Tak Lepas Pegang Tangan Tenung Muka Anak Tak Cakap Tapi Itu Tanda Dia Sayang Ibu Ayah


Anak yang masih kecil tidak pandai untuk menunjukkan penghargaan kepada ibu. Dalam fasa untuk membesar, mereka cenderung untuk mencuba banyak perkara baharu yang kadang-kadang membuatkan Mama stres dan marah pada mereka. Manalah tidak bising, kalau dah si anak tu memanjat dan melompat ke sana-sini. Bukankah bahaya?

Untuk membuatkan anak-anak menghargai dan menghormati ibu, didikan awal sangat penting. Sebelum ula mengajar anak-anak membaca dan mengira, eloklah diajarkan kepada mereka tentang adab. Latih merek untuk sentiasa memeluk dan mengucapkan terima kasih.

Bagaimana? Anda yang harus mulakan dulu. Sebaik anak-anak bangun tidur, peluklah mereka. Ucapkan terima kasih kerana bangun dengan baik tanpa menangis (jika tidak menangis). Tetapi jika mereka menangis, ucapkan juga terima kasih kerana bangun dan sanggup korbankan waktu tidur bila Mama kejut.
Banyak lagi cara lain untuk anda lahirkan ucapan berterima kasih kepada anak-anak. Jadikan ia sesuatu yang diucapkan dalam apa jua situasi. Untuk mengetahui tanda-tanda anak menghargai anda, perhatikan jika mereka ada:
1. Tidak pilih yang lain
Jika anda banyak menghabiskan masa dengan anak- mereka akan cenderung untuk melihat anda sebagai pelindung dan teman. Ketika ini sudah wujud perasaan sayang dan menghargai anda dalam diri mereka, sebab itulah anak-anak tidak akan memilih orang lain jika anda ad di situ.
Artikel Menarik: [Anak Suka Sangat Memberontak? Usaplah Kepalanya & Baca Ayat Dari Al-Quran]
2. Tenung muka anda
Ketika masih bayi, anak merenung muka ibu untuk mengenali anda. Tetapi semakin meningkat besar, mereka memandang anda kerana menghargai kehadiran anda di sisi mereka. Jika anda perasan anak-anak suka perhatikan anda dalam diam, bermaknan ada sesuatu yang sedang mereka fikirkan ketika itu. Mungkin di dalam hati mereka berkata, “Sayangnya dengan Mama!”.

3. Lebih selesa memegang tangan anda
Apabila anda dan anak-anak berjaln di luar, mereka memilih untuk memegang tangan anda berbanding orang lain. Bahkan berebut-rebut dengan orang lain untuk memegang tangan anda walaupun bapa mereka ada di situ. Itu tanda mereka mahukan sepenuh perhatian dari ibu dan tidak mahu terlepas untuk explore hari tersebut dengan ibunya.

4. Bercakap dengan anda
Anak yang selesa dan percayakan ibunya akan sentiasa mencari ruang untuk bersembang bersama. Dia akan mulakan pelbagai topik untuk bercakap dengan ibu. Layanlah mereka kerana dengan menunjukkan minat terhadap topik yang mereka utarakan akan membuat anak-anak lebih menghargai keprihatinan anda. Anak yang sering dilayan bersembang oleh ibu akan menjadi sahabat mereka dan anak-anak lebih terbuka untuk berkongsi cerita dengan anda.
Artikel Menarik: [Anak Suka Maki Orang & Cakap Kasar, Tak Pandai Sendiri Tapi Ikut Apa Dia Dengar]
5. Berpaling kepada suara anda
Tak perlu menjerit kuat, anak yang menghargai ibunya akan segeri berpaling atau menyahut apabila mendengar panggilan anda. Jika mereka tidak respon kepada panggilan pertama, panggil mereka dengan nama manja untuk penggilan seterusnya. Sebagai contoh: Sayang, Anak Mommy Yang Pandai, Budak Bertuah dan banyak lagi, terpulang kepada anda.

6. Sedih bila anda tiada
Ini paling ketara boleh dilihat jika sudah menghabiskan masa dua hari di rumah dengan anda. Pada hari isnin, anda hantarkan dia ke rumah pengasuh atau taska. Dia akan buat muka sedih dan tidak mahu anda pergi. Mulalah buat cerita sedih dan mimik muka 10 sen. Kita pula jadi tak sampai hati nak tinggalkan mereka. Sebenarnya mereka bukan manja ya, jika itu berlaku sebenarnya mereka sedang bersedih kerana terpaksa berpisah dari ibu mereka.
7. Suka apa yang ada minat
Anak-anak yang kagum dan hormatkan ibu mereka akan cuba untuk memahami anda. Mereka akan mencari jalan untuk menunjukkan minat terhadap perkara yang anda suka.

Artikel Menarik: [Kalau Nak Keluar Berjalan Elak Bagi Anak Makanan Manis, Benda Manis Buat Anak Aktif Semacam]
Anak-anak melahirkan emosi mereka secara terang-terangan, cuma kita ada masanya tersalah tafsir. Sebab itulah, kadang-kadang kita termarah pada mereka. Cuma dalami perasaan mereka. Ketika itu anda akan dapat melihat erti sebenar tindakan mereka.
The post Tak Lepas Pegang Tangan, Tenung Muka. Anak Tak Cakap, Tapi Itu Tanda Dia Sayang Ibu Ayah! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-lepas-pegang-tangan-tenung-muka-anak-tak-cakap-tapi-itu-tanda-dia-sayang-ibu-ayah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Setiap Perangai Bertuah Anak Sebenarnya Sedang Menguji Kasih Sayang Ibu Ayah

Setiap Perangai Bertuah Anak Sebenarnya Sedang Menguji Kasih Sayang Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 322 hits
Kadang kala sikap nakal si kecil buat anda hilang sabar dan tentu ada cara untuk atasinya Macam macam perangai akan pun panjang Ada saja perkara yang ingin dibuatnya Dalam usia 2 4 tahun kanak kanak dalam tempoh belajar Artikel Menarik Mere...
Sering Kali Anak Sulung Selalu Kena Marah Tapi Sebenarnya Paling Istimewa Di Hati Ibu Ayah

Sering Kali Anak Sulung Selalu Kena Marah Tapi Sebenarnya Paling Istimewa Di Hati Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 967 hits
Anak sulung adalah insan pertama yang ada dalam rahim ibu menjadikan dia cukup istimewa berbanding anak anak lain Betulkah kenyataan tersebut Menurut Dato Dr Haji Mohd Fadzilah Kamsah anak pertama atau sulung mempunyai karektor yang tenang ...
Menjadi Anak Kesayangan Ibu Atau Ayah Bukan Satu Kesalahan Ibu Ayah Berusahalah Untuk Berlaku Adil

Menjadi Anak Kesayangan Ibu Atau Ayah Bukan Satu Kesalahan Ibu Ayah Berusahalah Untuk Berlaku Adil

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 450 hits
Sebenarnya isu anak kesayangan ini sememangnya wujud dalam kalangan sesebuah keluarga Ia ditafsirkan sebagai anak yang menjadi kegemaran sama ada ibu atau ayah berbanding anak anak yang lain Namun jika ditanya mengenai perkara ini kepada ma...
Walaupun Mak Ayah Mampu Tapi Tak Salah Ajar Anak Hidup Susah Dan Sederhana

Walaupun Mak Ayah Mampu Tapi Tak Salah Ajar Anak Hidup Susah Dan Sederhana

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 398 hits
Musim persekolahan semakin dekat Mak ayah pun dah mula beli persiapan persekolahan anak anak Dari baju kasut sampailah beg sekolah Mak ayah punya pilihan sama ada mahu beli barang sekolah anak yang mahal atau sebaliknya Guru ini Noraniza Ab...
Anak Akan Tengok Cara Ayah Layan Mak Sebab Itu Kena Tunjuk Yang Baik Baik

Anak Akan Tengok Cara Ayah Layan Mak Sebab Itu Kena Tunjuk Yang Baik Baik

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 404 hits
Sebagai seorang ayah anak perlu berwaspada dengan tingkah laku anda bila berhadapan dengan anak anak Anak anak cenderung menjadikan ayahnya sebagai role model dalam hidupnya Pernah tak dengar bila cikgu tanya anak anak anda nak jadi apa bes...
Suami Tegur Aurat Bukan Tanda Dia Marah Tapi Itu Satunya Cara Menyayangi Isteri Tercinta

Suami Tegur Aurat Bukan Tanda Dia Marah Tapi Itu Satunya Cara Menyayangi Isteri Tercinta

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 349 hits
Anda tahu kan tentang batas aurat wanita Sebab itu suami yang menyayangi isteri akan selalu menegur cara mereka berpakaian Misalnya begini Sayang nak pergi mana tu mari sini dekat abang Sambil dia tarik untuk labuhkan tudung isteri agar men...
Bila Anak Lebih Rapat Dengan Ayah Berbanding Ibu Sedihnya Playing Favourite Petanda Sihat

Bila Anak Lebih Rapat Dengan Ayah Berbanding Ibu Sedihnya Playing Favourite Petanda Sihat

papar berkaitan - pada 31/12/2019 - jumlah : 370 hits
Sayang jom ibu dukung ujar Lia kepada anaknya Zara Tak nak Zara nak ayah yang dukung jawab si anak Aduh sedihnya hati ibu bila menerima jawapan sebegitu Bagaikan tamparan padu hinggap ke wajah Fahami situasi Mesti terkedu dan kecewa jika be...
Kita Nak Anak Hormat Ibu Ayah Bukannya Takut Marah Tak Perlu Menengking

Kita Nak Anak Hormat Ibu Ayah Bukannya Takut Marah Tak Perlu Menengking

papar berkaitan - pada 4/1/2020 - jumlah : 338 hits
Ada cara yang lebih baik untuk mengatakan tidak kepada anak anak Sebenarnya anak kita tidak suka dengan perkataan Jangan Tak Boleh atau No Sebagai ibu atau ayah kita pula mahukan yang terbaik serta mahu anak menjadi lebih berdisiplin Apakah...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord