T16e23 Keropok Lekor Identiti Malaysia


Kandungan: 
Tok Ma gorengkan keropok lekor | Keropok Losong bukan dari Terengganu? | Keropok lekor duta Malaysia? | Jenis ikan untuk keropok lekor | Jenis keropok lekor di Malaysia
22:41, Lapangan Terbang Ismail Petra, Pengkalan Chepa, Kota Bharu, Kelantan.
Kami sedang berada di Balai Berlepas menunggu kapal terbang AirAsia penerbangan AK6445 jam 11:15 ke Kuala Lumpur.
Semoga penerbangan lancar dan kami tiba awal di KLIA2 kerana kami perlu menaiki ERL ke Salak Tinggi sebelum jam 1 pagi.
 
Tok Ma gorengkan keropok lekorPetang tadi Tok Ma gorengkan keropok lekor.
Nama lain bagi keropok lekor ialah keropok batang atau disebut juga keropok gote (kalau Tedi tak salah eja) di negeri Kelantan. 
Kawan-kawan pernah makan atau dengar pasal keropok lekor?
Kalau tak pernah mungkin kawan-kawan bukan orang Malaysia. Keropok lekor ni adalah makanan ringan orang Pantai Timur Semenanjung Malaysia selalunya berasal dari negeri Terengganu atau Kelantan.
Selain itu Tedi pernah juga merasa keropok lekor di Sedili Kecil, jadi mungkin keropok lekor boleh diperolehi di kawasan tepi pantai di mana manusia menjalankan aktiviti nelayan.
Keropok lekor yang popular dari Terengganu adalah keropok lekor Losong (lebih terkenal sebagai Keropok Losong),  manakala dari Kelantan tidaklah Tedi punyai pengetahuan tentangnya.
 
Keropok Losong bukan dari Terengganu?Boleh sahaja sesiapa mendakwa keropok lekor yang mereka hasilkan adalah Keropok Losong walaupun tidak dihasilkan di Losong Terengganu, jika maksud mereka bahannya dan cara pembuatannya adalah sama seperti keropok lekor Losong.
Tetapi pada pendapat Tedi, Keropok Losong adalah merujuk kepada satu kawasan bernama Losong di Terengganu dan bukannya cara pembuatannya atau rasanya kerana di kawasan itu popular dengan aktiviti pembuatan keropok lekor oleh pelbagai pengusaha dan pelbagai ramuannya.
Jadi lebih baiklah kawan-kawan gunakan jenama sendiri seperti Keropok Lekor Wangsa Maju untuk mempromosikan keropok lekor anda, tak perlu menumpang jenama orang, lagipun jika ada jenama sendiri, jika produk keropok lekor anda meletup, anda yang untung.
 
Keropok lekor duta Malaysia?Itulah pendapat Tedi kerana Tedi selalu juga terserempak dengan penjualan keropok lekor goreng ni di Jalan Masjid India yang sering menjadi tumpuan pelancong asing.
Keropok-keropok lekor yang dijual di sana sering dipromosikan sebagai keropok lekor dari Kelantan atau Terengganu.
Tapi rasanya dan teksturnya jauh panggang dari api!  Ada yang macam kayu balak dan ada juga yang macam getah skrap, keras ataupun liat gila babi.
Semua ini pastinya menjejaskan pandangan para pelancong kepada snek original Malaysia ini.
Persoalannya, siapakah pihak yang boleh memperbetul masalah ini dan bagaimanakah caranya?
Moga keropok lekor di Kuala Lumpur boleh menjadi produk yang kita boleh banggakan,  bukannya dikutuk selepas beberapa gigitan.
 
Jenis ikan untuk keropok lekorJenis-jenis ikan yang digunakan untuk menghasilkan keropok lekor di Malaysia di antaranya ialah:
ikan parang,tamban (paling banyak digunakan),selayang / sardin,kerisi,lolong bara,biji nangka, danconor 
Jenis keropok lekor di MalaysiaKeropok lekor dikategorikan mengikut cara hidangannya seperti:
keropok lekor rebuskeropok lekor gorengkeropok lekor bersirakeropok kepingPada masa akan datang mungkin kita akan menemui keropok lekor hot and spicy, atau keropok lekor cheesy, sesuai dengan peredaran zaman dan perubahan selera tekak manusia.
Mungkin kawan-kawan pelik kenapa keropok keping juga Tedi masukkan dalam jenis keropok lekor? Kerana untuk penghasilan keropok keping ia berasal daripada keropok lekor juga cuma ada langkah seterusnya iaitu dicampur sagu dan dihiris nipis sebelum dijemur.
Keropok keping lebih tahan lama. Tetapi ingat makanan laut yang disimpan lama mungkin akan menyebabkan kita kegatalan seperti yang telah Tedi huraikan dalam kiriman bertajuk Mulut gatal natijah makan keropok.
 
Kalori keropok ikanSedap makan keropok ikan ni kalau tak gatal mulut atau tidak masin (Keropok ikan Jalan Tunku Abdul Rahman tak mampu dimakan).
Tetapi jangan lupa jumlah kalori yang diambil hasil makan keropok ikan seperti keropok lekor atau keropok keping ni.
Mengikut pembacaan Tedi:
kalori keropok ikan goreng adalah 150 kalori untuk 30 gram atau lebih kurang 5 keping keropok.kalori keropok lekor versi 1: 90 kalori untuk 30 gram atau satu keping.versi 2: 210 kcal untuk 70 gram atau 3 keping / 70 kcal sekeping. 
Karangan ini mula diterbitkan pada 20160523. Kemaskini 20210911 subtajuk "Keropok Losong bukan dari Terengganu?", "Jenis ikan untuk keropok lekor", dan "Jenis keropok lekor di Malaysia".
Rujukan: Keropok Lekor berkhasiat? – Keropok Lekor Pantai Timur, Perusahaan Keropok Lekor Makanan Tradisi Melayu Terengganu, Kalori Keropok Goreng (kalorimakanan.com), Kalori Keropok Lekor (kalorimakanan.com), MyNutri (moh.gov.my)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.interpretzz.com/2016/05/keropok-lekor-identiti-malaysia.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Interpretzz+%28interpretZZ%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suka Makan Keropok Lekor

Suka Makan Keropok Lekor

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 250 hits
SUKA MAKAN KEROPOK LEKOR Assalammualaikum wbt Banyak makanan yang PC dan suami suka Bila suka maka kerap jugalah beli dan mana boleh masak atau buat sendiri maka buat sendirilah kami suka makan keropok lekor Sebenarnya nak cari keropok loso...
Kami Nk Full Version Vide0 G4dis Suara Iras Jaclyn Victor Buat Cover Keranamu Malaysia Sampai Netizen Kagum

Kami Nk Full Version Vide0 G4dis Suara Iras Jaclyn Victor Buat Cover Keranamu Malaysia Sampai Netizen Kagum

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 294 hits
Baru saja beberapa hari lepas kita menyambut Hari Kemerdekaan yang ke 64 Selain daripada sejarah tentang kemerdekaan negara kita lagu lagu kemerdekaan juga antara perkara yang paling diingati sewaktu tibanya hari tersebut Macam kisah yang n...
Have Respect Don T Blame Other Countries Malaysia Paralympics Team Head

Have Respect Don T Blame Other Countries Malaysia Paralympics Team Head

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 166 hits
Malaysian internet users were advised to stop criticising Ukraine and to remain calm over the current situation regarding the country s contingent at the ongoing Tokyo Paralympics Chef de mission Megat D Shahriman Zaharudin reminded the pub...
Bantuan Untuk Melanjutkan Pelajaran Ke Ipt Seluruh Malaysia

Bantuan Untuk Melanjutkan Pelajaran Ke Ipt Seluruh Malaysia

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 397 hits
Bantuan untuk Melanjutkan Pelajaran ke IPT Seluruh Malaysia telah dibuka sejak 1 September kepada semua pelajar yang ingin melanjutkan pelajaran ke IPT Bantuan ini diberikan kepada bakal pelajar yang ingin melanjutkan pengajian ke IPTA IPTS...
Malaysia Hati Hati Isu Kerajaan Taliban

Malaysia Hati Hati Isu Kerajaan Taliban

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 222 hits
Terima laporan daripada pelbagai sektor akan buat keputusan masa terdekat PUTRAJAYA Malaysia mengambil pendekatan berhati hati mengenai pendirian negara ini terhadap kerajaan Taliban di Afghanistan kata Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah...
Fizikal Dihina Akaun Digodam Atlet Oku Ukraine Mohon Maaf Rayu Simpati Malaysia

Fizikal Dihina Akaun Digodam Atlet Oku Ukraine Mohon Maaf Rayu Simpati Malaysia

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 161 hits
Akibat dituduh menjadi punca kepada pembatalan pingat emas milik Ziyad Zolkefli seorang atlet Malaysia netizen mula menyerang akaun sosial media yang dikaitkan dengan atlet Paralimpik dan kedutaan negara Ukraine Setelah akaun Facebook kedut...
Pg Mall 916 Campaign Kempen Beli Barangan Malaysia

Pg Mall 916 Campaign Kempen Beli Barangan Malaysia

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 414 hits
Assalamualaikum wbt Adakah anda seorang yang suka berbelanja atau membeli belah secara online Tahukan anda Malaysia juga mempunyai E dagang PG Mall merupakan platform E commerce nombor 1 di Malaysia sejak ditubuhkan pada 2017 PG Mall adalah...
Realme Malaysia Launch Flagship Killer Realme Gt Master Edition

Realme Malaysia Launch Flagship Killer Realme Gt Master Edition

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 307 hits
REALME MALAYSIA LAUNCH FLAGSHIP KILLER REALME GT MASTER EDITION realme Malaysia today released the realme GT Master Edition in the market followed by its global launch during the realme Fan Festival 2021 The realme GT Master Edition is furn...
Harga Siling Kit Ujian Covid19 Tak Dibincang Bersama Persatuan Farmasi Malaysia

Harga Siling Kit Ujian Covid19 Tak Dibincang Bersama Persatuan Farmasi Malaysia

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 252 hits
Penentuan harga maksimum kit ujian pantas Covid 19 oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna tidak dibincangkan secara spesifik bersama Persatuan Farmasi Malaysia Presiden MPS Amrahi Buang berkata pihaknya berduka cit...
Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Sarapan Pagi

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Prudence

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Rumah Terbuka