Tafsiran Lompat Parti Punca Ditangguh




Tafsiran lompat parti punca ditangguh?Posted By: Redzuan RF8 Mediaon: April 08, 2022
ShareRang Undang-Undang Anti-Lompat Parti (RUU ALP) mungkin tidak dibentangkan pada sidang khas Parlimen 11 April 2022 ini.
Menurut beberapa portal berita yang dekat dengan kabinet Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, sidang 11 April ini berkemungkinan hanya akan meminda Perlembagaan Persekutuan tanpa membentangkan RUU ALP.
Bagi Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim, jika hanya Perlembagaan yang dipinda maka hal itu tidak akan membawa apa apa makna sekiranya tidak dibentang RUU Anti Lompat parti.
“Pilihan Raya Umum (PRU) ke-15 akan diadakan dalam masa empat atau lima bulan akan datang. Tanpa ada Akta Anti-Lompat Parti maka gejala lompat-melompat akan berulang lagi. Yang boleh mencegah kejadian Ahli Parlimen dari melakukan lompat parti ialah adanya undang-undang yang keras dan tegas mencegahnya
“Sekadar pindaan Perlembagaan Persekutuan Perkara 10 (c) atau Perkara 48(6) tidak akan menakutkan Ahli-ahli Parlimen yang oportunis untuk melompat. Mereka hanya akan takut sekiranya ada Akta Anti-Lompat Parti untuk bertindak dan berkuatkuasa terhadap mereka.
“Kerajaan BN-PN pimpinan Ismail Sabri nampaknya berdolak dalik. Mereka tidak serius dan tidak ada komitmen ikhlas untuk mencegah gejala lompat parti. Yang kelihatan jelas bersungguh sungguh membawa agenda rakyat untuk membanteras perbuatan tidak beretika ini hanyalah Pakatan Harapan (PH) dan Ahli-ahli Parlimen pembangkang lainnya,” kata beliau dalam kenyataan hari ini.
Menurut Hassan lagi, sudah dua kali RUU ALP gagal dibentangkan oleh Kerajaan. Pertama, gagal pada sidang mesyuarat penggal yang lalu berakhir pada 24 Mac 2022. Kedua, pada sidang khas 11 April ini walaupun PM Ismail Sabri dan de facto Menteri Undang-Undang Dr Wan Junaidi lantang memukul canang bahawa RUU ALP akan dibentang di Parlimen.
Kegagalan tersebut, katanya, tidak wajar berlaku memandangkan masa yang cukup telah diberikan dan menunjukkan Perdana Menteri telah gagal memimpin Kabinetnya supaya bersetuju dengannya.
“Yang jadi masalah sehingga RUU ALP gagal dibentang di Parlimen pada 11 April ini hanyalah berkisar kepada satu isu sahaja, iaitu isu tafsiran apa itu yang dimaksudkan dengan perkataan “lompat”. Soal istilah, soal tafsiran yang jadi masalah besar nampaknya.
“Itu alasan untuk menggagalkan usaha mengwujudkan Akta Anti-Lompat Parti di Malaysia. Kerajaan BN-PN sebenarnya tidak ada keazaman politik (political will) untuk membanteras gejala pengkhianatan mandat rakyat ini.
“Alasan mencari tafsiran yang tepat apa yang dimaksudkan oleh istilah “lompat” adalah alasan tidak munasabah yang diadaadakan seperti kata bidalan Melayu, “ Hendak seribu daya; tak hendak seribu dalih”,” katanya.
Menurut Hassan lagi, jika Kerajaan bersungguh-sungguh maka RUU ALP patut dibentangkan dengan tafsiran “lompat” yang telah dipersetujui oleh Jawatankuasa Pemandu Memorandum Persefahaman antara Kerajaan dengan PH (MoU) yang dipercayai telah diperhalusi oleh Peguam Negara.
“Maka bawa RUU ALP itu di Parlimen dengan segala tafsiran yang ada. RUU itu boleh dipinda semasa perbahasan di Parlimen pada peringkat dasar dan juga Jawatankuasa.
“Jika RUU ALP ini tidak dibawa ke Parlimen sekarang dan PRU berlangsung dalam masa terdekat maka rakyat dan negara akan terlepas satu peluang untuk mewujudkan satu instrumen undang-undang yang penting untuk mencegah gejala lompat parti.
“Tidak ada undang-undang buatan manusia yang sempurna seratus peratus dan kalis kesilapan atau kecacatan. Proses semakan, ulangkaji, atau pindaan boleh dilakukan dari semasa ke semasa di Parlimen untuk memperbaiki Akta Anti-Lompat Parti sekiranya ia berjaya digubal sekarang.
“Masalah tafsiran apa itu “lompat” boleh diperbaiki, dikemas dan diperhalusi dari semasa ke semasa melalui pindaan akta biasa. Yang penting wujudkan segera Akta Anti-Lompat parti sekarang. Bukan esok, bukan lusa. Berlengah lengah sebenarnya adalah dalih untuk mengelak undang-undang ini berjaya digubal,” katanya
Beliau menambah, adakah puak-puak di dalam Kerajaan, khususnya di kalangan anggota Kabinet tidak mahu PH dilihat menang sekiranya RUU ALP berjaya dibawa di Parlimen dan diluluskan?
“Ada di kalangan mereka di dalam Kerajaan yang ingin membalas dendam atas kekalahan mereka dalam usul berkenaan Akta SOSMA baru-baru ini yang ditentang sepenuhnya oleh Ahli Parlimen Pembangkang.
“Kali ini di pihak Kerajaan pula ingin melihat RUU ALP digagalkan dari dibawa ke Parlimen. Perbuatan mereka sepertilah “ibu bapa yang membunuh anak sendiri”.
“Bagi PH khususnya, perlulah mengkaji semula tentang komitmennya terhadap MoU. RUU ALP adalah teras dan intipati dalam MoU. Majlis Presiden PH pernah menyatakan kepada umum bahawa jika Kerajaan gagal melaksanakan RUU ALP, maka MoU akan dibatalkan,” katanya lagi.
Maka, menurut Hassan, sekarang adalah “Moment of Truth” kepada Majlis Presiden PH sekiranya mereka masih berpegang dengan pendirian berkenaan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/04/tafsiran-lompat-parti-punca-ditangguh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tangguh Ruu Anti Lompat Parti Ada Gunting Dalam Lipatan Zahid Soal Kerajaan

Tangguh Ruu Anti Lompat Parti Ada Gunting Dalam Lipatan Zahid Soal Kerajaan

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 128 hits
freemalaysiatoday com April 7 2022 9 09 AMAhmad Zahid Hamidi berkata sudah tiba masanya Umno dalam kerajaan lebih tegas menangani isu RUU Anti Lompat Parti sebelum menambahkan lagi kemarahan semua pihak PETALING JAYA Keputusan kerajaan untu...
Ruu Anti Lompat Parti Dap Gesa Semua Parti Umum Pendirian Mp Sokong Atau Pun Tidak

Ruu Anti Lompat Parti Dap Gesa Semua Parti Umum Pendirian Mp Sokong Atau Pun Tidak

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 143 hits
PETALING JAYA Setiausaha Agung DAP Loke Siew Fook menggesa semua parti menyuarakan pendirian sama ada ada Ahli Parlimen mereka akan menyokong Rang Undang undang Anti Lompat Parti di Dewan Rakyat pada Isnin depan Ahli Parlimen Seremban itu b...
Wan Junaidi Pembentangan Rang Undang Undang Anti Lompat Parti Ditangguhkan Lagi

Wan Junaidi Pembentangan Rang Undang Undang Anti Lompat Parti Ditangguhkan Lagi

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 172 hits
PETALING JAYA Kabinet tidak bersetuju dengan cadangan Rang Undang undang Anti Lompat Parti yang sepatutnya dibentangkan dalam sidang khas Dewan Rakyat pada Isnin ini kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Sri Dr Wan Junaidi Tuanku Ja...
Ruu Anti Lompat Parti Sukar Sebab Menteri Ramai Katak

Ruu Anti Lompat Parti Sukar Sebab Menteri Ramai Katak

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 191 hits
PETALING JAYA Kerajaan sukar untuk membentang dan meluluskan Rang Undang undang Anti Lompat Parti berikutan Jemaah Menteri juga terdiri daripada katak politik sindir veteran Umno Shahrir Samad Shahrir berkata 39 ahli Parlimen yang berada di...
Bersatu Tolak Ruu Anti Lompat Parti Wan Saiful Tak Mengaku

Bersatu Tolak Ruu Anti Lompat Parti Wan Saiful Tak Mengaku

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 170 hits
SHAH ALAM Ketua Penerangan Parti Pribumi Bersatu Malaysia Datuk Wan Saiful Wan Jan menafikan dakwaan bahawa Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu secara kolektif menolak draf Rang Undang Undang Anti Lompat Parti yang sepatutnya dibentangkan di ...
Siapa Musuh Dalam Selimut Ruu Anti Lompat Parti

Siapa Musuh Dalam Selimut Ruu Anti Lompat Parti

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 151 hits
April 8 2022 Pada 24 Mac lalu Menteri Undang Undang Wan Junaidi Tuanku Jaafar mengumumkan Rang Undang Undang Anti Lompat Parti akan dibentangkan pada 11 April Namun tidak sampai dua minggu kerajaan membuat pusingan U RUU anti lompat parti p...
Ruu Anti Lompat Parti Hendak Seribu Daya Tak Hendak Seribu Dalih

Ruu Anti Lompat Parti Hendak Seribu Daya Tak Hendak Seribu Dalih

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 143 hits
Apakah muslihat Kerajaan pimpinan Ismail Sabri Yaakob tidak mahu membentangkan Rang Undang Undang Anti Lompat Parti pada sidang khas Parlimen 11 April 2022 ini Jika Pindaan Perlembagaan Persekutuan sahaja yang dibentangkan pada 11 April nan...
Kabinet Minta Semak Ruu Anti Lompat Parti Kata Sumber

Kabinet Minta Semak Ruu Anti Lompat Parti Kata Sumber

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 118 hits
April 6 2022 Mohamad Sabu Anwar Ibrahim Ismail Sabri Yaakob Loke Siew Fook dan Wilfred Madius Tangau selepas pertemuan mereka di Pejabat Perdana Menteri semalam PETALING JAYA Kabinet meminta semakan rang undang undang anti lompat parti lima...
Pejuang Pertikai Istilah Ahli Parlimen Dipecat Parti Dikategori Lompat Parti

Pejuang Pertikai Istilah Ahli Parlimen Dipecat Parti Dikategori Lompat Parti

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 107 hits
Mukhriz Mahathir akan membangkitkan istilah Ahli Parlimen dipecat parti yang dikategorikan sebagai melompat parti dalam draf RUU antilompat parti dalam sidang khas Parlimen pada 11 April ini PETALING JAYA Pejuang mempersoalkan istilah Ahli ...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Pet Expo Midvalley 2024

Drama Lara Kasih

Goh Sze Fei Naib Juara Kejohanan Asia 2024

Luvia Band Lelah Dan Kalah Chord

Berkuasa Di Dunia Kuasai Pertambangan By Dr Haji Mura Riau Dosen Adi

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia