Surah Al Insyirah 9509



Islam Itu Indah
Sesungguhnya Agama Islam itu Mudah dan Sederhana
Subhanallah! Inilah Kelebihan Mengamalkan Surah Al-Insyirah Dalam Kehidupan Harianby HAZWAN.GHAZALIin IBADAH, TAZKIRAH
Terjemahan Surah Al-Insyirah.
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
Bukankah kami telah melapangkan bagimu, Dadamu (wahai Muhammad dengan mengisi petunjuk dan hidayah) dan Kami telah meringankan daripadamu : Bebanmu (menyiarkan Islam) Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan pelbagai kemudahan dalam melaksanakannya)dan Kami telah meninggikan bagimu : sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan berbagai kemuliaan)
Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh) maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain) dan kepada Tuhanmu saja tempat engkau memohon. (apa yang engkau gemar dan ingini)
Keterangan Surah al Insyirah
Erti terbuka dada Muhammad ialah senang hatinya, dan tenteram jiwanya, kerana telah memperoleh ilmu pengetahuan (wahyu) yang dianugerahkan Allah kepadanya. Sebetulnya nama nabi Muhammad itu telah ditinggikan Allah, iaitu namanya mahsyur di mana-mana. Tiap-tiap azan terdengar nama Muhammad. Di mana-mana pun di seluruh dunia mengenali Nabi Muhammad.
Orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari yang kemudian, jika ditimpa musibah, ia teringat akan firman Allah ini, iaitu, “Di samping kesusahan ada kesenangan, di samping kesempitan ada kelapangan. Sesudah bala menggoda, di belakangnya nikmat berlipat ganda. Sebab itu ia tidak berduka cita atau berkeluh kesah atas cubaan dari Allah itu. Kerana ia mempunyai kepercayaan, bahawa Allah akan mengganti kesusahan itu dengan kesenangan, jika tidak hari ini mungkin esok hari. Inilah orang yang berhati sabar, yang tidak berputus asa kerana ditimpa satu cubaan melainkan ia terus berusaha untuk mencapai hajatnya. Adapun orang yang tidak beriman kepada Allah, maka ia sangat berkeluh kesah dan berduka cita kerana ditimpa sesuatu bala, kadang-kadabg ia membinasakan dirinya sendiri. Inilah bahayanya jika tidak beriman kepada Allah.
BACA:  Inilah 4 Perkara Yang Dipesan Rasulullah SAW Kepada Sayyidatina Aisyah R.HA Sebelum Tidur, Rugi Tak Amal

Dan kepada Allah, berharaplah!
Kelebihan Surah Al Insyirah
1. Nabi Muhammad S.A.W bersabda : “Barangsiapa membaca Surah Al-Insyiraah, seperti ia mendatangi aku dan aku mengambil kesempatan maka menjadi suatu kelapangan daripadaku”.
2. Barangsiapa membiasakan membaca Surah Al-Insyiraah selesai mengerjakan solat fardhu, nescaya Allah permudahkan urusannya serta dimudahkan segala keperluannya dan dimudahkan rezekinya.
3. Sesiapa yang membaca Surah Al-Insyiraah nescaya Allah turut melapangkan dadanya serta dijauhkan daripada segala kesukaran dalam segala urusannya. Dihilangkan segala sifat kesal dan jemu, serta mendatangkan rajin dalam mengerjakan ibadat.
4. Barangsiapa membaca Surah Al-Insyiraah sembilan kali sesudah solat fardhu nescaya Allah akan menjauhkan daripada kesempitan hidup dan dimudahkan rezeki dalam segala urusan.
5. Siapa-siapa membaca Surah Al-Insyiraah jadi wirid pada tiap-tiap lepas sembahyang fardhu, nescaya hilang dukacita nya dan mengurniailah oleh Allah s.w.t. akan rezekinya dengan beberapa banyak.
6. Siapa-siapa sentiasa banyak membaca Surah Al-Insyiraah nescaya mudah mendapat rezekinya dan luas fikirannya, senang membuat sesuatu pekerjaan dan hilang daripadanya sifat malas.
7. Siapa-siapa membaca Surah Al-Insyiraah 7 (tujuh) kali pada tiap-tiap lepas sembahyang, nescaya terlepas daripadanya kesusahan dan mudah oleh Allah s.w.t. akan rezekinya.
BACA:  Amalan Orang Hidup Untuk Si Mati

8. Siapa-siapa membaca Surah Al-Insyiraah 40 (empat puluh) kali pada tiap-tiap lepas sembahyang fardhu selama tujuh hari berturut-turut, nescaya mengurnia Allah s.w.t. kepadanya kekayaan.
Kelebihan membaca surah al Insyirah ketika susah:
Siapa-siapa susah pada suatu pekerjaan, hendaklah sembahyang dengan cara yang tersebut di bawah ini, nescaya sampai maksudnya, iaitu:
1. Sembahyang sunat dua rakaat.
2. Pada tiap-tiap rakaat baca Surah Al-Fatihah dan surah (mana-mana surah)
3. Lepas sembahyang, duduk menghadap kiblat dengan tetap bersungguh-sungguh ingatlah akan Allah s.w.t., dan baca Surah Al-Insyiraah sebanyak bilangan hurufnya.
4. Sesudah membaca Surah Al-Insyiraah, pohonkanlah apa-apa yang di hajati daripada Allah s.w.t.
a) Siapa-siapa membaca Surah Al-Insyiraah 200 (dua ratus) kali pada tiap-tiap hari ketika matahari naik (waktu dhuha), nescaya memperlihat oleh Allah s.w.t. kepadanya perkara-perkara yang ajaib.
b) Siapa-siapa berhajat sesuatu perkara, bacalah Surah Al-Insyiraah 700 (tujuh ratus) kali atau 1000 (seribu) kali pada tiap-tiap hari selama ia mengusahakannya, nescaya beroleh apa-apa yang di hajati.
c) Siapa-siapa menulis Surah Al-Insyiraah pada suatu bekas dan menghapuskannya dengan air mawar kemudian minum, nescaya hilang dukacitanya dan terpelihara daripada terkejut.
–Insya Allah, semoga perkongsian ilmu yang sedikit di atas dapat memberikan 1001 manfaat dan kebaikan kepada kita semua.
Wallahualam
Sumber: darahatiku.blogspot.myBerminat menulis berkaitan Islam? Hantarkan artikel anda di sini: www.islamituindah.us/hantar-artikel.http://www.islamituindah.us/subhanallah-inilah-kelebihan-mengamalkan-surah-al-insyirah-dalam-kehidupan-harian/?


















Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2020/01/surah-al-insyirah-9509.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baca Surah Al Insyirah Tiup Pada Ubun Anak Nak Lembutkan Hati Si Kecil Senang Nak Ke Tadika Setiap Pagi

Baca Surah Al Insyirah Tiup Pada Ubun Anak Nak Lembutkan Hati Si Kecil Senang Nak Ke Tadika Setiap Pagi

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 737 hits
Esok sesi persekolahan baru akan bermula tapi bagi yang berada di negeri negeri di Pantai Timur Semenanjung Malaysia ada yang sudah pun memulakan sesi persekolahan baru untuk tahun 2020 Pasti banyak drama yang akan berlaku terutamanya untuk...
Amalkan Baca Surah Insyirah 7 Kali Sehari Untuk Menjemput Rezeki

Amalkan Baca Surah Insyirah 7 Kali Sehari Untuk Menjemput Rezeki

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 475 hits
Amalkan Baca Surah Insyirah 7 Kali Sehari Untuk Menjemput Rezeki Mungkin ada yang salah dalam hidupmu ada yang kurang yang belum kamu lakukan sudahkah selalu membacakan surah yang dapat membantumu melepaskan kesusahan dan akan melancarkan r...
Kelebihan Amal Surah Pengikat Kasih Suami Isteri Jamin Hubungan Kekal Hingga Ke Jannah Insyaallah

Kelebihan Amal Surah Pengikat Kasih Suami Isteri Jamin Hubungan Kekal Hingga Ke Jannah Insyaallah

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 585 hits
Gambar HiasanBagi pasangan yang baru berumah tangga pastinya kemanisan merasai cinta itu sentiasa hangat dan membara Tetapi macam mana pula bagi pasangan yang sudah lama berkahwin Adakah rasa cinta sudah makin pupus dek kerana pelbagai fakt...
Surah Ad Dhuha Boleh Mengubah Kehidupan Kita 9485

Surah Ad Dhuha Boleh Mengubah Kehidupan Kita 9485

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 203 hits
Bagaimana Surah Ad Dhuha Boleh Mengubah Kehidupan Kita Jom Amalkan Ad Dhuha Bermula Hari Ini In Syaa AllahKebanyakan daripada kita tahu dan hafal Surah Ad Dhuha dan makna yang disampaikan agak mudah untuk difahami apabila berulang kali memb...
Apa Untungnya Amal Surah Al Kahfi

Apa Untungnya Amal Surah Al Kahfi

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 2355 hits
Salam Jumaat Alhamdulillah jumpa lagi hari Jumaat Alhamdulillah masih diberi nafas dan nikmat Islam dan Iman hari ni Biasa sebut hari Jumaat pasti ramai yang nak buat amal kebajikan sedekah dan mengamalkan surah surah tertentu dan antara su...
Banyakkan Baca Surah Ar Rahman Masa Hamil Rahsia Wanita Ini Dikurnia Anak Comel

Banyakkan Baca Surah Ar Rahman Masa Hamil Rahsia Wanita Ini Dikurnia Anak Comel

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 1024 hits
Siapa tidak geram melihat kecomelan kanak kanak ini Ketika dia masih bayi Dhuhaa Sophea Stumbry 3 tahun pernah dikatakan bayi paling comel di dunia Si comel ini lahir dari perkongsian kisah cinta antara dua benua Ibunya Siti Safuraa Hamzah ...
Selamat Kembali Ke Sekolah Insyirah Iman Dan Akif

Selamat Kembali Ke Sekolah Insyirah Iman Dan Akif

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 360 hits
Selamat Kembali Ke Sekolah Insyirah Iman dan Akif Assalamualaikum Syukur ke Hadrat Illahi kerana dengan limpah kurniaNYA bertemu kembali kita pada hari pertama tahun 2020 Tahun 2019 telahpun berlalu penuh dengan kenangan pahit manis bersama...
Surah Yasin Sebagai Jantung Al Qur An Ini Rahasia Dan Khasiatnya

Surah Yasin Sebagai Jantung Al Qur An Ini Rahasia Dan Khasiatnya

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 420 hits
Zaman sekarang rasanya tidak mungkin setiap muslim dapat mengkhatamkan al Quran dalam satu hari Oleh sebab itu kita bisa membaca jantungya yaitu surah Yasin Husin Naparin dalam karyanya Memahami Kandungan Surah Yasin mengatakan bahwa surah ...
Ustaz Kazim Kongsi Kelebihan Amal Surah As Syura Untuk Lembutkan Hati Berzikir Supaya Dimurahkan Rezeki

Ustaz Kazim Kongsi Kelebihan Amal Surah As Syura Untuk Lembutkan Hati Berzikir Supaya Dimurahkan Rezeki

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 1388 hits
Sebagai seorang pendakwah boleh menyalurkan ilmu pengetahuan di mana mana sahaja dan dalam apa jua cara Seperti yang kongsikan oleh Ustaz Mohd Kazim Elias yang memberitahu kebaikan jika seseorang itu mengamalkan surah As Syura Menurutnya ay...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura

Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls