Tahan Maki Boleh Mati


TAHAN MAKI, HATI MATI
“Apa ni! Takkan itu pun tak tahu! Hang dah tua takkan itu pun nak aku ajaq! Hang pi betui balik semua! Buat malu aku saja ni! Sembahyang tak tinggai tapi buat kerja tak pandai!” Tengking seorang senior office pada seorang brader tua. Habis satu ofis terkejut makian tersebut berlaku di workstation dia di hadapan semua pekerja. Brader ni tunduk tak melawan.
Brader ni sebenarnya power design. Saya pernah tengok hand-drawn perspective dia buat, saya dah tahu dia bukanlah belajar dulu cukup-cukup makan lulus. Tapi ada satu episod dalam hidupnya dia meninggalkan segala pekerjaan dunia dan bersama gerakan Tabligh berdakwah. Kemudian setelah sekian lama meninggalkan senibina dia masuk semula bekerja. Saya yakin sepanjang tempoh tersebut ada ilmu archi-nya yang sudah berkarat dan ada yang tidak updated.
Disebabkan dia dah umur senior, maka segala kerja dia dikehendaki manage sendiri. Dari design hingga ke site. Dia pernah minta saya ajarkan 3D juga untuk memudahkan kerja dia. Orang dah tak hargai lukisan tangan katanya.
Saya terhutang budi pada brader ni kerana dia yang menyakinkan saya untuk masuk semula bekerja mencari rezeki kerana Allah. Setiap waktu solat dia menjadi teman karib bersama ke surau untuk solat berjemaah. “Paklan jom pi solat!” Tegurnya setiap kali saya leka bekerja.
Selepas insiden kena maki tu saya selalu nampak brader ni stayback untuk siapkan kerja. Saya cuba bantu sedikit sebanyak tetapi brader ni enggan meminta banyak bantuan. Selang sebulan, brader ni berhenti tanpa memaklumkan pada saya. Tak ada ‘farewell’ atau belanja makan kepadanya. Pergi begitu saja. Sedangkan baru minggu lepas solat Jumaat bersama dan makan di tempat biasa.
Selang seminggu, saya dapat berita brader ni diserang stroke dan jatuh koma! Saya sempat pergi melawat brader ni yang terlantar di hospital. Mukanya tenang sahaja. “Bang! Macam mana boleh jadi macam ni bang? Kenapa bang tak bagitahu saya bang nak berhenti? Abang yang cakap kita buat kerja kerana Allah. Sekarang sapa nak teman saya pi surau?” Bisik saya ke telinganya mengadu sambil mengalir air mata.
Selesai berbicara saya menyembunyi air mata dan memberanikan diri bertanya khabar pada isterinya. “Macam mana boleh jadi lagu ni kak?”
“Doktor kata dia kena hypertension. Darah beku dalam otak berlaku dalam jangka masa lama. Dia ada mengadu masalah kerja. Akak rasa sebab dia stress sangat masa nak behenti. Dia banyak hari stayback cuba siapkan segala kerjanya sebelum resign. Dia tak nak menyusahkan orang kalau dia tinggalkan kerja.” Jawab isterinya dengan tenang.
Saya jadi sangat terkilan. Kerana tidak membantu dia (walaupun dia enggan menyusahkan orang lain) di saat diperlukan. Tiba-tiba teringat saya kembali peristiwa dia kena maki. Rasa geram pula yang suka maki tu.
Seminggu selepas koma brader ini dijemput kembali kepada Penciptanya. Pada hari perkebumiannya Allah kirimkan ramai teman-teman Tablighnya berjubah putih meraikan perjalanan dia pulang. “Selamat jalan bang. Cari saya nanti bila abang dah sampai di Syurga.” Tangis saya dikuburannya.
Saya terpanggil berkongsikan kisah benar ini bila ada sahabat share berkenaan ‘tahan maki’. Bukan bertujuan mencari salah sesiapa atau mengaibkan mana-mana individu. Bagi saya ini suatu pengajaran bahawa ‘tahan maki’ ini bukanlah sesuatu yang harus dibanggakan atau sepatutnya menjadi syarat untuk berjaya. Ia sepatutnya menjadi satu aib yang sangat memalukan kerana ia mengambarkan betapa kita lemah menahan kemarahan.
Sebab itu saya lari dari orang yang suka maki bukan sebab saya tak tahan maki tetapi saya takut si maki tak tahan sakit pecah kepala bila saya hempuk dengan kerusi ataih kepala dia!
Janganlah dibanggakan sangat sikap panas baran ini dan kononnya kuat menahan maki. Sesungguhnya ia bukan sahaja mematikan hati malah menyebabkan kematian diri.
‘Marah’ is not professional
FADZLAN RIZAN JOHANI


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://faizsaaid.com/tahan-maki-boleh-mati/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Buat Cili Kisar Boleh Tahan Selama Sebulan Dan Tidak Berbau

Cara Buat Cili Kisar Boleh Tahan Selama Sebulan Dan Tidak Berbau

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 275 hits
Cili kisar ni mak mertua yang ajar Dia dulu seorang peniaga nasi berlauk dan mi yang dijual di kedai makan di Singapura Memang wangi aroma tumisan cili ni bila dimasak senang ringkas dan mudah bila bila masa nak guna Bila dah ada cili kisar...
Nak Baju Tahan Lama Ada 11 Cara Korang Boleh Ikut

Nak Baju Tahan Lama Ada 11 Cara Korang Boleh Ikut

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 263 hits
Korang mesti selalu beli baju yang mahal sikit ataupun yang berjenama untuk kualiti baju yang bagus dan korang akan rasa macam baju baju akan tahan lama Tapi bila pakai basuh sekali dua dah hilang bentuk ada hilang warna ada yang bercampur ...
Cherry Tomatoes Comel Dan Manis Sedap Di Makan Buat Pencuci Muka Pun Boleh

Cherry Tomatoes Comel Dan Manis Sedap Di Makan Buat Pencuci Muka Pun Boleh

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 489 hits
Suka makan tomato Saya suka je makan tomato tapi tak de lah sampai tahap makan tomato macam makan buah Maksudnya makan macam tu je Tak boleh masuk ke tekak Nak makan tomato kena makan dengan makanan lain Tapikan kalau dapat cherry tomatoes ...
Boleh Guna Perkataan Allah Tapi Tetap Ada Sempadan Kata Hadi

Boleh Guna Perkataan Allah Tapi Tetap Ada Sempadan Kata Hadi

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 218 hits
Sesiapapun tidak harus dilarang daripada menggunakan perkataan Allah kata Presiden PAS Abdul Hadi Awang Menurutnya sama ada seseorang itu Muslim penganut agama lain termasuk yang melantik banyak Tuhan tidak beragama atau ateis yang tidak pe...
Oppo Dilaporkan Akan Melancarkan Telefon Skrin Boleh Lipat Pertama Mereka Tahun Ini

Oppo Dilaporkan Akan Melancarkan Telefon Skrin Boleh Lipat Pertama Mereka Tahun Ini

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 246 hits
Semalam telefon pertama dengan skrin 10 bit sebenar dilancarkan oleh Oppo Tetapi satu segmen yang masih belum mereka tawarkan di pasaran ialah peranti skrin boleh lipat Kini menurut Digital Chat Station Oppo akan akhirnya menawarkan peranti...
Pasangan Mata Wang Gbp Usd Analisis Untuk 12 Mac Laporan Cot Kdnk Uk Boleh Menyebabkan Penurunan Gbp

Pasangan Mata Wang Gbp Usd Analisis Untuk 12 Mac Laporan Cot Kdnk Uk Boleh Menyebabkan Penurunan Gbp

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 241 hits
Pasangan mata wang GBP USD carta 1H Salam sejahtera pedagang yang dikasihi Menurut carta 1 jam pasangan mata wang GBP USD mula berkembang Pasangan ini mencipta saluran trend menaik Oleh itu kedua dua EUR dan GBP kini mengikuti laluan perger...
Tekanan Emosi Boleh Sebabkan Rambut Gugur

Tekanan Emosi Boleh Sebabkan Rambut Gugur

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 233 hits
Rambut gugur selalu jadi masalah dan tekanan emosi Dan tekanan emosi juga boleh menjadikan rambut banyak gugur Bersyukurlah orang yang dianugerahkan dengan rambut yang tebal dan cantik Namun kebanyakan orang baik lelaki mahupun wanita terma...
Lombong Nadir Bumi Dirancang Di Hutan Jelai Boleh Muatkan 924 Padang Bola

Lombong Nadir Bumi Dirancang Di Hutan Jelai Boleh Muatkan 924 Padang Bola

papar berkaitan - pada 14/3/2021 - jumlah : 202 hits
Rancangan sedang dibuat untuk menambang nadir bumi di hutan Jelai di Pahang dengan projek yang dicadangkan di kawasan yang boleh memuatkan 924 padang bola Setakat ini projek tersebut yang merangkumi 660 hektar belum diluluskan Bagaimanapun ...
Apa Itu Wang What Is Money

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Nandos Peberet Selamanya



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Lirik Lagu Sangkar Derita Oleh Haqiem Rusli

Rumah Maw Art Studio Seni Dan Kafe Moden Menarik Di Langkawi Kedah

Pelancaran Muzik Video Hening Rindu Marsha Milan

Kelantan Dua Penguat Kuasa Ambil Duit Rm23 000 Lepas Suspek Dadah

Wanita Masih Hidup Ada Kubur Sendiri

Bukan Melayu Tak Perlu Takut