Sze Fei Nur Izzuddin Membawa Malaysia Ke Separuh Akhir Piala Thomas Selepas Lapan Tahun




Malaysia berjaya mara ke separuh akhir Thomas Cup 2024 selepas mengejutkan juara 2014 Jepun dengan kemenangan 3-1 dalam perlawanan separuh akhir yang diadakan di Pusat Sukan Chengdu High Tech-Zone, Chengdu, China.
Malaysia akan menghadapi China dalam separuh akhir pada Sabtu selepas China menumpaskan juara bertahan India 3-1 dalam pertemuan separuh akhir yang lain.
Kemenangan itu, yang mengakhiri penantian lapan tahun, berlaku apabila pasangan ganda lelaki kedua negara Goh Sze Fei-Nur Izzuddin Rumsani menjadi wira untuk pasukan selepas pulih dari ketiadaan game menentang Akira Koga-Taichi Saito untuk memberikan mata kemenangan dalam perlawanan keempat dan menghantar Malaysia ke separuh akhir, dengan itu mengekalkan harapan negara untuk mengakhiri kemarau gelaran selama 32 tahun.
Ketidakhadiran misteri pemain tunggal utama Jepun, Kodai Naraoka, telah meningkatkan keyakinan pasukan kebangsaan, terutamanya apabila pemain badminton profesional lelaki tunggal Lee Zii Jia memulakan pertemuan yang sangat dinantikan hari ini dengan bermain hebat menewaskan Kenta Nishimoto bagi memperoleh mata pertama.
Zii Jia mempunyai permulaan yang baik apabila beliau melonjak ke keunggulan 11-9 dan mengambil kawalan selepas rehat sebelum pemain ranking ke-10 dunia itu terus memenangi game pertama 21-13.
Seterusnya, Zii Jia menikmati keunggulan 15 mata apabila bergelut dengan kemunduran di game kedua dan menutup perlawanan dengan kemenangan 21-3 yang hebat dalam masa 33 minit untuk meletakkan Malaysia memimpin 1-0.
Dalam perlawanan kedua, pasangan ganda lelaki teratas Malaysia, Aaron Chia-Soh Wooi Yik, mengalami perlawanan yang sengit dengan Takuro Hoki-Yugo Kobayashi dalam game pertama apabila kedua-dua pasangan bertukar-tukar mata dengan satu sama lain sehingga 17-17 sebelum Malaysia menang 21-18.
Walau bagaimanapun, Malaysia tergelincirkan kemenangan game pertama mereka, membenarkan pasangan Jepun ranking ke-6 dunia itu mengekalkan ketenangan dan menyamakan kedudukan untuk Jepun selepas mengambil dua game seterusnya, 21-14, 21-19 dan seterusnya memperluaskan rekod bertemu kepada 8-2.
Malaysia mendapat semula keunggulan apabila pemain tunggal ketiga negara dan ranking ke-37 dunia, Leong Jun Hao, mengejutkan Koki Watanabe, yang berada di tempat ke-22, dalam perlawanan ketiga.
Pemain 24 tahun itu tidak terganggu walaupun tertinggal 1-4, kerana dia perlahan-lahan membangunkan keyakinannya untuk menyamakan kedudukan pada 9-9 dan menghentikan lawannya 21-13.
Jun Hao benar-benar membara dalam set kedua, memimpin Watanabe, 18-8 dan terus menekan dengan paparan serangan yang luar biasa untuk menyingkirkan lelaki berumur 25 tahun itu, 21-10 dan menyumbang titik kedua untuk Malaysia.
Didedahkan dengan kemenangan Jun Hao, Sze Fei-Nur Izzuddin menunjukkan persembahan yang memukau apabila mereka membalikkan keadaan ke atas pasangan Jepun selepas kalah 18-21 dalam game pembukaan untuk bertarung balik dan menang dalam dua game seterusnya.
Pasangan Malaysia menunjukkan semangat perlawanan yang tinggi untuk membawa perlawanan ke perlawanan penentu setelah mengambil game kedua 21-15 dan dengan keyakinan yang membesar dalam setiap perlawanan, kedua-dua pemain menyelesaikan perlawanan 21-12 apabila Koga gagal membalas pukulan Sze Fei dalam perlawanan yang berlangsung selama 66 minit.
Keputusan hari ini menandakan kemenangan kedua Malaysia berturut-turut ke atas Jepun selepas mereka menenggelamkan mereka 3-2 semasa aksi Kumpulan D terakhir di Bangkok, dua tahun lalu.
Kali terakhir Malaysia meraih separuh akhir adalah dalam edisi 2016 sebelum mereka tewas kepada juara bertahan, Denmark, 2-3 di Kunshan, China.
Malaysia memulakan Kumpulan D dengan dua kemenangan besar 5-0 menentang Hong Kong, Sabtu lalu dan Algeria, Ahad lalu tetapi melepaskan peluang untuk mendahului kumpulan selepas kalah 2-3 kepada Denmark, kuasa Eropah, pada Selasa.



Source link
The post Sze Fei-Nur Izzuddin membawa Malaysia ke separuh akhir Piala Thomas selepas lapan tahun appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/sze-fei-nur-izzuddin-membawa-malaysia-ke-separuh-akhir-piala-thomas-selepas-lapan-tahun/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Empat Rakyat Malaysia Marajukan Ke Separuh Akhir Kelayakan Zon Asia Kejohanan Squash Sedunia

Empat Rakyat Malaysia Marajukan Ke Separuh Akhir Kelayakan Zon Asia Kejohanan Squash Sedunia

papar berkaitan - pada 20/4/2024 - jumlah : 110 hits
Empat rakyat Malaysia telah memastikan tempat mereka di separuh akhir kelayakan zon Asia Kejuaraan Squash Dunia di Pusat Squash Jalan Duta semalam Dalam dua pertandingan separuh akhir lelaki semua Malaysia pemain kedua teratas Muhammad Adde...
Kelantan Thailand Haramkan Nikah Bawah 17 Tahun Selepas Lelaki Malaysia Kahwini Kanak Kanak 11 Tahun

Kelantan Thailand Haramkan Nikah Bawah 17 Tahun Selepas Lelaki Malaysia Kahwini Kanak Kanak 11 Tahun

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 71 hits
Sharifah Mahsinah Syed Abdullahbhnews bh com my nbsp KOTA BHARU Thailand menguatkuasakan undang undang mengharamkan perkahwinan bawah 17 tahun selepas lelaki Malaysia melangsungkan pernikahan dengan kanak kanak perempuan berusia 11 tahun da...
Kruis Malaysia Mara Ke Peringkat Akhir Selepas Menewaskan Algeria 5 0

Kruis Malaysia Mara Ke Peringkat Akhir Selepas Menewaskan Algeria 5 0

papar berkaitan - pada 29/4/2024 - jumlah : 58 hits
CHENGDU Malaysia mara ke peringkat separuh akhir pertandingan Thomas Cup 2024 selepas menghebohkan Algeria 5 0 dalam perlawanan Kumpulan D kedua mereka di sini hari ini Untuk perlawanan hari ini pasukan kebangsaan membuat beberapa perubahan...
Video Highlights Malaysia Vs Japan Suku Akhir Thomas Cup 2024

Video Highlights Malaysia Vs Japan Suku Akhir Thomas Cup 2024

papar berkaitan - pada 3/5/2024 - jumlah : 104 hits
Pasukan Piala Thomas negara telah melayakkan diri ke separuh akhir selepas mengatasi cabaran dari pasukan Jepun baru baru ini Kemenangan 3 1 tersebut menandakan Malaysia kembali mencapai separuh akhir sejak 2016 di bawah pimpinan legenda ne...
Usaha Malaysia Untuk Kegemilangan Berakhir Dalam Kekalahan Separuh Akhir Oleh China

Usaha Malaysia Untuk Kegemilangan Berakhir Dalam Kekalahan Separuh Akhir Oleh China

papar berkaitan - pada 5/5/2024 - jumlah : 70 hits
MALAYSIA gagal mencapai impian mereka untuk memenangi Piala Thomas selepas 32 tahun setelah tewas 3 1 kepada tuan rumah China dalam separuh akhir edisi tahun ini di Pusat Sukan Zon Teknologi Tinggi Chengdu yang hampir penuh hari ini China b...
Piala Thomas Malaysia Benam Hong Kong 5 0

Piala Thomas Malaysia Benam Hong Kong 5 0

papar berkaitan - pada 27/4/2024 - jumlah : 101 hits
PETALING JAYA Malaysia mencerahkan peluang ke suku akhir selepas membenam Hong Kong 5 0 dalam aksi sulung Kumpulan D pada Piala Thomas Uber di Chengdu China hari ini Mata pertama skuad badminton kebangsaan dihadiahkan menerusi perseorangan ...
Bolehkah Indonesia Menghentikan Rekod Uzbekistan Dalam Separuh Akhir Piala Asia Bawah 23

Bolehkah Indonesia Menghentikan Rekod Uzbekistan Dalam Separuh Akhir Piala Asia Bawah 23

papar berkaitan - pada 29/4/2024 - jumlah : 64 hits
Uzbekistan akan menjadi lawan Indonesia dalam separuh akhir Piala Asia Bawah 23 2024 Pasukan Timur Kapadze telah memenangi setiap perlawanan tanpa kebobolan mulai dari fasa kumpulan sehingga perempat akhir Perlawanan separuh akhir Piala Asi...
Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live

papar berkaitan - pada 27/4/2024 - jumlah : 130 hits
Pasukan Malaysia kembali ke kejohanan Piala Thoma 2024 dengan membariskan barisan pemain terkuat bagi penganjuran kali ini Kejohanan Piala Thomas dan Uber berlangsung setiap dua tahun ini merupakan edisi yang ke 33 dan edisi ke 30 Tarikh ke...
Thomas Cup 2024 Denmark Kuasai Malaysia Dalam Saingan Piala Thomas Di Peringkat Kumpulan D

Thomas Cup 2024 Denmark Kuasai Malaysia Dalam Saingan Piala Thomas Di Peringkat Kumpulan D

papar berkaitan - pada 1/5/2024 - jumlah : 90 hits
Malaysia kalah dengan 2 3 kepada Denmark dalam perlawanan Kumpulan D Piala Thomas di mana kedua dua pasukan telah menjamin tempat ke pusingan kalah mati di Chengdu China Walaupun begitu perlawanan tersebut tetap sengit dengan setiap mata be...
Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment