Syor Senarai Hitamkan Pekebun Haram Musang King


HARAKAH DAILY

TEMERLOH: Keputusan Mahkamah Tinggi Kuantan terhadap isu pekebun durian Musang King Raub telah mengesahkan bahawa perbuatan mereka tersebut selama berpuluh tahun adalah satu pencerobohan.

Pun begitu, telah ada bayangan bahawa mereka yang terbabit mahu membawa kes ini ke Mahkamah Rayuan dan ketika sama dilaporkan mewujudkan koperasi bagi pelbagai tujuan perniagaan dan peruntukan berkaitan.
Ketua Muslimat PAS Negeri Pahang, Ustazah Salamiah Mohd Nor bagaimanapun berkata, tindakan para pekebun haram itu untuk terus memanjangkan kes di mahkamah dan ketika sama mendaftar koperasi dilihat mempunyai muslihat.
Katanya, sebagai penceroboh bermakna kumpulan pekebun tersebut selama ini tidak mempunyai kedudukan yang sah dan melakukan aktiviti secara salah di sisi undang-undang di mana patut berasa malu dan kesal.
“Tapi nampaknya mereka seperti langsung tidak merasa bersalah atau insaf. Sedangkan seperti disebut hakim, mereka itu tiada ‘locus standi’, pun begitu terus menggerakkan tindakan. Mereka memilih untuk mencabar daripada mematuhi undang-undang.
“Ini sangat menimbulkan persoalan ‘Siapa sebenarnya mereka ini?’. Mereka seperti mahu membuang peraturan sedia ada atau berada di satu kedudukan lebih istimewa dari undang-undang? Ini mustahil dan melampau.
“Saya kira mereka ini perlu difahamkan mengenai undang-undang. Malah tidak keterlaluan untuk dikatakan mungkin wujud tangan politik yang mendorong tindakan mereka dari belakang,” ulasnya.
Tambah beliau, dalam isu ini para pekebun terbabit telah meraih keuntungan besar dan menyebabkan kerugian kepada pihak kerajaan atas premium yang menjadi hasil negeri tetapi tidak dapat dikutip.
Oleh itu tegas beliau, sepatutnya mereka bukan sahaja diminta menghentikan dan keluar dari tanah diceroboh, malah setiap orang dari mereka dikenakan denda atau dituntut suatu pampasan munasabah atas hasil besar diraih dari penanaman haram dilakukan.
Katanya lagi, atas gerakan ke hadapan kumpulan tersebut yang seperti mahu terus mencabar serta cuba mencapai sesuatu dengan menubuhkan koperasi, beliau mencadangkan agar penama terbabit disenaraihitamkan.
“Mereka bukan sahaja tidak harus diberikan sebarang keistimewaan, tetapi juga sebarang hak sepertimana pemohon tanah yang lain. Kerana mereka telah mengambil sesuatu yang bukan hak selama ini.
“Kemudian apabila diminta patuh kepada peraturan yang ada, mereka mencabar. Bila ada keputusan penghakiman, mereka masih mahu terus mencabar lagi. Ini bukan menuntut peradilan hak, tetapi menentang.
“Jadi, jika mereka tetap terus berdegil sedemikian, senarai hitamkan sahaja mereka ini dalam kelayakan setara dengan orang lain yang akur menjalankan sesuatu secara sah dan tertib peraturannya,” ujarnya.
Beliau yang juga Naib Ketua Muslimat PAS Malaysia turut merakamkan tahniah atas keputusan Mahkamah Tinggi Kuantan itu di mana disifatkannya sebagai berani dan memenuhi tuntutan undang-undang.
Salamiah juga berharap Kerajaan Pahang berterusan untuk menguatkuasakan undang-undang dan menangani pencerobohan tanah dan penanaman haram serta aktiviti tidak sah di seluruh negeri itu sepanjang masa.
“Siasatan mesti diadakan terhadap tanah-tanah lain dalam negeri ini yang mungkin ada pencerobohan. Bukan hanya Musang King, mungkin pada tanaman seperti kelapa sawit dan sebagainya. Tanah negeri ini tidak harus digunakan sewenang-wenangnya tanpa memenuhi peraturan ditetapkan,” ujarnya.
Menteri Besar, Dato’ Sri Wan Rosdy Wan Ismail dalam pada itu berkata, kerajaan negeri akan memulakan operasi penguatkuasaan berhubung isu itu dalam masa terdekat mengikut lunas undang-undang.
Jelas beliau, tindakan itu kini boleh dilaksanakan selepas Mahkamah Tinggi Kuantan menolak permohonan 204 pekebun terlibat untuk mendapatkan kebenaran semakan kehakiman terhadap notis pengosongan tanah terbabit, semalam.
“Saya bersyukur dan berterima kasih dengan keputusan mahkamah hari ini dan insya-Allah, tindakan penguatkuasaan akan dilaksanakan kepada mereka yang meneroka tanah secara haram. 
“Kita sudah memberikan masa selama hampir setahun, yang mana saya kira ia sudah mencukupi untuk mereka sebelum tindakan diambil,” katanya dilapor Bernama, semalam.
Wan Rosdy berkata operasi penguatkuasaan itu dibuat untuk kepentingan alam sekitar, seperti yang dilakukan di dua lokasi di Cameron Highlands, iaitu Sungai Ichat dan Lembah Bertam.
Ketegasan kerajaan negeri dalam operasi penguatkuasaan di Sungai Ichat, menurut Wan Rosdy walaupun mendapat tentangan segelintir pihak, akhirnya membuahkan hasil apabila sungai yang tercemar teruk kembali ke Kelas 1 dan selamat diminum. 
Semalam, Hakim Mahkamah Tinggi Kuantan Datuk Zainal Azman Ab Aziz menolak permohonan kebenaran semakan kehakiman oleh 204 pekebun tersebut.
Keputusan itu menyatakan, mereka tidak mempunyai ‘locus standi’ (hak di sisi undang-undang) untuk memfailkan permohonan berkenaan ekoran kedudukan mereka sebagai penceroboh di tanah yang diteroka. 
Selain itu, Zainal Azman juga memutuskan bahawa notis pengosongan yang dikeluarkan pentadbir tanah terlibat bukan satu keputusan atau tindakan yang boleh disemak di mahkamah. 
Dalam kes ini, semua 204 pekebun itu memfailkan permohonan berkenaan dengan menamakan enam responden iaitu Pentadbir Tanah Daerah Raub, Pengarah Perhutanan Pahang dan pihak berkuasa negeri, Kerajaan Negeri Pahang.
Juga Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Pahang (PKPP) dan Royal Pahang Durian Resources PKPP Sdn Bhd sebagai responden. – HARAKAHDAILY


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/12/syor-senarai-hitamkan-pekebun-haram.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pahang Sedia Kosongkan Kebun Haram Musang King

Pahang Sedia Kosongkan Kebun Haram Musang King

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 186 hits
Oleh Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail Foto NSTP KUANTAN Kerajaan negeri bersedia untuk meneruskan penguatkuasaan pengosongan tanah yang ditanam dengan durian Musang King secara haram di sekitar Raub dekat sini dalam temp...
Mahkamah Tolak Permohonan 204 Pekebun Musang King Dapatkan Kebenaran Semakan Notis Arahan Pengosongan Tanah Di Raub

Mahkamah Tolak Permohonan 204 Pekebun Musang King Dapatkan Kebenaran Semakan Notis Arahan Pengosongan Tanah Di Raub

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 210 hits
KUANTAN Mahkamah Tinggi di sini hari ini menolak permohonan 204 pekebun durian Musang King di sekitar Raub untuk mendapatkan kebenaran semakan kehakiman terhadap notis arahan pengosongan tanah yang dikeluarkan kerajaan negeri Pahang Hakim D...
Mb Penguatkuasaan Pengosongan Penerokaan Haram Musang King Raub Di Lakukan Segera

Mb Penguatkuasaan Pengosongan Penerokaan Haram Musang King Raub Di Lakukan Segera

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 175 hits
KUANTAN Tiada lagi tempoh masa akan diberikan kepada pekebun durian Musang King yang melakukan penerokaan haram di Raub apabila operasi penguatkuasaan bagi mengosongkan penerokaan haram itu akan dilakukan segera Menteri Besar Datuk Seri Wan...
Mahkamah Tolak Permohonan 204 Pekebun Musang King

Mahkamah Tolak Permohonan 204 Pekebun Musang King

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 181 hits
CHOON Jern keluar dari Kompleks Mahkamah selepas pihak mahkamah menolak permohonan 204 pekebun Musang King Raub FOTO Farizul Hafiz AwangBERNAMAKuantan Mahkamah Tinggi di sini hari ini menolak permohonan 204 pekebun durian Musang King di sek...
204 Pekebun Musang King Gagal Peroleh Kebenaran Semakan Kehakiman

204 Pekebun Musang King Gagal Peroleh Kebenaran Semakan Kehakiman

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 241 hits
BernamaDisember 23 2020Ahli ahli NGO memegang sepanduk di luar Mahkamah Tinggi Kuantan pada 9 Disember lalu berhubung kes semakan kehakiman terhadap notis arahan pengosongan tanah BernamaKUANTAN Mahkamah Tinggi di sini hari ini menolak perm...
Antara Tanah Rizab Melayu Dan Tanah Musang King

Antara Tanah Rizab Melayu Dan Tanah Musang King

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 253 hits
Tanah rizab Melayu yang HALAL semakin hilang dan berkurang Manakala tanah HARAM musang king tidak berkurang makin bertambah dan berleluasa Apa dah jadi Hairan sungguh yang HALAL tidak dijaga yang HARAM dibiarkan bermaharajalela Inilah kuasa...
Durian Crepe Musang King Cake Kek Hari Jadi Dan Bunga Dari Flower Chimps

Durian Crepe Musang King Cake Kek Hari Jadi Dan Bunga Dari Flower Chimps

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 250 hits
Assalamualaikum Alhamdulillah sampai ke hari ini tak putus putus lagi ucapan Selamat Hari Lahir dikirimkan melalui pm tepi Kita bukan artis tetapi kalau kita baik dengan orang orang tak akan lupakan kita Durian Crepe Musang King Cake kek ha...
Kartel Daging Haram Senarai Syarikat Terlibat Penipuan Logo Halal

Kartel Daging Haram Senarai Syarikat Terlibat Penipuan Logo Halal

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 919 hits
Pada 23 November 2020 portal Sinar Harian mendedahkan kegiatan syarikat ejen fret yang menguruskan proses pengimportan daging sejuk beku halal mengambil jalan mudah mengimport daging dari negara yang tidak menerima kelulusan sah Jakim Kegia...
6187 Syor Tubuh Jawatankuasa Khas Sisat Isu Kartel Daging Haram Ismaweb 26 12 2020

6187 Syor Tubuh Jawatankuasa Khas Sisat Isu Kartel Daging Haram Ismaweb 26 12 2020

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 290 hits
SHAH ALAM 11 Jamadilawal 1442H Sabtu Satu jawatankuasa khas membabitkan beberapa badan bukan kerajaan perlu ditubuhkan bagi membantu pihak berkuasa menyiasat isu kartel daging yang diragui status halal dan kualitinya Pengerusi Persatuan Pen...
Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Flexibility In Business Operations



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Sbdj Siri 201 Tak Dapat Kawal Perasaan

Panduan Pilih Ketam Segar

Perbanyakkan Niat Yang Baik

Sambut Birthday Maira

Declutter Your Life Minimalist Cabinetry Solutions

Zubir Khan Feat Ezra Kairo Omk Chord