Tajuddin Sukar Pertahan Pasir Salak Tanpa Sokongan Umno Pakar Politik


agendaily.com30/06/2022
Ahli Parlimen Pasir Salak Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman.
Pakar politik menolak dakwaan Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman bahawa beliau boleh mempertahankan kerusi Parlimen Pasir Salak walaupun tanpa sokongan daripada UMNO, hanya berdasarkan rekod tiga penggalnya.

Menurut mereka, kejayaan Tajuddin di kawasan Parlimen itu adalah berdasarkan peranannya sebagai pemimpin UMNO, dan mempunyai kebarangkalian rendah untuk mengulangi kejayaan itu sama ada sebagai calon Bebas atau PAS.

Felo kanan Akademi Penyelidikan Strategik Nusantara (NASR) Profesor Madya Dr Azmi Hassan menegaskan bahawa Pasir Salak telah menjadi kerusi UMNO sejak penubuhannya pada 1984, beberapa dekad sebelum Tajuddin mula menang pada 2008.

“UMNO memainkan peranan kritikal dalam membantu semua calon sebelum ini, termasuk Tajuddin untuk memenangi kerusi Pasir Salak.

“Jika Tajuddin mahu mempertahankan kerusi itu dengan bertanding Bebas maka dia akan menghadapi banyak masalah.

“Menggunakan popularitinya sahaja sebagai ahli Parlimen tiga penggal tidak akan dapat membantu mendapatkan undi yang mencukupi,” katanya memetik laporan Malay Mail, hari ini.

Walaupun Tajuddin berkata beliau boleh menerima tawaran daripada kepimpinan PAS untuk bertanding, Azmi menegaskan pemimpin UMNO itu tidak mungkin mendapat sokongan daripada penyokong parti Islam berkenaan.

“Jadi, saya rasa semuanya hilang untuk Tajuddin,” kata Azmi.

Terdahulu, Tajuddin pada sidang media setelah disingkir daripada kerusi ahli Majlis Tertinggi (MT) dan mengkritik Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, berkata beliau mampu mempertahankan kerusi Pasir Salak tanpa sokongan parti itu.

Tajuddin berkata, sokongan kepada beliau tetap kuat biarpun ketika tsunami politik berlaku pada pilihan raya umum (PRU) sebelum ini.

“Kalau mereka (UMNO) berkasar, saya boleh berkasar tanding Bebas, masa ‘tsunami’ (politik) pun sokongan (saya) naik, tak pernah kalah,” katanya ketika sidang media pada Isnin lalu.

Sementara itu, Malay Mail turut memetik penganalisis politik veteran Profesor Dr Ahmad Atory Hussain sebagai berkata dakwaan Tajuddin itu tidak meyakinkan kerana penyokong UMNO lazimnya mengundi parti itu berbanding calon.

Keadaan menjadi lebih buruk bagi Tajuddin apabila bahagian UMNO di bawahnya di Pasir Salak menjadi retak selepas PRU 2018.

“Sejak itu, ahli parti berpecah kepada kumpulan, ada yang berkelompok menjadi pemimpin lain dalam UMNO bahagian.

“Dalam kata lain, Tajuddin tidak mempunyai sokongan padu di kalangan ahli di bahagiannya sendiri. Ramai pemimpin bahagian telah dipecat atau keluar parti dan menyertai sama ada PAS, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) atau AMANAH,” jelasnya.

Penganalisis politik Universiti Tunku Abdul Rahman Teh Boon Teck pula dipetik sebagai berkata Tajuddin mempunyai peluang mempertahankan kerusi itu jika beliau dapat meyakinkan semua penyokong PAS untuk menyokongnya pada PRU akan datang.

Bergantung kepada perkembangan politik dari sekarang hingga PRU-15, beliau juga berkata populariti UMNO sendiri sekarang ini boleh jatuh pada masa itu.

Teh bagaimanapun mengakui Tajuddin masih perlu memecah-belahkan undi UMNO untuk mengekalkan harapan ini.

“Tetapi kenyataan beliau daripada sidang media baru-baru ini telah menyinggung perasaan ramai pemimpin (UMNO),” katanya.

Walaupun Tajuddin sebagai calon Bebas tidak akan mempunyai peluang sangat baik untuk menang, Naib Canselor Universiti Sultan Azlan Shah (USAS) Prof Tan Sri Nordin Kardi dipetik sebagai berkata beliau masih boleh menyusahkan mana-mana calon UMNO.

Bergantung pada bagaimana setiap calon meletakkan dirinya dalam isu ekonomi, beliau berkata Tajuddin mungkin boleh mendapatkan sokongan pengundi bukan pemastautin serta golongan muda dan belum membuat keputusan.

“Kumpulan pengundi ini tidak ada rasa sayang kepada Tajuddin. Kandungan dan strategi berkempen akan menentukan siapa yang akan memenangi kerusi itu. Kawasan pilihan raya tidak begitu maju.

“Hasil ekonomi utamanya ialah beras dan kelapa sawit. Calon seharusnya memahami gaya hidup dan cara pemikiran pengundi. Apa yang boleh ditawarkan kepada mereka? Pengundi luar pasti ingin tahu apakah peluang yang diberikan kepada kampung mereka,” katanya.

Bagaimanapun, Azmi berpendapat keretakan antara UMNO dan Tajuddin tidak mungkin menjadi lebih besar.

Beliau meramalkan bahawa ketegangan itu akan reda sebaik sahaja Tajuddin berlepas ke Indonesia di mana dia akan menjadi duta Malaysia, sekali gus menamatkan kemelut itu


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/06/tajuddin-sukar-pertahan-pasir-salak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Tawar Tajuddin Tanding Tiket Pn Pertahan Pasir Salak

Pas Tawar Tajuddin Tanding Tiket Pn Pertahan Pasir Salak

papar berkaitan - pada 25/6/2022 - jumlah : 244 hits
agendaily com25 06 2022Pesuruhjaya PAS Perak Razman Zakaria PAS Perak menawarkan Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman peluang untuk mempertahankan kerusi Parlimen Pasir Salak pada Pilihan Raya Umum Ke 15 akan datang setelah ahli politik UMNO it...
No Crisis In Umno Tajuddin S Removal Normal Puad Tells Annuar

No Crisis In Umno Tajuddin S Removal Normal Puad Tells Annuar

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 151 hits
Puad Zarkashi has told Annuar Musa it is normal for Umno to remove and replace members appointed to the Supreme Council PETALING JAYA An Umno leader has hit out at Ketereh MP Annuar Musa for warning that Tajuddin Abdul Rahman s removal from...
Tajuddin S Removal Not A Sign Of Umno Rift Says Party Veep

Tajuddin S Removal Not A Sign Of Umno Rift Says Party Veep

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 146 hits
Umno vice president Mahdzir Khalid denies there is any Umno crisis or rift because of Tajuddin Abdul Rahman s removal from the Supreme Council PETALING JAYA Umno vice president Mahdzir Kahlid says the removal of Tajuddin Abdul Rahman from t...
Pemecatan Tajuddin Petunjuk Umno Bakal Pecah Besar

Pemecatan Tajuddin Petunjuk Umno Bakal Pecah Besar

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 170 hits
Pemecatan Tajuddin Abdul Rahman sebagai ahli MT UMNO di saat saat parti itu makin meningkatkan tekanan agar Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob segera membubarkan Parlimen isyarat paling mudah difahami daripadanya ialah perpecahan lebih bes...
Isham Gets Appointed To Replace Tajuddin On Umno Supreme Council

Isham Gets Appointed To Replace Tajuddin On Umno Supreme Council

papar berkaitan - pada 25/6/2022 - jumlah : 200 hits
Former Selangor BN information chief Isham Jalil has been appointed as an Umno supreme council member replacing the recently sacked Tajuddin Abdul Rahman Isham 46 holds a degree in public policy from Harvard University Earlier supreme counc...
Tidak Wajar Pecat Memecat Berlaku Dalam Umno Kata Shahidan Selepas Tajuddin Disingkir

Tidak Wajar Pecat Memecat Berlaku Dalam Umno Kata Shahidan Selepas Tajuddin Disingkir

papar berkaitan - pada 26/6/2022 - jumlah : 133 hits
agendaily com25 06 2022Ketua UMNO Bahagian Arau Datuk Seri Shahidan Kassim kesal dengan budaya pecat memecat dalam UMNO Budaya tindakan pecat memecat dalam UMNO tidak sepatutnya berlaku kata Datuk Seri Shahidan Kassim selepas Ahli Parlimen ...
After Public Attack On Umno Leaders Takiyuddin Says Tajuddin Free To Join Pas Now

After Public Attack On Umno Leaders Takiyuddin Says Tajuddin Free To Join Pas Now

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 236 hits
PAS secretary general Datuk Seri Takiyuddin Hassan today said Pasir Salak Member of Parliament Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman can join PAS at any time to continue his political career Bernama photo KAMPAR Pasir Salak Member of Parliam
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan