Swcorp Tingkat Sasaran Kadar Kitar Semula 40 Peratus Menjelang 2025


KUALA LUMPUR, 2 Ogos  — Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (SWCorp) kini meningkatkan sasaran kadar kitar semula di enam negeri dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur di bawah seliaannya kepada 40 peratus menjelang 2025.
Pengarah Bahagian Penyelidikan dan Teknologi SWCorp Ir Zulkifli Tamby Chik berkata pihaknya yakin sasaran itu boleh dicapai susulan perkembangan positif dalam peningkatan kutipan barangan kitar semula, selain telah mencapai sasaran 30 peratus yang ditetapkan tahun ini.
“Berdasarkan cerapan data yang dibuat, terdapat peningkatan kutipan kitar semula yang ‘ketara’ pada tahun 2020 berbanding 2019.
“Misalnya jumlah kutipan barangan kitar semula pada Mei tahun ini adalah sebanyak 307.63 tan berbanding (tempoh sama) Mei tahun lepas yang berjumlah 163.15 tan,” katanya kepada Bernama
Zulkifli berkata trend positif itu juga dilihat ketara ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula Mac lepas, yang mana ia dilihat dipengaruhi sikap dan kesedaran masyarakat terhadap budaya kitar semula yang sekali gus membantu mengurangkan sisa pepejal ke tapak pelupusan sampah.
“Walaupun perkhidmatan lain (seperti pusat kitar semula) yang menjadi penyumbang utama barangan kitar semula ditutup (semasa PKP), namun masih terdapat peningkatan dalam kutipan kitar semula dan “penggerak” peningkatan adalah peranan masyarakat,” katanya sambil menambah perbandingan antara dua tahun itu juga dilihat meningkat pada bulan yang lain.
Perkembangan positif itu juga membantu  mempengaruhi penurunan janaan sisa pepejal terutama mencecah 40 peratus ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) iaitu daripada 582,585 tan sebelum PKP kepada 343,061 tan selepas PKP.
“Semasa PKPB (Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat), jumlah janaan sisa pepejal menurun pula kepada 209,207 tan dan semasa PKPP (Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan) (setakat 30 Jun) ia menurun lagi kepada 166,058 tan,” katanya yang juga berpandangan penurunan itu berikutan penutupan sektor komersial, perindustrian dan keinstitusian (ICI) sejak PKP diumumkan .
Ditanya adakah agensi tersebut menjangkakan jumlah janaan sisa pepejal itu akan menunjukkan penurunan selepas PKPP, Zulkifli berkata ia bergantung kepada sikap masyarakat untuk mengekalkan amalan positif tersebut.
“Kerajaan menghabiskan hampir RM1.9 billion setahun untuk kerja-kerja kutipan, pengurusan sisa pepejal  dan pembersihan awam ini,  jika trend positif (pengurangan janaan sisa pepejal)  ini dikekalkan, ia juga dapat menjimatkan perbelanjaan negara selain menyumbang kepada kelestarian alam,” katanya.
Dalam pada itu, SWCorp juga akan memperluas dan mempertingkatkan penggunaan teknologi pengurusan sisa pepejal dan pembersihan awam dalam memastikan kualiti perkhidmatan berkualiti tinggi dan pengurusan kos yang efektif.
Zulkifli berkata pihaknya akan meneliti aspek fasiliti dan tapak pelupusan yang semakin terhad dan mencemarkan alam sekitar melalui kolaborasi dengan pihak industri  dan tenaga pakar dalam mencapai tahap kos operasi yang cekap dalam jangka masa panjang.
“Kita tidak boleh bergantung kepada tapak pelupusan , kerana tapak pelupusan di Malaysia dah agak banyak dan tepu, jadi kita akan lihat balik strategi dan pelan tindakan komprehensif, dengan mewujudkan fasiliti ke arah penukaran sisa pepejal kepada tenaga (Waste to Energy), rawatan sisa binaan dan rawatan sisa makanan,” katanya.
Buat masa ini terdapat empat tapak penunu mini yang dalam projek perintis masing-masing di Pulau Langkawi, Pulau Pangkor, Cameron Highlands dan Pulau Tioman.
“SWCorp juga berhasrat meneroka pembangunan dalam bidang perawatan sisa makanan dengan teknologi ‘Anaerobic Digester’ memandangkan ia merupakan komposisi terbesar sisa pepejal di Malaysia iaitu 44.5 peratus,” katanya.
SWCorp bertanggungjawab mengawal selia enam  negeri yang menerima Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam 2007 (Akta 672)  iaitu Kedah, Perlis, Pahang, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor  serta Kuala Lumpur dalam perkhidmatan pengurusan sisa pepejal dan pembersihan awam.
Agensi itu turut mengawal selia Tapak Pelupusan Tertak Batu, Terengganu, untuk  pelupusan sisa pepejal.
 
— BERNAMA
The post SWcorp tingkat sasaran kadar kitar semula 40 peratus menjelang 2025 appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/08/02/swcorp-tingkat-sasaran-kadar-kitar-semula-40-peratus-menjelang-2025/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rog Phone 3 Mempunyai Tetapan Skrin Kadar Segar Semula 160hz Tersembunyi

Rog Phone 3 Mempunyai Tetapan Skrin Kadar Segar Semula 160hz Tersembunyi

papar berkaitan - pada 27/7/2020 - jumlah : 212 hits
Asus ROG Phone adalah telefon pintar dari Asus yang memfokuskan permua ROG Phone 3 juga adalah antara yang terawal yang dilancarkan dengan Snapdragon 865 dan merupakan peranti ketiga dari mereka Peranti ini sering dikenali ramai dengan kema...
Kumpulan Dari India Rancang Buka Hospital Kebajikan Di Pulau Pinang Menjelang 2025

Kumpulan Dari India Rancang Buka Hospital Kebajikan Di Pulau Pinang Menjelang 2025

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 315 hits
Gambaran pelukis cadangan Hospital Amrita iaitu cawangan Institut Sains Perubatan Amrita bertempat di tanah besar Pulau Pinang GEORGE TOWN Sebuah kumpulan kerohanian berpangkalan di India merancang untuk membuka sebuah hospital kebajikan de...
Kerajaan Ketatkan Semula Sop Yang Dilonggarkan Susulan Peningkatan Kes Mkn

Kerajaan Ketatkan Semula Sop Yang Dilonggarkan Susulan Peningkatan Kes Mkn

papar berkaitan - pada 25/7/2020 - jumlah : 213 hits
Walaupun tiada sebarang sidang media berkaitan perkembangan Perintah Kawalan Pergerakkan Pemulihan berlangsung pada hari ini Menteri Kanan Kluster Keselamatan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob masih lagi mengeluarkan laporan semasa Pada hari i...
Pada Mata Suami Isteri Dah Tak Cantik Usahakan Dia Cantik Semula Bukan Cakap Je

Pada Mata Suami Isteri Dah Tak Cantik Usahakan Dia Cantik Semula Bukan Cakap Je

papar berkaitan - pada 25/7/2020 - jumlah : 404 hits
Memiliki keluarga bahagia impian setiap pasangan berumah tangga Dalam keluarga pelindung yang baik perlu ada bagi seorang suami Suami atau bapa bukan sekadar menyara keluarga dan berperanan melindungi isteri malah bapa jugalah memberi kebah...
Sop Pkpp Diperketatkan Semula Sop Hari Raya Aidiladha Akan Diumumkan Isnin Ini

Sop Pkpp Diperketatkan Semula Sop Hari Raya Aidiladha Akan Diumumkan Isnin Ini

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 459 hits
Kerajaan bersetuju secara dasar untuk mengetatkan semula prosedur operasi standard berkaitan Perintah Kawalan Pergerakan yang telah dilonggarkan di bawah pelaksanaan PKP Pemulihan Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata keputus...
Sop Pkp Diketatkan Semula

Sop Pkp Diketatkan Semula

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 203 hits
Kerajaan hari ini bersetuju secara dasar untuk mengetatkan semula prosedur operasi standard berkaitan Perintah Kawalan Pergerakan yang telah dilonggarkan di bawah pelaksanaan PKP Pemulihan Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkat...
Isu Lesen Finas Kkmm Akan Mengkaji Semula Akta Akta Yang Telah Lapuk

Isu Lesen Finas Kkmm Akan Mengkaji Semula Akta Akta Yang Telah Lapuk

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 261 hits
Isu terhangat hari ini ialah apabila Datuk Saifuddin Abdullah Menteri Komunikasi dan Multimedia berkat kesemua jenis rakaman filem di Malaysia perlu mendapatkan lesen daripada FINAS terlebih dahulu Takrifan filem dan penayangan di dalam akt...
Emas Akan Melakukan Anjakan Semula Sebelum Mereka Meneruskan Pergerakan Menaik Pada 23 Julai 2020

Emas Akan Melakukan Anjakan Semula Sebelum Mereka Meneruskan Pergerakan Menaik Pada 23 Julai 2020

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 212 hits
Sebelum emas meneruskan pergerakan ke arah atas ia akan turun sekitar tahap 1861 01 dan 1854 83 Pasangan tersebut mungkin mencapai tahap 1871 58 sebagai sasaran pertama dan tahap 1919 90 sebagai sasaran kedua Senario ini akan menjadi kenyat...
Penjualan Aset Anak Syarikat Tabung Haji Akan Disemak Semula

Penjualan Aset Anak Syarikat Tabung Haji Akan Disemak Semula

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 268 hits
Kerajaan akan menilai semula keputusan pentadbiran PH sebelum ini untuk menjual sejumlah subsidiari TH Plantations Bhd yang merupakan anak syarikat Lembaga Tabung Haji kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Ahmad Marzuk Shaary Mar...
Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Simpan Duit Kertas Rm5

In Focus As Malaysia Corruption Dragnet Widens Pm Anwar S Political Payback Threatens To Hurt Business Sentiment

Terokai Kehidupan Moden Di Eka Heights Memperkenalkan Lumira

Pas No Decision Yet On Pn S Pm Candidate But Bersatu Backs Muhyiddin

Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa

Refacing Vs Replacing Cabinets Cost Breakdown For Your Kitchen



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Poster Hari Ibu 2024 Contoh Poster Dengan Background Menarik

Rizky Febian Feat Mahalini Bermuara Chord

Penjara Naqab Neraka Dunia Untuk Tawanan Palestin

Everyman Tracker Build Pt 7 Custom Pipes Panels And More

Jenazah Siti Hawa Mohamad Isa Selamat Dikebumikan Mangsa Lemas Kereta Terjunam Dalam Tali Air

Tak Hanya Kang Mus Polisi Juga Tangkap Aktor Yogi Gamblez Terkait Narkoba