Tak Dapat Daging Korban Janda Miskin Ini Terlepas Pandang



3X. Bermakna 3 tahun, daging korban tidak pernah singgah di rumahnya. 
Rumah itu dalam kompleks sederhana, namun keadaan fizikal janda dua anak itu adalah antara yang paling rapuh dan tidak pernah dipoles kerana dana yang terhad. Ia berbeza dari rumah-rumah jiran yang bagus. Jarak ke masjid terbesar di kompleks itu hanya disekat oleh tujuh buah rumah. 
Beliau juga sering berdoa dan hadir dalam kajian yang dijalankan di masjid. Semalam jiran-jirannya kelihatan sibuk membuat sate. Asap di mana-mana mencium bau daging yang lazat. Jiran-jiran itu mengeluarkan kereta mereka dan meletak kereta di bahu jalan yang rumit agar tidak berada di dekat kompor atau api yang terbakar. 
Wanita janda ini ada di rumah bersama dua anaknya. Ketiga-tiga mereka hanya boleh mencium aroma daging yang terbakar, dan selepas tidur dengan perut hanya disokong oleh mi segera. Anak bungsunya, seorang gadis dan masih di kelas lima, bertanya, "Mi, kenapa kita tidak pernah makan daging korban?"
Ibu hanya tersenyum dan berkata, daging korban diberikan hanya kepada yang memerlukan."Kami masih mempunyai makanan, jadi perlu lagi kepada mereka yang tidak mempunyai makanan. Jadi merekalah yang layak diberi daging korban!" Walaupun tersenyum, tetapi hati ibu itu menyakitkan. 
Bagaimana tidak, dia tidak faham mengapa jiran-jirannya yang lebih makmur selalu mendapat daging korban, tetapi dia dan anak-anaknya seperti itu tidak pernah dapat bertahun-tahun.
Satu-satunya orang yang datang ke rumahnya, hanya membawa satu sampul putih, surat masjid meminta wang untuk pembinaan masjid yang sedang diubah suai. Ibu tidak pernah menyumbangkan banyak, hanya saja setiap kali dia pergi ke masjid untuk belajar, dia selalu jatuhkan beberapa ribu rupiah Indonesia ke dalam kotak infaq untuk pembinaan masjid. 
Sebagai orang biasa, hatinya menjadi sedih mengingati itu, tetapi perasaan itu dengan cepat ditolak dan membuat prasangka yang baik kepada Tuhan. "Ah, mungkin daging persembahannya sedikit, jadi rumahnya tidak selalu mendapatnya," katanya. 
Tetapi bahagian lain hatinya membantah, "Tetapi kenapa jirannya yang jauh lebih mampu dapat?"
"Ah, mungkin penjaga masjid lupa tentang hal itu sehingga selama bertahun-tahun daging korban tidak pernah berhenti mengetuk pintu rumahnya ..." 
Tetapi sekali lagi bahagian lain hatinya membantah, "Tetapi kenapa minta dana bina masjid tidak pernah lupa lawat rumah ini?"
Tahun lepas, ejen penghantaran tiba di rumahnya membawa beg plastik. Dia mengetuk pintu dan dia berkata kepada ibu itu, "Ma'am, Encik Fulan nampaknya tidak ada di rumah (Fulan adalah jiran rumah di sebelah kanannya). Ini adalah daging korban untuk Encik Fulan, kami titipkan padamu, Ma'am! "
Ibu mengangguk dan terus tersenyum, walaupun dia sendiri tak dapat daging korban. Sekali lagi, ibu hanya boleh berdoa. Dia yakin pasti mungkin jika rezeki, Allah tidak pernah tukar. Tetapi sebagai manusia biasa, masih terdapat beribu-ribu tanda tanya mengapa itu boleh berlaku.
Dan dia sentiasa menghiburkan dirinya dengan berkata dalam hati, "Mungkin Allah memelihara daging korban untuk saya dan anak-anak saya di sampingnya, supaya suatu hari nanti dapat menikmatinya di jannah nanti. Aamiin ... "
[Dari kenyataan seorang ibu di Jatiasih, Cibubur, Indonesia. EraMuslim]
Peluang Kerja Di Australia, Dibuka..


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/08/tak-dapat-daging-korban-janda-miskin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masak Daging Korban Dengan 3 Menu Ni Susah Basi Sangat Berbaloi

Masak Daging Korban Dengan 3 Menu Ni Susah Basi Sangat Berbaloi

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 281 hits
Kata orang resipi orang dulu dulu memang sedap dan tak pernah rasa jemu Apa salahnya korang buat masak daging korban dengan tiga menu yang min kongikan ini memang sedap dan berbaloi masaklah sebab susah basi dan tahan lama DAGING DENDENG KE...
400 Keluarga Pelarian Terima Sumbangan Daging Korban

400 Keluarga Pelarian Terima Sumbangan Daging Korban

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 315 hits
Lebih 400 buah keluarga dari pelarian Rohingya Afghanistan dan Somalia menerima sumbangan daging korban daripada Helping Hand for Relief and Development sempena Aidiladha Program yang berlangsung selama tiga hari ini mengorbankan lima ekor ...
Masak Semua Daging Korban Buat Kenduri

Masak Semua Daging Korban Buat Kenduri

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 362 hits
Soalan Apakah sah korban jika tuan korban memasak semua daging korbannya dan diajak orang datang memakannya atau dimasak semua daging korbannya untuk kenduri pernikahan anaknya Jawapan Tujuan ibadah korban ialah bersedekah dagingnya kepada ...
Sup Tulang Menu Pertama Selepas Dapat Daging Korban

Sup Tulang Menu Pertama Selepas Dapat Daging Korban

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 410 hits
hai assalammualaikumSup Tulang Menu Pertama Selepas Dapat Daging Korban Hari Raya Aidiladha tempat nad biasa je Lepas solat AidilAdha tengok orang sembelih lembu Lepas tu duduk la dalam rumah senyap senyap hahaa Bestnya sebab adik beradik s...
Pm Sumbangkan 5 Ekor Lembu Untuk Korban Turut Agihkan Daging Kepada Penduduk

Pm Sumbangkan 5 Ekor Lembu Untuk Korban Turut Agihkan Daging Kepada Penduduk

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 202 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
4 Menu Daging Korban Yang Campak Campak Siap Masak Sedap Sungguh Wei

4 Menu Daging Korban Yang Campak Campak Siap Masak Sedap Sungguh Wei

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 662 hits
Esok dah Aidil Adha ada yang berkira kira nak masak ada dengan daging korban Kalau tengah mencari menu yang ringkas sedap dan cepat dimasak ini RASA kongsikan empat resipi bercita rasa Malaysia yang gerenti tak perlu tunggu dapur lama punya...
Rezeki Daging Korban

Rezeki Daging Korban

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 291 hits
Rezeki Daging Korban dari kampung Rezeki daging korban pada hari raya Haji kan Penuh peti ais mak dengan daging Balik The post appeared first on
Cara Pembahagian Daging Korban

Cara Pembahagian Daging Korban

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 214 hits
Pembahagian daging korban terbahagi kepada dua jenis iaitu sembelihan korban wajib dan sembelihan sunat seperti yang berikut Pembahagian daging korban wajib atau nazarWajib semua dagingnya termasuk kulit dan tanduk disedekahkan kepada orang...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Effective Market Research On A Budget

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia