Tak Sangka Mata Terkeluar Semangat Aus Kuat Walaupun Lahir Tanpa Bebola Mata


“Terkejut dan tak sangka sama sekali. Hingga hari ni masih teringat peristiwa yang berlaku pada bayi lelaki saya apabila melihat sebelah matanya berdarah semasa bangun daripada tidur beberapa hari lalu.”
Menerusi laporan Sinar Harian Nurul Izzati Jaafar, 28, berkata, perasaan waktu itu seolah-olah seperti nak terputus nyawa ketika melihat sebelah mata Muhammad Aus Azizul, 6 bulan yang dilahirkan tanpa bebola mata kiri dan kanan itu berdarah semasa bangun di waktu Subuh.
Kejadian mata Aus berdarah itu kerana mata palsu yang dipakai pada kelopak kanan itu mulai longgar. Lebih menyedihkan juga mata kiri bayi itu pula terdapat ketumbuhan.

“Saya melihatnya dalam samar-samar gelap bilik sebelum perasan ada lingkaran hitam di sekeliling kelopak mata.
“Apabila buka lampu rupanya-rupanya darah. Dalam cemas saya lap darah itu dan memandikannya lalu bergegas membawanya ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II),” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kemumin, Pengkalan Chepa, Kelantan.
Mata palsu tercabut
Mata palsu yang digunakan Muhammad Aus Azizul itu tercabut dengan sendiri ketika pemeriksaan dilakukan oleh doktor semasa tiba di hospital.
Nurul Izzati berkata, ketika doktor memeriksa, mata palsu tersebut terkeluar dengan sendiri kerana kelopak mata yang merenggang dan membesar seiring dengan pertumbuhan fizikal bayi itu.
“Doktor kemudian membekalkan ubat titis antibiotik bagi menggelakkan jangkitan kuman pada mata yang luka dan keadaannya stabil serta dibenarkan pulang.
“Sekarang tiga pakar memantau Aus dan apabila usia 4 tahun, dia akan memakai mata palsu yang kosnya antara RM500 sehingga RM1,000,” katanya.

Lahir pra matang, tak banyak ragam
Tambahnya, Aus bayi pra matang yang dilahirkan seberat 2.4 kilogram (kg) secara bersalin normal pada usia kandungan 36 minggu manakala keadaan mata tersebut hanya disedari doktor selepas dia selamat dilahirkan.
“Aus mudah dijaga, tidak banyak ragam sebaliknya menangis biasa apabila lapar atau mengantuk. Nak bezakan dia tidur atau tak, boleh tengok keningnya, kalau terangkat maksudnya dia berjaga selainnya suka main geleng-gelengkan kepala,” katanya.
Bagaimanapun katanya, kos ulang-alik ke hospital tiga hingga empat kali sebulan dan perbelanjaan susu serta lampin pakai buang tinggi baginya kerana dia hanya suri rumah manakala suami pula hanya bekerja kilang dengan pendapatan RM1,500 sebulan.
Bukan itu saja, Nurul Izzati dan anak perempuan sulungnya, Armel Izzatul, 4, menghidap penyakit asma dan perlu menggunakan alat penyedut inhaler.
“Saya cuba berniaga secara kecil-kecil melalui atas talian. Dulu, jual latok tetapi sekarang susah dapat.
“Saya juga sudah dua tahun ejen penapis air berjenama tetapi belum ada rezeki terjual. Sekarang saya cuba menjual barangan kosmetik untuk tampung perbelanjaan kami termasuk rumah sewa RM180 sebulan,” katanya.

Aus pemegang kad orang kurang upaya (OKU) dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) tetapi hingga sekarang Aus belum menerima sebarang bantuan.
Bagi yang ingin mengetahui lebih lanjut keadaan adik Muhammad Aus Azizul atau berhasrat membantu boleh menghubungi di talian 016-9517691.
Kredit: Sinar Harian
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Tak Sangka ‘Mata’ Terkeluar. Semangat Aus Kuat Walaupun Lahir Tanpa Bebola Mata appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-sangka-mata-terkeluar-semangat-aus-kuat-walaupun-lahir-tanpa-bebola-mata/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sekarang Dah Ada 5 Jari Di Kiri Kanan Tangan Sejak Lahir Mama Tahu Ahnaf Kuat

Sekarang Dah Ada 5 Jari Di Kiri Kanan Tangan Sejak Lahir Mama Tahu Ahnaf Kuat

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 376 hits
Sebelum ini pada 15 Mei tahun lalu Pa Ma pernah menyiarkan artikel anak istimewa adik Muhammad Ahnaf Ayden yang menghidap Apert Syndrome Perkongsian ini secara tak langsung telah memberi semangat kepada ibunya Puan Sofia Muhamad untuk terus...
Kenapa Nak Malu Ukail Dah Handsome Semangat Ukail Buat Mommy Baba Kuat

Kenapa Nak Malu Ukail Dah Handsome Semangat Ukail Buat Mommy Baba Kuat

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 335 hits
Pastinya setiap ibu bapa mengharapkan anak yang lahir sihat selamat dan dapat membesar dengan baik Andainya takdir jika sudah ketentuan Allah anak yang dilahirkan itu istimewa di mata kita dan diuji dengan sakit percayalah ada hikmahnya Ing...
Kota Bharu Tiba Tiba Mata Anak Terkeluar Berdarah

Kota Bharu Tiba Tiba Mata Anak Terkeluar Berdarah

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 300 hits
Saya seolah olah terputus nyawa ketika melihat sebelah matanya berdarah semasa bangun daripada tidur Subuh kelmarin kata Nurul Izzati Jaffar 28 ibu kepada bayi lelaki yang lahir tanpa bebola mata kiri dan kanan Kejadian mata berdarah itu me...
Semangat Pesepak Bola Disabilitas Melawan Keterbatasan

Semangat Pesepak Bola Disabilitas Melawan Keterbatasan

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 94 hits
Semangat Pesepak Bola Disabilitas Melawan Keterbatasan Dengan bantuan tongkat mereka berlatih menggiring menggocek dan menendang bola untuk membela Garuda INAF timnas sepak bola disabilitas Indonesia
Video Gigih Hantar Pesanan Mengayuh Basikal Rider Foodpanda Ini Kekal Semangat Sebab Pernah Cuba Diragut

Video Gigih Hantar Pesanan Mengayuh Basikal Rider Foodpanda Ini Kekal Semangat Sebab Pernah Cuba Diragut

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 340 hits
Motosikal merupakan pengangkutan yang lazim digunakan oleh penghantar makanan seperti Foodpanda dan GrabFood misalnya Namun agak berbeza sekali apabila seorang penghantar Foodpanda Siti Khadijah memilih basikal sebagai medium untuknya mengh...
Semangat Pulih Pasien Covid 19

Semangat Pulih Pasien Covid 19

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 132 hits
Semangat Pulih Pasien Covid 19 Setiap pagi dan sore hari pihak RSD Wisma Atlet memperbolehkan pasien positif Covid 19 keluar kamar untuk berolahraga sekaligus menikmati udara segar namun tetap menerapkan protokol kesehatan dengan tujuan men...
Rozaimi Beri Kata Kata Semangat Buat Syafiq Ahmad

Rozaimi Beri Kata Kata Semangat Buat Syafiq Ahmad

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 632 hits
Rozaimi akui masih trauma sehingga kini selepas melihat kemalangan menimpa Syafiq Ahmad Rozaimi beri kata kata semangat buat Syafiq Ahmad Bekas Penyerang Johor Darul Ta zim FC II Rozaimi Abdul Rahman memberikan kata kata semangat buat Syafi...
Gambar Kata Kata Semangat Untuk Berjaya Malaysia

Gambar Kata Kata Semangat Untuk Berjaya Malaysia

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 943 hits
Anda akan kecewa dengan perkara yang tidak anda lakukan berbanding dengan perkara yang telah anda lakukan Anda yang menentukan tabiat anda Kemudian tabiat anda yang menentukan siapakah diri anda Anda memiliki dua pilihan sepanjang hayat Sak...
Hiburan Minta Padam Foto Dan Video Kemalangan Ngeri Pu Amin Titip Kata Semangat Buat Syafiq Ahmad

Hiburan Minta Padam Foto Dan Video Kemalangan Ngeri Pu Amin Titip Kata Semangat Buat Syafiq Ahmad

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 484 hits
Anak syurga ini akan menanti kalian di sana begitulah pesanan serta kata semangat yang dititipkan oleh PU Amin kepada penyerang Johor Darul Takzim Muhammad Syafiq Ahmad yang baru sahaja terlibat dalam kemalangan ngeri yang mengorbankan anak...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran