Tak Percaya Sistem Pendidikan Punca Tak Hantar Anak Sekolah



Tak percaya sistem pendidikan punca tak hantar anak sekolah? | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ni saja-saja lah nak menulis pasal cerita seorang artis ni, cerita pasal dia buat pilihan tak nak hantar anak dia ke sekolah sebab tak percaya dengan sistem pendidikan negara kita. Hmm, aku tak berani nak share lebih-lebih pasal benda ni sebab ianya dah melibatkan 1 benda besar. Aku Cuma nak share pandangan/pendapat aku sahaja. Ok? Hehe.


Ok. Sistem pendidikan negara. Aku ada terbaca dekat facebook, perkongsian daripada seorang guru mengenai sistem pendidikan dekat negara kita ni. Semua ni sebabnya ramai orang membandingkan sistem pendidikan negara kita dengan negara luar. Katanya negara luar lebih bagus caranya. Itu kata mereka. Aku nak kata lebih, aku sendiri pun tak pernah sampai negara eropah sana. Paling jauh sampai pun, Thailand. Hehehe.


Orait! Nak berborak pasal sistem pendidikan tak pandai, jadi kita cerita pasal keputusan untuk tidak hantar anak ke sekolah. Kalau tanya aku, aku akan jawab tak setuju la. Kalau aku, aku nak anak aku sekolah. Macamana pun, kena masuk sekolah. Sebab, meh aku huraikan kenapa aku pilih untuk hantar anak aku ke sekolah.


#1. Sekolah tempat dia belajar untuk bergaul. Beza kalau dekat rumah, dia sama-sama adik beradik. Yang kita tahu perangai dia. Dekat sekolah dia akan jumpa macam-macam perangai. Itulah kehidupan sebenar. Betul dekat tempat lain pun anak-anak boleh jumpa perangai manusia ni, tapi dekat sekolah, masa diarang tu lama. Jadi dia akan belajar segalanya tentang perangai manusia ni.


#2. Banyak benda anak-anak boleh belajar. Sekolah pada aku, bukan setakat masuk kelas, belajar, ambil ujian kemudian sambung belajar lagi. Dekat sekolah, pasti ada mereka yang sama minat dengan anak-anak kita. Jadi dekat situ, mereka boleh belajar lebih banyak benda.


#3. Mereka ada hari sukan yang teratur. Kita ni mak ayah, bukan selalu sangat luangkan masa bersukan dengan anak-anak. Yang ada masa tu baguslah. Yang tak ada masa? Dekat sekolahlah mereka buat semua ni. Kadang kita nak anak kita jadi pelajar pandai, tapi sebaliknya, mereka lebih minat sukan. Jadi dekat sekolah, mereka boleh focus pada sukan (tapi pelajaran kena juga focus ya, jangan tingal terus).


#4. Mereka tahu tahap pencapaian mereka. Cuba bayangkan kalau dekat rumah, adik beradik ada 3 orang. Beza umur. Macamana nak tahu tahap pencapaian mereka dah sampai tahap mana? Kalau dekat sekolah, umur sama. Ada ujian, dekat situ boleh tahu tahap pencapaian mereka. Dan dekat situ jugak boleh tahu dekat mana kelemahan anak-anak kita yang boleh kita sebagai ibubapa perbaiki.


#5. Pengalaman hidup. Benda ni percayalah cakap aku. Bila anak-anak dah besar, diarang mesti akan bercakap punya. Kena pulak bila berbual dengan rakan-rakan sebaya bercerita pasal pengalaman sekolah. Rasa-rasa apa yang anak-anak dia akan cakap? Maaf la, kami tak sekolah. Dan tahu apa yang kawan-kawan dia akan cakap? Dekat situ, samada anak-anak ini akan terus berbangga atau merendah diri dan menyalahkan ibubapa sebab tak hantar mereka pergi sekolah.


Ada banyak lagi sebenarnya point kenapa kita kena hantar anak ke sekolah, tapi aku malas la nak tulis. Kang ada pula yang cakap, anak dia, dia punya suka lah. Kan?  Betul lah tu. Suka dia lah. Tapi janganlah kerana keputusan dia macam tu, dia salahkan benda lain. Tak percaya dekat itu, tak percaya dengan ini. Tapi percaya pada bidang nyanyian. Ohh la! Tepuk dada, tanya hati masing-masing ya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2019/01/hantar-anak-ke-sekolah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sekolah Tak Bagi Vaksin Tak Bagi Menyanyi Boleh Pulak 7 Sebab Suhaimi Saad Tidak Hantar Anak Ke Sekolah

Sekolah Tak Bagi Vaksin Tak Bagi Menyanyi Boleh Pulak 7 Sebab Suhaimi Saad Tidak Hantar Anak Ke Sekolah

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 665 hits
Sekolah tak bagi vaksin tak bagi menyanyi boleh pulak 7 Sebab Suhaimi Saad Tidak Hantar Anak Ke Sekolah
Suhaimi Saad Jelaskan Sebab Tak Hantar Anak Ke Sekolah

Suhaimi Saad Jelaskan Sebab Tak Hantar Anak Ke Sekolah

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 381 hits
Pasti ramai yang masih ingat lagi suami kepada Ina Naim yang juga merupakan bekas anggota kumpulan nasyid In Team Suhaimi Saad pernah mencetuskan The post appeared first on
Berang Disuruh Hantar Anak Ke Sekolah Suami Belasah Isteri

Berang Disuruh Hantar Anak Ke Sekolah Suami Belasah Isteri

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 642 hits
Berang disuruh hantar anak ke sekolah suami tergamak menampar menendang dan menumbuk kepala isterinya dalam kejadian 8 Februari 2018 Dalam kejadian yang berlaku pada jam 6 30 pagi di rumah pasangan itu di Gong Badak Kuala Nerus suspek berus...
Tak Vaksin Tak Hantar Sekolah Kurung Anak Bini Di Rumah

Tak Vaksin Tak Hantar Sekolah Kurung Anak Bini Di Rumah

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 575 hits
Memilih suami ni umpama membuat satu keputusan yang sangat besar dalam hidup Silap pilih suami memang akan effect kehidupan rumahtangga masa depan seorang wanita tu Tapi kadang2 hidup ni kita sukar nak ramal apa yang bakal berlaku sebab kit...
Takkan Isu Makanan Dan Kesejahteraan Anak Anak Sekolah Pun Menteri Ph Mahu Menipu Najib

Takkan Isu Makanan Dan Kesejahteraan Anak Anak Sekolah Pun Menteri Ph Mahu Menipu Najib

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 413 hits
Maszlee kata saya perlu buat homework dulu sebelum saya boleh tanya mengapa Bantuan Makanan Asrama telah turun Saya tanya kerana ada ibubapa yang mengadu kepada saya semasa saya di Tapah baru baru ini Ini adalah pekeliling yang dikongsikan ...
Doktor Terangkan 3 Punca Tak Galakkan Cabut Gigi Anak 6 Tahun Ke Bawah Ia Tidak Semudah Itu

Doktor Terangkan 3 Punca Tak Galakkan Cabut Gigi Anak 6 Tahun Ke Bawah Ia Tidak Semudah Itu

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 404 hits
Doktor terangkan punca tidak menggalakkan untuk mencabut gigi anak 6 tahun ke bawah dan hanya menasihatkan supaya memberus Ia tidak semudah yang disangka ada kaitan dengan pertumbuhan gigi kekal dan trauma Dr berkongsi pengalamannya mengend...
Enggan Anak Belajar Di Sekolah Ina Naim Luah Rasa Geram Dituduh Kerana Ikut Telunjuk Suami

Enggan Anak Belajar Di Sekolah Ina Naim Luah Rasa Geram Dituduh Kerana Ikut Telunjuk Suami

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 699 hits
ISTERI kepada Suhaimi Saad iaitu Ina Naim meluahkan rasa sedih dan marah terhadap tanggapan segelintir netizen yang menuduh dia menjadi mangsa dan terpaksa mengikut keputusan suaminya untuk menjalani kehidupan berbeza berbanding orang lain ...
Tak Suka Guru Subjek Punca 1300 Murid Tidak Ke Sekolah

Tak Suka Guru Subjek Punca 1300 Murid Tidak Ke Sekolah

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 354 hits
Imej via Utusan OnlineJOHOR BAHRU 29 Jan Jabatan Pendidikan Negeri Johor sudah mengenal pasti seramai 1 300 murid dan pelajar sekolah di negeri ini yang gagal menghadirkan diri ke sekolah bagi sesi pembelajaran 2019 Pengerusi Jawatankuasa H...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision

Specialization And Excellence Headwater Health S Crna Focus

Ipr Lonjak Pendapatan Peniaga B40

Perintah Berkurung Untuk Kanak Kanak Bawah 13 Tahun