Pemecatan Tajuddin Petunjuk Umno Bakal Pecah Besar


 
Pemecatan Tajuddin Abdul Rahman sebagai ahli MT UMNO di saat-saat parti itu makin meningkatkan tekanan agar Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob segera membubarkan Parlimen, isyarat paling mudah difahami daripadanya ialah perpecahan lebih besar kian hampir mendekati ambang pintu.
Tindakan Zahid Hamidi memecat Ahli Parlimen Pasir Salak dan Duta Besar ke Indonesia hanya beberapa jam sebelum mesyuarat MT UMNO malam Jumaat lalu, sekaligus mengundang kaitan dengan ketidakhadiran Ismail Sabri dalam mesyuarat itu.
Sebagaimana yang diketahui dan bukan lagi rahsia, Tajuddin adalah penyokong kuat Ismail Sabri yang secara terbuka berani menunjukkan pendirian tidak setujunya terhadap kepimpinan Zahid Hamdi dalam beberapa isu.
Keputusan Ismail Sabri tidak hadir dalam mesyuarat itu tentu saja kerana beliau ingin meredakan keadaan berhubung desakan kluster mahkamah mahu PRU diawalkan, tambahan lagi Isham Jalil yang merupakan pendokong kuat Najib Razak diumumkan sebagai pengganti Tajuddin.
Jika pemimpin lain, misalnya yang berjawatan Ketua UMNO Bahagian dilantik menggantikan Tajuddin dan bukan Isham Jalil yang diketahui seorang yang totok Najib serta tiada sebarang jawatan dalam mana-mana hireaki kepimpinan, kebarangkalian untuk Ismail Sabri hadir mesyuarat MT mungkin masih ada.
Begitu pun, tidak hadir dan tidak melayan buat seketika desakan PRU awal di ketika rakyat sedang terbeban dan merungut dengan pelbagai perkara berkaitan kos sara hidup, ini boleh dikira tindakan bijaksana telah ditunjukkan oleh Perdana Menteri.
Di waktu yang sama, pemecatan Tajuddin bukan saja memberi isyarat bahawa Zahid Hamidi sedia memecat lebih ramai lagi mereka yang bersikap menentang dan tidak sebulu dengan kemahuan kepimpinan sedia ada, bahkan ia juga tidak lari daripada petunjuk semua penentang itu bakal digugurkan sebagai calon dalam PRU15 akan datang.
Dalam keadaan sekarang, jika PRU15 diadakan di ketika Zahid Hamidi masih Presiden UMNO dan Najib pula kekal sebagai “de facto” yang menguasai parti, sudah hampir pasti Tajuddin tidak akan dicalonkan lagi.
Bersamanya, tidak mustahil Annuar Musa, Shahidan Kassim, Khairy Jamaluddin dan beberapa pemimpin UMNO lain yang sealiran dengan Tajuddin dan pro Ismail Sabri, akan turut menerima nasib yang sama.
Adalah dijangkakan Zahid Hamidi akan memilih hanya mereka yang sehati sejiwa dengannya saja sebagai calon, manakala yang menentang semuanya bakal diketepikan.
Ia tidak lain, walaupun UMNO telah bersetuju meletakkan Ismail Sabri sebagai “poster boy” dalam PRU15 akan datang, Zahid Hamidi tetap mahu meletakkan dirinya lebih kukuh dan pencatur barisan kabinet jika ditakdirkan BN mampu membentuk kerajaan.
Dalam keadaan itu nanti, semua orang memahami, kehendak Zahid Hamidi dan Najib ialah mahu menjadikan Ismail Sabri sebagai “tawanannya” semata-mata.
Bagaimanapun, sebelum semua perancangan Zahid Hamidi dan Najib itu boleh direalisasikan menjadi kenyataan, perkara buruk yang paling hampir di depan mata berikutan tindak-tanduknya ketika ini ialah UMNO sedang menuju perpecahan yang serius.
Semua perpecahan itu akan menjadi tatapan kita semua apabila senarai calon diumumkan dan di ketika terbukti ramai pemimpin yang berada dalam kerajaan, tetapi tidak sehati sejiwa dengan Zahid Hamidi, digugurkan satu persatu.
Ia tidak saja akan mencetuskan rasa tidak puas hati dan mungkin pemberontakan, lebih buruk jika pemimpin UMNO yang digugurkan itu diambil pula oleh parti lain, misalnya Bersatu atau Pas, sebagai calon mereka.
Bagaimana pula jika sebagai tanda protes atas pengguguran ramai nama besar itu sebagai calon, beberapa pemimpin UMNO lain yang selama ini berdiam diri turut bertindak memihak kepada penama-penama yang digugurkan itu?
Dalam keadaan itu, masih ada lagikah peluang untuk UMNO dan BN memenangi PRU15?
Akhirnya, jika UMNO kalah sekali lagi, bukankah Zahid Hamidi yang menjadi punca parti berpecah seharusnya diletakkan semua beban kesalahan dan kekalahan? – ShahbudinHusin 26/06/2022.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/06/pemecatan-tajuddin-petunjuk-umno-bakal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tajuddin Dedah Ahli Parlimen Umno Tandatangan Sd Sokong Anwar Jadi Pm

Tajuddin Dedah Ahli Parlimen Umno Tandatangan Sd Sokong Anwar Jadi Pm

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 167 hits
BEKAS Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman mendedahkan wujud akuan bersumpah daripada Ahli Parlimen Umno bagi menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri Tajuddin berkata beliau sendiri menjadi sa...
Umno Bn Akan Menang Percuma Jika Khemah Besar Ketepikan Muhyiddin Dan Juga Bersatu

Umno Bn Akan Menang Percuma Jika Khemah Besar Ketepikan Muhyiddin Dan Juga Bersatu

papar berkaitan - pada 14/6/2022 - jumlah : 135 hits
KUANTAN Kemenangan percuma pasti menjadi milik UMNO dan Barisan Nasional jika khemah besar yang dimaksudkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad mengetepikan Tan Sri Muhyiddin Yassin dan BERSATU Ketua Bahagian BERSATU Maran Datuk Jasri Jamaludin be...
After Public Attack On Umno Leaders Takiyuddin Says Tajuddin Free To Join Pas Now

After Public Attack On Umno Leaders Takiyuddin Says Tajuddin Free To Join Pas Now

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 239 hits
PAS secretary general Datuk Seri Takiyuddin Hassan today said Pasir Salak Member of Parliament Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman can join PAS at any time to continue his political career Bernama photo KAMPAR Pasir Salak Member of Parliam
Umno Will Survive Tajuddin S Old Stories Says Council Member

Umno Will Survive Tajuddin S Old Stories Says Council Member

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 182 hits
Razlan Muhammad Rafii said Tajuddin Abdul Rahman s claims were old news which should not be entertained PETALING JAYA An Umno Supreme Council member has described as old news an expos by Tajuddin Abdul Rahman of Umno MPs signing declaration...
Tajuddin Calls Zahid Liability Says Umno Will Lose Ge If He Leads

Tajuddin Calls Zahid Liability Says Umno Will Lose Ge If He Leads

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 200 hits
Former Umno Supreme Council member Tajuddin Abdul Rahman has called on party president Ahmad Zahid Hamidi to step down saying that the latter is being a liability to Umno s survival Speaking at a press conference this afternoon the Pasir Sa...
Pendedahan Tajuddin Perang Umno Dah Bermula

Pendedahan Tajuddin Perang Umno Dah Bermula

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 117 hits
June 28 2022 Jika anda ahli apa lagi pemimpin Umno berkata jujurlah Adakah anda jangka Tajuddin Abdul Rahman akan senyap dan undur begitu saja apabila beliau digugurkan daripada Majlis Kerja Tertinggi tempoh hari Anda tahu Tajuddin bagai se...
Tajuddin Rahman Terbalikkan Tong Sampah Umno

Tajuddin Rahman Terbalikkan Tong Sampah Umno

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 166 hits
SUSUPAN PETANGTajuddin diapit oleh para penyokongnya dari Umno bahagian Pasir Salak disidang akhbarnya BERITA panas hari ini ialah sidang akhbar yang diadakan oleh bekas MT Umno yang juga ahli Parlimen Pasir Salak Tajuddin Abdul Rahman lewa...
Mat Maslan Jawab Dakwaan Tajuddin Wujud Sd Umno Sokong Anwar

Mat Maslan Jawab Dakwaan Tajuddin Wujud Sd Umno Sokong Anwar

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 152 hits
agendaily com27 06 2022Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan menjawab dakwaan Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman Datuk Seri Ahmad Maslan memberikan penjelasan berhubung dakwaan bekas ahli Majlis Tertinggi Datuk Seri Tajuddin Abdul Rah...
No Crisis In Umno Tajuddin S Removal Normal Puad Tells Annuar

No Crisis In Umno Tajuddin S Removal Normal Puad Tells Annuar

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 152 hits
Puad Zarkashi has told Annuar Musa it is normal for Umno to remove and replace members appointed to the Supreme Council PETALING JAYA An Umno leader has hit out at Ketereh MP Annuar Musa for warning that Tajuddin Abdul Rahman s removal from...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday

Building Trust In The Digital Age The Rise Of Fraud Verification Services

Kelantan Polis Tahan Empat Penjawat Awam

Dibelasah Kerana Keluar Dating Dengan Isteri Orang

New Twist In Najib S Bid To Serve Jail Term At Home As Two Ministers Dispute Claims Over Supposed Royal Order