Baca Surah Al Insyirah Tiup Pada Ubun Anak Nak Lembutkan Hati Si Kecil Senang Nak Ke Tadika Setiap Pagi


Esok sesi persekolahan baru akan bermula, tapi bagi yang berada di negeri-negeri di Pantai Timur Semenanjung Malaysia ada yang sudah pun memulakan sesi persekolahan baru untuk tahun 2020. Pasti banyak drama yang akan berlaku terutamanya untuk anak-anak yang masih kecil dan pertama kali untuk bangun ke sekolah. Ada yang teruja sampai tak tidur malam, tapi kebanyakkannya liat nak bangun dan menangis sebab tak biasa dengan keadaan yang baru bagi mereka.
gambar hiasan  
Perkongsian yang dibuat oleh Wawa Shauqi berkenaan memujuk anaknya ke sekolah buat pertama kali pada tahun lalu memang menarik. Bergelut dengan si kecilnya Ammar pada pertama kali untuk pakaikan baju, rupanya ia tidak berakhir di situ sahaja. Banyak lagi fasa yang perlu dilalui sehinggalah anaknya Ammar ok untuk ke sekolah.
Ammar Tak Pernah Berpisah Dengan Ibu ” Beberapa hari lagi, pasti ada ibu ayah yang akan lalui apa yang pernah kami lalui seperti gambar nombor 1 tu. Gambar tersebut merakamkan detik-detik sukar waktu nak memujuk anak ke sekolah.
Ammar sangat rapat dengan saya. Sayalah sahabat karibnya dari saat dia keluar ke dunia, sampailah umur 4 tahun waktu tu. Dah tentu berpisah dengan saya jadi perkara yang menakutkan untuknya.

Seumur hidupnya, hanya 3 kali kami berjauhan. Pertama kali berjauhan pun dipaksa oleh kakak ipar untuk kami suami isteri keluar berdating. Siap dapat tiket konsert, tapi balik awal sebab hati tak tenang. 
1 kali lagi kerana saya sakit dan terpaksa ke hospital dan 1 kali waktu saya nak bersalinkan Aqlan.
 Seminggu hantar Ammar, seminggu tudung senget Ohoi, waktu nak siapkan dia ke sekolah, bergelut kami laki bini nak pakaikan dia baju sekolah. Bila dapat sarung dan kami nak butangkan baju, Ammar menjerit,
“Jangan ikat leher Ammar! Jangan ikat leher Ammar!”
Cuba bayangkan kalau ada jiran dengar apa yang dijerit Ammar, agak-agak apa yang mereka fikirkan?
2 hari kemudian, kami dah melepasi stage Ammar dah ok pakai baju sekolah, kami lalui cabaran nak masukkan Ammar ke kereta pulak.
Allahu… macam orang gila masukkan dia dalam kereta, dia keluar balik. Kadang-kadang dah pujuk elok-elok, dia setuju. Tapi bila sampai depan sekolah, dipeluk erat mamanya sambil merayu, “Ammar takut mama takde.”
Ayat rayuan tu hampir-hampir buat saya putus asa. Mulalah datang rasa tak sanggup. Lalu saya mesej cikgu Ammar mohon bantuan ‘kaunseling’. Mujurlah cikgu Ammar sedia memberi sokongan penuh.
Google Image Sampai di depan sekolah, cikgu-cikgu menyambut dengan ceria. Wajah cikgu ceria. Tapi masing-masing bersiap sedia nak berperang dengan Ammar yang akan bergelut minta dilepas.
Seminggu saya menghantar Ammar ke sekolah, seminggu jugalah tudung saya senget-benget ditarik Ammar selepas serah dia ke tangan cikgunya. Agaknya bercalar-balar juga tangan cikgu bergelut dengan Ammar.
Minggu berganti minggu, Ammar mula seronok ke sekolah. Malah setiap kali nak menjemputnya, pasti dapat respon positif dari guru.
“Puan, tak sangka Ammar ni kelakar! Tadi dia cakap….”
“Puan, Ammar bagus, dia tolong teacher tadi.”
“Puan, Ammar dah hafal banyak surah ya?”
“Puan, Ammar ni very critical thinking.”
Lama juga Ammar nak serasi dengan sekolah, tapi bila dia mula serasi, cuti lama pun dia dah mula bertanya
“Bila nak sekolah? Lama Ammar tak jumpa teacher.”
Jadi, kalau ada di antara yang membaca ini menghadapi cabaran anak yang tak nak ke sekolah, bersabar dan jangan putus asa. Teruskan berkempen kepada anak dan ceritakan keseronokan-keseronokan yang akan diperolehinya bila berada di sekolah.
Doa Sangat Penting, Jangan Lupa Baca Surah Al-Insyirah Doa sangat penting. Setiap malam, bacakan surah Al-Insyirah dan tiupkan di ubun-ubun anak. Mudah-mudahan lembut hatinya nak ke sekolah.
Alhamdulillah walaupun proses menyekolahkan anak saya tidak semudah orang lain, tapi pengakhirannya sangat manis. Sehinggakan waktu nak berpisah dengan guru-gurunya jadi momen yang pahit buat saya.
Melihat anak sendiri disayangi orang lain adalah satu anugerah yang sangat indah.
Melihat kepada tentatif program Ihtifal tempoh hari (Gambar 2) pun dah buat kami perasan tak sudah-sudah. Anak orang lain ada juga yang ‘perform’ solo, tapi tak adalah sampai nama ditulis 2 kali di atas tentatif.
Saya doakan sesiapa yang bakal lalui cabaran seperti saya juga akan mengakhiri cabaran ini dengan kemanisan juga, insya Allah.
Be strong parents!
p/s : Mohon alert juga sekiranya anak bermula gembira di sekolah tapi takut ke sekolah secara tiba-tiba. Takut-takut ada kes yang buat anak trauma.
Tiap orang pasti ada pengalaman tersendiri hantar anak-anak yang baru pertama kali menjejakkan kaki ke sekolah. Memang huru hara tapi pastinya ia meninggalkan kenangan manis untuk dikenang kembali.
Sumber: Wawa Shauqi
 
 
 
The post Baca Surah Al-Insyirah Tiup Pada Ubun Anak, Nak Lembutkan Hati Si Kecil Senang Nak Ke Tadika Setiap Pagi appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/baca-surah-al-insyirah-tiup-pada-ubun-anak-nak-lembutkan-hati-si-kecil-senang-nak-ke-tadika-setiap-pagi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amalkan Surah Al Qadr Tiup Di Ubun Ubunnya Jika Anak Susah Tidur Asyik Merengek

Amalkan Surah Al Qadr Tiup Di Ubun Ubunnya Jika Anak Susah Tidur Asyik Merengek

papar berkaitan - pada 21/12/2019 - jumlah : 1461 hits
Biasanya bagi ibu bapa yang baru mempunyai anak kecil kebanyakan belum dapat rentak jadual anak terutama cara untuk mengendalikan situasi jika anak menangis nak tidur nak susu rasa tak selesa atau tak sihat Kebanyakan ibu bapa akan cepat ge...
Si Kecil Sentiasa Nak Mainan Dan Baju Baru Salah Satu Tanda Dia Anak Manja

Si Kecil Sentiasa Nak Mainan Dan Baju Baru Salah Satu Tanda Dia Anak Manja

papar berkaitan - pada 21/12/2019 - jumlah : 335 hits
Anak meraung menjerit dan bergolek sakan di mall gara gara permintaannya untuk membeli mainan baru tidak dipenuhi pernahkah anda melihat situasi tersebut atau melaluinya sendiri Adakah itu dinamakan anak manja Sayangkan anak Tiada ibu mahup...
Amal 7 Konsep Sedekah Ini Paling Mudah Baca Al Fatihah Setiap Pagi Jika Mahu Rezeki Kekal Mencurah Curah

Amal 7 Konsep Sedekah Ini Paling Mudah Baca Al Fatihah Setiap Pagi Jika Mahu Rezeki Kekal Mencurah Curah

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 566 hits
Konsep rezeki akan jadi lebih murah dan mudah datang jika kita bersedekah atau memberi kepada orang lain Tidak kisah banyak atau sedikit apa yang penting adalah keikhlasan Seperti contoh kisah Nabil yang memberi sedekah pada seorang pakcik ...
Ustaz Kazim Kongsi Kelebihan Amal Surah As Syura Untuk Lembutkan Hati Berzikir Supaya Dimurahkan Rezeki

Ustaz Kazim Kongsi Kelebihan Amal Surah As Syura Untuk Lembutkan Hati Berzikir Supaya Dimurahkan Rezeki

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 1385 hits
Sebagai seorang pendakwah boleh menyalurkan ilmu pengetahuan di mana mana sahaja dan dalam apa jua cara Seperti yang kongsikan oleh Ustaz Mohd Kazim Elias yang memberitahu kebaikan jika seseorang itu mengamalkan surah As Syura Menurutnya ay...
Bahaya Badi Melawat Pesakit Di Hospital Bagi Anak Kecil Ibu Bapa Sila Berhati Hati

Bahaya Badi Melawat Pesakit Di Hospital Bagi Anak Kecil Ibu Bapa Sila Berhati Hati

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 548 hits
Bahaya Badi Melawat Pesakit Di Hospital Bagi Anak Kecil Ibu Bapa Sila Berhati Hati Kita mungkin pernah membawa anak menziarah saudara atau kenalan yang sakit di hospital Ia memang amalan yang dituntut namun membawa anak kecil ke persekitara...
Pancake Makin Gebu Lembut Anak Senang Nak Makan Ini Cara Ibu Ni Hasilkannya

Pancake Makin Gebu Lembut Anak Senang Nak Makan Ini Cara Ibu Ni Hasilkannya

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 314 hits
Hujung minggu adalah hari bereksperimen pelbagai resipi untuk bayi dan anak anak kecil kita Mencuba setiap resipi berkhasiat sememangnya membuatkan ibu rasa puas hati Apa lagi bila anak makan sampai habis Salah satu menu yang wajib dicuba p...
Tak Perlu Menjerit Atau Pukul Lembutkan Hati Anak Dengan Hanya 3 Teknik Ini

Tak Perlu Menjerit Atau Pukul Lembutkan Hati Anak Dengan Hanya 3 Teknik Ini

papar berkaitan - pada 4/1/2020 - jumlah : 242 hits
Tak perlu menjerit tak perlu memukul Hanya guna teknik psikologi anak boleh lembut hatinya asalkan ibu bapa tahu cara nak buat anak rasa dirinya disayangi Anak anak ni dia jujur Apa yang kita lihat dari perlakuan atau riak wajahnya itu yang...
Nak Ajar Anak Jangan Sampai Si Kecil Stress Biar Timbul Minat Lepas Tu Tak Payah Teruk Nak Paksa Lagi

Nak Ajar Anak Jangan Sampai Si Kecil Stress Biar Timbul Minat Lepas Tu Tak Payah Teruk Nak Paksa Lagi

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 334 hits
Dalam membesarkan anak anak setiap orang ada cara dan pendekatan yang tersendiri untuk mengajar dan mendidik Paling penting jangan sampai anak anak rasa tertekan dan jadi tak seronok tiap kali mama papa nak ajar mereka Keadaan yang tertekan...
Banyakkan Baca Surah Ar Rahman Masa Hamil Rahsia Wanita Ini Dikurnia Anak Comel

Banyakkan Baca Surah Ar Rahman Masa Hamil Rahsia Wanita Ini Dikurnia Anak Comel

papar berkaitan - pada 1/1/2020 - jumlah : 1015 hits
Siapa tidak geram melihat kecomelan kanak kanak ini Ketika dia masih bayi Dhuhaa Sophea Stumbry 3 tahun pernah dikatakan bayi paling comel di dunia Si comel ini lahir dari perkongsian kisah cinta antara dua benua Ibunya Siti Safuraa Hamzah ...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas