Takhta Bergoncang


ISMA WEB
Adakah benar Sultan Muhammad V akan 'meletak jawatan' Yang Dipertuan Agong atau 'diminta mengundurkan diri oleh pihak lain' menjadi bualan di kalangan rakyat


MEDIA luar negara mula tertarik untuk meuar-uarkan ‘khabar angin’ yang melingkari kedudukan Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V sebagai Yang Dipertuan Agong Ke-15, termasuk ‘pernikahan’ baginda dengan bekas ratu cantik di Russia.
Kadang-kadang Pedang pun pelik dengan agenda media asing ini. Kalau setakat media Malaysia, blog dan media sosial kita mainkan atau sebarkan ‘khabar angin’ itu, tidak mengapa lagi.
Tapi, apabila media luar pun mula menyebarkan ‘khabar angin’ atau ‘rumours’ berkenaan ‘cerita’ sedemikian, kita rasa pelik. Betul ke tidak ‘khabar angin’ ini?
‘Khabar angin’ bahawa Sultan Muhammad V akan meninggalkan Istana Negara atas ‘kehendak sendiri’, atau ‘diminta mengundurkan diri oleh pihak lain’, mula berlegar di ruang media sosial sejak Isnin lalu.
Ia susulan cuti dua bulan yang diambil oleh baginda untuk mendapatkan rawatan, dan jawatan Yang Dipertuan Agong dipangku Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah.
‘Khabar angin’ itu menjadi semakin kencang apabila media arus perdana melaporkan bahawa Majlis Raja-Raja telah mengadakan mesyuarat khas (di luar jadual) malam Rabu lalu.
Tetapi tujuan mesyuarat tidak dinyatakan, sebaliknya – disebabkan ‘khabar angin’ itu tercetus pada Isnin – maka andaian dibuat bahawa perjumpaan malam Rabu itu ada kaitan dengan Sultan Muhammad V sebagai Yang Dipertuan Agong.
Baginda dilantik sebagai Yang Di-Pertuan Agong Ke-15 berkuat kuasa 13 Disember 2016 bagi tempoh lima tahun, yang akan tamat pada 2021.
Pedang sendiri dihujani pertanyaan daripada rakan-rakan, terutama daripada kalangan pengamal media arus perdana yang rapat dengan Pedang dulu, mengenai kebenaran ‘khabar angin’ itu.
Jawapan Pedang kepada mereka sekadar meminta mereka ‘memerhati’ dan ‘mengkaji’ suasana dalam negara selepas Pakatan Harapan (PH) membentuk kerajaan hingga ke hari ini.
Antara yang Pedang suruh mereka ‘perhati’ dan ‘kaji’ ialah:
1. Hubungan Sultan Muhammad V sebagai Yang Dipertuan Agong dengan kerajaan yang mentadbir negara sekarang ini;
2. Kewibawaan sumber yang membawa ‘khabar angin’ itu. Sebagai pengamal dan penyalur maklumat yang bertanggungjawab, kita kena pastikan kewibawaan si pencerita itu;
3. Yang paling penting kena ‘perhati’ dan ‘kaji’ ialah Istana Negara atau Majlis Raja-Raja itu sendiri. Kenapa kedua-dua institusi ini masih diam. Belum ada kenyataan yang dikeluarkan sama ada mengesahkan atau menafikan ‘khabar angin’ itu.
Mustahil Istana Negara atau Majlis Raja-Raja tidak mengetahui ‘khabar angin’ yang disifatkan sesetengah pihak sebagai ‘menganggu privasi raja’ dan mendesak Peguam Negara mengambil tindakan terhadap penyebar ‘khabar angin’ ini.
Pedang pun rasa pelik juga berkenaan desakan supaya Peguam Negara ambil tindakan. Adakah rakyat tak boleh langsung bercakap mengenai raja-raja. Isu nak pegang jawatan, nak letak jawatan, nak bercuti, nak berkahwin, nak dapatkan rawatan, pengganti raja – adakah ini pun rakyat yang selalu mendaulatkan raja, tidak boleh bercakap.
Senang sahaja untuk menghapuskan ‘khabar angin’ ini. Istana Negara atau Majlis Raja-Raja keluarkan sahaja kenyataan kepada media untuk disebarkan. Tetapi, setakat ini belum ada kenyataan rasmi yang dibuat.
Namun, dengan sedikit klu berhubung ‘khabar angin’ itu media beralih kepada Tun Dr Mahathir Mohamad. Tentunya sebagai Perdana Menteri, sedikit sebanyak beliau mengetahui apa yang berlaku, apa lagi jika membabitkan Ketua Negara.
Lalu, Pedang pun kata kepada rakan-rakan yang bertanya: “Kajilah kenyataan Tun M sama”.
Pedang ulang rentetan ‘khabar angin’ itu:1. Mula tersebar pada Isnin;
2. Media melaporkan Majlis Raja-Raja bermesyuarat malam Rabu;
3. Perdana Menteri menulis mengenai ‘The Rule Of Law’ dalam blog beliau pada Rabu. Antara yang beliau tulis ialah:
The basic law of Malaysia is the constitution. It is a comprehensive body of laws which determines the legal structure of Malaysia from the Yang Di Pertuan Agong to the Rulers of the States, to the Federal and State Governments and the bodies empowered to rule and enforce. All other laws are derived from the constitution. No law which in any way negates the constitution may be promulgated.
The Rule of Law applies to everyone from the Rulers to the Prime Minister and Ministers, to the civil servants and ordinary citizens.
There is no provision which exempts anyone from the Rule of Law. For the Rulers there is a special court but the laws are the same as the laws applicable to ordinary citizens. The Rulers too must respect the laws.
It is disturbing to see blatant breaches of the law being perpetrated in the mistaken belief that immunity has somehow been accorded.
Tun juga menulis:
This being so, public complaints against such actions are legitimate and do not breach any law. They will not be considered as sedition in any way. They will be regarded as free speech. Citizens can make reports on these matters or openly speak about them.
4. Semalam (Jumaat) media bertanya kepada Dr Mahathir – Adakah Sultan Muhammad V masih Yang Dipertuan Agong? – Jawapan Tun M ialah “setakat yang saya tahu”.
Maka, kajilah jawapan itu. Bagi Pedang jawapan “setakat yang saya tahu” menunjukkan ketidakpastian, tetapi mungkin Pedang juga khilaf membaca ayat jawapan itu. Wallahualam.
Dan, Mengikut susunan gilir, raja yang akan menjadi Yang Dipertuan Agong Ke-16, adalah Sultan Johor.
Kata Pedang: Menteri mana yang anaknya kena tangkap hisap ganja? Rokok bahaya, ketum lagi bahaya.
—————————————————————————————————————
Pelantikan Yang Dipertuan Agong adalah sistem paling unik di dunia, iaitu ia digilirkan di kalangan sembilan Raja-Raja Melayu di negeri-negeri yang membentuk Malaysia – tanah Melayu.
Sistem penggiliran hanya diberikan kepada Raja-Raja Melayu dari negeri yang dahulunya dikenali sebagai Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu.
Negeri-Negeri Melayu Bersekutu ialah Perak; Negeri Sembilan; Selangor; dan Pahang, manakala Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu iaitu Perlis; Kedah; Kelantan; Terengganu; dan Johor.
Walaupun, Pulau Pinang; Melaka; Sarawak; dan Sabah, menjadi anggota dalam Majlis Raja-Raja, mereka tidak berpeluang mengundi dan menjadi Yang Dipertuan Agong.
Pemilihan Yang di-Pertuan Agong berdasarkan kepada kekananan dan giliran yang ditetapkan. Terdapat beberapa faktor yang akan dipertimbangkan oleh Majlis Raja-Raja melalui undi rahsia bagi menentukan pengganti bagi jawatan Yang di-Pertuan Agong.
Syarat yang akan diambil kira ialah:
1. Kekananan di kalangan Sultan dan Raja;
2. Baginda berkenan untuk menjadi Yang Dipertuan Agong;
3. Tidak mengalami kelemahan atau ketidakupayaan mental;
4. Raja yang berada di kedudukan teratas;
5. Mendapat sokongan sekurang-kurangnya lima Raja lain; dan
6. Bukan seseorang yang telah memegang jawatan Yang di-Pertuan Agong selama dua penggal berturut-turut.
Namun, ada juga beberapa faktor lain yang diambil kira.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/01/takhta-bergoncang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Raja Naik Takhta Turun Takhta

Raja Naik Takhta Turun Takhta

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 293 hits
ULASAN Semalam 6 Januari 2019 semua saluran utama media massa Malaysia melaporkan yang Sultan Kelantan Sultan Muhammad V meletakkan jawatan sebagai Yang di Pertuan Agong XV Inilah kali pertama dalam sejarah negara kita Yang di Pertuan Agong...
B Agug Turun Takhta Demi Mantan Miss Moscow Ini Benarkah

B Agug Turun Takhta Demi Mantan Miss Moscow Ini Benarkah

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 775 hits
jpnn com Prediksi itu akhirnya menjadi kenyataan Sultan Muhammad V meletakkan jabatan sebagai Yang Dipertuan Agong Malaysia secara resmi Minggu Tidak ada alasan yang menyertai pengumuman pengunduran dirinya Namun diperkirakan itu berkaitan ...
Raja Turun Takhta Raja Atas Takhta

Raja Turun Takhta Raja Atas Takhta

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 497 hits
A Kadir Jasin Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger Ia tiada kena mengena dengan apa apa jawatan yang mungkin saya pegang Agong turun takhta jadi ...
Polisi Malaysia Tangkap Tiga Orang Diduga Hina Raja Yang Baru Turun Takhta

Polisi Malaysia Tangkap Tiga Orang Diduga Hina Raja Yang Baru Turun Takhta

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 303 hits
Meski tak gaduh Negeri Jiran sedang menghadapi situasi yang luar biasa Sehari sebelumnya sang Kepala Negara Sultan Muhammad V memutuskan turun takhta Itu adalah kali pertama terjadi sepanjang sejarah Malaysia sejak kemerdekaan dari Inggris ...
Sultan Ahmad Shah Serah Takhta Selepas 45 Tahun Pemerintahan

Sultan Ahmad Shah Serah Takhta Selepas 45 Tahun Pemerintahan

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 1408 hits
12 Januari 2019 4 33 PM KUANTAN Sultan Ahmad Shah Al Musta in Billah Ibni Almarhum Sultan Abu Bakar Sultan Pahang kelima menyerahkan takhta kepada anakanda baginda Tengku Abdullah s
Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024