Tak Perlu Hukum Ibu Yang Tak Dapat Menyusu Anak Fahami Sebab Sebab Ini Dahulu


Melihatkan ibu lain dapat menyusukan bayi sendiri, pastinya wujud rasa sayu di hati apabila anda sebagai seorang ibu tidak mampu melakukan penyusuan eksklusif. Tetapi sebelum menyalahkan diri sendiri, atau menghukum ibu yang tidak melakukan penyusuan eksklusif, fahami dahulu apakah puncanya, seperti yang dibincang di bawah.

Kenapa ada ibu gagal menyusukan bayi?
Semua ibu tahu, menyusukan bayi amat bermanfaat, sama ada buat ibu sendiri mahupun bayi. Malah, pakar turut menggalakkan ibu untuk melakukan penyusuan eksklusif sepanjang tahun pertama kehidupan si manja.
Malangnya, bukan semua wanita berupaya melakukan penyusuan susu ibu. Ia boleh berlaku disebabkan jumlah bekalan susu ibu yang tidak mencukupi. Salah satu sebab yang paling biasa terjadi adalah kerana masalah kesihatan mahupun kerana pengambilan ubatan, yang membuatkan penyusuan eksklusif tidak selamat dilakukan1 .
Tapi, masih ada ibu yang masih mahu mencuba dengan sehabis baik, lalu memberikan anak susu badan menggunakan botol susu atau menghentikan penyusuan buat sementara waktu sebelum kembali menyusukan bayi.
Pun begitu, ada juga kes di mana bayi tidak boleh menerima susu ibu langsung, sama ada melalui botol susu atau secara terus daripada payudara. Dalam kes ini, sudah tentu memberikan susu formula diperkaya dengan nutrisi lengkap merupakan pilihan terakhir.
4 faktor penyusuan eksklusif tidak boleh dilakukan
Sebelum anda menyalahkan diri sendiri ataupun menghukum ibu-ibu lain di luar sana yang “gagal” menyusukan bayi secara eksklusif, semak dulu 4 faktor utama mengapa sesetengah wanita tidak boleh atau tidak sepatutnya memberikan penyusuan susu ibu kepada anak.
Antara faktor tersebut termasuklah:
1. Bekalan susu ibu rendah
Bekalan susu rendah boleh disebabkan keadaan kesihatan yang dialami ibu. Akan tetapi, jika keadaan kesihatan itu mendapat rawatan yang betul, sesetengahnya boleh pulih seperti sedia kala, dan penghasilan bekalan susu badan mencukupi.
Walau bagaimanapun, terdapat isu kesihatan yang tidak berupaya dipulihkan, contohnya seperti:
Hipoplasia payudara: Tisu kelenjar untuk menghasilkan susu pada payudara tidak mencukupi.
Sindrom ovari polisistik (PCOS): PCOS berkaitan dengan hormon.
Hipotiroidisme: Kelenjar tiroid kurang aktif lalu fungsi badan menjadi perlahan.
Pernah menjalani pembedahan payudara: Prosedur seperti mastektomi yang memotong saluran susu serta saraf pada payudara.
Rawatan terapi radiasi: Terapi kanser payudara yang boleh merosakkan tisu yang menghasilkan susu.

2. Pengambilan ubat-ubatan tertentu
Walaupun kebanyakan ubat sesuai diambil oleh ibu yang ingin menyusu badan, namun masih ada juga ubat-ubatan yang tidak sesuai. Bagi ubat-ubatan preskripsi tertentu, ia berisiko mendatangkan bahaya kepada bayi, bahkan, ada sesetengah ubat turut boleh mengakibatkan penurunan bekalan susu.
Beberapa jenis ubat yang tidak sesuai untuk ibu menyusukan bayi adalah ubat kemoterapi, ubat antiretroviral, iodin radioaktif, beberapa ubat penenang, ubat sawan serta ubat yang cenderung mewujudkan rasa mengantuk dan menekan pernafasan.
Ubat kemoterapi berbahaya bagi bayi yang menyusu kerana ia boleh mengganggu pembahagian sel normal dan sihat di dalam tubuh mereka. Selain itu, ubat yang boleh mengurangkan bekalan susu ibu pula termasuklah ubat selesema dan sinus dengan pseudoephedrine serta sesetengah pil kontraseptif hormon yang mengandungi estrogen.
3. Menghidap penyakit berjangkit
Kebanyakan penyakit berjangkit boleh dirawat tanpa menjejaskan penyusuan eksklusif atau membahayakan bayi. Pun begitu, terdapat beberapa penyakit berjangkit yang boleh menular kepada bayi melalui susu badan, contohnya seperti HIV.
Yang lebih membimbangkan adalah risiko penularannya jauh lebih tinggi berbanding manfaat penyusuan susu ibu itu sendiri.
4. Mengalami tekanan persekitaran
Jangan terkejut jika tekanan berlebihan juga boleh jadi punca kemerosotan bekalan susu ibu! Ini khususnya terjadi pada beberapa minggu pertama selepas bersalin.
Tidak mendapat tidur yang mencukupi, kesukaran untuk menyesuaikan diri dengan jadual bayi serta peningkatan kadar hormon tertentu seperti kortisol boleh mengurangkan bekalan susu badan secara dramatik.
Bagaimana ingin menyusukan bayi walaupun tanpa susu badan?
Jika ini pengalaman pertama anda bergelar ibu, ketahuilah menjadi ibu itu sendiri satu tanggungjawab berat kerana ia menguji ketahanan mental, fizikal dan emosi. Paling dikhuatiri adalah jika tekanan akibat tidak dapat melakukan penyusuan eksklusif boleh menyebabkan kemurungan dalam diri anda.
Usah rasa bersalah seandainya anda tidak dapat menyusukan anak secara eksklusif. Sekiranya keputusan telah dibuat untuk memberi susu formula, yakin dengan keputusan tersebut dan percayalah itu yang terbaik buat si manja.
Jom ikut tips di bawah ini jika anda mahu memberi susu formula ataupun susu badan melalui botol, agar nutrisi yang dibekalkan kepada si manja masih kekal sama:
1. Mengepam susu badan + susu formula
Jika anda menghadapi masalah untuk menghasilkan bekalan susu yang mencukupi atau perlu berehat daripada mencuba, pilihan terbaik adalah dengan menambah susu yang dipam bersama susu formula yang diperkaya dengan nutrien.
2. Memberikan susu formula
Semestinya keputusan untuk beralih daripada penyusuan susu ibu kepada susu formula boleh menjadi perkara emosional, apatah lagi apabila anda merasakan perbuatan tersebut akan mengurangkan ikatan antara ibu dan anak.
Tapi anda perlu faham, jalinan kasih sayang antara ibu dan anak itu adalah ikatan istimewa. Kasih sayang seorang ibu tetap akan dapat dirasai si manja tanpa mengira bagaimana anda menyusukannya.
Jangan risau, jalinan kasih antara ibu dan anak masih tetap utuh
Walaupun sukar untuk diterima, namun menyusukan bayi bukanlah satu-satunya cara untuk membina ikatan erat dan membekalkan nutrisi anak. Hubungan antara ibu dan anak akan bertambah utuh setiap kali anda mendukungnya, berbual mahupun memberikan penyusuan melalui susu botol.
Bagi memenuhi keperluan nutrisi anak pula, pelbagai cara tersedia untuk membantu. Tidak boleh menyusukan anak tidak bermakna anda bukan seorang ibu hebat kepada si manja yang sihat dan bahagia.
Semoga perkongsian ini berguna buat anda!
Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Peranan ibu ayah dalam kehidupan anak-anak sangat besar. Setiap apa yang kita sediakan untuk anak menentukan masa depan mereka. Itulah sebabnya kita dianggap seperti SUPERHERO pada mereka. Bagaimana caranya untuk kita pastikan hanya yang terbaik untuk anak-anak? Ayuh, sempena Bulan Menabung Simpan SSPN (BMS 2021) sama-sama kita pelajari cara menjadi SUPERHERO anak dengan menyertai webinar Detik Indah Si Manja

Untuk mendaftar, klik https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-detik-indah-bersama-si-manja/
 
The post Tak Perlu Hukum Ibu Yang Tak Dapat Menyusu Anak, Fahami Sebab-Sebab Ini Dahulu appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-perlu-hukum-ibu-yang-tak-dapat-menyusu-anak-fahami-sebab-sebab-ini-dahulu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Tanpa Sedar Cepat Sangat Marah Anak Cara Ini Bantu Perbetulkan Silap Kita

Ibu Tanpa Sedar Cepat Sangat Marah Anak Cara Ini Bantu Perbetulkan Silap Kita

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 532 hits
Bila jadi mak ni kuat sangat kita marah tanpa kita sedar kan Bila dah lepaskan kemarahan barulah menyesal Malam malam masa anak tidur kucup dahi anak sambil minta maaf dekat mereka Tapi akan datang tetap buat lagi kan Selalu kita idamkan es...
Susu Pekat Mengalir Keluar Dari Hidung Anak Tersedak Waktu Tidur Ibu Ini Kongsikan Detik Cemasnya

Susu Pekat Mengalir Keluar Dari Hidung Anak Tersedak Waktu Tidur Ibu Ini Kongsikan Detik Cemasnya

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 267 hits
Perkara yang kita risaukan apabila anak menyusu adalah tersedak susu kan Bahkan sudah banyak kes bayi atau anak kecil mengalaminya sehingga menyebabkan maut Memang menakutkan Namun seandainya diberikan peluang kedua sudah tentu ia akan menj...
Doa Redha Ibu Kepada Anak Sebelum Tidur

Doa Redha Ibu Kepada Anak Sebelum Tidur

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 1421 hits
hi there mendapat satu perkongsian dari group wasap suka mrs pip kongsikan tips dari Doktor Fauziah Ad Dabbus ini yang menulis mengenai doa seorang ibu terhadap anak anaknya Doktor Fauziah Ad DabbusSeorang pakar psikologi yang amat popular ...
Nasi Ayam Simple Tapi Terlajak Sedap Untuk Anak Ibu Ni Kongsikan Resipinya Terbaik

Nasi Ayam Simple Tapi Terlajak Sedap Untuk Anak Ibu Ni Kongsikan Resipinya Terbaik

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 237 hits
resepi nasi ayam simple Retrieving data Wait a few seconds and try to cut or copy again Selain Nasi Arab Nasi Ayam juga antara pilihan terbaik keluarga untuk juadah berbuka nanti Anak anak pun bukan main suka kalau mama sediakan nasi ayam T...
Anak Nak Exam Pakai Laptop Wanita Rela Gadai Rantai Emas Ibu Terpaksa Korb4nkan

Anak Nak Exam Pakai Laptop Wanita Rela Gadai Rantai Emas Ibu Terpaksa Korb4nkan

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 260 hits
Setiap insan yang bergelar ibu dan bapa sudah pasti mahukan yang terbaik buat anak mereka Insan mulia ini sanggup berkorban apa sahaja dalam membesarkan anak anak dan perkara tersebut sama sekali tidak terbalas dengan wang ringgit Nak beli ...
Bengang Handphone Dirampas Anak Tembak Kepala Ibu Yang Sedang Tidur

Bengang Handphone Dirampas Anak Tembak Kepala Ibu Yang Sedang Tidur

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 663 hits
Bengang handphone dirampas anak tembak kepala ibu yang sedang tidurSeorang remaja lelaki mengaku membunuh ibunya dengan menembak kepala mangsa selepas bertengkar telefon bimbitnya dirampas Pada malam 20 April 2020 Shawn Willis 18 dari Ander...
Kalau Ayah Rajin Tolong Ibu Anak Akan Contohi Peranan Seorang Ayah Itu Penting

Kalau Ayah Rajin Tolong Ibu Anak Akan Contohi Peranan Seorang Ayah Itu Penting

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 261 hits
Hancurnya hati bila anak tunjuk kelakuan tak baik dan biadap Mungkin ibu ayah sendiri tanpa sedar membiarkan anak terdedah kepada punca puncanya Menggunakan perkataan kasar dan negatif berkelakuan ganas tidak hormat peraturan tidak menghorm...
Makan Semua Tapi Ada Had Ibu 2 Anak Kongsi Tipsnya Dapat Berat Sebelum Mengandung

Makan Semua Tapi Ada Had Ibu 2 Anak Kongsi Tipsnya Dapat Berat Sebelum Mengandung

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 249 hits
Sepanjang tempoh 9 bulan kehamilan kebanyakan ibu akan mengalami banyak perubahan dari segi fizikal dan juga emosi Keadaan ini akan beransur ansur stabil bila bayi dalam kandungan semakin besar dan selamat dilahirkan Namun yang menjadi masa...
Anak Saya Tak Dengar Kata Doktor Kongsi 2 Tindakan Yang Berkesan Untuk Ibu Ayah

Anak Saya Tak Dengar Kata Doktor Kongsi 2 Tindakan Yang Berkesan Untuk Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 261 hits
Sebagai ibu bapa kadang kadang kita buntu apa yang harus dilakukan apabila anak anak susah nak mendengar kata Pelbagai cara sudah dilakukan dan semuanya tak jalan Apa lagi yang perlu dilakukan Ikuti perkongsian artikel ini Doktor anak saya ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly