Tak Cukup Tidur Boleh Menyebabkan Kematian




TAK CUKUP TIDUR BOLEH MENYEBABKAN KEMATIAN | Saya cukup marah kalau anak-anak tidur lewat terutamanya hari sekolah. Diaorang bangun jam 6 pagi jadi jam 10 malam  tu patutnya anak-anak dah lena. Memang anak-anak pun faham benda ni sebab sejak diaorang mula bersekolah saya dah tetapkan peraturan ni.

Bila tidur awal, baru lah dapat tidur yang cukup. Kalau tidur lewat lepas tu jam 6 pagi dah nak kena bangun, agak-agak cukup ke tidur kurang dari 8 jam? Tak kira sama ada kanak-kanak hingga lah orang tua, semua memerlukan tidur yang cukup.

Kalau  keluar kemana-mana saya akan pastikan kami sampai ke rumah sebelum jam 10 malam. Ada masanya tersekat dalam kesesakan jalan, saya akan suruh anak-anak tidur sebelum sampai ke rumah.Anak-anak saya sangat aktif jadi memang perlukan tidur yang cukup.

Begitu juga dengan suami saya. Bila dia tidur saya pastikan dia tak diganggu anak-anak. Anak-anak pun dah besar dan faham yang ayah diaorang nak tidur. Cuma si adik tu kadang-kadang merajuk jugak la bila ibu ni marah dia asyik keluar masuk bilik waktu ayah nya tidur.

Kesan Buruk Tak Cukup Tidur

Hilang tumpuanBila kita kekurangan tidur atau tidur lewat kemungkinan besar kita akan mengalami kesukaran untuk menumpukan perhatian. Kesihatan kognitif memain kan peranan penting dalam berfikir dan mengingati sesuatu.

Kurang tidur boleh mengganggu perhatian, kewaspadaan, tumpuan, penaakulan dan penyelesaian masalah. Ini seterusnya mempengaruhi kemampuan belajar. Ia juga boleh memberi kesan negatif kepada ingatan jangka pendek dan jangka panjang.

Kita juga akan mengalami kesukaran untuk mengawal mesin atau kenderaan sekaligus mengganggu aktiviti harian dan pekerjaan kita.

Risiko serangan jantungRehat dan tidur yang betul sangat penting untuk kesihatan jantung. Kurang tidur mendedahkan kita pada risiko yang tinggi untuk mendapat penyakit kardiovaskular — tidak kira usia, berat badan, merokok atau pun tidak  dan tabiat bersenam kita.

Tidur memainkan peranan penting dalam kemampuan tubuh untuk memperbaiki saluran darah dan jantung

Satu kajian tahun 2000 mendapati bahawa kurang tidur mengakibatkan peningkatan tekanan darah dan penurunan aktiviti saraf simpatik otot.

Kekurangan tidur jangka pendek juga mengubah tekanan darah, keradangan dan hormon ke arah yang diakui menyumbang kepada perkembangan penyakit kardiovaskular, yang paling penting, aterosklerosis.

Orang yang tidur kurang dari 6 jam mempunyai risiko penyakit jantung koronari dan strok yang lebih besar dibandingkan dengan mereka yang tidur 7 hingga 8 jam setiap malam.

Pada masa yang sama, terlalu banyak tidur juga mengakibatkan kesihatan jantung yang buruk.

Melemahkan sistem imun dalam badanKurang tidur juga boleh mempengaruhi sistem imun. Apabila sistem kekebalan tubuh tidak berfungsi dengan baik, tubuh  mudah diserang oleh virus dan bakteria

Ketika tidur, sistemimun kita melepaskan protein yang disebut sitokin dan antibodi melawan jangkitan lain yang melindungi tubuh daripada jangkitan atau keradangan.

Kurang tidur menyebabkan pengeluaran sitokin berkurang, yang seterusnya mengurangkan keupayaan tubuh untuk bertindak balas terhadap selesema atau jangkitan bakteria.

Kurang tidur boleh membuat kita lebih mudah terkena selesema

Menyebabkan kemurunganKekurangan tidur sering dikaitkan dengan kemurungan. Ini membawa kepada perubahan ketara dalam fungsi neurotransmitter otak, yang merupakan salah satu sebab di sebalik kemurungan. Kadang-kadang, kemurungan juga boleh mempengaruhi kemampuan seseorang untuk tidur.Orang yang didiagnosis mengalami kemurungan cenderung tidur kurang dari 6 jam pada waktu malam. Sebenarnya, insomnia sering menjadi salah satu gejala kemurungan pertama.Dalam kajian 2009 yang diterbitkan dalam International Journal of Psychiatry in Clinical Practice, 97 peratus daripada 531 pesakit dengan kemurungan dilaporkan mengalami insomnia, salah satu masalah berkaitan tidur yang paling biasa.
Berat badan bertambahRutin tidur yang teratur membantu  mengekalkan jadual makan. Apabila tidak cukup tidur berlakupeningkatan pengeluaran hormon ghrelin. Hormon ini merangsang rasa lapar dan mengurangkan pengeluaran leptin yang menekan selera makan.

Oleh itu, kurang tidur boleh mempengaruhi kawalan selera makan dan metabolisme tenaga dan menyumbang kepada peningkatan berat badan yang ketara.

Meningkatkan Risiko DiabetisKekurangan tidur jangka panjang dan bahkan terlalu banyak tidur meningkatkan risiko menghidap penyakit kronik termasuk diabetes.Tempoh tidur 6 jam atau kurang, atau 9 jam atau lebih, dikaitkan dengan peningkatan prevalensi diabetes mellitus dan gangguan intoleransi glukosa.
Merosak kan kulitHanya memerlukan satu malam  dengan tidur yangtidak cukup untuk menyebabkan mata bengkak, lingkaran hitam di bawah mata dan kulit pucat. Bayangkan jika kita tidak cukup tidur selama seminggu.Bukan kah kesan nya pad kulit akan lebih teruk lagiKurang keanjalan kulit boleh menjadikan lingkaran bawah mata menjadi gelap, kedutan dan garis-garis halus kelihatan lebih ketara. Selain itu, kurang tidur mengurangkan keupayaan kulit pulih setelah terdedah kepada cahaya matahari.
kematian mengejut diusia mudaSeperti bernafas, tidur adalah keperluan asas manusia. Tidak mungkin bertahan lama tanpa tidur kerana kurang tidur hanya untuk beberapa malam boleh menyebabkan lebih dari 700 perubahan genetik yang dapat mempengaruhi kesihatan dengan ketara.Sebenarnya, mereka yang tidak mendapat rehat yang cukup dan tidur secara berkala mempunyai kadar kematian yang lebih tinggi daripada mereka yang cukup tidur.Tidur terlalu banyak dan tidur terlalu sedikit menyebabkan risiko kematian kerana kesan pada kesihatan kardiovaskular dan masalah lain.
Pengalaman mereka yang mempunyai ahli keluarga dan kenalan yang meninggal dunia akibat kurang tidur





Semua orang akan mengalami keadaan dimana tidak dapat tidur yang cukup. Tapi cubalah untuk menguruskan masa dengan baik agar mengimbangi masa tidur kita bagi mengurangkan risiko kematian dan masalah kesihatan lain nya. Terima kasih kerana membaca artikel Tak cukup tidur boleh menyebabkan kematian. Semoga bermanfaat untuk semua.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.dianarashid.com/2020/09/tak-cukup-tidur-boleh-menyebabkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketahui Bahaya Tidur Dalam Kereta Dan Bagaimana Gas Karbon Monoksida Boleh Membunuh

Ketahui Bahaya Tidur Dalam Kereta Dan Bagaimana Gas Karbon Monoksida Boleh Membunuh

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 253 hits
Bila perjalanan jauh mesti ada diantara kita yang akan berhenti di mana mana hentian rehat untuk lelapkan mata buat seketika kerana mata terasa letih Bukan apa hanya untuk rehatkan diri sementara akan meneruskan pemanduan Tetapi tahukah and...
Tidur Lampu Terbuka Boleh Sebabkan Kegemukan

Tidur Lampu Terbuka Boleh Sebabkan Kegemukan

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 145 hits
Adakah anda lebih suka tidur dengan lampu terbuka atau televisyen dipasang fikirkan semula Kajian terkini yang melibatkan 43 722 wanita mendapati individu yang tidur dalam keadaan TV atau lampu terpasang dikaitkan dengan Peningkatan 5kg ber...
Ubat Ubat Yang Boleh Menyebabkan Alahan Teruk

Ubat Ubat Yang Boleh Menyebabkan Alahan Teruk

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 142 hits
UBAT UBAT YANG BOLEH MENYEBABKAN ALAHAN TERUK Orang ramai boleh mengalami alahan kepada mana mana ubat akan tetapi terdapat sebahagian ubat yang lebih kerap menyebabkan alahan berbanding ubat ubatan lain Antibiotik merupakan punca alahan ya...
Bahaya Punca Kematian Tidur Dalam Kereta Take Note Guys

Bahaya Punca Kematian Tidur Dalam Kereta Take Note Guys

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 373 hits
Sedih kami menerima berita 4 sekawan yang berehat di dalam kereta 2 daripadanya telah meninggal dunia akibat keracunan karbon monoksida dan 2 lagi sedang dirawat di ICU Kami ucapkan takziah kepada ahli keluarga yang terlibat Di sini kami me...
Minum Kopi Boleh Menyebabkan Tahap Kolestrol Yang Tinggi

Minum Kopi Boleh Menyebabkan Tahap Kolestrol Yang Tinggi

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 147 hits
MINUM KOPI BOLEH MENYEBABKAN TAHAP KOLESTROL YANG TINGGI Kebanyakan kita minum kopi setiap pagi Tetapi bolehkah kopi yang kita minum meningkatkan kolestrol dalam tubuh kita Kopi O yang kita minum selalunya tidak ada mengandungi kolestrol Na...
Jakarta Kembali Terapkan Psbb Ini Yang Boleh Dan Tidak Boleh Dilakukan

Jakarta Kembali Terapkan Psbb Ini Yang Boleh Dan Tidak Boleh Dilakukan

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 75 hits
Gubernur DKI Jakarta Anies Baswedan memutuskan untuk kembali menerapkan Pembatasan Sosial Berskala Besar secara ketat Anies memutuskan menarik rem darurat karena jumlah kasus virus corona di Jakarta terus meningkat dalam beberapa bulan tera...
Abai Sop Kenduri Boleh Membawa Padah

Abai Sop Kenduri Boleh Membawa Padah

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 174 hits
sumber Portal Harian MetroSOP dibuat bukan untuk menyusahkan tetapi untuk melindungi kita kita semua daripada jangkitan virus maut Covid 19 Sekurang kurangnya sediakan kod QR My Sejahtera bagi memudahkan KKM untuk menjejak mereka yang mungk...
Kilang Haram Boleh Beroperasi Kerana Dasar Kerajaan Negeri Rumah Haram Diroboh

Kilang Haram Boleh Beroperasi Kerana Dasar Kerajaan Negeri Rumah Haram Diroboh

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 84 hits
byAssistant Editor September 10 2020KUALA LUMPUR Aktiviti perniagaan kilang tanpa kebenaran berterusan sehingga hari ini adalah kerana ada yang mengambil kesempatan terhadap dasar yang ditetapkan oleh Kerajaan Negeri Selangor Sejak 2012 ker...
Terkini Sebahagian Besar Mp Umno Tolak Cadangan Mat Maslan Jejas Nama Parti

Pembayaran Bpn 2 0 Fasa Kedua Akan Dibayar Mengikut Jenis Bank Ini Status Bayaran Mengikut Jenis Bank Yang Anda Daftar

15 Diy Decor Ideas You Can Make For The Boys Room

Magicopper Mask Kknekki Berkualiti Tinggi Dari Korea

New Order Product

Pecah Rekod Cristiano Ronaldo Catat Sejarah Sebagai Penjaring Gol Sepanjang Zaman

Tab Percuma Ebit Lew Sediakan No Telefon Bagi Pelajar Memerlukan

Menolak Upah Berikut Sosok Dibalik Arsitek Pembangunan Masjidil Haram



Ini Cara Mudah Semak Dan Tuntut Wang Tak Dituntut Milik Anda Secara Online

Operasi Hardtrack Ujian Senjata Nuklear Amerika Syarikat di Atmosfera Bumi Pada 1959

Info Dan Sinopsis Drama Rahimah Tanpa Rahim Slot Akasia TV3

Krisis Perlembagaan 1988 Pertembungan Dr Mahathir Melawan Tun Salleh Abas

Anda Boleh Sewa Negara Ini Dengan Harga RM283 150 Untuk Satu Malam


Iktibar Yang Boleh Anda Ambil Dari Kejadian Kemalangan Jalanraya Yang Banyak Berlaku Saban Hari

Cara Daftar Ssm Online Untuk Perniagaan Enterprise Di Ezbiz

Cara Simpan Daun Sup

Mohon Doanya Dari Seluruh Masyarakat Untuk Kesembuhan Habib Rizieq

Vaksin Covid 19 Hukum Ditetapkan Selaras Pandangan Tokoh Ilmuwan Islam Dunia Zulkifli

Batalkan Cuti Taipusam Kedah Pas Perlu Pertahan Sanusi