Takkan Lah Sekadar Nak Tukar Nama Sahaja Pejuang Agama Jadi Syaitan Bisukah Sejak Duduk Dalam Kerajaan Nih


 


Syarikat pengeluar arak Timah pertimbang tukar nama, imej


FMT Reporters -October 28, 2021 Arak jenama Timah sebelum ini mencetuskan kontroversi susulan nama dan imej yang digunakan pada labelnya.PETALING JAYA: Syarikat pengeluar arak jenama Timah, Winepak Corporation (M) Sdn Bhd bersetuju mempertimbangkan untuk menukar nama dan imej pada label produk itu.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Alexander Nanta Linggi dalam kenyataan berkata, Winepak memohon tempoh seminggu untuk berbincang dengan pemegang saham dan lembaga pengarah syarikat bagi menukar nama dan imej pada label produk arak keluaran mereka.
Terdahulu, pengurusan Winepak dalam kenyataan di Facebook menjelaskan beberapa kekeliruan di sebalik penggunaan nama Timah bagi arak keluaran mereka.
Katanya, nama jenama itu merujuk kepada logam timah bersempena industri perlombongan bijih timah ketika Tanah Melayu ditadbir oleh British.
Gambar lelaki berjanggut dengan penutup kepala pula adalah Kapten Speedy, yang memperkenalkan budaya minum wiski pada zaman itu.
Alexander berkata, perkara itu adalah antara hasil keputusan yang dicapai dalam pertemuan wakil syarikat berkenaan bersama pihak kerajaan semalam.
Beliau berkata, mesyuarat dipengerusikannya itu turut disertai Menteri Komunikasi dan Multimedia Annuar Musa, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Idris Ahmad dan Menteri Perpaduan Negara Halimah Mohamed Sadique.
“Pertemuan secara hibrid ini diadakan dalam suasana harmoni menghayati konsep Keluarga Malaysia bagi mencapai satu kesepakatan demi kebaikan negara,” katanya.
Sebelum ini, Mufti Pulau Pinang Wan Salim Wan Mohd Noor dilapor menyarankan nama jenama arak Timah ditukar kerana ia dianggap oleh pihak tertentu sebagai penghinaan yang tidak sepatutnya berlaku.
Dalam pada itu, Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man dilaporkan berkata penggunaan perkataan Timah sebagai jenama arak keluaran syarikat tempatan itu “mengelirukan” selain kesal kerana ada pihak menggunakan isu itu untuk menyerang PAS walaupun ia mengambil pendirian tegas.
Presiden PAS Abdul Hadi Awang kemudian dilaporkan menegur pihak menjaga urusan agama Islam yang seharusnya tidak mengizinkan sebarang penyalahgunaan nama yang boleh mengelirukan penganut Islam.
“Walau apa pun alasan yang diberikan untuk jenamanya, penggunaan nama ‘Timah’ dalam bahasa orang Melayu adalah dekat dengan nama Fatimah al-Zahra’ RA, puteri kesayangan Rasulullah SAW.
“…dan secara halus boleh dianggap menyentuh sensitiviti dalam kalangan penganut Islam,” katanya dalam catatan di Facebook yang dilihat berbeza dengan kenyataan Tuan Ibrahim yang menegaskan nama Timah itu tiada kaitan dengan nama manusia dan bukan nama Islam.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/10/takkan-lah-sekadar-nak-tukar-nama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keh Keh Menteri Agama Mula Berlembut Kini Hanya Minta Syarikat Pengeluar Arak Tukar Nama Timah

Keh Keh Menteri Agama Mula Berlembut Kini Hanya Minta Syarikat Pengeluar Arak Tukar Nama Timah

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 179 hits
October 20 2021 Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator Idris Ahmad menggesa syarikat pengeluar arak tempatan jenama Timah menukar kepada nama lain Menurutnya nama yang boleh menimbulkan kekeliruan tidak seharusnya berlaku dan mendatangk...
Pengeluar Arak Mohon Tempoh Seminggu Untuk Tukar Nama Timah

Pengeluar Arak Mohon Tempoh Seminggu Untuk Tukar Nama Timah

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 192 hits
PUTRAJAYA 28 Okt Syarikat pengeluar minuman beralkohol tempatan jenama Timah mempertimbangkan untuk menukar nama dan imej pada label produk arak keluaran mereka kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Alexand...
Mark Zuckerberg Tukar Nama Facebook Kepada Meta

Mark Zuckerberg Tukar Nama Facebook Kepada Meta

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 185 hits
Mark Zuckerberg sebelum ini telah mengumumkan mengenai perancangan menukarkan nama Facebook kepada satu nama yang baru dan kini pengasas Facebook ini telah bersetuju untuk menukarkan nama Facebook kepada Meta Menurut Berita Harian Mark Zuck...
Hiburan Setuju Tukar Nama Botol Arak Pengeluar Mohon Tempoh Seminggu

Hiburan Setuju Tukar Nama Botol Arak Pengeluar Mohon Tempoh Seminggu

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 233 hits
Pengeluar arak jenama Timah dilaporkan telah bersetuju untuk menukar nama dan juga imej label produk keluaran mereka seperti yang dimaklumkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna semalam ARTIKEL BERKAITAN Adverti...
Anak Soekarno Tukar Agama

Anak Soekarno Tukar Agama

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 409 hits
AGENDA DAILY Anak Presiden pertama Indonesia Diah Mutiara Sukmawati Soekarnoputri menjalani upacara ritual menukar agama daripada Islam kepada Hindu Gambar detiknews Anak Presiden pertama Republik Indonesia Soekarno Diah Mutiara Sukmawati S...
5990 Arak Cap Timah Kerajaan Perlu Sekat Penggunaan Nama Harian Metro 18 10 2021

5990 Arak Cap Timah Kerajaan Perlu Sekat Penggunaan Nama Harian Metro 18 10 2021

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 282 hits
Kuala Lumpur Kelemahan penguatkuasaan menjadi punca isu penjualan arak yang mengelirukan umat Islam semakin berleluasa Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia Datuk Nadzim Johan berkata kerajaan perlu menyekat pengunaan nama Timah s...
5 Pemimpin Kerajaan Yang Kisah Cintanya Bak Film Romantis Ada Yang Janjian Nikah Sejak Umur 7 Tahun

5 Pemimpin Kerajaan Yang Kisah Cintanya Bak Film Romantis Ada Yang Janjian Nikah Sejak Umur 7 Tahun

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 318 hits
Masing masing punya cara untuk membuktikan cinta mereka Seperti kisah Ratu Victoria yang berkabung 40 tahun lamanya setelah sang raja meninggal dunia
6008 Jangan Sekadar Retorik Pastikan Nama Arak Timah Ditukar Ppim Majoriti 29 10 2021

6008 Jangan Sekadar Retorik Pastikan Nama Arak Timah Ditukar Ppim Majoriti 29 10 2021

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 402 hits
KERAJAAN perlu bertegas dengan memastikan syarikat pengeluar arak jenama Timah benar benar serius untuk menukar label jenama dan imej pada arak keluaran mereka dan bukannya hanya cakap cakap retorik sekadar menenangkan keadaan Ketua Aktivis...
Arak Timah Kerajaan Harus Menjaga Nama Baik Islam

Arak Timah Kerajaan Harus Menjaga Nama Baik Islam

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 247 hits
1 Persoalan arak dalam kerangka sebuah pemerintahan perlu dilihat dari sudut hukum Syara dan panduan Siyasah Syari eyah Siyasah Syarieyah adalah dasar pemerintahan yang digerakkan mengikut keadaan semasa dan peruntukan perundangan terkini d...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Buat Apa Jika Terseliuh



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Secret To Effortless Living Collaboration With Ashdown Studio

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Alhamdulillah Hujan Turun Lebat

Wajibkan Fasih Bm Untuk Dapat Warganegara Pemuda Umno