Tahniah Kj Terus Tegas Dengan Golongan Antivaksin


 Oleh PROF DATUK DR MOHAMMAD AGUS YUSOFF

RAMAI mengkritik kenyataan Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin bertindak tegas terhadap kumpulan antivaksin. Mereka mendakwa kenyataan Khairy angkuh dan sombong kerana mengugut rakyat.
Turut mengkritik tindakan Khairy ialah ialah Ketua Pembangkang dan beberapa kumpulan pertubuhan bukan kerajaan (NGO). Mereka menyatakan jangan guna ‘paksaan’ terhadap rakyat yang enggan menerima vaksin, sebaliknya beri kesedaran kepada mereka.
Kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan beberapa NGO ini betul dari segi Perlembagaan, tetapi dari segi kesihatan dan moralnya, kenyataan ini bahaya kerana memberikan golongan antivaksin legitimasi yang salah.
Kesedaran apa lagi yang hendak diberikan kepada golongan antivaksin ini? COVID-19 ini sudah dua tahun mengurung rakyat di rumah.
Sudah 2.4 juta orang di negara kita terjangkit COVID-19 dan 28,000 orang meninggal dunia dan kesannya besar kepada kehidupan rakyat dan ekonomi negara. Apakah perlu diberikan kesedaran lagi? Kesedaran apa?
MOHAMMAD AGUS YUSOFF Saya setuju dengan pendekatan tegas Khairy terhadap golongan antivaksin. Sekurang-kurangnya Khairy mempunyai keberanian dan ketegasan untuk melakukan sesuatu yang betul untuk rakyat dan negara. Golongan antivaksin ada hak sebagai rakyat dan saya juga ada hak sebagai rakyat untuk dilindungi.
Malah, jika saya di kedudukan Khairy, saya wajibkan vaksinasi. Jika golongan ini percaya kepada ubat suplementari dan Ivermectin, itu hak dan pilihan mereka, tetapi jangan biarkan mereka bebas berkeliaran bersama dengan golongan yang telah divaksin.
Dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka, berikan hak mengundi golongan antivaksin ini, tetapi asingkan mereka di bilik berasingan dengan pengundi yang telah divaksin.
Vaksin ini adalah soal keselamatan kesihatan negara. Jika bertolak ansur lagi dengan golongan antivaksin ini, Malaysia tidak akan pernah pulih.
Bagi golongan antivaksin ini, tidak hendak ambil vaksin tidak mengapa, tetapi duduk diam sahaja di rumah dan jangan bercampur di tempat ramai.
Berhujah pun tidak ada guna kerana mereka akan selalu memberikan alasan ada ubat alternatif, hak asasi dan kebebasan individu. Mereka juga akan kata tindakan memaksa mereka menerima vaksin bertentangan dengan Nuremberg Code dan perlembagaan.
Saya letih dengan alasan golongan antivaksin ini. Bagi saya, enggan menerima vaksin adalah tidak bertanggungjawab dan menafikan hak 90 peratus rakyat yang telah divaksin untuk bebas daripada COVID-19.
(*) Penulis ialah Profesor Sains Politik di Universiti Kebangsaan Malaysia. Artikel ini dipetik dari laman Facebook beliau.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/tahniah-kj-terus-tegas-dengan-golongan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dhini Aminarti Dimas Seto Terus Berusaha Memiliki Momongan

Dhini Aminarti Dimas Seto Terus Berusaha Memiliki Momongan

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 113 hits
Hampir 12 tahun menikah Dhini Aminarti sebut bahwa tak hanya istri saja yang harus berjuang Karena itu mereka selalu bersama sama konsul ke dokter
Bitcoin Terdedah Untuk Terus Bergerak Lebih Jauh

Bitcoin Terdedah Untuk Terus Bergerak Lebih Jauh

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 137 hits
Bitcoin bergerak lebih rendah selepas kegagalannya untuk membuat paras tinggi baru yang lebih tinggi Dalam jangka pendek tekanan kekal tinggi jadi kami tidak boleh mengecualikan potensi penurunan Ia didagangkan pada 56 437 63 ketika penulis...
Malaysia Akan Terus Aktif Bawa Agenda Palestin Ismail Sabri

Malaysia Akan Terus Aktif Bawa Agenda Palestin Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 208 hits
Oleh MALAYSIA akan terus secara aktif membawa agenda Palestin ke arah merealisasikan aspirasi rakyat negara itu mencapai kebebasan Pada masa sama Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob juga menegaskan negara ini menyatakan sokongan ...
Jordan Mintah Setuju Terus Bersama Terengganu Musim 2022

Jordan Mintah Setuju Terus Bersama Terengganu Musim 2022

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 358 hits
Kuala Terengganu Seorang lagi pemain import Terengganu FC bersetuju dan telah sah untuk terus kekal bersama pasukan untuk musim hadapan Mengikut sumber memberitahu Terengganu 11 Jordan Mintah telah menurunkan tandatangan bagi pelanjutan kon...
Saya Sangat Tr4uma Terus Mandi Rasa Seperti Tak Boleh Nak Berdiri Takut Kuasa Doa Vida Syukur Lega Cik B Bebas Cov1d 19

Saya Sangat Tr4uma Terus Mandi Rasa Seperti Tak Boleh Nak Berdiri Takut Kuasa Doa Vida Syukur Lega Cik B Bebas Cov1d 19

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 232 hits
Pengasas kosmetik Datuk Seri Vida berkongsi perkembangan status kesihatan anak perempuannya Cik B yang sudah pun pulih selepas disahkan pos1tif Cov1d 19 sebelum ini Menurut Vida berkat doa serta izin Allah SWT Cik B atau nama sebenarnya Nur...
Bobby Nasution Terus Tekan Angka Covid 19 Di Medan

Bobby Nasution Terus Tekan Angka Covid 19 Di Medan

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 142 hits
Sejumlah upaya terus dilakukan guna mencegah dan mengendalikan angka kasus penyebaran Covid 19 di Kota Medan Keseriusan dan kerja keras yang dilakukan menantu Presiden Joko Widodo ini tidak sia sia angka kasus terkonfirmasi positif Covid 19...
Terus Patuh Sop Elak Tercetus Kembali Penularan Covid 19

Terus Patuh Sop Elak Tercetus Kembali Penularan Covid 19

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 159 hits
Oleh MOHD HAFIZ ABD MUTALIB KAMARUL AZMAN KHAMISARAU Pematuhan prosedur operasi standard dan kawalan perlu sentiasa dilaksanakan bagi mengelak meletusnya kembali pandemik Covid 19 khususnya dengan kemunculan varian baharu dibimbangi Omicron...
Lepas Kawen Baru Aku Dapat Tahu Lstri Tak Tahu Solat Dan Mengaji Aku Terus Lafaz Taiak 1 Pedulik Apa Aku

Lepas Kawen Baru Aku Dapat Tahu Lstri Tak Tahu Solat Dan Mengaji Aku Terus Lafaz Taiak 1 Pedulik Apa Aku

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 212 hits
Foto sekadar hiasan Aku merupakan seorang lelaki yang sangat cIiche sangat typicaI Lulusan universiti awam bekerja sebagai seorang jurutera tempatan Masa umur aku 27 tahun aku tengok kiri kanan semua orang dah kahwin Tapi aku ni kawan perem...
Tak Pernah Jumpa Terus Tunang Lepas Sebulan Kenal G4dis Terket4r Ket4r Masa Majlis

Tak Pernah Jumpa Terus Tunang Lepas Sebulan Kenal G4dis Terket4r Ket4r Masa Majlis

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 231 hits
Siapa sangka tidak pernah kenal mahupun berjumpa apatah lagi bercinta tiba tiba menjadi tunangan orang Rata rata generasi kini lebih suka untuk mencari pasangan sendiri berbanding dengan pilihan keluarga Namun sebagai ibu bapa sudah pastiny...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges

Is Anwar Ever Going To Release Najib