Surah Al Fatihah Doa Paling Mustajab


Al-Fatihah  adalah Pembuka Al-Kitab yang diturunkan dari Perbendaharaan di bawah Arays dan ia merupakan ‘doa’ yang paling mustajab.
Nabi Muhammad SAW bersabda: “Seutama-utama Al-Quran adalah ‘Alhamdulillahi Rabbil Alamin.’ (Hadis riwayat Hakim dan Baihaqi)
FADILAT DAN KHASIAT  Surah Al-Fatihah adalah ibu segala doa dan penawar seluruh permasalahan. Di antara fadhilat dan khasiat lain Al-Fatihah ialah:
1.     Memperolehi Hikmah 
Sesiapa membaca surah Al-Fatihah dalam keadaan berwuduk sebanyak 70 kali setiap hari selama tujuh hari lalu ditiupkan pada air yang suci lalu diminum maka ia akan memperolehi ilmu dan hikmah serta hatinya dibersihkan dari fikiran rosak.
2.     Hajat Tertunai
a.  Sesiapa berhajat (berkeinginan sesuatu) kepada Allah SWT, maka bacalah surah Al-Fatihah sebanyak 41 kali di antara Solat Sunat Subuh dan Solat Fardhu Subuh selama 40 hari(tidak lebih) kemudian memohon kepada Allah SWT, maka Insya Allah akan dipenuhi keperluan hidupnya.
b.  Sesiapa membaca Fatihah berserta Bismillah diantara Solat Sunat Subuh dan Fardhu Subuh dengan Istiqamah, maka jika ia inginkan pangkat terkabullah ia dan kalau ia fakir maka akan kaya serta jika ia ada hutang maka akan mampu membayarnya dan kalau ia sakit maka akan sembuh serta kalau ia punya anak maka anaknya itu menjadi anak yang soleh, berkat surah Al-Fatihah.
3.     Keperluan Dipenuhi
a.  Sesiapa mengamalkan bacaan Al-Fatihah sebanyak 20kali setiap selesai solat fardhu lima waktu, maka Allah SWT luaskan rezekinya, baiki akhlaknya, mudahkan urusannya, hilangkan kesusahannya, anugerahkan apa yang diimpikan, dapat berbagai berkat dan kemuliaan, jadikan ia berwibawa, berpangkat luhur, penghidupan baik dan anak-anaknya pula terlindung dari kemudharatan dan kerosakan serta dianugerahkan kebahagiaan dan sebagainya.
b.  Sesiapa mengamalkan bacaan Al-Fatihah sebanyak 125 kali selesai solat Subuh maka ia akan perolehi hajatnya dan menemui apa yang dicarinya. Sebaiknya ia diiringi dengan doa berikut:
“Ya Allah! Sesungguhnya daku mohon kepada-Mu dengan kebenaran Surah Al-Fatihah dan rahsianya, supaya dimudahkan bagiku semua urusanku, sama ada urusan dunia atau urusan akirat, supaya dimakbulkan permohonanku dan ditunaikan hajatku………..”
4.     Mudahkan Rezeki
a.  Sesiapa mengamalkan bacaan Al-Fatihah di waktu sahur (tengah malam) sebanyak 41 kali, maka Allah SWT bukakan pintu rezeki dan dimudahkan urusan tanpa kepayahan dan kesulitan. 
b.  Membaca surah Al-Fatihah 7 kali, surah Al-Ikhlas 7 kali, surah Al-Falaq 7 kali dansurah An-Nas 7 kali selepas Solat Jumaat (sebelum mengubah kedudukan selepas memberi salam). Insya Allah diampunkan dosa-dosanya, terpelihara dan selamat sehingga hari Jumaat akan datang serta dilimpahi rezeki yang tidak terhingga.
5.     Keselamatan
Sesiapa yang membaca‘Al-Fatihah’ 1 kali di waktu hendak tidur, Surah ‘Al-Ikhlas’ sebanyak 3 kali dan ‘Mu’awwidzatain’ (Surah Al-Falaq dan surah An-Nas)1 kali, sebelum tidur. Insya Allah maka ia akan terpelihara dan selamat daripada segala perkara dan ancaman seperti mimpi buruk, gangguan syaitan, kecurian, kebakaran dan malapetaka, selain daripada ajal.
PENYEMBUH Surah Al-Fatihah juga berkhasiat sebagai penyembuh segala penyakit rohani dan jasmani.
Rasullullah SAW bersabda: “Fatihatul kitab (surah al fatihah) adalah ubat bagi segala racun”
1.  Mengubati Segala Penyakit
a.  Baca Surah Al-Fatihah sebanyak 40 kali pada sebaldi air, kemudian air itu disapukanmerata pada kedua belah tangan, kedua kaki, muka, kepala dan seluruh badan, lalu sebahagiannya diminum. Lakukanlah dengan kerap. Insya Allah penyakit yang dialami akan sembuh.

b.  Surah Al-Fatihah itu ditulis dengan huruf-huruf Arab terpisah lalu dilarutkan dengan air suci dan diberi minum kepada pesakit, maka dengan iradah Allah SWT. ia akan sembuh.
2.  Penawar Bisa & Racun 
Ambil segelas air yang dicampur dengan sedikit garam lalu dibacakan surah Al-Fatihah  sebanyak 7 kali pada air itu. Kemudian berilah orang yang disengat binatang berbisa (lipan, kala gengking, tebuan) itu minum dan usapkan sedikit di bahagian sengatan. Insya Allah akan tawar racun di dalam badan dan segera sembuh.
3.  Penyembuh Penyakit Mata
a.  Baca surah ini 41 kali selepas solat Subuh kepada orang yang berpenyakit mata. Kemudian usapkanlah ke mata pesakit dengan sedikit air liur. Insya Allah akan sembuh dengan berkah yang ada pada surah al Fatihah ini.

b.  Sabda Nabi Muhammad SAW; “Sesiapa yang ingin menyembuhkan kelemahan pandangannya (kabur/rabun) maka hendaklah dilakukan:
Memandang bulan pada awal bulan, jika tidak kelihatan atau terhalang oleh awan dan lain-lain hal, lakukan pada malam kedua, juga tidak dapat, cuba pada malam ketiga atau begitu seterusnya hingga nampak kelihatan bulan itu.Apabila telah kelihatan, hendaklah ia menyapukan tangan kanannya ke mata dengan membaca Al-Fatihah sebanyak 10 kali.Sesudah itu bacakan doa berikut sebanyak 7 kali : “Al-Fatihah itu menjadi ubat tiap-tiap penyakit dengan Rahmat-Mu, ya Tuhan Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.”
Lalu mengucapkan “Yaa Rabbi” sebanyak 5 kali.Terakhir bacakan juga doa di bawah sebanyak 1 kali: “Ya Allah! Sembuhkanlah, Dikaulah yang menyembuhkan, Ya Allah! Sihatkanlah, Dikaulah yang menyihatkan”.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsempoi.com/surah-al-fatihah-doa-paling-mustajab/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Syeikh Mahayuddin Berkongsi Cara Memohon Hajat Agar Dimakbulkan Doa Dengan Mengamalkan Surah Al Fatihah

Syeikh Mahayuddin Berkongsi Cara Memohon Hajat Agar Dimakbulkan Doa Dengan Mengamalkan Surah Al Fatihah

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 683 hits
Surah Al Fatihah adalah surah pertama dalam al Quran Al Fatihah maksudnya pembukaan iaitu surah pembukaan dalam kitaB suci tersebut SURAT AL FATIHAH DAN TERJEMAHAN jalan orang orang yang telah Engkau beri nikmat kepada mereka bukan mereka y...
Inilah Makna 6 Tiang Di Dalam Raudhah Masjid Nabawi Tempat Paling Mustajab Doa

Inilah Makna 6 Tiang Di Dalam Raudhah Masjid Nabawi Tempat Paling Mustajab Doa

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 2670 hits
RAMADHAN yang bakal tiba kurang dalam tempoh dua bulan ini pasti membuatkan ramai umat Islam yang berkemampuan memilih melakukan ibadah umrah di sana Tidak hanya ketika Ramadan Makkah dan Madinah bumi yang sentiasa barakah ini sentiasa menj...
Doa Dimakbulkan Ketika Sujud Saat Istimewa Paling Dekat Dengan Penciptanya

Doa Dimakbulkan Ketika Sujud Saat Istimewa Paling Dekat Dengan Penciptanya

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 343 hits
Doa Dimakbulkan Ketika Sujud Saat Istimewa Paling Dekat Dengan PenciptaNya Indahnya apabila mendapat kemanisan sewaktu beribadah Apa jua keresahan jiwa masalah yang menimpa bagaikan hilang dan hati semakin tenang apabila mengadu segalanya p...
Amalan Doa Wirid Agar Lunas Hutang Dan Banyak Rezeki Mustajab Rileks Media

Amalan Doa Wirid Agar Lunas Hutang Dan Banyak Rezeki Mustajab Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 537 hits
Ada doa dan wirid mustajab yang bisa diamalkan agar lunas hutang Kesungguhan dan keyakinan dalam mengamalkan wirid ini perlu dimiliki sebab tanpa itu semua akan mengurangi kemustajaban suatu doa Jangan meminta dalam 1 hari hutang langsung l...
Doa Itu Senjata Paling Kuat

Doa Itu Senjata Paling Kuat

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 641 hits
HaiAssalamualaikum Selamat Pagi Pernah tak rasa dah putus asa dah usaha macam macam tapi semua tak berhasil Kau dah penat and kau rasa macam nak stop semua usaha Resepi kejayaan itu adalah usaha doa dan tawakkal 3 elemen ni mesti ada kalau ...
7 Doa Mustajab Seorang Ibu Wajib Mengamalkan

7 Doa Mustajab Seorang Ibu Wajib Mengamalkan

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 901 hits
Assalamualikum dan Salam Mesra Keberkatan seorang anak itu adalah terletak pada seorang ibu Kuasa seorang ibu itu sangat luar biasa dan keberkatan ibu itu terletak dalam doa ibu Doa seorang ibu adalah antara doa yang akan diangkat atau must...
Imam Membaca Al Fatihah Dan Surah Lain Dengan Qiraat Berbeza

Imam Membaca Al Fatihah Dan Surah Lain Dengan Qiraat Berbeza

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 419 hits
Soalan Pernah sekali semasa saya solat di salah sebuah surau dalam rakaat pertama imam membaca surah Al Fatihah dengan qiraat yang biasa kita dengar Kemudian pada rakaat yang kedua imam membaca Al Fatihah dan surah dengan qiraat yang lain A...
Bila Sebut Sahaja Surah Al Fatihah

Bila Sebut Sahaja Surah Al Fatihah

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 1359 hits
Assalammualaikum wbtBILA SEBUT SAHAJA SURAH AL FATIHAH Surah Al Fatihah merupakan surah lazim Menjadi salah satu daripada 13 rukun dalam solat Bila rukun silap boleh menyebabkan solat kita tidak sah wallahi PC takut sendiri boleh jadi banya...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


209 Doa Para Nabi

207 Chapter Master You Words

Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects