Syaitan Gigih Sesat Manusia



Dalam usaha menyesatkan manusia, syaitan tidak tidur dan rehat. Dia mendatangi manusia sebilang masa, tempat dan keadaan. Syaitan boleh berada dalam segenap bahagian badan manusia, termasuk di dalam darah dan hati.

Biarpun sekuat mana usaha syaitan, manusia beriman dan hanya mengharapkan keredaan Allah sepanjang hidupnya, tidak akan terpengaruh dengan hasutan syaitan. Syaitan dijadikan musuh dan sentiasa memohon daripada Allah agar dijauhkan daripada hasutan syiatan.

Bagaimanapun, sesiapa terdorong mendengar hasutan syaitan dan terlanjur melakukan dosa, Allah memberi peluang untuk memperbetulkannya. Ia dapat dilakukan dengan cara bertaubat. Taubat boleh dilakukan sepanjang masa. Sebaik-baik taubat dilakukan selepas  menyedari melakukan dosa. Ia bertujuan bagi mengelak daripada ia terus berulang-ulang sehingga menutup pintu hati.

Seringkali alasan orang menangguh taubat kerana merasakan diri masih muda. Ramai menyimpan angan-angan ingin bertaubat apabila usia sudah tua. Mereka tidak ingin bertaubat ketika usia muda kerana ingin terus melakukan perkara maksiat yang mendatangkan kepuasan dan kesenangan hidup. 

Sifat menangguh-nangguhkan taubat merupakan hasutan syiatan. Semakin banyak dosa dilakukan yang tidak dibersihkan dengan taubat, maka semakin tertutup pintu hati untuk bertaubat. Dosa dilakukan berterusan sehinggalah tiada lagi keinginan untuk bertaubat.

Terlalu ramai dilihat orang tua masih leka dan bergelumbang dengan dosa. Malah, ada orang tua semakin menjadi-jadi melakukan maksiat, melebihi apa yang dilakukan ketika muda.

Orang dipenuhi dosa merasakan diri sentiasa resah, tidak mendapat kepuasan hidup, tamak, ketagih melakukan maksit dan benci melakukan kebaikan. Doa orang berdosa sukar dimakbulkan oleh Allah.

Setiap Muslim perlu sentiasa menjauhkan diri daripada jerat syaitan. Sekiranya terjerat, segeralah bertaubat dan kembali ke jalan benar. 

Syaitan tidak mudah berasa puas kejayaan mempengaruhi manusia melakukan kejahatan. Setiap kejayaan akan menaikkan lagi semangat syaitan untuk terus menghasut manusia ke jalan kesesatan sehingga tidak dapat mencari jalan kebenaran lagi.

Firman-Nya bermaksud: Dan syaitan bermaksud menyesatkan manusia dengan sesat yang sejauh-jauhnya.” - (Surah an-Nisa, ayat 60). Kesesatan yang jauh menjadikan manusia berani membantah dan menafikan kekuasaan Allah.

Kisah keangkuhan Firaun merupakan bukti nyata kesesatan manusia yang telah dipengaruhi syaitan. Firaun mengaku menjadi tuhan dan berkuasa melakukan apa yang diingini. 

Syaitan juga menjadikan Qarun yang pada mulanya beriman kepada Allah dengan mengikuti ajaran Nabi Musa, bertukar angkuh dan sombong setelah memiliki kekayaan yang banyak. Nasihat dan seruan Nabi Musa tidak diendahkan oleh Qarun akibat hasutan syaitan yang lebih menguasai minda dan nafsunya. 

Berusahalah meningkatkan keimanan dan ketakwaan kepada Allah. Cara itu dapat mengelakkan diri daripada dipengaruhi oleh hasutan syaitan. Allah menjadikan manusia dan jin semata-mata untuk berbakti dan beribadat kepada-Nya. Sesiapa yang engkar, maka termasuklah dirinya dalam kumpulan hamba yang rugi.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/02/vgt.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Akhir Zaman Manusia Lalai Akan Semakin Menjadi Keliru Itulah Kejayaan Syaitan Laknatullah 9158

Akhir Zaman Manusia Lalai Akan Semakin Menjadi Keliru Itulah Kejayaan Syaitan Laknatullah 9158

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 377 hits
PM Laluan sukar Anwar KUALA LUMPUR 15 Feb Datuk Seri Anwar Ibrahim dijangka melalui jalan sukar untuk mengambil tampuk kepemimpinan negara daripada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Setiausaha Otai Reformis 1998 Abdul Razak Ismail ber...
Setiap Manusia Bergerak Pada Zon Masa Yang Berbeza

Setiap Manusia Bergerak Pada Zon Masa Yang Berbeza

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 347 hits
Tuhan jadikan setiap umur bergerak di dalam ruang masa yang berbeza Ada yang masih membujang hingga ke tua Ada yang baru dua tiga hari kawin dah bercerai berai Ada yang dah kawin setengah abad tapi belum dikurniakan zuriat Ada yang baru kaw...
6 Fakta Tentang Kebaikan Bawang Untuk Kesihatan Tubuh Manusia Rileks Media

6 Fakta Tentang Kebaikan Bawang Untuk Kesihatan Tubuh Manusia Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 294 hits
Orang selalu kata Tak elok makan banyak bawang nanti badan berbau Tetapi penulis pasti selepas anda baca 6 fakta tentang kelebihan bawang kepada tubuh badan manusia ini anda pasti nekad untuk melebihkan penggunaan bawang di dalam masakan ha...
Tulang Manusia Ditemukan Di Hutan Lembang Diduga Meninggal Delapan Bulan Lalu

Tulang Manusia Ditemukan Di Hutan Lembang Diduga Meninggal Delapan Bulan Lalu

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 191 hits
Jasad yang diduga perempuan itu pertama kali ditemukan warga Temuan tersebut lalu dilaporkan kepada polisi hutan Saat ditemukan jasad yang belum teridentifikasi itu mengenakan kaus berwarna abu abu
Tengok Jawapan Tukang Gunting Rambut Ni Kalau Benar Tuhan Itu Wujud Kenapa Masa Manusia Dalam Susah Tuhan Tak Bantu

Tengok Jawapan Tukang Gunting Rambut Ni Kalau Benar Tuhan Itu Wujud Kenapa Masa Manusia Dalam Susah Tuhan Tak Bantu

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 326 hits
Tengok jawapan tukang gunting rambut ni kalau benar Tuhan itu wujud kenapa masa manusia dalam susah Tuhan tak bantuJAWAPAN KEPADA TUKANG GUNTING RAMBUTSeorang Ustaz ke kedai gunting rambut untuk gunting rambutnya Ketika rambutnya sedang dig...
5 Pulau Di Indonesia Yang Penghuninya Bukan Manusia

5 Pulau Di Indonesia Yang Penghuninya Bukan Manusia

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 242 hits
5 Pulau Di Indonesia Yang Penghuninya Bukan Manusia UN1X PROJECT Bagi traveler yang bernyali cobalah berkunjung ke 5 pulau di Indonesia ini Di sana ada alam yang masih perawan dengan satwa khas yang menjadi penghuni di tiap pulaunya seperti...
Elak Stres Manusia Perlu 1 Hari Malas Dalam Seminggu

Elak Stres Manusia Perlu 1 Hari Malas Dalam Seminggu

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 331 hits
Elak Stres Manusia Perlu 1 Hari Malas Dalam Seminggu Jangan risau bila anda rasa malas kerana malas boleh mengurangkan stres Faktanya tidak semua orang boleh sentiasa rajin sepanjang masa kerana sikap malas itu sememangnya wujud dalam diri ...
2019 Akan Jadi Tahun Terpanas Dalam Sejarah Peradaban Manusia Bersiaplah Hadapi Dampaknya

2019 Akan Jadi Tahun Terpanas Dalam Sejarah Peradaban Manusia Bersiaplah Hadapi Dampaknya

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 371 hits
Peristiwa El Nino kemungkinan sedang berlangsung meningkatkan cuaca ekstrem yang diperburuk oleh perubahan iklim Dan menurut para ilmuwan 2019 akan menjadi tahun terpanas dalam sejarah manusia Berdasarkan data dari Climate Predicition Cente...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level

Mixing Politics With Religion In Malaysia Breeds Negativity

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam