today We Are

Selepas 6 Tahun Kim Sooro Bakal Kembali Dengan Drama From Today We Are

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 403 hits
6 tahun menyepikan diri daripada dunia K Drama nampaknya Kim Soo ro mungkin akan melakukan comeback tak lama lagi Menurut laporan lelaki itu akan menerajui drama From Today We Are Ianya diadaptasi daripada siri komedi romantik Amerika yang ...
Lembah Klang Bakal Kembali Jadi Hotspots Covid 19 Kes Melonjak

Lembah Klang Bakal Kembali Jadi Hotspots Covid 19 Kes Melonjak

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 205 hits
AGENDA DAILY Pecahan kes mengikut negeri yang dilaporkan Jabatan Kesihatan Negeri pada 30 Oktober 2021 Lembah Klang bakal mengulangi status sebagai hotspots Covid 19 di negara ini jika kes harian terutama di Selangor menyaksikan ianya kekal...
Malaysia Bakal Buka Empat Pintu Sempadan Baharu

Malaysia Bakal Buka Empat Pintu Sempadan Baharu

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 280 hits
Oleh HAMZAH Zainudin mendengar penerangan daripada Pengarah Urusan Datasonic Berhad Wan Zalizan Wan Jusoh semasa lawatan kerja ke CIQ Desaru Coast Johor hari ini MALAYSIA akan membuka empat pintu sempadan antarabangsa baharu menjelang akhir...
Dikenal Surganya Komunitas Sepeda Banyuwangi Bakal Perbanyak Event 2022

Dikenal Surganya Komunitas Sepeda Banyuwangi Bakal Perbanyak Event 2022

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 237 hits
Banyuwangi mulai merancang event event olahraga khususnya bersepeda yang memungkinkan digelar pada tahun depan Prioritasnya tetap sport tourism Bedanya Banyuwangi akan memperbanyak event yang memanjakan komunitas sepeda
Merger Operator Seluler Bakal Bawa Dampak Positif

Merger Operator Seluler Bakal Bawa Dampak Positif

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 276 hits
Merger menjadi salah satu pilihan terbaik untuk memperluas pangsa pasar meningkatkan teknologi dan efisiensi operasional Terlebih lagi di zaman disrupsi digital saat ini yang mengedepankan kolaborasi
Choa Bekas Ahli Crayon Pop Umum Bakal Kahwin Disember Ini

Choa Bekas Ahli Crayon Pop Umum Bakal Kahwin Disember Ini

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 282 hits
ChoA bekas ahli kumpulan CRAYON POP telah mengumumkan bahawa dia akan berkahwin ChoA atau nama sebenarnya Heo Min jin yang kini aktif sebagai seorang YouTuber wartawan TV dan pelakon muzikal telah mengejutkan peminat dengan pengumumannya di...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni