Takut Jadi Isteri Tak Sempurna Stigma Masyarakat Ragut Nyawa Wanita Ini Setelah Bertekad Untuk Hamil



Seperti jutaan wanita lain, Wu Ying di China ini juga mempunyai impian untuk memiliki cahaya mata. Namun, usahanya untuk hamil dan melahirkan anak pertamanya perlu dibayar dengan harga yang begitu tinggi, iaitu nyawanya sendiri.

Sebelum membuat keputusan tersebut, doktor yang merawatnya telahpun menasihati dan menjelaskan risiko yang bakal ditanggung sekiranya dia bertegas untuk meneruskan hajatnya itu.

Untuk Wu Ying, setelah melihat kehidupan sempurna yang dimiliki wanita lain, dia sanggup untuk bertaruh biarpun tahu penyakit jantung yang dialaminya ‘bersedia’ untuk mencabut nyawanya pada bila-bila masa.

”Saya sedar dengan risiko yang perlu dihadapi, tetapi saya sanggup untuk mencubanya,” kata Wu Ying.

Pada Mei 2017, impian Wu Ying untuk memiliki anak tercapai apabila dia melahirkan seorang bayi lelaki sebarat 1 kilogram melalui pembedahan. Malangnya, Wu Yin tidak pernah mendapat peluang untuk menatap wajah bayinya sendiri.

Sebaik sahaja selamat menjalani pembedahan, Wu Ying segera dikejarkan ke unit rawatan rapi. 14 hari kemudian, ajalnya menjemput dia kembali.

Kisah mengenai Wu Ying ini mendapat perhatian masyarakat selepas diterbitkan dalam episod terbaru Life Matters, sebuah dokumentari perubatan yang dihasilkan oleh Shanghai Municipal Health Commission dan Shanghai Television Station di atas talian.

Seperti Wu Ying, sebenarnya ramai lagi wanita yang mengaku sanggup mengambil risiko tersebut untuk memiliki seorang anak disebabkan stigma masyarakat yang seringkali menganggap seseorang wanita itu sebagai ‘isteri tak sempurna’ apabila gagal memiliki cahaya mata.

Lin Jianhua, Pengarah Hospital Shanghai Renji mendedahkan kebanyakkan kematian dalam kalangan wanita mengandung di China adalah mereka yang sedar dengan risiko apabila hamil.

”Ada banyak alasan yang diberikan oleh mereka. Cintakan suami, harapan daripada keluarga dan tekanan daripada masyarakat.

”Mereka tahu tentang risiko dan kami telah pun menasihatkan mereka. Tetapi akhirnya, ia terpulang kepada wanita-wanita ini kerana hak untuk hamil dan memiliki anak adalah hak mereka untuk membuat keputusan.

”Kami tidak boleh memaksa mereka untuk menggugurkan bayi tersebut,” katanya.
Contohnya, Wu Ying yang mengalami masalah jantung dan tekanan darah tinggi telah pun disahkan oleh doktor sebagai ‘amat tidak sesuai’ untuk hamil.

Wu Ying sebelum ini pernah keguguran sebanyak dua kali sebelum disahkan hamil buat kali ketiga pada 2016. Suaminya yang menyedari risiko bakal menimpa Wu Ying telah menasihatinya untuk menggugurkan bayi tersebut, tetapi Wu Ying telahpun membulatkan tekad.

”Dia sangat bertegas dengan keputusannya. Malah dia menangis dihadapan kami semua. Akhirnya saya terpaksa bersetuju,” kata Shen Jie.

Wu Ying ketika ditemu ramah sebelum melahirkan bayi tersebut menjelaskan alasan dia memilih untuk berbuat demikian.

”Ramai yang kata saya degil. Tetapi anda tidak pernah berada di tempat saya dan tidak tahu apa yang saya tanggung. Ada juga rakan-rakan yang memujuk, tetapi mereka tidak faham kerana mereka sudah memiliki anak. Saya? Tiada,” katanya.

Bagi para doktor yang melihat Wu Ying, wanita itu sangat muda tetapi mereka berharap para wanita diluar sana untuk mengikut nasihat daripada doktor dan tidak meletakkan nyawa mereka dalam bahaya.

Kisah Wu Ying juga mendapat perhatian netizen yang rata-rata meninggalkan komen yang turut terkesan dengan apa yang berlaku kepada Wu Ying.

”Wanita sangat terluka apabila tahu dia tidak boleh memiliki anak. Saya telah melaluinya dan saya memahami apa yang dilalui oleh Wu Ying,” kata netizen.

Doktor-doktor menjelaskan mereka terpaksa meminta wanita-wanita yang mempunyai risiko tetapi memilih untuk hamil supaya menandatangani perakuan untuk membuat keputusan diluar nasihat doktor.

Bagaimanapun, pihak hospital tetap memberikan bantuan dan berusaha sebaik mungkin untuk memastikan wanita-wanita ini selamat ketika melahirkan anak.

”Jika mereka nekad untuk meneruskan kehamilan, kami akan memberi bantuan penuh untuk memastikan mereka selamat dan sihat. Namun, dalam kebanyakkan masa, semuanya berada di luar kawalan kami.”

Sumber: Asia One

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://informasisantaiku.blogspot.com/2019/01/takut-jadi-isteri-tak-sempurna.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sorok Sikit Perut Jaga Aurat Pandangan Mata Nakal Ibu Anak Sembilan Nasihatkan Wanita Hamil

Sorok Sikit Perut Jaga Aurat Pandangan Mata Nakal Ibu Anak Sembilan Nasihatkan Wanita Hamil

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 860 hits
Hamil merupakan moment yang terindah bagi setiap ibu Semakin hari perut semakin membesar Bagi wanita muslimah perut merupakan bahagian aurat yang harus ditutup dengan sempurna berkongsi sebuah perkongsian mengenai ibu hamil dan batas aurat ...
Bidas Calon Ph Wanita Ini Tidak Takut Dikenakan Tindakan Video

Bidas Calon Ph Wanita Ini Tidak Takut Dikenakan Tindakan Video

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 225 hits
RAHANA Hassan 76 ketika ditemui di Felda Sungai Koyan 1 Lipis hari ini UTUSAN ONLINE ABDUL RASHID ABDUL RAHMANLIPIS 16 Jan Selepas tular dalam media sosial tindakannya membidas calon Pakatan Harapan bagi Pilihan Raya Kecil Parlimen Cameron ...
Khas Untuk Wanita Inilah 4 Golongan Isteri

Khas Untuk Wanita Inilah 4 Golongan Isteri

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 288 hits
Inilah 4 Golongan Isteri Yang Wanita Boleh Ambil Iktibar Isteri solehah dambaan semua wanita muslim yang telah pun bernikah Siapalah yang memilih untuk masuk neraka jika Allah janjikan syurga kepada isteri solehah yang patuh kepada suaminya...
Hamil Anak Kedua Kecantikan Marian Rivera Masih Tetap Buat Wanita Lain Terpukau

Hamil Anak Kedua Kecantikan Marian Rivera Masih Tetap Buat Wanita Lain Terpukau

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 768 hits
Walaupun sedang berbadan dua sekarang pesona Marian Rivera tetap terserlah dan memukau sesiapa saja Mendirikan rumah tangga dengan aktor kacak Dingdong Dantes pada tahun 2014 pasangan ideal Filipina ini dikurniakan seorang cahaya mata comel...
Lahir Anak 25 Minggu 700 Gram Ibu Ini Pesan Wanita Hamil Jangan Stres Terlalu Aktif

Lahir Anak 25 Minggu 700 Gram Ibu Ini Pesan Wanita Hamil Jangan Stres Terlalu Aktif

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 685 hits
Pengalaman ibu ini yang melahirkan anak pramatang pada usia kandungan 25 minggu dengan berat badan semasa lahir hanya 700gram Puan berkongsi mengenai perjalanan hamil dan melahirkan permata hatinya Muhammad Akid bin Mohd Fazli yang genap be...
Setelah 2 Tahun Berpoligami Suami King Coco Sah Bercerai Dengan Isteri Pertama

Setelah 2 Tahun Berpoligami Suami King Coco Sah Bercerai Dengan Isteri Pertama

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 531 hits
Instafamous terkenal King Coco suatu masa dahulu pernah tular di media sosial Namun selepas mendirikan rumah tangga bersama seorang lelaki berstatus suami orang Coco dilihat hanya fokus kepada perniagaannya menerusi muat naik di Instagram N...
Isteri Pernah Gugur Akibat Minum Air Bergas Lelaki Ini Wajibkan 5 Makanan Untuk Isteri Sepanjang Hamil

Isteri Pernah Gugur Akibat Minum Air Bergas Lelaki Ini Wajibkan 5 Makanan Untuk Isteri Sepanjang Hamil

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 553 hits
Ketika kehamilan terutama pada awal kehamilan penjagaan pemakanan perlu dititikberatkan oleh ibu hamil serta suami Ini kerana pemakanan akan mempengaruhi kandungan tersebut Seorang pengguna Facebook telah berkongsi 5 makanan tambahan yang w...
I Think I Slowly Minat Abang Emi Your Husband Wanita Misteri Hantar Resume Lamar Jadi Madu Lihat Apa Respon Si Isteri

I Think I Slowly Minat Abang Emi Your Husband Wanita Misteri Hantar Resume Lamar Jadi Madu Lihat Apa Respon Si Isteri

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 717 hits
I Think i slowly minat Abang Emi your husband Wanita Misteri Hantar Resume Lamar Jadi Madu Lihat Apa Respon Si Isteri Topik poligami menjadi isu sensitif buat golongan isteri Ramai yang sanggup berpisah dari dimadukan oleh pasangan masing m...
Wanita Obes Boleh Ke Hamil Periksa Bacaan Bmi Anda Sebelum Hamil

Wanita Obes Boleh Ke Hamil Periksa Bacaan Bmi Anda Sebelum Hamil

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 366 hits
Berat badan memainkan peranan penting dalam kehamilan Obesiti atau kegemukan akan mengundang pelbagai risiko yang tidak baik kepada diri dan kandungan Dr Sharina Mohd Razali Pakar Perbidanan Sakit Puan Hospital Columbia Asia Bukit Rimau mem...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan