Tak Boleh Pergi Bazar Ramadan Terawih Di Rumah Mungkin Tak Boleh Balik Kampung Pm


Baru sebentar tadi Perdana Menteri Kita, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akan dilanjutkan dari 15 April sehingga 28 April.
Dalam kenyataan itu juga beliau ada menyebut bahawa masyarakat di Malaysia amnya mungkin tidak dapat menjalani kehidupan seperti dahulu lagi. Tempoh PKP ini juga mungin akan berlanjutan selama beberapa bulan untuk pastikan penularan wabak ini dapat diatasi seratus peratus.

“Apa yang saya hendak sebutkan di sini ialah kita mesti bersedia untuk berhadapan dengan situasi ini bagi satu tempoh masa yang agak lebih lama. Ianya mungkin 4 berlarutan untuk tempoh beberapa bulan, sebelum kita dapat betul-betul pastikan penularan wabak ini diatasi seratus peratus.
“Itupun kehidupan kita mungkin tidak boleh kembali seperti sediakala. Selagi virus ini masih ada, amalan penjarakan sosial mesti diteruskan. Kita mesti sentiasa menjaga kebersihan diri. Elakkan sebarang perhimpunan. Hindari tempat yang sesak.
Tidak Dapat Jalani Ibadah Puasa Seperti Kebiasaan “Bulan Ramadan akan menjelang tiba tidak lama lagi. Kita tidak boleh ke bazar Ramadhan untuk membeli juadah berbuka puasa, tidak boleh ke masjid untuk berterawih. Jadi berterawih lah di rumah bersama keluarga. Mungkin juga kita tidak boleh balik ke kampung seperti biasa.

“Walaupun sukar untuk kita bayangkan perkara ini, tetapi inilah kenyataan yang akan kita hadapi,” ujar beliau.
Sekolah Tidak Akan Dibuka Lebih Awal  Dalam pada itu Perdana Menteri turut menyatakan bahawa sekolah juga tidak akan dibuka lebih awal sehingga keadaan benar-benar pulih. Pihak Kementerian diminta untuk melaksanakan inisiatif pembelajaran dari rumah atau home based learning sepanjang tempoh kawalan pergerakan ini, dan mungkin untuk tempoh yang seterusnya sehinggalah sekolah dibuka.
“Saya juga baca komen-komen ibu-bapa di facebook. Ramai yang mahu penutupan sekolah dilanjutkan lagi. Ibu-bapa rata-rata bimbang tentang keselamatan anak-anak. Saya pun ada cucu yang bersekolah. Seperti saudara-saudari saya pun bimbang juga. Semua orang sayangkan anak. Cucu lebih lagilah sayangnya.
“Ringkasnya, kehidupan kita untuk bulan-bulan atau tahun yang mendatang ini tidak akan kembali seperti biasa. Kita akan menjalani kehidupan dengan “the new normal” atau kebiasaan baharu. Apa yang biasa kita buat dahulu, tak boleh kita buat lagi.
“Jadi, sekolah mungkin tidak akan dibuka lebih awal. Kita mungkin akan tangguhkan dahulu sesi persekolah sehinggakan kita benar-benar yakin keadaan telah kembali pulih.
“Sementara itu, anak-anak kita perlu belajar di rumah. Saya telah minta Kementerian Pendidikan supaya melaksanakan inisiatif pembelajaran dari rumah atau home based learning sepanjang tempoh kawalan pergerakan ini, dan mungkin untuk tempoh yang seterusnya sehinggalah sekolah dibuka.

“Walaupun keadaan di negara kita insyaAllah akan kembali pulih dengan langkahlangkah yang sedang diambil, kita mesti ingat bahawa bukan negara kita sahaja yang terkesan dengan wabak ini. Seluruh dunia terkesan termasuklah negara-negara jiran.”
Praktik “The New Normal” dalam kehidupan lepas PKP Dalam teks ucapan tersebut juga, Perdana Menteri turut memberikan contoh mudah kehidupan luar kebiasaan yang boleh dipraktikkan oleh semua orang setelah tamatnya tempoh PKP.
“Contoh mudahnya, berjabat tangan. Kalau dulu berjabat tangan bila berjumpa adalah satu perkara yang biasa dibuat. Kalau tak dibuat ianya dianggap janggal, atau tak beradab. Tetapi sekarang ini lain. Kita tak boleh berjabat tangan bila berjumpa untuk mengelakkan jangkitan virus. Mungkin kita tunduk sahaja sebagai tanda hormat. Ini adalah “the new normal”, atau kebiasaan baharu.
“Begitu juga perkara yang kita tak biasa buat sebelum ini seperti basuh tangan. Sekarang dan untuk masa yang akan datang kita mesti biasakan membasuh tangan dengan lebih kerap. Gunakan sabun, hand sanitizer dan sebagainya. Juga memakai face mask.
“Banyak lagi contoh-contoh lain yang tak perlu saya sebut kerana saya fikir saudara-saudari faham maksud kebiasaan baharu yang mesti kita amalkan dalam menjalani kehidupan seharian untuk tempoh yang mendatang.”
The Fight Is Still On Sebelum menamatkan sidang akhbar tersebut, Perdana Menteri turut menyatakan bahawa menjaga keselamatan nyawa rakyat adalah tanggungjawab beliau. Setiap nyawa adalah berharga tidak kira tahap usia.
Beliau juga menyeru untuk sama-sama menjaga kesihatan diri, keluarga dan orang-orang sekeliling dengan mematuhi PKP.

“Sebagai Perdana Menteri, saya bertanggungjawab menjaga keselamatan nyawa saudara-saudari. Setiap nyawa adalah berharga. Baik bayi, orang muda, orang dewasa atau warga emas, semuanya bernilai. Kehilangan satu nyawa kerana virus ini bukan bererti kehilangan kepada suami, isteri, anak-anak atau keluarga terdekat sahaja, tetapi juga satu kehilangan besar buat negara.
“Kerana itu, marilah kita bersama-sama menjaga kesihatan diri kita, keluarga kita dan orang-orang di sekeliling kita dengan mematuhi perintah kawalan pergerakan.
“Let me remind you that the war on COVID-19 is not yet over. The fight is still on. We are doing well so far, so just uplift your spirit and continue to fight. If we persevere, insyaAllah we will win.
“Saya bertuah kerana anda semua adalah insan yang berdisiplin dan patuh kepada undang-undang. Tahap pematuhan PKP di negara kita adalah tinggi dan ini 7 menunjukkan saudara-saudari semua faham akan kepentingan menjaga kesihatan dan keselamatan diri.
“Teruskanlah sikap yang terpuji ini. Teruslah berusaha, berdoa dan bertawakkal. InsyaAllah kita akan berjaya mengharungi ujian ini bersama-sama. Kepada Allah jualah kita berserah,” ujar beliau sebelum menamatkan perutusan khas sebentar tadi.
 
 
 
The post “Tak Boleh Pergi Bazar Ramadan, Terawih Di Rumah & Mungkin Tak Boleh Balik Kampung” – PM appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-boleh-pergi-bazar-ramadan-terawih-di-rumah-mungkin-tak-boleh-balik-kampung-pm/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mungkin Boleh Adakan E Bazar Ramadan Makanan Dihantar Ke Rumah Dr Noor Hisham

Mungkin Boleh Adakan E Bazar Ramadan Makanan Dihantar Ke Rumah Dr Noor Hisham

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 203 hits
Kemungkinan konsep E Bazar Ramadan boleh diwujudkan bagi menggantikan bazar Ramadan sedia ada yang bakal menjelang kurang dua bulan dari sekarang menurut Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah Ini berikutan amalan perhimpuna...
Tidak Boleh Terawih Di Masjid Kunjungi Bazar Ramadan Seperti Dulu Pm

Tidak Boleh Terawih Di Masjid Kunjungi Bazar Ramadan Seperti Dulu Pm

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 253 hits
Susulan daripada perlanjutan Perintah Kawalan Pergerakan membuatkan ramai yang kecewa tetapi ini merupakan satu langkah untuk mencegah penularan wabak Covid 19 Bulan Ramadan tidak lama lagi mesti ada yang merindui suasana bazar Ramadan dan ...
Tak Larat Dah Isteri Malas Balik Kampung Sendiri Asyik Jadi Tukang Kemas Rumah

Tak Larat Dah Isteri Malas Balik Kampung Sendiri Asyik Jadi Tukang Kemas Rumah

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 415 hits
Apabila kita pulang ke kampung seharusnya kita merasa seronok Tak kisahlah jika kita balik ke kampung sendiri mahupun rumah mertua Auranya bila kita balik ke rumah orang tua sukar diungkapkan dengan kata kata Melihat wajah tua ibu ayah dan ...
Pelbagai Juadah Bazar Ramadan Kini Boleh Didapati Di Grabfood Dan Grabexpress

Pelbagai Juadah Bazar Ramadan Kini Boleh Didapati Di Grabfood Dan Grabexpress

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 335 hits
Dengan kerjasama antara Grab Malaysia dengan kerajaan Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur anda kini boleh menikmati perkhidmatan makanan ketika Ramadan dengan selesa dan selamat Menariknya lagi anda boleh menikmati diskaun sehingg...
Menteri Kesihatan Dua Timbalannya Sudah Boleh Balik Kampung Tanam Jagung

Menteri Kesihatan Dua Timbalannya Sudah Boleh Balik Kampung Tanam Jagung

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 394 hits
SHAHBUDIN HUSIN Perlantikan Dr Jemilah Mahmood sebagai Penasihat Khas kepada Perdana Menteri mengenai kesihatan awam bukanlah sesuatu yang biasa sebenarnya Ini kerana bukan saja pertama kali dalam sejarah negara seorang Perdana Menteri memp...
Tak Boleh Terawih Di Masjid Buat Je Di Rumah Dengan Family Ikut Cara Mudah Ni

Tak Boleh Terawih Di Masjid Buat Je Di Rumah Dengan Family Ikut Cara Mudah Ni

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 570 hits
Tahun ini kita akan menyambut kedatangan bulan Ramadan dalam tempoh PKP Semua sedia maklum salah satu keindahan dalam bulan ini adalah mengerjakan solat terawih Memandangkan rakyat Malaysia ditegah untuk mengadakan perhimpunan beramai ramai...
Menguak Fakta Di Balik 3 Mitos Pusar Anak Yang Mungkin Sering Kamu Dengar Nggak Boleh Asal

Menguak Fakta Di Balik 3 Mitos Pusar Anak Yang Mungkin Sering Kamu Dengar Nggak Boleh Asal

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 216 hits
Demi mengikuti tradisi bisa bisa bagian ini malah infeksi Makanya yuk simak faktanya dulu
30 Link E Bazar Ramadan Online Di Kl Selangor Anda Boleh Follow Puasa Ini

30 Link E Bazar Ramadan Online Di Kl Selangor Anda Boleh Follow Puasa Ini

papar berkaitan - pada 11/4/2020 - jumlah : 622 hits
Disebabkan perintah kawalan pergerakan yang masih berjalan sehingga menjelang ramadan selepas pengumuman PM kita di hari ke sepuluh PKP kedua dan hampir seluruh negeri di Malaysia membuat keputusan untuk membatalkan penganjuran bazar ramada...
Tak Dibenarkan Balik Kampung Sambut Ramadan

Tak Dibenarkan Balik Kampung Sambut Ramadan

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 564 hits
COVID 19Penugasan dan Penguatkuasaan PKP oleh Balai Polis Central IPD Timur Laut di Lebuh Carnavon FOTO IPD Timur LautKUALA LUMPUR Orang ramai tetap tidak dibenarkan pulang ke kampung untuk menyambut Ramadan ketika Perintah Kawalan Pergerak...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Utilizing Crowdfunding For Business

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Hiburan Sumpah You Don T Love Me Anymore Tular Video Rakaman Voice Note Aliff Aziz Merayu Pada Sarah Yasmine

Aku Terjaga Nak Bancuh Susu Anak Sekali Aku Nampak Suami Dan Mak Belum Tidur Rupanya

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka