Supermoped Malaysia


Assalamualaikum

Kapcai bersesaran besar (super moped) semakin mendominasi Highway tempatan. Berat jentera yang ringan dan memiliki engine yang berkuasa menjadikan Super moped pantas di litar-litar jalanan seperti Karak tetapi mampu digunakan sebagai kenderaan harian atau ke pasar. Mari kita lihat kapcai/super moped yang berada dipasaran.

1. Yamaha Y15ZR

Yamaha, Brand yang paling 'Top' di Malaysia dan Brand yang menghasilkan motor-motor yang hensem dipasaran. Walapun Yamaha Y15ZR bukanlah kapcai/moped yang pertama di Malaysia yang mempunyai 150cc engine tetapi motor ini telah menjadi trend setter untuk kapcai kelas 150cc menjadi satu permintaan yang tinggi.

Yamaha Y15ZR v1
Yamaha Y15ZR v1 Movistar EditionYamaha Y15ZR telah mendapat versi facelift pada Jun 2019 yang lalu, masih mengekalkan design yang asal dengan pernambahan lampu utama LED dan juga paparan meter jenis LCD digital penuh. Tak dilupakan juga Y15ZR versi facelift mendapat edisi terhad design Ultraman yang hanya ada 100 unit yang dikeluarkan dan juga edisi DOXOU (fashion).

Ini menjadikan Y15ZR semakin diminati oleh majoriti penunggang motosikal. Kuasa yang dihasilkan ialah 15.1 hp dan 13.8 Nm tork. Untuk spesifikasi motosikal lebih detail boleh click disini.
Yamaha Y15ZR v2Yamaha Y15ZR v2 Ultraman Edition (100 unit)
Yamaha Y15ZR v2 DOXOU Edition

2. Honda RS150R

Honda di Indonesia telah lama menghasilkan jentera Kapcai/Moped bersesaran 150cc iaitu Honda Sonic 150R. Tetapi design sebegini kurang diminat oleh kebanyakkan pengguna sehinggakan Suzuki Belang 150R kurang mendapat sambutan.

Honda Sonic 150R (pasaran Indonesia, 2016)Honda membawa masauk model Honda RS150R sesuai dengan trend semasa yang menginginkan kapcai/moped bersesaran 150cc yang power dan hensem. Berbanding dengan Yamaha, Honda telah memberikan engine DOHC (Dual Overhead Camshaft) yang lebih baik berbanding SOHC (single Ovehead Camshaft) pada Y15ZR. Dan juga diberikan 6 kelajuan (gear) berbanding Y15ZR cuma 5 kelajuan.

Honda RS150R Malaysia hanya mendapat versi facelift yang hanya menukar corak grafik pada coverset. Kuasa yang dihasilkan sebanyak 15.4 hp dan 13.6Nm tork. Untuk lebih lanjut tentang spesifikasi Honda RS150R (Click disini)

Honda RS150R


Pada tahun 2020 ini, honda akan melancarkan model Honda Winner X (gambar dibawah) yang baru untuk Indonesia dan Vietnam. Kita masih tidak pasti adakah Malaysia akan mendapat Honda RS150R facelift seperti winner X dipasaran Indonesia.

Untuk lebih lanjut tentang Honda Winner X (Click disini)

Honda Winner X

3. Benelli RFS150

Benelli adalah brand daripada Italy yang kebanyakkannya menghasilkan motorsikal berkuasa tinggi tetapi zaman kehangatan supermoped ini, mereka telah menghasilkan Benelli RFS 150. Dengan dikuasakan engine 149.8 cc dengan 15.5 hp dan 13 Nm tork. Untuk spesifikasi lebih lanjut sila click disini.

Benelli RFS150i

Kelainan yang Benelli beri pada RFS150 ini adalah suspensi fork terbalik (USD fork) yang biasanya digunakan untuk motorsikal sukan (sport). Teknologi engine pula mengunakan 3 spark plug untuk memaksimakan kuasa dan cekap tenaga (fuel efficient).


Benelli RFS150i Limited EditionAkan datang?

Dengar berita bahawa Benelli sedang membangunkan engine baharu untuk supermoped. Engine yang dibangunkan adalah 200cc/250cc 2 silinder. Saya masih tidak pasti sama ada 200cc atau 250cc... Andai engine 250cc, Benelli boleh membuat talaan semula berasaskan engine model Benelli TNT25 sedia ada untuk disesuaikan untuk model moped

Kemungkinan kuasa yang dihasilkan 26-32 hp yang sudah tentu mengalahkan pesaing-pesaingnya




4. SYM VF3i

SYM atau Sanyang Motor adalah jenama daripada Taiwan. Pada awalnya khabar angin mengatakan SYM akan membawa masuk sebuah supermoped ber-engine 175cc tetapi telah membuat kejutan kepada dunia dengan melancarkan SYM VF3i yang bersesaran 185cc.

Ini menjadikan SYM VF3i supermoped yang memiliki engine yang terbesar dan paling berkuasa. Dengan memiliki Engine 185cc, 1 silinder SOHC menghasilkan 17.7 hp dan 15.3 Nm tork, mudah sahaja VF3i mengalahkan model pesaing yang lain.

SYM VF3i Special EditionSelain daripada kelebihan pada Engine, VF3i juga memiliki 6 kelajuan dan juga tangki bahan api sebanyak 7 liter yang merupakan terbesar dalam kelasnya. Kebanyakan supermoped yang lain hanya 4 liter tangki petrol sahaja.

SYM VF3i facelift (gold)Akhir kata.

Saya masih menanti kemunculan supermoped daripada Modenas untuk sertai trend masa kini. Modenas harus mengkaji spesifikasi yang sesuai untuk bersaing dengan model-model sedia ada dipasaran untuk memenangi hati pengguna.

Harga yang mampu milik dan spesifikasi yang menarik menjadikan Benelli dan SYM mampu membuat jualan yang hebat bersaing dengan jenama kegemaran Malaysia iaitu Yamaha dan Honda.

Modenas GT150 (prototype)Dengan kerjasama Kawasaki (click disini), saya yakin Modenas mampu menghasilkan jentera berkualiti dan design yang menarik minat generasi masa kini untuk kembalikan kegemilangan seperti model Modenas Kriss 110 ketika dulu.

Gambaran inspirasi design Kawasaki-Modenas


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://zeck-anythingscool.blogspot.com/2020/01/supermoped-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Rangkaian 5g Penting Di Malaysia

Kenapa Rangkaian 5g Penting Di Malaysia

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 351 hits
https ift tt 2N8zR1q Sejak tahun 2018 lagi Malaysia sudah mula berhasrat ingin mengimplementasikan teknologi rangkaian 5G Kemudian hanya pada tahun 2019 sahaja ujian teknikal mula dilakukan Persoalannya kenapa rangkaian 5G ini penting Kenap...
All Malaysia Bloggers Project

All Malaysia Bloggers Project

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 325 hits
All Malaysia Bloggers Project Semua informasi berkaitan Malaysia ada di artikel ini Jumlah penduduk Malaysia adalah 31 juta pada tahun 2015 di mana 0 6 hidup di bawah garis kemiskinan kebangsaan Malaysia telah berkembang pesat dari segi pem...
Malaysia Airlines Cny Long Weekend Sale

Malaysia Airlines Cny Long Weekend Sale

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 354 hits
Malaysia Airlines CNY Long Weekend Sale Enjoy discount when you fly with Malaysia Airlines Available from 26 Dec 3 Feb Exclusions applyMalaysia Airlines Boxing Day Sale Enjoy up to 30 off fares you fly with Malaysia Airlines Available from ...
Iltizam 2020 Gandakan Usaha Menuju Malaysia Baru

Iltizam 2020 Gandakan Usaha Menuju Malaysia Baru

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 274 hits
By 8 Jan 202024Masih ada sinar harapan jika ramai orang berganding bahu melawan ketidakadilan rasuah diskriminasi ketaksuban dan ekstrimisme tulis Prema Devaraj Apakah azam tahun baru kita Bagaimanakah kita mahu mencorakkan jalan perubahan ...
Taj Mahal Malaysia Di Bandar Sri Sendayan

Taj Mahal Malaysia Di Bandar Sri Sendayan

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 918 hits
TAJ MAHAL MALAYSIA DI BANDAR SRI SENDAYAN Baru baru ini saya berkesempatan mengunjungi masjid baru di kawasan tempat tinggal saya Masjid Sri Sendayan di Bandar Sri Sendayan Masjid ini dibuka sejak 20 September 2019 lalu Sejak dirasmikan mas...
Kepelbagaian Budaya Sumber Kekuatan Malaysia

Kepelbagaian Budaya Sumber Kekuatan Malaysia

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 397 hits
Pada 9 Januari 2020Oleh Quratulain Atiqah Kebelakangan ini isu perkauman dan agama semakin rancak dimainkan Mungkin kerana dua sentimen ini adalah yang paling dekat dengan jiwa orang ramai yang paling mudah dicucuk paling mudah dihembus ras...
Thais Ask Malaysia To Help Find 17 Rohingya Who Fled Detention Centre

Thais Ask Malaysia To Help Find 17 Rohingya Who Fled Detention Centre

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 248 hits
Thai border patrol police with sniffer dogs join the hunt for 17 Rohingya who escaped from an immigration centre in Songkhla on Wednesday BANGKOK Thailand has asked Malaysia to help find a group of Rohingya Muslim trafficking victims who ab...
Bolasepak Liga Malaysia Tetap Mencabar Khairul Amri

Bolasepak Liga Malaysia Tetap Mencabar Khairul Amri

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 366 hits
KUALA LUMPUR Bekas penyerang kebangsaan Singapura yang kini beraksi dengan Felda United Khairul Amri mengakui kemahiran taktikal serta teknikal dalam kalangan pemain pada Liga Malaysia semakin meningkat Jelasnya sepanjang pernah bermain di ...
Malaysia Singapore Committed To Conclude Rts Deal By April Loke

Malaysia Singapore Committed To Conclude Rts Deal By April Loke

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 351 hits
Malaysia and Singapore are committed to concluding the agreement on the Johor Bahru Singapore Rapid Transit System Link project by April This was disclosed by Transport Minister Anthony Loke on his official Facebook page today Loke was in S...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan