Tak Mustahil Umno Boleh Jalinkan Kerjasama Dengan Pakatan Harapan Pada Pru 15 Nanti


 

KUALA LUMPUR - Tidak mustahil UMNO akan menjalinkan kerjasama politik dengan Pakatan Harapan (PH) pada pilihan raya umum (PRU) akan datang, kata Pengerusi Jemaah Penasihat UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah.
Dalam wawancara bersama The Malaysian Insight, ahli politik veteran itu ditanya apakah UMNO berpeluang memenangi PRU sekiranya bekerjasama dengan gabungan berkenaan.
"Berpeluang (menang), manalah saya tahu, tu Tuhan je tahu.
"Tak ada yang mustahil, kalau Tuhan mahu kita menang, tetapi banyak perkara yang mesti masuk ke dalam menu. Kita hadapi pilihan raya, apa manifesto yang kita tawar iaitu khidmat dan rancangan yang kita nak bagi, harapan kepada mereka dalam lima tahun akan datang.
"Itu terpulang kepada strategi macam mana kita kemukakan cadangan-cadangan kita, menepati kehendak muda, tua, perempuan dan lelaki.
"Saya bangkit soal keabsahan kerajaan sekarang bukan saya mahu tentang perdana menteri sekarang, tidak. Soalnya orang-orang tanya saya, sah tak sah kerajaan sekarang.
"Dia kata Agong bagi angkat sumpah depan dia, sudah sah ke? Saya kata memanglah, itu tanggungjawab Agong, apa yang dilakukan Agong tu memang ikut perlembagan.
"Tetapi apakah sekarang ni dia (Muhyiddin) masih ada sokongan di dalam Dewan Rakyat, bukan soal surat sumpah. Kena 112 orang mengundi paling kurang di Dewan Rakyat," kata Tengku Razaleigh, yang lebih terkenal dengan julukan Ku Li itu.
Ahli Parlimen Gua Musang itu berkata adalah penting untuk memastikan apakah Muhyiddin masih mendapat sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat seperti yang termaktub dalam perlembagaan.
"Kalau tak ada 112, out you go.
"Jadi kenalah orang yang memegang jawatan sekarang berani menghadapi Dewan Rakyat, pilihan rakyat, menentu sama ada dia ada sokongan atau tidak. Kalau dia kekal ada sokongan jalanlah, takkan ada siapa rebut kedudukan itu.
"Tetapi kalau dia sudah rasa tidak ada lagi sokongan, berhentilah, mengikut perlembagaan.
"Itu perlembagaan kita, kita semua patuh perlembagaan, kita semua angkat sumpah dari Agong sampai ke bawah. Kita kena pertahankan apa yang diperuntukkan dalam perlembagaan. Kalau tak ada sokongan you get out lah," kata wakil rakyat selama 12 penggal itu.
Tengku Razaleigh berkata, ramai berpendapat bahawa pemimpin Umno yang didakwa di mahkamah, tidak boleh diturunkan sebagai calon pilihan raya akan datang.
"Saya tak boleh cakap apa yang perlu diperbaiki, saya nak dengar daripada ahli-ahli UMNO apa yang dia rasa patut dibaiki dan juga daripada pandangan rakyat sendiri yang ada hak mengundi.
"Saya dengar cakap-cakap mengatakan elok kita adakan barisan pimpinan untuk ditawar berkhidmat bagi rakyat di kawasan masing-masing, orang yang tak ada terlibat dengan kes mahkamah. Ini salah satu," katanya.
Presiden PKR, Anwar Ibrahim sebelum ini dilaporkan tidak menolak kemungkinan PH bekerjasama dengan UMNO pada pilihan raya umum akan datang setelah parti Melayu itu memutuskan kerjasama dengan Perikatan Nasional. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/03/tak-mustahil-umno-boleh-bekerjasama.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerjasama Umno Pakatan Harapan Kenapa Perlu Tunggu Sehingga Pru15

Kerjasama Umno Pakatan Harapan Kenapa Perlu Tunggu Sehingga Pru15

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 153 hits
Khalid Abd Samad Malaysiakini Sekian lama bagi yang telah bersama dengan pembangkang Umno adalah epitome atau lambang politik rasuah penyelewengan salah guna kuasa dan perkauman Ramai yang bersama pembangkang dan tidak bersama kerajaan yang...
Raja Petra Dakwa Umno Dan Pakatan Harapan Sudah Jalin Hubungan Bersatu Ketika Ini

Raja Petra Dakwa Umno Dan Pakatan Harapan Sudah Jalin Hubungan Bersatu Ketika Ini

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 224 hits
PETALING JAYA UMNO dan Pakatan Harapan didakwa sudah menjalin kerjasama politik antara dua parti komponan terbesar itu ketika ini kata penulis blog Raja Petra Kamarudin Sudah disahkan Anwar Najib dan Zahid telah mencapai kesepakatan mengena...
The Media Push For A Umno Pakatan Harapan Marriage

The Media Push For A Umno Pakatan Harapan Marriage

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 291 hits
Mak Khuin Weng We have been bombarded with numerous articles of a possible working relationship between Umno and Pakatan Harapan Even Lim Sian See a pro Najib online personality has returned to social media after a few years of absence to i...
Husam Yakin Pakatan Strategik Umno Ph Boleh Dibentuk

Husam Yakin Pakatan Strategik Umno Ph Boleh Dibentuk

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 362 hits
malaysiakini comDiterbitkan 9 Mar 2021 7 52 pmKerjasama strategik boleh dibentuk antara Umno dan Pakatan Harapan setelah DAP menolak kerjasama secara gabungan dengan parti Melayu terbabit kata bekas naib presiden Amanah Husam Musa Dakwanya ...
Umno Utus Surat Rasmi Kepada Muhyddin Tamatkan Kerjasama Pada Pru 15

Umno Utus Surat Rasmi Kepada Muhyddin Tamatkan Kerjasama Pada Pru 15

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 327 hits
March 3 2021 1 27 PMPETALING JAYA Annuar Musa mendesak pimpinan parti mengesahkan sama ada Umno mengutus surat kepada Muhyiddin Yassin memaklumkan tidak akan bekerjasama dengan PPBM pada PRU 15 dan penglibatan Umno dalam kerajaan sekarang h...
Pas Boleh Kerjasama Dengan Ppbm Tapi Jangan Susahkan Umno Kata Tajuddin

Pas Boleh Kerjasama Dengan Ppbm Tapi Jangan Susahkan Umno Kata Tajuddin

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 247 hits
Faiz ZainudinKUALA LUMPUR Umno tidak ada halangan untuk PAS bekerjasama dengan PPBM selagi PAS tidak membantu parti itu menyerang calon Umno pada pilihan raya umum ke 15 kata Tajuddin Abdul Rahman Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno itu menega...
Sediakah Umno Jadi Pengikut Pakatan Harapan

Sediakah Umno Jadi Pengikut Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 194 hits
SEKIAN lama bagi yang telah bersama dengan pembangkang Umno adalah epitome atau lambang politik rasuah penyelewengan salah guna kuasa dan perkauman Ramai yang bersama pembangkang dan tidak bersama kerajaan yang dibentuk Umno atas sebab itu ...
Boleh Kerjasama Tapi Beri Umno Jawatan Pm

Boleh Kerjasama Tapi Beri Umno Jawatan Pm

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 154 hits
Umno boleh pertimbang kerjasama dengan PKR namun jawatan perdana menteri perlu diberikan kepada Umno kata Ketua Penerangan BN Selangor Isham Jalil Jelasnya akar umbi pasti menolak kerjasama dengan PKR jika matlamatnya adalah untuk mengangka...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


United States President Joe Biden Signs A Rule To Ban Tiktok In The United States Here S The Reason

Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat