Tak Perlu Nak Anak Cepat Cepat Berjalan Lagi Lama Dia Merangkak Otak Lagi Cerdik


Tak dinafikan kita bukan main seronok bila anak sudah pandai berjalan. Rasa bangga melihat perkembangan anak. Sebenarnya lagi lama bayi merangkak lagi bagus untuk perkembangan otaknya. Itu mak ayah kena tahu.
Jom baca penjelasan oleh Puan Ezzaty Sufian tentang kenapa bagusnya kemahiran merangkak pada perkembangan seorang bayi sebelum dia mula mahir berjalan.

“Weyyhh, baby saya umur 12 bulan dah boleh berjalan. Langsung tak merangkak tau. Cepat gila kan?”
Ramaiiii tau ibu ayah rasa bangga bila anak boleh jalan cepat. Langsung tak pernah merangkak. Atau kalau merangkak pun sekejap je. Mungkin dalam sebulan macam tu terus dia boleh berjalan.
Sebenarnya kan, cepat berjalan tu memang dah bagus dah. Cuma skip merangkak tu yang tak berapa nak bagus. Nak tahu kenapa? Okay, zaty stori semua kat ibu ayah ya.
Otak kita ni ada satu bahagian. Namanya CORPUS CALLOSUM. Kedudukan si Callosum ni adalah di antara (tengah-tengah) otak kanan dan otak kiri kita.
Jadinya, fungsi dia palinggg utama ialah jadi SUPERHIGHWAY yang hubungkan antara dua otak kita tadi. Seolah-olah macam jambatan yang hubungkan dua belah otak.

Merangkak Bantu Rangsang Fungsi Otak
Bila otak kanan dan otak kiri berhubung, akan berlaku komunikasi antara dua otak ni. Atau bahasa kampungnya, diorang “bercakap” antara satu sama lain.
Anak-anak akan gunakan otak kanan untuk kreativiti : mewarna, melukis, muzik, imaginative play.
Otak kiri digunakan oleh anak-anak untuk konsep belajar yang lagi tinggi : membaca, menulis, penggunaan bahasa, critical thinking, problem solving.
Otak kanan dan otak kiri, walaupun ada fungsi masing-masing, diorang tetap kena berhubung. Apabila dua otak ni berhubung melalui Corpus Callosum tadi, dia sangat bantu anak-anak untuk tingkatkan koordinasi antara dua belah badan. Contohnya:
1) pegang kertas dalam masa yang sama mewarna/menulis (tangan kanan+kiri)
2) tepuk tangan tangan kanan+kiri)
3) berlari (kaki kanan+kiri)
4) tangkap bola (tangan kanan+kiri)
5) pakai baju, tanggal baju (tangan kanan+kiri)
6) membaca dan menulis (tangan kanan+tangan kiri+mata kanan+mata kiri)
7) macam-macam lagi yang libatkan dua-dua belah badan (kiri dan kanan)

So, bila dua bahagian otak ni tak saling berkomunikasi, akan timbul banyak masalah pada anak-anak di kemudian hari nanti. Antaranya :
1) cabaran dalam pembelajaran di sekolah
2) speech and language delay
3) susah nak kawal emosi
4) masalah fokus dan attention
5) masalah nak berkomunikasi
Jadinya sekarang, apa kaitan merangkak dengan hubungan otak kanan dan otak kiri?
Ikut kajian, corpus callosum dah dibentuk sejak dari baby usia 18 bulan dalam kandungan ibu. Dan akan mula berkembang pada usianya antara 6 ke 12 bulan selepas dilahirkan.

Merangkak Penting Untuk Pembelajaran Pertama
Tempoh perkembangan corpus callosum pada 6 ke 12 bulan ni lah yang dinamakan sebagai “fasa merangkak”. Merangkak adalah FASA PERMULAAN untuk anak-anak belajar tentang integrasi atau koordinasi penggunaan kedua belah badan.
Dan dengan merangkak ni juga dah tunjukkan yang corpus callosum anak-anak sedang berkembang dengan sihat. Merangkak ialah satu latihan yang bantu untuk bina serta kuatkan hubungan komunikasi antara otak kanan dengan otak kiri pada baby.
Koordinasi yang boleh kita tengok bila anak-anak merangkak ni bila dia mampu aturkan pergerakan tangan kanan bersama dengan kaki kiri dan tangan kiri kedepan bersama dengan kaki kanan pada satu arah.
So, pada waktu ni akan berlaku pertukaran maklumat serta komunikasi yang sangatttt cepat antara otak kanan dan otak kiri baby tadi melalui corpus callosum tu.
Itu baru cerita part kaitan merangkak dengan hubungan dua belah otak. Belum cerita lagi manfaat besar yang lain yang ada pada aktiviti merangkak ni.

Bantu Anak Belajar Merangkak
Anak akan mula merangkak seawal usia 6-7 bulan. Ikut pada tahap perkembangan motor kasar dia. Dan anak sepatutnya boleh merangkak pada usia maksimum 9 bulan.
Jadi, sekiranya usia 9 bulan baby masih belum boleh merangkak, kita ibu ayah yang kena ambil tindakan cepat dengan ajar dan tunjuk anak cara merangkak. Dalam makna kata lain, kita kena merangkak depan dia untuk dia tiru.
Bila anak berjaya lepas fasa merangkak, InshaaAllah kebolehan lain pun dia akan mudah catch up : berjalan, berlari, melompat dengan dua kaki, menjengket, jalan mengundur, sepak bola. Semuanya dia boleh lakukan dengan lebih cekap.

Apa cara yang terbaik untuk galakkan anak-anak merangkak?
1) Elakkan dari guna walker. Galakkan anak merangkak dan explore apa yang ada di sekeliling dia dengan bebas.
2) Lumba merangkak dengan anak. Biasanya lumba lari kan. Ni kita lumba merangkak. Apa boleh buat, sometimes kita terpaksa berlakon jadi baby jugak.
3) Letak barang yang baby suka jauh dari dia. So bila baby nak barang tu, dia akan merangkak untuk ambil. Tapi, part ni barang dia suka ke tak suka ke dia tetap akan pergi ambil.
Sebab curiousity dia tinggi. Sibuk nak tahu, nak pegang dan nak explore setiap objek yang dia nampak.
So, akhir sekali. Sebenarnya, lagi lama baby ada experience merangkak, lagi bagus untuk perkembangan kemahiran dia dan yang paling penting untuk PERKEMBANGAN OTAK dia.

Kalau ikut graf perkembangan baby, umur maksimum sepatutnya baby berjalan ialah 18 bulan.
Jadi fasa merangkak tu takde masalah kalau baby ambil masa berbulan-bulan lamanya. Dan bila dia dah rasa kuat dan dah ready, sebenarnya dia boleh berjalan dengan sangat cekap.
Ikut pengalaman zaty sendiri, fayyadh mula merangkak pada usia 7 bulan. Boleh berjalan pada usia setahun 4 bulan. Waktu dia dah tunjuk minat nak berjalan tu, ada 2-3 kali je yang kami latih dia berjalan.
Lepastu terus dia dapat berjalan dengan cekap dan setakat ni Alhamdulillah tak pernah terjatuh disebabkan berjalan.
Tokwan dia punyalah beli walker mahal nak bagi cucu cepat jalan. Yang specialnya fayyadh ni dia tak suka benda yang terkepung macam tu. Menangis-nangis bila kita letak dalam walker.
Tapi sekarang dia teringin pulak nak duduk dalam tu. Nak jadi baby balik agaknya. Alahaiii anak.
Menarik: Letak Bayi Atas Tilam Bayi Konon Nak Selesa, Tak Perlu Pun, Boleh Bahayakan Bayi

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Sumber: Ezzaty Suffian
The post Tak Perlu Nak Anak Cepat-Cepat Berjalan, Lagi Lama Dia Merangkak Otak Lagi Cerdik appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-perlu-nak-anak-cepat-cepat-berjalan-lagi-lama-dia-merangkak-otak-lagi-cerdik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Elak Marah Tengking Anak Bila Nak Marah Bahaya Otak Anak Akan Set Fight Flight

Elak Marah Tengking Anak Bila Nak Marah Bahaya Otak Anak Akan Set Fight Flight

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 259 hits
Sebagai ibu bapa pernah tak anda perhatikan gelagat si kecil apabila dia mula marah Cara dia meluahkan marah Adakah sama seperti anda ketika anda sedang marahkan si kecil Jika ia ubahlah dari sekarang kerana sikap ibu bapa sebenarnya ditiru...
Memang Berdarah Banyak Kami Tengok Pun Rasa Nak Pitam Ezad Lazim Panik Anak Cedera Bergaduh

Memang Berdarah Banyak Kami Tengok Pun Rasa Nak Pitam Ezad Lazim Panik Anak Cedera Bergaduh

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 316 hits
PENYANYI Ezad lazim berdepan detik cemas apabila anak keduanya Putera Muhammad Darwish 6 dikejarkan ke hospital kerana mengalami kecederaan di kepala pada Jumaat
Sibuk Nak Bagi Anak Duduk Diam Biarkan Biar Anak Menikmati Waktu Kecilnya

Sibuk Nak Bagi Anak Duduk Diam Biarkan Biar Anak Menikmati Waktu Kecilnya

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 248 hits
Anak melompat sana sini kita mula pening Begitu juga bila anak tak reti duduk diam mulakan kita berleter dan minta anak duduk baik baik Anak yang aktif lasak dan tak reti duduk diam adalah anak yang on track perkembangannya Jadi kita sebaga...
Tasha Shilla Akui Bab Anak Cepat Sangat Tersentuh Baru Tahu Perasaan Seorang Ibu

Tasha Shilla Akui Bab Anak Cepat Sangat Tersentuh Baru Tahu Perasaan Seorang Ibu

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 369 hits
Betullah orang kata emosi wanita sama ada ketika mengandung berpantang dan selepas mempunyai anak agak lain Mungkin juga sebab perubahan hormon dan juga perasaan selepas melihat anak membesar di depan mata Seperti apa yang dikongsikan oleh ...
Bapa Didakwa Pukul Anak 3 Tahun Sampai Mati Sebab Merengek Nak Kencing Sampai Tidurnya Terganggu

Bapa Didakwa Pukul Anak 3 Tahun Sampai Mati Sebab Merengek Nak Kencing Sampai Tidurnya Terganggu

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 308 hits
Seorang lelaki bergelar ayah didakwa sanggup memukul anak kandungnya yang berusia 3 tahun sehingga membawa maut di sebuah perkampungan di Pandang Panjang Sumatera Barat pada Jumaat lalu
Ikhlas Terima Muka Pun Nak Sama Muat Naik Foto Bersama Anak Tiri Netizen Puji Jep Sepahtu Sebab

Ikhlas Terima Muka Pun Nak Sama Muat Naik Foto Bersama Anak Tiri Netizen Puji Jep Sepahtu Sebab

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 316 hits
Baru baru ini penyampai radio dan pelawak Jep Sepahtu ada memuat naik foto bersama sedang menyambut hari kelahiran anak tirinya Barr Al Aliy yang kini berusia 11 tahun
Nak Siap Mandi Di Bilik Sendiri Baru 5 Tahun Elly Mazleen Bangga Anak Dah Pandai Berdikari

Nak Siap Mandi Di Bilik Sendiri Baru 5 Tahun Elly Mazleen Bangga Anak Dah Pandai Berdikari

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 352 hits
Bakal menimang anak keduanya tidak lama lagi penyanyi Elly Mazleen bangga bila mana melihat gelagat anak sulungnya Puteri Sara Sefhia kini makin pandai berdikari menguruskan diri meskipun baru berusia lima tahun Menerusi Instagramnya Elly b...
Buat Ketupat Frozen Sendiri Ada Tip Nak Bagi Lemak Sedap Boleh Simpan Lama

Buat Ketupat Frozen Sendiri Ada Tip Nak Bagi Lemak Sedap Boleh Simpan Lama

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 452 hits
Tak terlambat rasanya untuk kita nak menyiapkan juadah pagi raya esok hari Sediakan sahaja pulut dan santan secukupnya ketupat boleh disediakan bila bila masa Resipi perkongsian ketupat frozen oleh ini mama boleh cuba Lemak dan cukup sedap ...
Lama Simpan Macam Dah Tak Muat Baju Ni Untuk Fatima Nak Buat Majlis Tapi Tak Jadi

Lama Simpan Macam Dah Tak Muat Baju Ni Untuk Fatima Nak Buat Majlis Tapi Tak Jadi

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 348 hits
Pelakon popular Nur Fazura atau mesra dia panggil Fazura berkongsi gambar keluarga lengkap berbaju kurung dan berbaju melayu dalam kemeriahan menyambut hari raya Aidiladha semalam Pasangan tersebut mengayakan baju sedondon bewarna biru lemb...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta